Permalänk

Amd phenom 1090T BE OC problem

Tjena, jag köpte nyss en Noctua d14 cpu kylare för att överklocka min cpu till 4ghz. Köpte samtidigt ett radeon 6970 samt corsairs 750w nätdel. Testade först starta datorn utan OC bara för å se så allt fungerade, hade cpu temps på runt 20C och 3dmark 11 etc fungerade bra.
Nu till problemet, testade först överklocka datorn till 3,6 och körde några minuter med intel burn test, sedan klockade upp den till 4gz och ändrade volt och cpu-NB till voltsen jag sett på youtube/guider på internet. Datorn startade upp, gick in burn test, fick upp ett error angående någonting vart fel, (glömt vad) så testade höjja volten, vilket resulterade i att allting dog, fick dra ut strömkabeln för att datorn skulle starta om, testade klocka ner till orginal inställningarna men då startas datorn om direkt när den börjar ladda windows 7. datorn startades om och jag fick en fråga om jag ville starta från senast fungerande, vilket ja testade, istället för att ladda windows 7 kommer det upp en massa "99 99 99 99 99 99 99 99" och datorn låser sig.

Har ett MSI 870A-G54 moderkort
noctua d14 kylare samt amd phenom 2 1090T

*edit* resettade nyss CMOS med jumpern, datorn visar "99" problemet direkt vid uppstart.

*edit* testade starta datorn från min windows 7 skiva men efter det står "windows is loading files" startas datorn om.

*edit* Kört memtest i ca 1h nu får inga problem*
Testade att boota med Linux cd men datorn fortsätter starta om sig..
*edit*Testade starta datorn ifrån min kompis hårddisk med win xp på, kommer fram till "starta windows normalt/felsäkert läge etc, testade alla men datorn startar om sig ändå.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga hur mycket du ställde om strömmen? Du vet att det är jätte känsligt och att man ska hoppa drygt 0.01V i steg så gott det går.
Vad var standard värdet till din CPU och vad ställde du om den till?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Avstängd

Kan vara ditt OS som blev förstört prova formatera.
Har själv fått så förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Kan vara ditt OS som blev förstört prova formatera.
Har själv fått så förut.

Han skrev ju att han testade boota med linux också men att den fortfarande startade om sig. Förmodar då att han menar en Live CD isåfall?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Avstängd

Japp måste ha varit det ja! det jag utgick i från.

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem(samma prolle).. windows loggan kom upp sen startade datorn om sig..
kollade i bios och såg att vcore va 1.27:S vid skall nämligen ligga runt 1.35v på 1090BE.. så jag stälde in min vcore till 1.36 för att ha "lite marginal" och datorn gick som en clocka:P

har även klockat den lite och kör den nu på 4.1GHz och vcore:1.41 teps: 23/61(load i prime95 efter 4h)

som du kan se så behövdes bara 0.05v för att öka med 900MHz.. (varierar från cpu till cpu)

kolla din vcore och tänk på att för mkt volt ger en jävla massa värme och "kan" leda till att cpu'n skadas:/

Hoppas det hjälper lite, nu har du iaf en bild på hur det "kan" se ut=)

MvH/fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Japp måste ha varit det ja! det jag utgick i från.

Då hjälper inte en formatering med andra ord.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

kan det vara moderkortet som fått sig en känga kanske??

ditt moderkort är väl inte direkt det optimala när det kommer till klockning, kanske har bränt en mosfet eller något annat som har med strömmatningen till CPU att göra???

EDIT: kollade nyss på specs och bilder på ditt moderkort och strömmatningen till CPU ser verkligen klen ut + att det inte finns någon kylare till matningskretsarna..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

kan det vara moderkortet som fått sig en känga kanske??

ditt moderkort är väl inte direkt det optimala när det kommer till klockning, kanske har bränt en mosfet eller något annat som har med strömmatningen till CPU att göra???

