Köpråd tips angående acer aspire 5745G

Permalänk
Medlem

Köpråd tips angående acer aspire 5745G

Hej jag tittar på en dator till min kära far och har hittat den här genom prisjakt:
Acer Aspire 5745G-5454G64Bn (LX.PTY02.171) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Webhallen säljer denna dator billigast av alla alternativen och där kostar den 5995 kr.
Prisjakt säger att den har 4 gb internminne, så gör även alla andra försäljare som sidan länkar till om man klickar sig vidare. Men på webhallens sida står det bara 2 gb, resten är identiskt.

WEBHALLEN.com - Acer Aspire 5745G-5454G64Bn - Core i5 450M / 4GB / 640GB / 15.6" LED / GF GT330M / Bluray / Win 7 HP

Jag har ringt till webhallen och försökt fått hjälp men det var svårt att kolla då dom inte packar upp datorn och kollar, fick idag ett mail av dom där dom förklarar att :
"Hejsan Daniel!

Jag bad dem kolla på lådan datorn låg i och dubbelkollade med inköparna.
Den informationen vi har är att det är 2gb minne installerat."

Jag har även kollat acers hemsida men där kostar det uppenbarligen 13 kr för att få "vanlig" support per minut, och det har jag ingen lust med.

Någon annan som har en aning om vad man kan göra för att få reda på vad denna datorn egentligen innehåller?

Mvh Daniel

Permalänk
Hjälpsam

Nästan alla datorer kan komma i en rad olika konfigurationer trots att de har samma artikelnummer, det som kan skilja mellan butiker är oftast RAM och hårddisk. Dett akn göra det lurigt att jämföra "samma" laptop i olika butiker.

Om Webhallen säger 2GB och de är avsevärt billigare än andra så är det rätt troligt att så är fallet.

Prisjakt med flera och många butiker tar sin information från samma databas (Cnet) och därmed är inte alltid Prisjakts information överensstämmande med verkligheten om just deras variant skiljer sig.

Vidare länkas alla produkter från olika butiker ihop på prisjakt med artikelnummer. Det innebär att när en burik kör en sk. bundle, dvs skickar med en "gratis" extra pryl om man köper en produkt. Tex skickar med en film när man köper en BR-spelare så syns inte det på prisjakt heller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

tack för det genomarbetande svaret. Är det lätt att installera extra internminne i en bärbar dator isåfall? Tycker att 2 gb är i minsta laget, då mina föräldrar knappast vill uppgradera igen på några år. Datorn levereras med 2 gb isåfall om det nu stämmer (vilket det antagligen gör) men räcker det för att köra win7 stabilt?

Permalänk
Hjälpsam

Man kan köra Win7 på 2gb så länge man inte multitaskar för hårt.

Generellt är det ganska lätt att uppgradera minne i datorn. Frågan är om det är 2x1GB minnen eller 1x2GB minne som sitter i från början, hoppas på 1x2GB (fråga gärna) så är det bara till att trycka i ett 1x2GB till av liknande sort.

Oftast är det inga problem med garantier om man gör det, men fråga gärna om det innan också. Helst på email så du har det på papper OM det skulle uppstå diskussioner efteråt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI