Permalänk
Medlem

Avbruten pci-express port

Lycklig var jag när jag såg att mitt andra 5850 hade kommit. For och hämtade det, monterade, startade datorn. Datorn frös i windows load. Bestämde mig för att montera lös kortet. Var dock alldeles för oförsiktig och tänkte inte på att det satt en spärr på pci-expresslanen, så det som hände var att jag då drog av halva plastbiten från moderkortet och vet inte vad jag ska ta mig till.

1: Går det möjligtvis att typ limma fast plastbiten igen, eller är det helt kört?
2: Skicka tillbaka grafikkortet?
3: Nytt moderkort? eller sälja processorn och inhandla en sandybridge processor och MB?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Skulle säga att du får köpa nytt moderkort, enklast så.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Kan du ta bilder så att man förstår bättre?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Det där måste lödas helt klart. Kan inte riktigt förstå hur det ska kunna hända med den ringa kraft du ändå använt.
Antagligen inte något simpel lagning precis...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort skulle jag nog kört på. Så mycket bättre prestanda kommer du inte få så att det är värt att lägga ut några tusen till för en ny plattform. Speciellt inte ifall du mest spelar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som en 8x-plats .Delen som är kvar verkar ha alla pins så det ska funka att köra ett kort i platsen som den ser ut nu utan att limma etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det den blå som du menar? Det sitter ju inga pins där det är avbrutet så det ser ut som en 8x port och inte 16x. Du kan antagligen använda den utan att göra nånting, men den funkade väl ändå inte eftersom du fick fel vid uppstart. Vill du kunna använda ett till grafikkort så får du väl byta moderkort i vilket fall som helst, oavsett om det hade varit avbruten eller inte. Annars kan du skicka tillbaka kortet och köra som du har det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag fick dit den andra biten och satte dit kortet. Datorn startade och fläktarna på båda korten fungerade, ska ba lägga in drivrutiner osv och se om det fungerar

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

då har du enorm tur om det funkar utan problem

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att det är en PCI x16 ens ?
kollade på bilden, ser ut som att det inte är fött där plasten har slitits iväg :S ?!
Kan det vara så att det är en PCI x8 plats ?! eller x4 ?!
Är det är det är det bara att stoppa i kortar och köra, för så är ingen skada skedd ? eller ?

Permalänk
Medlem

du måste verkligen ha varit oförsiktig... herregud halva porten är ju borta O.o

Visa signatur
Permalänk

ser ju ut som mitt gigabyte moderkort som bara har 4x i nedre sloten... dessutom så går det ju inge lanes dit heller... så det måste bara ha varit tom plast som du slet bort...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan slita sönder en port sådär, du måste ha tagit i rätt ordentligt... Hoppas att du har lärt dig något av detta, man stressar inte med datorer.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Det är en 8x port.

Har tagit bort gamla drivrutiner, kört driversweeper, lagt in nya, tagit hem crossfire x profiles. Men datorn hittar inte det andra kortet.
Har även provat att köra ett kort i endast 8x porten men då får jag ingen bild...

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd

du får köpa ett nytt moderkort

Permalänk
Medlem

herre gud, BRUTE!, men som det ser ut kan den fortfarande funka eftersom inga pins tycks vara bortslitna:O

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

du kanske kan baka moderkortet om du sätter dit den ordentligt (kolla upp tråden baka grafikkort)

ta ur batteriet ur moderkortet bara

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oggaaaa:

Det är en 8x port.

Har tagit bort gamla drivrutiner, kört driversweeper, lagt in nya, tagit hem crossfire x profiles. Men datorn hittar inte det andra kortet.
Har även provat att köra ett kort i endast 8x porten men då får jag ingen bild...

Otur i oturen där, som ovan nämnda sagt ser porten ut att vara oskadd. En fördel med PCI-E är att man bara använder så många lanes som råkar vara ikopplade oavsett länge på kort eller port bara man fysiskt kan klämma dit den.

Se om du kan hitta ett rimligt billigt ersättningsmoderkort och köra på med krysselden som du hade tänkt.

När du växer ur den datorn och skall bygga nytt så har du en backup/sekundär att köra på.

Verifiera att både grafikkorten är helt fungerande bara så att den inte fått stryk vid det "lilla" missödet.

Skrivet av mini-z1994:

du kanske kan baka moderkortet om du sätter dit den ordentligt (kolla upp tråden baka grafikkort)

ta ur batteriet ur moderkortet bara

Skadar inte att testa, i värsta fall får du ett dött moderkort... Big deal efter denna olyckan.

Det är oftast riskfritt att baka elektronik om man följer receptet på temperatur och tid.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du kanske kan baka moderkortet om du sätter dit den ordentligt (kolla upp tråden baka grafikkort)

ta ur batteriet ur moderkortet bara

Hur fasiken skulle baka hjälpa när det inte alls är glapp i några löningar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av muppens:

Hur fasiken skulle baka hjälpa när det inte alls är glapp i några löningar?

Då alla lanes fysiskt sitter kvar kan det fortvarande vara så att några lösningar till kontaktodonen skadades vid den mindre milda olyckan. De lödningarna kan lösas vid en bakning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

haha, helt sjukt. fick det att fungera!
hade bara inte satt i kortet direkt i pci-e slotten så den kände inte av det, men nu funkar det som smort

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra sagt är det alltså en x8-port och inte en x16-port, vilket är anledning till att det fungerar!

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Hur fasiken skulle baka hjälpa när det inte alls är glapp i några löningar?

kan ju möjligtvis töja ut plasten så den biten fastnar och slutar glappa (om den gör det)

och då slipper han limma dit den. Och om det skulle behövas (får han pensla dit ett tunt streck ca 1 mm bred där den passar in mot resten av pci express porten och trycka dit den försiktigt) går också att göra en fyrkant närmast botten mot moderkortet där den gick av

för lite bättre chans att få det att fastna ordentligt (kolla upp så att du kan använda det limmet på plaster) och att det (stelnar på 15 minuter) helst då det är värmetåligare kanske funkar med kontaktlim (måste penslas och pressas på ordentligt) men då har du BARA EN chans att göra det rätt

eller köra loctite (den permanenta eller mellanhårda sorten) och värma med (hårtork ca 25-35 cm avstånd hög värme) eller (värmepistol beroende på om den blåser ut mycket eller inte) ca 30-40 cm avstånd om den är kraftig gör det mer (ifall du har en värmepistol testa och värm en träbit på avstånd och mät tempen ska vara max 40 grader när det börjar stelna) (gör det ca 20 - 25 sekunder sen låter du det torka och sen efter 2 minuter värm med lite längre avstånd kan vara lika långt avstånd men då gör du det MAX 15 sekunder sen e det bara låta det vara i så lång tid som det behövs för att det ska torka.

eller värm moderkortet på pci express platsen samtidigt som du trycker lite i mot sprickan och smält fast den lösa delen (kan bli fel om det blir för mycket)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb