En hårddisk håller på att gå sönder!!

Permalänk

En hårddisk håller på att gå sönder!!

I kanske ett år har hårddisken låtit konstigt när man satt på datorn. Först sätts datorn på och det låter som vanligt, sen låter det från hårdisken precis som att något går emot och den bromsar in( lite grovt skrap nästan). Sen sätts den på igen (av någon anledning). Och så startar allt som vanligt mest och så funkar allt.

Men idag när jag skulle sätta på den så stängdes den av och sattes på 2 gånger och i windows så stängdes den av igen och sattes på och efter en stund gjorde den det igen. Usch tänkte jag och så stängde jag av datorn genom att hålla in knappen på framsidan av datorn.
Nu vågar jag inte sätt på något längre. Det är en hel del värdefulla filer där och så.

Vad är fel? Det låter som motorn eller så är tokig. Och blir tokigare med tiden.

Ska jag köpa denna imorron och sätta in i en annan dator Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM 32MB - Alina System AB ? Och sedan plocka ut den trasigare HDDn med USB-SATA och försöka kopiera över filer medans den är igång?
Eller vad kan jag göra?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

klart du ska försöka kopiera och göra en backup

Visa signatur

Tävlar i drifting
shirunai.blogspot.com

Permalänk

Jo det känns nästan så.
(känsla vs förnuft)
Förnuftet säger att man kanske borde ta reda på hur man gör det så bra som möjligt. Så man inte glömmer någon avgörande detalj.
T ex vilken temperatur och fuktighet t ex borde den befinna sig i? I rummet är det kanske 19 grader och lite fuktigare än vanligt (i källaren alltså).

Och hur funkar det med jordning och så? En gång jag kopplade USB-IDE så började det ryka massor på en krets under hårddisken.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

försök så gott du kan den dör snart så det är bäst att du byter den och för över alla filer till den nya (möjligtvis skuret lager i motorn på den som gör det skrapande ljudet) och nej det går inte att byta ut om du inte är i ett lab där man tillverkar och lagar hårddiskar

ta och för över det viktigaste först (filmer och bilder och möjligtvis spel eller annat du har på den) men ha inte den igång föräns du har fått tag på din nya hårddisk

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jo det känns nästan så.
(känsla vs förnuft)
Förnuftet säger att man kanske borde ta reda på hur man gör det så bra som möjligt. Så man inte glömmer någon avgörande detalj.
T ex vilken temperatur och fuktighet t ex borde den befinna sig i? I rummet är det kanske 19 grader och lite fuktigare än vanligt (i källaren alltså).

Och hur funkar det med jordning och så? En gång jag kopplade USB-IDE så började det ryka massor på en krets under hårddisken.

Temperatur i rummet och så kan inte vara så avgörande känns det som.. blir nog mer riskabelt och flytta runt datorn då ifall du skulle råka skada hårddisken ännu mer!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har du inte en stationär dator för de har plats för minst 2 SATA diskar?
Dumt att blanda in en USB-SATA adapter för USB går långsammare än via SATA. Något kanske var fel med din gamla adapter.

Viktigt att inte belasta hårddisken i onödan. Speciellt under längre tid. Nästa gång du gör något med den kan din sista chans (tex öppna en mapp). Inga ursäkter som "jag skulle bara ... kolla, sök, öppna, testa, kolla storleken osv". Ta bort disken och våga inte ens tänka på den förrän du köpt din nya disk, installerat Windows och är redo att kopiera.

Börja med det du absolut viktigaste och lite i taget. Onödiga saker är spel och program eftersom de ändå måste installeras om. Har de några save eller profil så kan du ta dom sen eller när du råka hitta mappen de ligger i.

Permalänk

Så. Nu har jag köpt en ny disk. Denna blev det: Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM 32MB - Alina System AB
Kan väl vara bra?

Så nu funderar jag på hur jag ska göra, man kan ju ta ur hårddisken ur datorn och sätta in i min andra bättre t ex?
(PC1 i sign) I datorn där hårddisken sitter i är det egentligen två hårddiskar med ett XP på varje hårddisk. Jag installerade nytt XP på en ny hårddisk en gång för XPt på den äldre HDDn började gå segt. Och så funkade allt bra som vanligt tills ungefär nu.

(PC2 i sign) Jag har också en annan bättre dator med snabbare bussar och hårddisk och så. Skulle man kunna använda den till att kopiera med istället tro?

Ni säger då att man helst inte ska blanda in USB för det kan sega och så. Jag tänker då att om man kopplar in den internt måste den ju vara på en stund så t ex Windows laddnignstid tar värdefull livstid för hårddisken. Så om man då t ex använder USB-SATA så kan man använda hårddisken så fort den fungerar. Ett sätt är ju annan lösning för att sätta på den manuellt. Men att koppla in den nya hårddisken vanligt internt går ju bra.

Ska man koppla in den kraschbenägna hårddisken med eSATA då kanske? Hur funkar sånt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Seriöst den har visat på ett ev ras under ett år och nu funderar du över sekunder?

Hur som haver ska du under inga omständigheter säkerhetskopiera filmer mm om det inte är egna
filmer, det kommer sist när du har allt du verkligen behöver....

Det är troligen inget lager för när du startar den är den kall och borde fungera bättre, det kan vara en mängd saker men det har ingen större betydelse just nu.

Du låter den sitta där den är och sedan byter du strömkabel till den för att minimera chansen av strömfel.
Ta kabeln från dvd spelaren eller något.

Vad du gör nu beror på vad du vill ha ut av allt, har du plats på andra disken för att kopiera över det du ska ha? Annars ser du till att ha det, dra ut strömmen ur disken och starta datorn och rensa på andra disken eller köp en disk till eller något bara du har den plats du vill ha klar.

Du ska inte bry dig om recovery program eller andra saker just nu, starta datorn och hoppas på det bästa efter att ha kollat ovan.

Kopiera EN sak åt gången, alltså inte en fil men en mapp osv osv och se till att du redan när du startar datorn vet vad du ska ha och vart det ligger.

Startar disken inte sitter du i en annan femma men just nu känns det väl knappast som det?

Permalänk
Medlem

Usch, varit med om 2 diskar med värdefulla filer som man förlorat pga noll backup. så hade en 1 tb seagate usb hdd som jag körde backup på precis ALLT. ena bara gick slut och andra fick en träplanka i huvudet och gick slut. hah. bra tips dock att köra backis på allt på en usb disk.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Jaha ojoj.

Hur gör jag nu?
Om vi ska sammanfatta.
Jag har köpt en Samsung SpinPoint F3 1 TB, ca 85 MB/s
Jag har då en trasig WD på 250 GB. Från 2007 och SATA1, runt 50 MB/s var den sist.

Nu ska man då hitta på den mest optimala lösningen för riggning av hårddiskarna.

Om man kopplar in den trasiga WD internt kommer den ju vara igång en lång stund under uppstart vilket tar värdefull tid. Men då blir det ju snabbast möjliga överföringshastighet. Man kan inte koppla ifrån den under tiden.
Om man kopplar den med USB externt blir det långsammare tydligen. Men då får man ” Säker borttagning” vilket kan va bra vid snabb borttagning.
Men kan man koppla eSATA till hårddisken kanske för att få snabbast möjliga? Då får man väl också ”Säker borttagning”?

Men det var heller inte rekommenderat att flytta runt på hårddisken eftersom den kan gå sönder mer? (Den sitter knöligt också) Men skulle man kunna bära datorn försiktigt bort till den fungerande datorn och koppla in hårddisken tvärs in i ”trasiga hårddiskens dator”? Med eSATA t ex? och Hur funkar sådan strömförsörjning?

Eller hur kan man göra t ex?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Ett tips är helt enkelt att koppla ur "trasig" disk, koppla istället in frisk hårddisk och installera OS på den.
Efter det är klart koppla åter in den "trasiga" via en annan SATA/IDE port.
Boota upp på ny disk och på vanligt sätt bara försöka kopiera över datat från gammal disk till den friska hårddisken.
Montera ur den "trasiga", öppna fönstret, skrika FORE och hiva iväg den. ;p

Permalänk

förslagsvis så gör du som så. ta en annan dator som är felfri, plugga in din dåliga disk+din nyinköpta disk.

starta datorn och kopiera. den där minuten eller två under uppstart är skitsamma.

förslagsvis kopierar du mappvis som sagt, så du vet om du får ett ras/haveri under kopieringen så vet du vad det är som saknas.

Permalänk

Jag köpte en eSATA-kontakt! Jag provade en annan hårddisk och det verkade som man kunde köra hot-swap. Då borde det ju gå att koppla in den direkt och tuta och köra direkt

Alltså:
Trasig disk externt med eSATA
Hel kopieringsdisk internt med vanlig SATA
Något mer man ska tänka på och innan?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX