Ska köpa idag! Asus G53JW-SZ154V vs MSI GX660-266NE ?

Permalänk
Medlem

Ska köpa idag! Asus G53JW-SZ154V vs MSI GX660-266NE ?

Hej!
Nu står vi på mållinjen i val av laptop...! Vi har "kämpat" oss igenom all terminologi, och har haft otroligt stor nytta av alla kunniga här på forumet!

Förhoppningsvis kan vi slå till idag...!

Vi jämför nu (slutligen) dessa två modeller:
1) Asus G53JW-SZ154V (alt. Asus G53JW-SZ188V som i stort sett verkar identisk)
2) MSI GX660-266NE

Det är ganska stor prisskillnad (Asus ca 13.000 kr, MSI ca 10.400 kr), dvs ca 2.600 kr i prisskillnad. Ändå tycks båda vara ganska likvärdiga av vad vi har läst här på forumet och kan se i specifikationerna.

Är det någon viktigt skillnad som vi missar (och som kanske kan motivera prisskillnaden)?

Vad är det för fördelar/nackdelar med resp. modell?

Tusen tack i förväg för snabba råd och svar!!! (vi sitter vid PC:n och väntar

Anm:
Vi har tidigare ställt frågor via denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Permalänk

kor med asus asus har battre garanti an msi och battre kund servic

Visa signatur

GTX 580-I7 950-ASUS sabertooth x58-corsair tx 850-corsair dominator-corsair H70

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Dock måste det väl finnas mer som motiverar en prisskillnad på 2.600 kr? Någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Hej!
Istället för att sitta här och fråga så kanske ni ska åka och fysiskt känna på datorerna? Känna på tangenterna, försöka jämföra ljudnivån osv.

Kör på den billigare om ni inte orkar åka iväg, det lär inte skilja sig speciellt mycket i prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min msi gx660 I några veckor nu och den levererar långt över förväntningarna
Några viktiga punkter som fick mig att välja just denna framför liknande.
• prestandan
(radeon mobility 5870 gddr5 dx11 krossar)
• kylningen
(denna är framtagen för att hålla med sån här hårdvara, till skillnad från många andra märken som kastar I monster grejer I chassin som e byggda för vanligt surfande I nåt energisparläge osv, den är tjock för att rymma den stora fläkten som kyler burken som den ska istället för som andra märken kör med fler fläktar för att Dom istället för kylning prioriterar ljudnivå )
• ljudet
(kanske har byggts nån bärbar med bättre ljud men den enda som nog tävlar I denna Ligan annars är nog den som asus och bang&olufsen håller på å bygger )
• priset
( 10500 e helt enkelt oslagbart ska man högre upp I pris Så är det för quad core och ssd-disc inte för att få nvidias motsvarighet till ATI )

Visa signatur

Input text here

Permalänk
Medlem

Jag fyller på:

• Prestandan: ATI 5870 är marginellt snabbare än nVidias GTX460. Så är det bara. Dock går GTX460 svalare. Båda har stöd för DX11. nVidia har även stöd för t.ex PhysX.

• Kylningen: Enligt vad jag läst ska både MSI och Asus ha väldigt bra kylsystem. Dock fungerar de inte på samma sätt. Som jag har förstått det ska Asus ha en liten "edge" här. MSI har bra standardkylning med användarstyrd turbofläkt. Asus har betydligt större fläktsystem som kontinuerligt kyler bra utan någon extrafunktion. Skillnaden bör i praktiken vara obefintlig vad gäller temperaturerna.

• Ljudet: MSI högtalare av märket Dynaudio. Ska tydligen vara grymt bra. Asus har Creative EAX Audigy HD vilket också ska vara bra. Troligtvis försumbar skillnad.

• Priset: MSI är billigare. Så är det bara, utan att för den delen tulla på prestandan. Det som skiljer är småsaker. Asus har som sagt tidigare upplyst tangentbord, vilket MSI inte har på någon av sina modeller. Vad gäller fläktsystemet så är det nog mer en smaksak.

