Permalänk

Hjälp med val av studielaptop

Ok, så det är många trådar ute nu med olika varianter av laptops, men jag skulle behöva lite råd och jämförelser som jag hittat hittills. Det jag är ute efter är en sekundär studiedator (har en kanonbra stationär för spel och dylikt).

Den ska vara så portabel som möjligt, dvs. liten, nätt och lätt, ha så lång batteritid som det bara går, minst 2GB RAM men helst mer, trådlös, "kännas bra och gedigen" (flummigt, jag vet ^^) och gärna bluetooth om det går, men inte alls lika viktigt som det andra.

De datorer jag kollat på hittills är lite olika varianter av Asus UL-serien, både UL30A och UL30VT, samt Lenovo IdeaPad. 4GB varianten av UL30A med 8 cellsbatteri verkar ju nice, Lenovo lite billigare.

Vad finns det för fler datorer av denna typ, dvs. liten men ändå bra prestanda? Hur är de jag räknat upp här jämfört med varandra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteinsatt men har läst lite och jag beställde en Asus UL30A-QX386V till mamma idag. Hade kollat lite på den innan och såg att bl.a. Alina sänkt priset på den med 500:- idag och då slog jag till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=746287 3990:- verkar vara ett bra pris tycker jag

Hon ska ha den mest till att skriva på och ev lite surf/youtubande och det tror jag den klarar utan några problem, sedan har den även hyfsad batteritid. Funderar dock på att lägga till 2gb ram till för en liten slant.

Permalänk
Skrivet av SajberSpace:

Ok, så det är många trådar ute nu med olika varianter av laptops, men jag skulle behöva lite råd och jämförelser som jag hittat hittills. Det jag är ute efter är en sekundär studiedator (har en kanonbra stationär för spel och dylikt).

Den ska vara så portabel som möjligt, dvs. liten, nätt och lätt, ha så lång batteritid som det bara går, minst 2GB RAM men helst mer, trådlös, "kännas bra och gedigen" (flummigt, jag vet ^^) och gärna bluetooth om det går, men inte alls lika viktigt som det andra.

De datorer jag kollat på hittills är lite olika varianter av Asus UL-serien, både UL30A och UL30VT, samt Lenovo IdeaPad. 4GB varianten av UL30A med 8 cellsbatteri verkar ju nice, Lenovo lite billigare.

Vad finns det för fler datorer av denna typ, dvs. liten men ändå bra prestanda? Hur är de jag räknat upp här jämfört med varandra?

Tack på förhand!

Varför inte köpa en rekonditoread Macbook?
Finns på Reuseit.se för cirka 4000 kronor, grymt bra!

Permalänk

Bra ide!

Skrivet av benzinlol:

Varför inte köpa en rekonditoread Macbook?
Finns på Reuseit.se för cirka 4000 kronor, grymt bra!

Måste ju vara den perfekta lösningen.

enkel att använda...
snygg...
Gott om prestanda även i de äldre modellerna... Intel GMA 950 och x3100 är väl inga höjdare för spel men för vanlig surf så funkar det utmärkt.

PS. har en macbook själv, syster också, jag går på gymnasium i sundsvall, hon pluggar i upsala.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB