Vilken är den bästa mediaspelare?

Permalänk

Vilken är den bästa mediaspelare?

Så som titeln lyder...

Vilken är den bästa mediaspelaren när det gäller HD-filmer?

Har kört med Vlc i alla år. Men nu när jag har införskaffat mig en FullHD-skärm och ska börja fixa hem lite hdfilmer så vill jag få optimal filmupplevelse

Permalänk
Medlem

Jag tycker att VLC ger märkbart dålig kvalité, jag kör med Media Player Classic Home Cinema och tycker det fungerar utmärkt, smidigt att få igång och ger bra bild och flyt på filmerna, stöder DXVA också så grafikkortet avlastar processorn på filmer som stöder det.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Real player?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

xbmc

/Daniel

Permalänk
Medlem

VLC är som pesten själv.

Jag använder Media Player Classic Home Cinema alltid.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

mplayer, nästan oavsett vad för film det gäller.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

VLC är och förblir den bästa mediaspelaren när den fungerar väl (dvs. när datorn är tillräckligt kraftfull). Bäst bildkvalité, utmärkt ljud, bäst gui osv.

Jag använder smplayer när vlc inte fungerar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Media Player Classic - Home Cinema.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

mplayer kör jag på, tycker det funkar bra. (alltså inte windows media player, utan mplayer)

Permalänk
Medlem

Media Player Classic - Home Cinema eller XBMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

mplayer kör jag på, tycker det funkar bra. (alltså inte windows media player, utan mplayer)

mplayer får min röst också, klarar allt jag kastar på den. Men ger även en röst åt XBMC då jag själv använder det på min HTPC.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Uj, svår fråga, använder själv 3st:

Mediaplayer Classic
Mediaplayer
VLC

Kör mestadels med classic men när den inte funkar blir det någon av de övriga två.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Kör med Windows Media Player 12. För mig fungerar det utmärkt, tycker bilden blir bra mycket trevligare än t ex VLC.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsanpodde:

Vilken är den bästa mediaspelaren när det gäller HD-filmer?

Vad menar du med bäst? Ger bäst bild? Trevligast GUI? Flest funktioner?

Om man bortser från VLC som använder sina egna codecs, demuxers, renderare o.s.v. så är ju det enda som skiljer övriga mediaspelare från varandra GUI och funktioner. Med samma val och konfigurering av codec och renderare m.m. så kommer wmp, mpc, mplayer, xbmc, zplayer och liknande ge exakt samma bild och ljud.
Så att fråga vilken mediaspelare som är bäst är lite som att fråga vilken färg som är snyggast. Det är en smakfråga, och finns inget rätt eller fel svar här.

Val av, och konfigurering av renderare kan påverka bildkvalitén ganska mycket. Men det handlar framför allt om att få lågupplöst film att se skapligt ut på en högupplöst skärm. Här tycker jag MadVR ger bäst resultat (dock har jag inte testat alla). En nackdel med den är dock att den bara är svagt accelererad av grafikkort (men kräver andra sidan inte så kraftigt grafikkort).

Och som mediaspelare föredrar jag Zoom Player. Det har ett trevligt GUI som passar bra både för navigering med mus/tgb och med fjärrkontroll, och även med touchscreen som jag dock inte använder.
Det kommer även med många väldigt smidiga funktioner som jag inte hittat i någon annan spelare, och som är svåra att leva utan efter att man vant sig vid de.
En nackdel är att standardkonfigurationen är ganska fel mot vad jag gillar, och standardskinnet för fullskärmsnavigeringen är horribelt ful. Så det är ett program man får pilla en hel del med innan man får det att fungera som man vill...