I detta fall tror jag att MSI är att föredra med tanke på det betydligt lägre priset. Jag är själv Asus-förespråkare, men en bra deal är en bra deal och för det ska MSI ha beröm. Använd en liten del av slanten som blir över till t.ex en riktigt bra gamermus.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hej!
Ett stort tack för ALLA bra råd!!

Med hjälp av dessa har vi nu bestämt oss: Det får bli en MSI GX660-266NE. Nu ska vi bara äta, sedan åker vi och köper (vi har precis lagt undan en för 10.390 kr)... och precis som Muyfa666 sa, så blev det pengar över till en bra gamermus (som vi köper samtidigt

Kanonbra forum detta, med suvärent kompetenta medlemmar!! Tusen tack åter igen!!!

Permalänk
Medlem

Rolig detalj:

Efter att ha efterforskat så mycket runt MSI GX660-266NE så blev jag tvungen att köpa den jag med.

10390:- är ju som hittat för denna maskin. Sorry Asus, men idag vann MSI.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

haha ja va faktiskt samma här ju mer jag kikade ju mer övertygad blev jag, och nu finns det inte kvar att köpa hos inet va jag såg så det va en himla tur man fick klickat på beställ innan där

Visa signatur

Input text here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej!
Ett stort tack för ALLA bra råd!!

Med hjälp av dessa har vi nu bestämt oss: Det får bli en MSI GX660-266NE. Nu ska vi bara äta, sedan åker vi och köper (vi har precis lagt undan en för 10.390 kr)... och precis som Muyfa666 sa, så blev det pengar över till en bra gamermus (som vi köper samtidigt

Kanonbra forum detta, med suvärent kompetenta medlemmar!! Tusen tack åter igen!!!

du kommer bli nöjd med msi! kör samma o e väldigt nöjd.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Ha ha,
kul att det verkade bli rena köprushen efter denna!

Just nu sitter grabben lycklig på sitt rum, med ögon stora som tefat och ett smile som t.o.m. hade fått Mick Jagers käft att se liten ut, och installerar program, skapar recovery-dvd etc på sin nya msi. Sann pryl-lycka!!

Permalänk
Medlem

Just nu är jag inte så lite avundsjuk. Min dumburk lär inte dyka upp på minst 2 dagar.

EDIT: Jag avbeställde faktiskt min MSI idag. Satt och läste lite om kommande nyheter och Asus ryktas ha en värsting på väg ut. Sant eller ej - jag är inte ute efter att spara pengar, så jag avvaktar till januari och förhoppningsvis Sandy Bridge.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv

Skulle aldrig skaffa en Asus framför Msi! Msi har bättre ljud, kylning, prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Skulle aldrig skaffa en Asus framför Msi! Msi har bättre ljud, kylning, prestanda!

Kan du förankra det med fakta, eller kör du bara på den linjen för att du äger en MSI?

Jag tror t.ex att det är mer eller mindre vedertaget att Asus har bättre kylning.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Kan du förankra det med fakta, eller kör du bara på den linjen för att du äger en MSI?

Jag tror t.ex att det är mer eller mindre vedertaget att Asus har bättre kylning.

Man kan nog inte stick under stolen med att asusen har en av de smartaste kylningarna på marknaden, det är dubbla fläktar och dubbla kylflensar, altså inte som på många andra där en kylfläns kyler både GPU & CPU.

MSIn är dock most bang for the buck, utan tvekan. Och så ser den ut som en julgran

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Kimmeh: Inga protester här Jag håller med till fullo.

Förresten, vilken killer-maskin du har i siggen...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimmeh:

Man kan nog inte stick under stolen med att asusen har en av de smartaste kylningarna på marknaden, det är dubbla fläktar och dubbla kylflensar, altså inte som på många andra där en kylfläns kyler både GPU & CPU.

MSIn är dock most bang for the buck, utan tvekan. Och så ser den ut som en julgran

Msin har också dubbla fläktar som kyller Cpu och Gpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Skulle aldrig skaffa en Asus framför Msi! Msi har bättre ljud, kylning, prestanda!

Ljud i dom inbyggda högtalarna är sant, prestandan är måhända lite bättre i 3dmark med radeon kortet men inte nödvändigtvis i spel, samt nvidia har bättre kompatibilitet medans radeonkortet dras med en massa buggar.

Kylning, stämmer absolut inte.. Då G53an är sjukt mkt tystare (Den är ju också lite klumpigare pga dom stora kylflänsarna/fläktarna)

Jag ska köpa en G53, för jag gillar inte fläktljud.. MSIn har ju också en "Coolerboost knapp" för att klara av att kyla vid hård belastning.. vad jag hört så låter datorn som ett jetplan med den knappen intryckt.. Roligt! Eller inte..

Edit: Det är f.ö rea på G53 nu, 11995 på komplett.se

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Ljud i dom inbyggda högtalarna är sant, prestandan är måhända lite bättre i 3dmark med radeon kortet men inte nödvändigtvis i spel, samt nvidia har bättre kompatibilitet medans radeonkortet dras med en massa buggar.

Kylning, stämmer absolut inte.. Då G53an är sjukt mkt tystare (Den är ju också lite klumpigare pga dom stora kylflänsarna/fläktarna)

Jag ska köpa en G53, för jag gillar inte fläktljud.. MSIn har ju också en "Coolerboost knapp" för att klara av att kyla vid hård belastning.. vad jag hört så låter datorn som ett jetplan med den knappen intryckt.. Roligt! Eller inte..

Har man hörlurar hör man ändå inte fläkten... Och Asus laptops dras ju mer med överhettnings problem som jag inte har hört något om på Msi än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Har man hörlurar hör man ändå inte fläkten... Och Asus laptops dras ju mer med överhettnings problem som jag inte har hört något om på Msi än...

Vad snackar du om? xD är du yrarn # 1 ? , G53,G73 dras inte med några överhettningsproblem.. Dom datorerna har den mest sofistikerade kylningslösningen på en laptop so far.

GX660 kanske också klarar utan att överhetta, men med mycket högre ljudnivå..

Sitter du alltid med hörlurar? för det gör inte jag och min nuvarande laptop är jag less på fläktljud

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja alla sitter inte med lurar på, många sitter säkert i ett tyst kök eller i ett vardagsrum..

Permalänk
Inaktiv

Tur att man har Msin då som faktiskt har BRA högtalare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Tur att man har Msin då som faktiskt har BRA högtalare...

Det är inget fel på G53s högtalare heller för den delen, som du får det att låta

Visst du kan kväva fläktljudet med musik, men ibland vill man bara ha det tyst och sitta och läsa o.s.v

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Kimmeh: Inga protester här Jag håller med till fullo.

Förresten, vilken killer-maskin du har i siggen...

Haha jag vet xD har faktiskt en "nyare" laptop på G så håll till godå! Är så grymt sugen på G53an men få faktiskt vänta med något i den prisklassen till nästa hörst tror jag bestämt!

Fint pris på onoff nu om folk är intresserade!
http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Inaktiv

Nåja... Väntar gott på en Msi gx660 ;)!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimmeh:

Haha jag vet xD har faktiskt en "nyare" laptop på G så håll till godå! Är så grymt sugen på G53an men få faktiskt vänta med något i den prisklassen till nästa hörst tror jag bestämt!

Fint pris på onoff nu om folk är intresserade!
http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Det priset är utan moms tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Det priset är utan moms tror jag...

Det står iaf på sidan "priser inlkusive moms"

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Nåja... Väntar gott på en Msi gx660 ;)!!

Har du ingen MSI?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimmeh:

Det står iaf på sidan "priser inlkusive moms"

Inernetpriser utan moms! Den kostar 11tusen... Och nej har beställt den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Inernetpriser utan moms! Den kostar 11tusen... Och nej har beställt den..

Längst upp till höger på sidan kan du klicka på privat respektive företag, då kan du se att priset blir 9 066kr utan moms och 11 333kr med moms!

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Kan ju använda prisjakt som referens:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745015

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|