Vilken Champagen blir det på nyår?

Permalänk
Medlem

Vilken Champagen blir det på nyår?

Nu är det snart dags att ringa in året och då måste man såklart dricka skumpa ;D Enda gången på året man gör det typ.

Vad har ni tänkt att inhandla/har för någon?

Tyvärr är det ingen annan i mitt sällskap som ens tycker om så jag får väl köpa mig en liten flaska och dricka helt själv som vanligt

Vad har ni för tips?

Just nu lutar det åt en Bollinger. Kanske lite för dyr för min smak men men

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Sitter själv och funderar på samma sak, min plan är att köpa en flaska god champagne som man kanske tar till förrätten eller i alla fall kring middagen. På tolvslaget brukar man ändå vara så förfriskad att det bara är slöseri att dricka något finare än något bubbel för 150-200kr.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

För mig blev det en Palmer & co: Oenoforos - Produkt - Palmer & Co Brut

Jag dricker bara champagne på nyår vid tolvslaget av vana och egentligen hävdar jag att kolsyrat vin är hädiskt så för mig är smaken inte så viktig så länge min hjärna blir att tänka "whoho champagne". Så det jag går efter är att det ska vara en brut (dvs torr) och snygg flaska med vettig prislapp (219kr för 750ml). Har dessutom druckit den förut så jag vet att den är drickbar..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Här blir det Asti Cinzano, vilket egntligen är ett mousserande vin från Italien.
Sött, gott & inte särskilt dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Här blir det Asti Cinzano, vilket egntligen är ett mousserande vin från Italien.
Sött, gott & inte särskilt dyrt heller.

Usch, way to söt för min smak. Kör något ganska billigt skit med lite syrligare toner.

Permalänk
Medlem

Moët & Chandon Brut Imperial, snudd på tradition för mej.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis finns det en ölburk kvar! Champagne är överkurs och bortkastat på en sån som jag.

Permalänk
Avstängd

Blir Asti Cinzano, Mousserande Vin. Dock grovt överpris på boalget kostar kring 3-4€ i Italien.

Permalänk
Medlem

Får se, antingen kör man klassikern när man skall ha bubbel, dvs Moët. Eller så blir det något man inte brukar ta typ Bollinger eller Pol Roger. Har även tänkt testa Veuve Clicquot eller Taittinger någon gång. Får se vad det blir helt enkelt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Köper ett halvt platta Sofiero, det får dugga

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Kan själv rekommendera Pol Roger. Inte allt för dyr och inte för billig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag har tur och gillar den relativt billiga Palmer. Efter ett par flöjtar av den går jag över till Prosecco.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasc:

Jag har tur och gillar den relativt billiga Palmer. Efter ett par flöjtar av den går jag över till Prosecco.

Gällande Prosecco, där har man ju t.om. råd att vaska en!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Kan själv rekommendera Pol Roger. Inte allt för dyr och inte för billig.

Har fått den rekommenderad på flera håll nu, så har fått ner det till Pol Roger, Taittinger eller Bollinger. Får bestämma mig snart tror ja

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En flaska Nicolas Feuillatte Palmes d'Or.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Har inte bestämt mig ännu men det lutar åt samma som TS.

Lite OT, en polare brukar skåla in det nya året med ett glas mjölk(!) Folk har ofta frågat honom om det är en "white russian", "nej bara mjölk" säger han. Det har garanterat fått ett o annat ögonbryn att höjas haha.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Skrivet av McFeast:

Lite OT, en polare brukar skåla in det nya året med ett glas mjölk(!) Folk har ofta frågat honom om det är en "white russian", "nej bara mjölk" säger han. Det har garanterat fått ett o annat ögonbryn att höjas haha.

Hahahaha.. Faan va skön kille!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det blir en Dom Pérignon från 1996. Det är ju så sällan man får chansen att skåla in ett primtal.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Vi på kontoret tänkte göra ett litet test i år. Vi har ett 10-tal flaskor i prisklasser från 59kr till 2000kr.
Det skiljer sig alltså rätt mycket i pris och även i smak förhoppningsvis.

Återkommer på lördag med namn och smakupplevelse

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Vi på kontoret tänkte göra ett litet test i år. Vi har ett 10-tal flaskor i prisklasser från 59kr till 2000kr.
Det skiljer sig alltså rätt mycket i pris och även i smak förhoppningsvis.

Återkommer på lördag med namn och smakupplevelse

Glöm inte att göra det som ett blindtest så ni kan få ett bevis på om det skiljer sig i smak

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vart en liten Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut här, hoppas den smakar gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vart en liten Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut här, hoppas den smakar gott

Den är helt okej :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Rumstempererad Cragganmore single malt, 12år double wood. jag är inte lagd åt champagnehållet.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

blir jaeger o öl champange e inte så gott

Permalänk

Pol Roger till middagen och en Chapel Hill till tolvslaget blir bra för mig tror jag bestämt.
Sedan har jag fyllt på med en flaska Campolieti och massor med riktigt öl.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Pol Roger till middagen och en Chapel Hill till tolvslaget blir bra för mig tror jag bestämt.
Sedan har jag fyllt på med en flaska Campolieti och massor med riktigt öl.

Bra val där.

Själv blir det ett gäng mörka öl och JD! Polarn kommer nog bidra med något billigt räv-bubbel.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

För mig blir det nog bara ett glas whisky antar jag... champagne är bara på tok för surt och äckligt för min smak. Dricker hellre något sött o gott dessertvin istället.

Annars brukar jag avstå alkohol vid alla högtidliga tillfällen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt vara mycket för det här med champange.
Men fick med mig en flaska ´Freixenet´ Cordon Negro Brut ( 7738 ) iallfall.

Frågade och fick tips om att testa den. Så det fick bli en flaska att korka upp till midnatt i morron.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Den är helt okej :).

Perfekt Brukar alltid handla någon Asti men det går inte att dricka en sån själv då det är för sött annars bra och lättdrucket billighets "skumpa"
Har dessutom dålig erfarenhet utav mousserat vin/skumpa, ju dyrare ju mer smakar det skosula i princip

Permalänk
Medlem

Första året på väldigt länge jag firar utan alkohol. Vissa av oss klarar inte av att sköta den där lilla drycken helt enkelt. Men resten av mitt liv kommer levas helt utan alkohol och det känns faktiskt riktigt trevligt. Så för mig blir det varmt te och ostmackor vid tolvslaget. Vilken upplevelse! Haha!

Men skål och gott nytt år på er alla ändå!