Permalänk
Medlem

M-ITX Server

Fullständig produktlista:

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=devour&k=922581

Detta är en remake/uppdatering/utbyte av den gamla burken som stod här tidigare:

http://www.sweclockers.com/galleri/2920-modifiera-webserver

Nu lite mindre och strömsnålare.

Blev ett M-ITX kort från Intel med inbyggd Atom Dual Core processor på 1,6 Ghz. Hade en 80 GB 2.5" liggandes från en laptop som passade utmärkt som systemdisk. Har en 1 TB liggandes som åker in som lagring.

Initialt är det Ubuntu på den men möjligt att jag lägger in Windows 2k3 / 2k8 senare.* **

Den är tyst och fin. Står och tuffar på nere i källaren hos föräldrarna i en annan stad, tanken är att jag får en backup på mina bilder från systemkameran bland annat på annan plats. Bytte ut orignalfläkten i chassit mot en lite tystare Fractal Design 60 mm´s fläkt.

*Har nu efter nyår uppdaterat/ominstallerat den med Windows 2008 R2 Ent och kör någon virtuell maskin istället med Ubuntu Server.

** Bytte tillbaka till Ubuntu Server då den var sjukt instabil med de virtuella maskinerna.

M-ITX Server

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut!

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk

Ser bra ut. Vore kul att se lite strömförbrukningssiffror då jag funderar i liknande banor.

Permalänk

Snyggt

Gillar designen och den helt brutalt lilla lådan! Men, känns som lite waste när den ligger på en hatthylla som ser ut att vara i en källare

Permalänk
Medlem

Server? och du kör desktop versionen av Ubuntu? OKAY?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört ubuntu men går det inte bra att köra server applikationer på desktop versionen?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Ser fint ut!

Tackar.

Skrivet av plainSailing:

Ser bra ut. Vore kul att se lite strömförbrukningssiffror då jag funderar i liknande banor.

Skulle kunna kika på det när jag är hos föräldrarna igen nästa helg.

Skrivet av blockbuster:

Gillar designen och den helt brutalt lilla lådan! Men, känns som lite waste när den ligger på en hatthylla som ser ut att vara i en källare

Helt rätt, det är på en hatthylla och nere i källaren. Men det var billigt och fyllde mina behov så.

Skrivet av Rawet:

Server? och du kör desktop versionen av Ubuntu? OKAY?

Eller hur, hemskt va? Personligen känns det som om det kvittar. Ska byta till Windows strax, får huvudvärk av allt hackande fram och tillbaka i Linux. Vinner inget på att ha det då funktionerna jag behöver finns lättillgängligt på Windows-plattformen med några enkla knapptryckningar.

Skrivet av nsky|sct:

Nu har jag inte kört ubuntu men går det inte bra att köra server applikationer på desktop versionen?

Det går finfint, fördelen/skillnaden är väl att man har en fönsterhanterare/skrivbord? Vilket är bra att ha om man är Linux novis.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Har nu efter nyår uppdaterat/ominstallerat den med Windows 2008 R2 Ent och kör någon virtuell maskin istället med Ubuntu Server.

Tyvärr var elförbrukningsmätaren borta/utlånad så jag kunde inte mäta förbrukningen på den.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Efter att 2k8 dog vid uppdatering till Servicepack 1 igår så blev det Ubuntu igen och nu har jag den bara till leklinuxserver typ. BNC/Ventrilo/Apache osv.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.