Seagate BlackArmor 220 NAS stöder inte avi-filer?

Permalänk
Medlem

Seagate BlackArmor 220 NAS stöder inte avi-filer?

Hej,

Farsan köpte precis en Seagate BlackArmor 220 NAS som vi försöker använda tillsammans med vårt hemmabiosystem (Samsung HT-C7200). Av någon anledning fungerar det inte att spela avi-filer från NASen. Har googlat lite och sett att det verkar vara flera som har detta problem (oftast med en Samsung-tv (som vi)), men ingen verkar ha en lösning. Har uppdaterat firmware på NASen och ska göra det på hemmabiosystemet också.

Är det någon som har (haft) samma problem eller möjligtvis vet svaret på mitt problem? Verkar väldigt skumt att något av prylarna inte stödjer avi, som trots allt är ett av de största (det största?) filformaten...

Tack på förhand,
Jakob

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom Avi endast är en sk container säger det ingenting om hur ljud eller bild är kodat. Alltså kan det skilja alldeles väldigt mellan olika avi-filer. Precis som tex (det mycket bättre) Matroska (.mkv).

Här har du en jämförelse för ökad förståelse: Comparison of container formats - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: Och vad är det som inte fungerar? Ser du inte filerna, eller går de inte att spela upp? Går de inte att spela upp ligger nog inte felet i NASen utan i uppspelaren, enligt min förklaring ovan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Filmen jag har provat har mpga- och xvid-kodning,men när jag googlade hittade jag inga resultat som nämde någon speciell codec, utan endast att avi-filer (bland annat) inte fungerade.

Det som händer när jag försöker spela filmen är att den helt enkelt inte visas; jag får ett felmeddelande där det står typ "Ogiltigt filformat". Värt att veta är att jag spelat filmen via både ett USB-minne och en extern HDD, och båda dessa har fungerat ypperligt. Det är alltså först nu när vi provat NASen som filmen inte går att spela

Permalänk
Hedersmedlem

Använder USB-minnet och externa HDn samma interface till er Samsung som NASen, så har jag ingen aning. Annars är det ju NASen som strular eller Samsungen som inte gillar annan anslutning än USB. Bara att börja felsöka och googla för glatta livet. Tyvärr har jag inte använt någon av dina saker så kan inte ge mer råd via forum.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förutsätter att du redan uppdaterat till denna: http://www.seagate.com/staticfiles/support/downloads/blackarm... eftersom du säger du googlat.

Ingen aning varför det skulle vara problem med mediafiler via vissa kataloger, men den uppdateringen fixar tydligen det.

BlackArmor NAS 220 Firmware Update (Manual Download/Install) | Seagate

Added new media file type to the supported list (*.m4b, *.rmvb, *.rm,
*.m4v, *.divx, *.xvid, *.mkv, *.mts, *.flv using open source “ffmpeg”
library)

Man kan ju undra vad den stödde från början? VHS-band?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad menar du med interface?

Har ju som sagt uppdaterat NASen, så det ska inte vara något problem. Håller med dig om att det är konstigt att man ska behöva göra en uppdatering för att skiten ska stödja de vanligaste formaten.

EDIT: Provade just att konvertera en AVI-fil (en fil som jag provat men som inte fungerade tidigare) till .vod, och den filen fungerar att spela upp, så uppenbarligen är det något med avi-filer som inte fungerar ihop med NASen eller hemmabiosystemet...

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att USB-minnet och externa hårddisken har någon programvara som gör att det går att spela avi-filer från dem (till skillnad från NASen) ? Eller skulle det kunna vara så att NASen - till skillnad från usb/HDDn - streamar filmerna och därför (av någon anledning) inte funkar? Jag vet inte, jag bara spånar...

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem och efter mycket googlande så är svaret (soim jag fick fram) att Samsungs hemmabiosystem när det använder nätverket (DLNA) inte spelar med hjälp av samma codecs som det använder när hemmabiosystemet läser "direkt" från USB anslutna lagringsmediet.
Problemet är Samsung som inte följer standarden. Det är med största sannolikhet inget problem med din NAS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peso:

Jag har precis samma problem och efter mycket googlande så är svaret (soim jag fick fram) att Samsungs hemmabiosystem när det använder nätverket (DLNA) inte spelar med hjälp av samma codecs som det använder när hemmabiosystemet läser "direkt" från USB anslutna lagringsmediet.
Problemet är Samsung som inte följer standarden. Det är med största sannolikhet inget problem med din NAS.

Som jag misstänkte i ett tidigare inlägg. Uselt oavsett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har precis samma problem och efter mycket googlande så är svaret (soim jag fick fram) att Samsungs hemmabiosystem när det använder nätverket (DLNA) inte spelar med hjälp av samma codecs som det använder när hemmabiosystemet läser "direkt" från USB anslutna lagringsmediet.
Problemet är Samsung som inte följer standarden. Det är med största sannolikhet inget problem med din NAS.

Tack för ditt svar, det hjälpte en hel del. Synd att problemet fortfarande kvarstår Du har förresten inte hittat någon lista på codecs som stöds, eller är det så att inga codecs stöds för avi?

Det finns ingen USB-sticka eller programvara som man skulle kunna använda för att på något sätt lura hemmabiosystemet att NASen är ansluten via USB?

Hittills har vi "löst" problemet genom att konvertera avi-filerna till mkv eller vod, men det tar ju liksom en till tre timmar att konvertera filerna

Permalänk
Medlem

Köpte mig en BlackArmor 220 i vitras som jag inte får att fungera. Det trista är att läshastigheten på den är under all kritik. Att kopiera en fil till den går på ca. 7 000 kbyte/sek men att kopiera (läsa) i från den oavsett fil typ kommer upp i som max 800 kbyte/sek. ska de vara så?
Har även en Netgear NAS och har inte alls dessa problem.
När jag ska lysna på em mp3 fil så "hackar" det.

Någon som kan komma med råd?

p.s. fick min första utbytt utan perdon detta är den andra med samma fel...