Permalänk
Medlem

Ram minne - hastighet

Tänkte göra en uppgradering till SSD disk och mer minne i och med min win7 installation.
Jag har ett Asus M2N-E moderkort.
ASUSTeK Computer Inc.

Och enligt spec ska det stöda minnen upp till max 800Mhz.
Just nu har jag 2GB i (2 x 1 GB) som är på 333Mhz. Och det vettigaste är väl att ha samma typ av minnen på alla stickorna? Så det bästa är väl att köpa helt nytt och fimpa mina två 1-giggare?

Är det bäst att köpa minnen som jobbar parvis? Eller kvittar det egentligen?
Vad blir det för skillnad om jag köper 4st sånna här.
WEBHALLEN.com - Corsair 2048MB DDR2 PC6400 800MHz (5-5-5-18) (VS2GB800D2)
Istället för 2st sånna här (2 par)?
WEBHALLEN.com - Corsair 4096MB DDR2 PC6400 800 MHz XMS2 Xtreme TwinX (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5C)

Är det viktigt att man sätter i minnena i rätt slottar om man kör parvis, alltså första paret i slot 1 och 2 tex. Eller kvittar det? Mina som sitter nu sitter av någon anledning i slot 1 och 3 så jag misstänker att de inte kör parvis.

Permalänk

Ja plocka ur de långsammare minnena och maximera med ett par PC6400 800MHz minnen.
Köp parvis även om dagens minnen är så pass lika att det inte gör någon egentlig skillnad.

Den första varianten har inga värmespridande kylkappor men å andra sidan finns där mer luft
runt dem så de kan få bättre ventilation än fyra sammanpackade minnen med kylbleck.

Minnena skall sitta parvis om de är sammantrimmade. Första paren sätts i DIMM_A1 + DIMM_B1.
Det andra paret i DIMM_A2 + DIMM_B2.

De gula hållarna är för minnespar 1 och de svarta för par 2.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt och grymt svar Waxinator, nu är jag klokare

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kanske räcker att köpa 4GB, det blir väl ingen jätteskillnad om man kör 4 eller 8 GB i win7?
Och är det helt fel att ha kvar mina gamla 333Mz minnen också, och bara köper ett par 800Mhz så jag får totalt 6GB. Är det risk att det strular om man inte kör samma hastighet på minnesparen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Funderar på om det kanske räcker att köpa 4GB, det blir väl ingen jätteskillnad om man kör 4 eller 8 GB i win7?
Och är det helt fel att ha kvar mina gamla 333Mz minnen också, och bara köper ett par 800Mhz så jag får totalt 6GB. Är det risk att det strular om man inte kör samma hastighet på minnesparen?

Blandar du minnen så kommer som att använda de långsammaste minnets inställning, dvs 333Mhz trots att de klarar 800Mhz

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Funderar på om det kanske räcker att köpa 4GB, det blir väl ingen jätteskillnad om man kör 4 eller 8 GB i win7?
Och är det helt fel att ha kvar mina gamla 333Mz minnen också, och bara köper ett par 800Mhz så jag får totalt 6GB. Är det risk att det strular om man inte kör samma hastighet på minnesparen?

väldigt sällsynt att man kan köra olikahastigheter på minnena.

det vanligaste är att dina nya minnen klockas ner till de långsammare modulerna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ok, då får jag bestämma mig om jag behöver 4 eller 8 GB bara. Så fimpar jag de gamla minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Ok, då får jag bestämma mig om jag behöver 4 eller 8 GB bara. Så fimpar jag de gamla minnena.

om du sälv vet att prestandan kommer påverkas negativt av att ramminnena körs aningen långsammare . visst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om du sälv vet att prestandan kommer påverkas negativt av att ramminnena körs aningen långsammare . visst.

Nej jag har ingen aning, men det känns ju dumt att köpa 800Mhz minnen som körs i 333Mhz. Alternativet är ju att jag köper 333Mhz minnen istället, om det ens går att få tag i på DDR2. Priset blir väl iofs i princip samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Nej jag har ingen aning, men det känns ju dumt att köpa 800Mhz minnen som körs i 333Mhz. Alternativet är ju att jag köper 333Mhz minnen istället, om det ens går att få tag i på DDR2. Priset blir väl iofs i princip samma.

trodde de långsammaste ddr2 minnena som fanns var 200 mhz (400 ddr)

du blandar lite när du snackar om 333 och 800.

de du har för tillfället är antagligen 333 MHz (ddr 667 "MHz") och de du ska köpa är 400 MHz (ddr 800 "MHz")

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ah så det är alltså halva hastigheten på minnena, är det för att de jobbar parvis som de skriver ut att de är på 800Mhz när varje minne i sig är på 400Mhz då? Är ju lite förvirrande.
Jag kollade bara i Cpu-Z och där står det att hastigheten är 333Mhz, men det står även att det är Pc2 5300 och dual channel (så de jobbar parvis?) så summan blir alltså 667Mhz.