Kan vara vad som helst. Men vi måste få mer info från honom om exakt vad han gjorde. Har inte fått siffror utan bara enheter. Då är det inte så lätt att veta om han gjorde något riskabelt eller inte.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

är på jobbet nu så kan inte sifforna helt, är rätt säker på att ja ställde in vcore på 1.37 vid 4 ghz först, sen till 1,411? och det var då problemen började uppstå, ställde ner den till original och men dem fortsatte komma, datorn har också problem att hitta mina hårddiskar vilket ja glömde tillägga igår, den hittar dem i Bios men den gången ja lyckades komma in till windows repair ifrån cdn så hittas dem inte. Dock märkbart är att när jag tänkte byta sata kablar ifall det vart dem som strulade så kan jag inte få ut sata kablen ur sata 1 porten, har en väldigt stor känsla av att ifall jag drar hårdare så lossnar den ifrån moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

är på jobbet nu så kan inte sifforna helt, är rätt säker på att ja ställde in vcore på 1.37 vid 4 ghz först, sen till 1,411? och det var då problemen började uppstå, ställde ner den till original och men dem fortsatte komma, datorn har också problem att hitta mina hårddiskar vilket ja glömde tillägga igår, den hittar dem i Bios men den gången ja lyckades komma in till windows repair ifrån cdn så hittas dem inte. Dock märkbart är att när jag tänkte byta sata kablar ifall det vart dem som strulade så kan jag inte få ut sata kablen ur sata 1 porten, har en väldigt stor känsla av att ifall jag drar hårdare så lossnar den ifrån moderkortet.

Om det är en SATA 6 Gbit/s kabel måste du trycka in "knappen" som sitter på huvudet innan du drar ut den. Du vet att det är en SATA 6 Gbit/s kabel om du ser att det sitter någon typ av "skärm" på den. Dessa kablar knäpper till och låser sig i porten när man pluggat i dem så var noga med att trycka ner knappen först.

Sen kan jag ju inte säga mycket annat än p_stman. Kolla noga runt CPU-socket, det finns liksom inga kylfläns.

http://www.inet.se/files/img/max/1901909_0.png

Till skillnad från mitt t.ex

http://www.productwiki.com/upload/images/asus_rampage_iii_ext...

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

Jo det är en sata 6, men även med knappen intryckt så går den inte ut, typ som den klistrat fast sig, Men skadar väl inget om jag bara ignorerar den å använder dem resterande sata portarna? testade byta köra vcore på1,356 men vid boot med windows 7 cdn går den från "loading files" till reboot.
Drog ut alla hårddiskar utom 1 samt min dvd men samma problem uppstår, bytade till en annan hårddisk men fortfarande samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Jo det är en sata 6, men även med knappen intryckt så går den inte ut, typ som den klistrat fast sig, Men skadar väl inget om jag bara ignorerar den å använder dem resterande sata portarna? testade byta köra vcore på1,356 men vid boot med windows 7 cdn går den från "loading files" till reboot.
Drog ut alla hårddiskar utom 1 samt min dvd men samma problem uppstår, bytade till en annan hårddisk men fortfarande samma problem

Jag tror att det är ganska så fastställt att du har hårdvarufel då du inte ens kan få någonting att fungera på standard settings i BIOS. Exakt vad felet är kan ju vara lite lurigt att ta reda på. Men har du möjligtvis någon kompis eller liknande som har samma socket e.t.c. som ni kan testa switcha emellan o.s.v. Det är nog enklaste sättet att felsöka hårdvara.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Jag tror att det är ganska så fastställt att du har hårdvarufel då du inte ens kan få någonting att fungera på standard settings i BIOS. Exakt vad felet är kan ju vara lite lurigt att ta reda på. Men har du möjligtvis någon kompis eller liknande som har samma socket e.t.c. som ni kan testa switcha emellan o.s.v. Det är nog enklaste sättet att felsöka hårdvara.

Ne alla jag känner har antingen en äldre model eller Intel.. Frågan är om det verkligen är moderkortet och inte nåt annat, känns lite lamt att lägga ut x antal kronor sen funkar inte då heller..

Det fungerade inte med min lillebrors Os hårddisk heller, fast den kommer fram till där jag väljer "starta windows normalt/felsäkert läge etc men startar om när man valt något utav alternativen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Ne alla jag känner har antingen en äldre model eller Intel.. Frågan är om det verkligen är moderkortet och inte nåt annat, känns lite lamt att lägga ut x antal kronor sen funkar inte då heller..

Det fungerade inte med min lillebrors Os hårddisk heller, fast den kommer fram till där jag väljer "starta windows normalt/felsäkert läge etc men startar om när man valt något utav alternativen

Men gör så här, prova någon annans RAM minnen då? Det behöver liksom inte vara DDR3 minnen och skitsamma hastigheten o.s.v. Försök peta ut dem som ett alternativ också. Samt att du får bild på skärmen utesluter grafikkortet. Vi vet ju även att det var Vcore du rörde så det måste ju vara antingen CPU eller Mobo.

