Vad behöver jag för att få ut det jag vill ur datorn?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för att få ut det jag vill ur datorn?

Jag surfar och tittar film på min dator, inga spel eller annat prestandakrävande.

MEN, jag HATAR när datorn tar fem sekunder på sig för att öppna firefox från det att man tryckt på ikonen.

Jag hade en Asus EEE 901 med n270 (tror jag) processorn. Tänkte att det borde väl räcka för att lira lite film och flyta på snabbt i surfandet. Men problemet med den var att stora sidor som ex Aftonbladet tog evigheter att ladda och scrollandet på sidan var allmänt hackigt.

Jag vill att det ska gå snabbt. Datorn får inte lagga! Vad är det jag ska titta efter då?
Är det processorn som är viktigast eller ram-minnet eller grafiken?

Antagligen är det en kombination av ovanstående, men finns det något specifikt jag bör titta närmre på?
Alltså en viss processortyp etc.

Tacksam för all input jag kan få!

Permalänk
Avstängd

Hårddisken (10000 RPM) ifall du inte vill slösa pengarna på en SSD(?) , 4gb DDR3 Ram, och en Amd x4 640(Inte helt säkert på om det är värt för dig att köpa en 955, så det får någon annan säga isåfall)
Komplett.se - AMD Athlon II X4 640
Komplett.se - Intel X25-M SSD 160GB 2,5", vs Komplett.se - WD VelociRaptor® 600GB SATA vs Komplett.se - Samsung SpinPoint F3 1TB
Själv tyckte jag 7200rpm>10000 rpm gjorde en stor skillnad, vill du ta det helt stora steget så är det SSD.
Komplett.se - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Vad har du för moderkort, hdd, minnen, processor nu?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

En singel core Atom 1.6Ghz med 1gb ram är inget monster direkt. Datorn är tänkt som liten portabel maskin inte som en prestanda maskin.

Enligt den här artikeln så finns det läge som heter Super Performance som överklockar den till 1,8Ghz. Då borde den vara lite piggare.

Asus Eee PC 901 Review - Page 7 - User Experience

Har du ont om plats på disken? Det kan göra WinXP väldigt segt? 12gb är lite så det gäller att städa disken ofta.

För att få lite mer prestanda så kan man alltid ominstallera med ren WinXP och inte installera allt onödigt från Asus. Se sedan till att stänga av alla tjänster du inte behöver.

EDIT: Läste lite slarvigt. Trodde du hade din Asus kvar.

Missförstånd
Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Nej, den har jag kastat för länge sen:)

Ska alltså köpa en ny och vill inte kasta pengar på något jag kommer vara missnöjd med.

Amd x4 är någon värsting, fyrkärnig låter det som?

Man kan inte ge lite mer generella råd än just den processorn. Alltså typ ' kör ddr3 minne', 'dedikerad grafik' osv.

Permalänk
Avstängd

Just den x4an är ingen värsting, dock är det en snabb fyrkärnig.
Billig dessutom.

ddr3 minnen, ett ati 4000-serie kort duger om du inte ska spela(evt. billigt 5770), fyrkärnig amd/Core 2 duo intel, och snabb hårddisk(ssd, 7200rpm/10000rpm beroende på budget)

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Dessa intel i3, i5 och i7 är de fyrkärniga?
De processorerna verkar ju vara de vanligaste på nyare laptops.

Permalänk
Avstängd

i3, i5 är tvåkärniga, vissa i7 är fyrkärniga.
Inte helt säker på laptop området.

EDIT:
Förlåt, helt missat att du vill ha en laptop igen.
Vad är din budget?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Budget är väl runt 10k, men gärna så billigt så möjligt!

Är det inte sjukt att man ska behöva en fyrkärning processor för att datorn ska flyta laggfritt vid lite surfande?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newberg:

Jag surfar och tittar film på min dator, inga spel eller annat prestandakrävande.

MEN, jag HATAR när datorn tar fem sekunder på sig för att öppna firefox från det att man tryckt på ikonen.

Jag hade en Asus EEE 901 med n270 (tror jag) processorn. Tänkte att det borde väl räcka för att lira lite film och flyta på snabbt i surfandet. Men problemet med den var att stora sidor som ex Aftonbladet tog evigheter att ladda och scrollandet på sidan var allmänt hackigt.

Jag vill att det ska gå snabbt. Datorn får inte lagga! Vad är det jag ska titta efter då?
Är det processorn som är viktigast eller ram-minnet eller grafiken?

Antagligen är det en kombination av ovanstående, men finns det något specifikt jag bör titta närmre på?
Alltså en viss processortyp etc.

Tacksam för all input jag kan få!

I princip vilken ny laptop som helst ska fixa det där utan problem (inte netbook). Processorn är normalt viktigast men grafikkortet kan användas för film och flash och därmed avlasta processorn. Jag skulle välja en laptop med dubbelkärning cpu (ej atom, celeron eller neo) och dedikerad grafik (ej intel), ger väldigt många alternativ.
Har du andra krav på datorn? Storlek, batteritid, pris t ex? Då du tidigare hade en netbook kanske du vill ha nått lätt och smidigt, typ en 13"?
Lenovo Ideapad z360, http://www.dustinhome.se/pd_5010471435.aspx
Acer TimelineX 3820TG, http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=154898&hbx_...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Ja en 13" vore kanon, även om jag dreglat lite över Asus Lamborghini och Acer Ferrari, som jag har för mig är 12". Men de kanske inte håller måtten rent prestandamässigt(?).

Annars har jag en viktig punkt och det är kvalitén. Jag gillar inte lösa plastdelar och jag vill självklart slippa lämna in den på reparation efter något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newberg:

Ja en 13" vore kanon, även om jag dreglat lite över Asus Lamborghini och Acer Ferrari, som jag har för mig är 12". Men de kanske inte håller måtten rent prestandamässigt(?).

Annars har jag en viktig punkt och det är kvalitén. Jag gillar inte lösa plastdelar och jag vill självklart slippa lämna in den på reparation efter något år.

Nej, håll dig borta från dem. Du kommer inte att bli nöjd med prestandan, även om de är snabbare än din gamla Asus EEE.
Kanske en 13" med aluminiumchassi kan vara nått?
Asus u45jc, http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3649017&utm_source=...
Hp dv6, http://www.expert.se/product/product.aspx?id=6073796&WT.mc_id...
Asus u35jc, http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3255521&utm_source=...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Sen kan du tweaka till exempel webläsaren använder själv firefox och finns plugins att använda som adblock
som stänger av onödig reklam på till exempel aftonbladet samt prova ställa in firefox använda ram som cache och inte hård disk se denna länk till exempel http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Okej, dessa verkar ju vara något för mig, helt klart!

Den ena du länkade till hade i5 medan de andra hade i3. Hur stor skillnad skulle det göra för mig att ha den kraftfullare i5:an?
Är det något jag bör ha eller spelar det mindre roll?

Permalänk

Bortsett från den lilla skillnaden i mhz saknar i3:an bara turboboost (överclockning med ett par hundra mhz) vilket inte betyder särskilt mycket. Annars är nog SSD det bästa sättet att korta ner väntetiderna på en dator, menn det kan du ju uppgradera senare. Eftersom U45 och U35 har rekomenderats så passar jag på att slänga in U41JF i disskusionen http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=u41jf

Permalänk
Medlem

Och skillnaden med U41JF är att den har något kraftfullare processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newberg:

Okej, dessa verkar ju vara något för mig, helt klart!

Den ena du länkade till hade i5 medan de andra hade i3. Hur stor skillnad skulle det göra för mig att ha den kraftfullare i5:an?
Är det något jag bör ha eller spelar det mindre roll?

Jag tvivlar starkt på att du skulle märka nån skillnad mellan en i3 och en i5 om du bara ska surfa/se film, än mindre mellan i3 370/380. Jag skulle ta i3:an och spara lite slantar. Tycker du att datorn sedan inte är tillräckligt snabb på programstart t ex så kan de pengarna vara bra att ha för ett köp av en ssd-disk. De flesta laptops dras med 5400rpm hårddiskar vilket gör att de inte bootar så snabbt och vissa program kan vara lite slöa att dra igång. En ssd (eller hybriddisk) kommer att göra stor skillnad men jag skulle ta det i steg 2. Du kanske är nöjd med prestandan ändå, bara bra att veta alternativen.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=647326,616758,798211,798...