Då är det ju ingen jätteskillnad, att köra 667 istället för 800. Fast skulle ändå kännas bättre att köpa tex dessa då istället för 800 minnena. Så slipper datorn klocka ner de nya minnena.
WEBHALLEN.com - Corsair 4096MB DDR2 667MHz PC5300 CL5

Permalänk

Klockningen är som en sågklinga. Tänderna (klockpulserna) går upp och ner hela tiden.
Förr lästes minnet bara när tänderna (klockningen) gick upp, men numera läses minnet även när tänderna (klockningen) går ner.

Frekvens räknas som ETT när tänderna (klockningen) gått både upp, ner och på väg upp igen.
Därför så om klockfrekvensen är 400MHz så är minnets läsfrekvens det dubbla eller 800MHz.

Att minnena monteras i par är för att minneskontrollern har dubbla (eller tre) kanaler (DIMM_A1 + DIMM_B1)
som kan jobba samtidigt med var sitt minneskort.

Skillnaden i prestanda mellan 677MHz och 800MHz är i praktiken väldigt liten (några få procent).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag lånar din tråd lite Luzer

Jag ska också uppgradera min Dell c521 med en SDD disk och minne. Xp får ligga kvar.
Den klarar max 800 Mhz (DDR2) och just nu sitter det 2x512mb 533 Mhz som kör dual (heter det så?)

Jag tänkte iallafall köpa 2x1Gb 800Mhz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=86434
Då undrar jag om jag ska låta mina 2x512mb sitta kvar? De kanske kommer att dra ner hastigheten på mina nya minnen. Jag har nämligen 4 slotar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtfield:

Jag lånar din tråd lite Luzer

Jag ska också uppgradera min Dell c521 med en SDD disk och minne. Xp får ligga kvar.
Den klarar max 800 Mhz (DDR2) och just nu sitter det 2x512mb 533 Mhz som kör dual (heter det så?)

Jag tänkte iallafall köpa 2x1Gb 800Mhz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=86434
Då undrar jag om jag ska låta mina 2x512mb sitta kvar? De kanske kommer att dra ner hastigheten på mina nya minnen. Jag har nämligen 4 slotar.

Dina nya minnen kommer att gå i samma hastighet som de gamla ifall du inte tar bort som, står ju tidigare i tråden...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Dina nya minnen kommer att gå i samma hastighet som de gamla ifall du inte tar bort som, står ju tidigare i tråden...

men det kanske är bättre att ha fyra minnen på totalt 3gb på en lägre klockfrekvens, än två minnen på totalt 2Gb, men med högre hastighet. Detta var egentligen min fråga.

Skrivet av Waxinator:

Skillnaden i prestanda mellan 677MHz och 800MHz är i praktiken väldigt liten (några få procent).

men skillnaden mellan 533Mhz och 800Mhz bör väl vara ganska stor??

Permalänk
Skrivet av kurtfield:

men det kanske är bättre att ha fyra minnen på totalt 3gb på en lägre klockfrekvens, än två minnen på totalt 2Gb, men med högre hastighet. Detta var egentligen min fråga.

men skillnaden mellan 533Mhz och 800Mhz bör väl vara ganska stor??

Mer minne är oftast bättre än snabbare minne. Det beror ju på hur mycket minne du kan använda, för
3GB är inte bättre än 2GB om du bara kan utnyttja 1,5GB...
Windows har dock en 'diskcache' som lånar oanvänt minne till att snabba upp hanteringen av diskdata.

Ett 50% snabbare minne låter mycket och borde märkas. Men oftast består seghet på att man väntar på
den långsamma hårddisken. Där finns många undersökningar om prestandaförbättring mellan olika
minneshastigheter och typer, det visar en ganska liten förbättring. Man märker det knappt.
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ddr2-800-vs-ddr3-1333.html
http://www.legionhardware.com/articles_pages/why_is_ddr3_no_f...

Varför inte bara helt enkelt prova kombinationer när du får de nya minnena ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Varför inte bara helt enkelt prova kombinationer när du får de nya minnena ?!

Då måste jag anstränga mig.
Nej jag litar på ditt och andras omdöme här på sweclockers

Intressant att det bara skiljer några procent i prestandavinst att köra med högra hastigheter. Då ska jag nog köra på fyra minnen. Underklocka de nya. Kommer ju inte spela på den, men däremot tunga program som kanske mår bra av en extra Gb.
tack waxinator för svaret!