Jag kan iaf inte komma på något annat sätt än att testa CPU i en annan fungerande maskin och se om den fungerar. Om du inte känner någon som kan hjälpa med det, kolla i någon närmaste datorbutik och fråga om du kan få prova för en liten slant. Jag vet att där jag bor fanns det flera datorbutiker, och pappa hade en kompis på Koneo, Simon hette snubben och berättade att dom gärna testar enskilda delar i system som fungerar för en liten slant.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Men gör så här, prova någon annans RAM minnen då? Det behöver liksom inte vara DDR3 minnen och skitsamma hastigheten o.s.v. Försök peta ut dem som ett alternativ också. Samt att du får bild på skärmen utesluter grafikkortet. Vi vet ju även att det var Vcore du rörde så det måste ju vara antingen CPU eller Mobo.

Jag kan iaf inte komma på något annat sätt än att testa CPU i en annan fungerande maskin och se om den fungerar. Om du inte känner någon som kan hjälpa med det, kolla i någon närmaste datorbutik och fråga om du kan få prova för en liten slant. Jag vet att där jag bor fanns det flera datorbutiker, och pappa hade en kompis på Koneo, Simon hette snubben och berättade att dom gärna testar enskilda delar i system som fungerar för en liten slant.

Jag kom på att min htcp använde sig utav en am2 socket eller va det heter, så googlade fram och märkte att den stödde x6 versionen med en bios flash, så vart ju tvungen å testa
Vilket resulterade i att min htpc fungerar utan problem med min Cpu så mitt Msi moderkort har på någotsätt gått åt helvete, tack för hjälpen !! Nu till en annan sak. Måste ju köpa nytt moderkort nu och förmodligen kommer jag inte våga försöka klocka pga att moderkortet la livet såhär lätt är det ju inte kul alls å få köpa nytt även om jag själv inte tycker ja körde några farliga hastigheter.. Så vet någon här om nått bra moderkort som är värt pengarna?
är inte världens rikaste person men något som håller och fungerar bra, helst innehållandes Crossfire och bra stöd för SSD

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Jag kom på att min htcp använde sig utav en am2 socket eller va det heter, så googlade fram och märkte att den stödde x6 versionen med en bios flash, så vart ju tvungen å testa
Vilket resulterade i att min htpc fungerar utan problem med min Cpu så mitt Msi moderkort har på någotsätt gått åt helvete, tack för hjälpen !! Nu till en annan sak. Måste ju köpa nytt moderkort nu och förmodligen kommer jag inte våga försöka klocka pga att moderkortet la livet såhär lätt är det ju inte kul alls å få köpa nytt även om jag själv inte tycker ja körde några farliga hastigheter.. Så vet någon här om nått bra moderkort som är värt pengarna?
är inte världens rikaste person men något som håller och fungerar bra, helst innehållandes Crossfire och bra stöd för SSD

Tack för all hjälp!

Vad skönt hörre du!
Hur högt kan du tänka dig att gå för ett moderkort?
Kan säga att man lätt glömmer att moderkortert faktiskt är kärnan
till all drivkraft i burken. Jag spenderar oftast dom största pengarna
på moderkortet. Så välj en summa med omsorg så kan vi titta på lite
kvalite - prisvärda moderkort. Du ska då alltså ha en AM3 socket med DDR3
och SATA 6 Gbit/s korekkt?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Vad skönt hörre du!
Hur högt kan du tänka dig att gå för ett moderkort?
Kan säga att man lätt glömmer att moderkortert faktiskt är kärnan
till all drivkraft i burken. Jag spenderar oftast dom största pengarna
på moderkortet. Så välj en summa med omsorg så kan vi titta på lite
kvalite - prisvärda moderkort. Du ska då alltså ha en AM3 socket med DDR3
och SATA 6 Gbit/s korekkt?

Precis am3 sata6 och ddr3, runt 1000kr lite mer eller lite mindre borde man väl få något som inte är lika känsligt som det jag hade. undrar dock fortfarande hur moderkortet bara kunde dö sådär.. Kan kabeln som sitter fast i sata 1 porten vara boven i dramat? Får fortfarande inte ut den och själva porten på moderkortet verkar sitta löst för den rör på sig när ja rör sladden, fast även när jag stängde av sata på moderkortet för å boota med en IDE disk så blev det ändå samma problem