Toshiba Satellite C660-173 Köpa eller ej?

Permalänk
Medlem

Toshiba Satellite C660-173 Köpa eller ej?

Först och främst : God Jul!

Såhär i mellandagsrean blev jag extra sugen på att byta ut datorn jag har just nu. Hade tänkt vänta till efter sommaren och skaffa något nytt, men nu efter 3 trogna år och när datorn blir 80 grader varm så fort den får jobba lite och låter som ett halvt tröskelverk börjar jag bli orolig att den inte överlever våren.
Började därför leta efter något som kan ersätta min gamle trotjänare.

Vad vet folk om Toshiba Satellite C660-173 ? (kostar idag 5990 och imorgon 3990kr)
Egenskaper för Toshiba Satellite C660-173
En i3 370M 2,13Ghz, 2 gb minne (aningen lite) och 250 gb hdd. Det jag funderar över är dess grafikkort Intel Onboard med 761MB delad RAM. Hur mycket flaskhals i spel är det? Spelar inte mycket, men händer att man startar upp Starcraft, CS, Battlefield, flightsimulator och diverse bilspel.

Skulle vara bra med lite åsikter, så jag inte gör ett impulsköp som jag sedan kommer få ångra.
Tack!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

En kylplatta + att klocka ner processorn normaliserar temperaturerna på laptopen. Min brukade spinna upp i 80-90grader och överhetta efter 30min. Nu är det konstant runt 40 med toppar på 49. Har haft min Toshiba Satellite M-70 i snart 4 år och den är fortfarande stabil. Funderar dock på en uppgradering jag med. Laptopen som du föreslår verkar väldigt prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av emon:

En kylplatta + att klocka ner processorn normaliserar temperaturerna på laptopen. Min brukade spinna upp i 80-90grader och överhetta efter 30min. Nu är det konstant runt 40 med toppar på 49. Har haft min Toshiba Satellite M-70 i snart 4 år och den är fortfarande stabil. Funderar dock på en uppgradering jag med. Laptopen som du föreslår verkar väldigt prisvärd

Har inte hittat någon smidig kylare som funkar till 17 tum. Denna datorn är inne på sitt 4e år också, och visst är den stabil men det kliar i fingarna efter något nytt. Har funderat på att införskaffa en Macbook, men priset gör att den är runt 1 år iväg :/
Saknar dock en USB port på toshiban, samt att det bara är VGA kontakt på den. Tycker alla portar sitter väldigt dumt till på den också :/

Annars kanske en SAMSUNG R530 med Intel Celeron Dual-Core T3100 1,9 GHz och 3 gb minne vore något. Verkar vara samma grafikkrets, HDMI-utgång samt en till USB port. Vet inte hur Celeronen står sig mot tex i3.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaf:

Annars kanske en SAMSUNG R530 med Intel Celeron Dual-Core T3100 1,9 GHz och 3 gb minne vore något. Verkar vara samma grafikkrets, HDMI-utgång samt en till USB port. Vet inte hur Celeronen står sig mot tex i3.

Jag sitter själv och funderar på Toshiban till mina föräldrar. Jag har dålig koll på bärbara datorer, men enligt dessa länkar så verkar i3 370M vara ett bättre val än Celeron T3100. (M370 verkar vara 2.4GHz dessutom.)

T3100: PassMark CPU Lookup
370M: PassMark CPU Lookup

Och tycker man att 2GB är lite så går det ju alltid att sätta i mer.
Vet inte vad minnespriserna ligger på, men så många hundralappar för 1-2GB kan det väl inte vara? Enligt Elgiganten/Prisjakt så finns det i alla fall en plats över i Toshiban, så man slipper ta ut något för att uppgradera.

Permalänk

jag var och tittade på datorn idag då jag var lte intresserad med. första intrycket var väl att det var en snygg laptop. mattsvart, den hade numpad men lite mjukt lock. ingen bluetooth. hyfsat batteri som jag förstod det, upp till 5h tror jag. enligt nåt mobilemark eller vad det kallades. kan varit felskrivet men läste också att det bara var en 2gb sticka installerat vilket betyder att det bara är att stoppa i en till så har man 4gb om man nu behöver det. 4990:- kostar den hos elgigantens systerföretag pccity så de där 2000kr är väl tagna ur luften antar jag men 3990:- är väl billigt ändå. i den prisklassen hittar man väl knappast några i3- cpuer i andra fall? w7 home 64bit var det med också ja.

jag ska fundera idag på den där..

Permalänk
Medlem

Är också lite intresserad av denna, men en sak jag inte fått fram - går det att koppla den till en TV?

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en sån nu men frågan är om den har HDMI uttag för att koppla till TVn? Ska användas för det mesta för att kolla lite på filmer och surfa. Någon som har en aning?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

HDMI har den inte, men jag vet inte om det går att koppla till TV på annat sätt...
Här står det iaf nåt om external monitor (Interfaces):
Satellite C660-173 - Product Specifications - Toshiba

Önskar snabbt svar...!

Permalänk
Medlem

Det finns en vga-utgång.

Inte så snabbt svar, men ett svar i alla fall...