Största skillnaden är den matta skärmen samt nvidia 425M som är mer än dubbelt så snabb som 310M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=647326,616758,798211,798...

Största skillnaden är den matta skärmen samt nvidia 425M som är mer än dubbelt så snabb som 310M

Och att u35jc saknar dvd...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu så kommer datorn att kännas mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Fan, va svårt det är att fatta ett beslut om vad man ska köpa.

Jag känner att jag vill ha så mycket dator som möjligt för pengarna, skulle aldrig köpa något där jag inte kände att jag fick mycket för pengarna. Så min fråga till alla er kunniga sweclockare, vilken dator är den bästa man kan få för kring 10k?

Då vill jag att man tar alla aspekter i hänsyn. Hårdvara, skärm, kvalitet, funktioner, ljudnivå etc.

En sak som jag fått upp ögonen för är USB3. Känns ju dumt att köpa en dator som inte har det!

Sandy bridge har jag hört om, vet inte vad det är, men det kanske man ska ha också?

Många aspekter att tänka på!
En dator som kommer vara modern i något halvår åtminstone bör vara ett krav.

Har ni några personliga favoriter? Vad är det bästa man kan få för ca 10k?

Permalänk

Låter som att du vill ha en Mac

Annars --> Snabbare disk. Snabbare processor. Snabbare allt egentligen. En EEE kommer ALDRIG fungera speciellt bra, i något sammanhang, någonsin.

Den absolut bästa datorn du kan få för runt 10k är antagligen en 11" MacBook Air om du inte använder CD-läsare, annars en MacBook. Apples datorer för 10k håller samma kvalitet ungefär som konkurrenters datorer för 20k. Det går inte att få något som är mycket bättre än så, faktiskt. Man måste bara se igenom all fanboyism som finns (mest åt anti-Applehållet dock) och testa själv. Dom som vet, dom vet.

Nej, Apple kommer ALDRIG vara mest prestanda per krona. Däremot skärm, funktioner, ljudnivå, kvalitet... Där ligger Apple LÅNGT, LÅNGT, LÅNGT framför något annat du hittar för 10k på PC-sidan.

Och sen att Mac OS är fruktansvärt mycket bättre än Windows är bara en bonus.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13259-acer-3820tg-asus-u...

Läs gärna denhär artilkeln och titta på medföljande video så kanske du blir lite klokare!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

En mb air alltså. Hade jag inte ens tänkt på. Ja, varför inte. Snyggare dator får man leta efter. Har dock aldrig använt Mac, vågar man gå över blir ju den stora frågan isåfall!

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så kostar den dator du har runt 2000-3000 kr? Självklart kommer det vara en stor skillnad i prestanda att byta upp sig mot en Mac som kostar 10 000 kr annars hade det väll ändå varit konstigt?

Varför inte titta på vad det finns för valmöjligheter på PC sidan också och sen ställa det mot vad Apple erbjuder?

Ta exempelvis Asus U35JC som kostar ca 6800 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647326). Jämför hårdvaran med en MBA 13" för 12 500. Visst vikten och storleken skiljer sig något, frågan är om det spelar någon roll för dig?

Som du snabbt kan se så är Asus datorn väldigt mycket starkare rent prestandamässigt, och vill du ha upp hastigheten ytterligare så kan du få den med en i5 iställer för i3. Tittar vi vidare så har Asus datorn 4 GB ram minne istället för 2 GB.

Grafikkortet är mer eller mindre det samma, stora skillnaden är att MBA kär med delat minne(256 om jag mins rätt) och dessutom är det mycket lägre än på Asus datorn(1GB). Hur mycket minne blir det över till systemet?

Upplösningen är marginellt högre på MBA 13" med det är så liten skillnad så det inte är lönt att nämna.

Sen kan man så klart diskutera kvalitén och som vi vet så skiljer det sig en del på olika PC laptops. Det som gäller är att läsa tester och kanske även känna lite på den i verkligheten.

MBA har en relativt stor fördel och det är SSD disken, hur stor skillnad det verkligen gör på en dator av denna typ har jag ingen aning om, men du skulle kunna byta ut 600 GB disken i Asus datorn mot en SSD och ändå få ett billigare slutpris än MBA 13".

Självklart finns det en hel del andra förutom ASUS att titta på, detta var bara ett exempel.

Hoppas du hittar något som passar dig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide