Ny hårddisk => bli av med recovery partition?

Permalänk

Ny hårddisk => bli av med recovery partition?

Hej Datorvänner!

Under julen köpte jag en 80Gb SSD Inteldisk till min asus UL30VT...

Jag använde mig av "Acronis True Image" för att flytta OSet från den gamla disken till den nya.

Allt gick bra förutom att jag nu har en 10Gb Recovery partition i början på disken
(hade det på orginaldisken också)

Jag testade med gparted att flytta/resize på partition för att sedan boota med Win 7 recovery skiva

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i...

och fixa boot optionerna men får inte det riktigt att fungera.

Någon som har några erfarenheter eller tips hur jag ska bli av med recovery partitionen
och återfå mina ytterligare 10Gb?

God fortsättning & Gott nytt år!

Michael

Permalänk
Avstängd

ja det är väl ganska enkelt eller hur? ett partitons program som tar bort partitonen och du addar det utrymmet till din lagrings partionen

http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%...

1sek tog det på google.

Permalänk

Inte riktigt så enkelt....

Asus placerar sin återställningspartition som första partition medan windows 7 ligger som andra partition.
(HP och andra tillverkare har återställningspartionen som sista partition)

Bootkoden i MBR pekar då på partition 2

Om du nu ändrar ordningen på partitionerna så måste man väl ändra bootkoden också.

Hade testat med följande guide:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to...

samt:
bootrec /fixmbr && bootrec /fixboot
plus diverse bcdedit kommandon men får ändå fel vid uppboot

Permalänk
Medlem

Klona inte disken, klona partitionen som os:et ligger på till en ny disk, den nya disken har du sedan innan partitionerat och gjort aktiv... Det kan funka, har gjort det med XP och Ghost i alla fall.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Lyckades fixa till det med hjälp av "EASEUS Partition Master" som fixar att flytta partitionen + ändra bootkoden galant

Permalänk
Medlem

mycket bra gjort!

får jag bara ställa en fråga, är lite nyfik hur du tänker. varför vill du bli av med recovery partitionen? den är juh som sagt bara på 10gb...
är det inte lättare att köpa en större hdd så at du kan avara dom 10gb till recovery om det skulle hända något.

1. recovery partitionn är första, men används inte om du inte skulle behöva göra en omformatering som du säkerligen behöver göra framöver.
du sparar ingen tid på att flytta den till partition 2 då den i princip är avstäng tills den dagen du kör en recovery. kortfattat så får du inte någon markant prestanda skillnad.
2. well om du vill köra ditt race så får du gärna pm:a mig så ska jag hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av mrbeye:

my
....varför vill du bli av med recovery partitionen? den är juh som sagt bara på 10gb...
är det inte lättare att köpa en större hdd så at du kan avara dom 10gb till recovery om det skulle hända något.

Han hade köpt en 80Gb SSD, 10gig är mycket värt där!