Ny laptop + OCZ Vertex 2 Config problem + W7 recovery

Permalänk
Medlem

Ny laptop + OCZ Vertex 2 Config problem + W7 recovery

Hej,

Jag har precis köpt en HP DV7-4050eo och ovan nämnda SSD 120gb.

Det här har jag gjort:
1. Recovery skivor av Windows 7 Home Premium.
2. Monterat bort original disken och lagt in SSDn
3. Lade in Windows recovery skivorna för att återställa W7 på SSD:n
4. Detta gick bra men efter att filerna blev kopierade så krävde installationen en omstart.
5. Följande fel uppstod:
"PXE-E61: Media test failure, check cable"
6. Läste att man skulle disabla Network boot i BIOS. Detta tog bort ovan fel men ett nytt dök upp:
7. "No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Så nu börjar jag få ont om möjligheter på vad man kan göra. BIOS versionen som kom med laptopen verkar vara ganska begränsad för vad man kan göra. Om det är till nån hjälp så är BIOS tillverkare Insyde och jag har version F.09.

Jag har även gjort Hårddisk testet i BIOS och det verkar fungera. (Dock kan jag inte se hårddisk modellen i BIOS)

Vad kan jag göra som nästa steg?

Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Hej,

Jag har precis köpt en HP DV7-4050eo och ovan nämnda SSD 120gb.

Det här har jag gjort:
1. Recovery skivor av Windows 7 Home Premium.
2. Monterat bort original disken och lagt in SSDn
3. Lade in Windows recovery skivorna för att återställa W7 på SSD:n
4. Detta gick bra men efter att filerna blev kopierade så krävde installationen en omstart.
5. Följande fel uppstod:
"PXE-E61: Media test failure, check cable"
6. Läste att man skulle disabla Network boot i BIOS. Detta tog bort ovan fel men ett nytt dök upp:
7. "No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Så nu börjar jag få ont om möjligheter på vad man kan göra. BIOS versionen som kom med laptopen verkar vara ganska begränsad för vad man kan göra. Om det är till nån hjälp så är BIOS tillverkare Insyde och jag har version F.09.

Jag har även gjort Hårddisk testet i BIOS och det verkar fungera. (Dock kan jag inte se hårddisk modellen i BIOS)

Vad kan jag göra som nästa steg?

Ingen som stott pa liknande problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"No bootable device -- insert boot disk and press any key"
fick den på min dator?
bara att kolla kablarna till disken typ om dem är inne
sen funkade det för mig!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Avstängd

När jag installerade en Intel X-25M 80GB i en HP Pavilion DM1-2020eo som jag hade innan så visade den exakt samma meddelanden.

Det "roliga" var att den startade helt normalt vid uppstart men om man tryckte på "starta om/restart" så kom felmeddelandet alltid upp. Lösningen blev att man fick stänga av datorn varje gång den ville att man skulle starta om den. Då fungerade det felfritt.

Är det så med din också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

När jag installerade en Intel X-25M 80GB i en HP Pavilion DM1-2020eo som jag hade innan så visade den exakt samma meddelanden.

Det "roliga" var att den startade helt normalt vid uppstart men om man tryckte på "starta om/restart" så kom felmeddelandet alltid upp. Lösningen blev att man fick stänga av datorn varje gång den ville att man skulle starta om den. Då fungerade det felfritt.

Är det så med din också eller?

Nej, så är det inte med min. Jag kommer inte alls vidare och jag misstänker att det är för att BIOS:et inte kan identifiera disken. Jag börjar luta mot att "flasha" om BIOS:et till en version som har lite mer möjligheter. Dock har jag aldrig gjort detta förut men jag antar att man får lägga BIOS:et på en USB eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt upp en tråd på OCZTechnology forum på vad jag har gjort men verkar inte komma vidare, nån mer som har ideér på vad man kan prova?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Nu har jag lagt upp en tråd på OCZTechnology forum på vad jag har gjort men verkar inte komma vidare, nån mer som har ideér på vad man kan prova?

Jag hade liknande problem med min nya Asus U35. Recoverypartitionen funkade inte alls, jag inhandlade en ny W7-skiva, men installationen hittade inte hårddisken (också en OCZ Vertex 2). Lösningen för mig blev att sätta hårddisken i IDE i BIOS, installera XP mha. gammal skiva och då partitionera och formatera disken under installationen. Därefter kunde jag ändra till AHCI i BIOS och installer Win 7 och formatera disken igen under denna installation. Nu går datorn som en klocka.
Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriul3:

Jag hade liknande problem med min nya Asus U35. Recoverypartitionen funkade inte alls, jag inhandlade en ny W7-skiva, men installationen hittade inte hårddisken (också en OCZ Vertex 2). Lösningen för mig blev att sätta hårddisken i IDE i BIOS, installera XP mha. gammal skiva och då partitionera och formatera disken under installationen. Därefter kunde jag ändra till AHCI i BIOS och installer Win 7 och formatera disken igen under denna installation. Nu går datorn som en klocka.
Hoppas det hjälper!

Hmm intressant lösning.. Jag skall prova att göra Intel RST uppdateringen först på den gamla HDD:n (Med W7) och se om det ger mig möjlighet att sätta AHCI i BIOS.
Om detta inte fungerar så skall jag prova din metod med win XP. En fråga dock: färdigställde du installation av XP eller gjorde du endast partitioneringen där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan dator? Om du har det så kan du koppla in ssd disken. Starta datorn som vanligt. Inne i windows väljer du "Dator" finns i start eller som ikon på skrivbordet. Högerklicka välj hantera. Inne på lagring -> diskhantering finns din ssd. Inte allokerat står det på den. Högerklicka och formatera till ntfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Hmm intressant lösning.. Jag skall prova att göra Intel RST uppdateringen först på den gamla HDD:n (Med W7) och se om det ger mig möjlighet att sätta AHCI i BIOS.
Om detta inte fungerar så skall jag prova din metod med win XP. En fråga dock: färdigställde du installation av XP eller gjorde du endast partitioneringen där?

Jag gjorde hela installationen, men jag vet inte om det var nödvändigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dim:

Har du tillgång till en annan dator? Om du har det så kan du koppla in ssd disken. Starta datorn som vanligt. Inne i windows väljer du "Dator" finns i start eller som ikon på skrivbordet. Högerklicka välj hantera. Inne på lagring -> diskhantering finns din ssd. Inte allokerat står det på den. Högerklicka och formatera till ntfs.

Jag har min 5 år gamla stationära som är på bristningsgränsen, installerad med vista. Annars har jag en till laptop med vista som jag skulle kunna testa detta på.. Kan det verkligen vara så att NTFS löser detta problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också en OCZ Verex 2 120 GB. Som sagt jag kopplade in min via en dockningsstation och formaterade via diskhanteraren.
Efter det så hittade datorn disken.

Min första OCZ Verex 2 disk rasade efter ca 3 veckor. Har en likadan nu och den har fungerat i 3 månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dim:

Jag testade att formattera till NTFS. Har ett chassi så jag bytte bara disken till SSD:n och formatterade. Det gick hur bra som helst. Sedan försökte jag att återställa W7 på den enligt mina installationsskivor utan resultat.
Jag har två uppsättningar och testade båda.
1. 6 DVD skivor som gör en återställning till som systemet var när det skeppades med laptopen.
2. 1 Recovery Boot skiva + Extern HDD där jag har gjort en W7 System Image som den var vid ett specifikt tillfälle.

Första varianten kopierar allt till SSD:n men jag får samma fel som förut:
"No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Andra varianten säger ifrån när den skall börja kopiera över filerna från den Externa HDD:n.
"No disk that can be used for recovering the system disk can be found...."

Nu återstår endast Win XP testet.. .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter som att ssd disken är inte bios första val eller så hittar den inte disken.
Har du ett annat operativsystem? Testa att installera, recovery kanske inte innehåller nödvändiga filer för en ren installation.
Som du skriver i första inlägget. Att datorn inte hittar disken efter omstart. Efter omstarten gå in i bios och kolla så att den är primär så att den kan läsa in installationsfiler. Den kanske försöker starta från skivan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dim:

Det låter som att ssd disken är inte bios första val eller så hittar den inte disken.
Har du ett annat operativsystem? Testa att installera, recovery kanske inte innehåller nödvändiga filer för en ren installation.
Som du skriver i första inlägget. Att datorn inte hittar disken efter omstart. Efter omstarten gå in i bios och kolla så att den är primär så att den kan läsa in installationsfiler. Den kanske försöker starta från skivan igen.

Jag har tyvarr ingen xp skiva men hittade en vista skiva. Tankte installera den och se om jag kan stalla in AHCI efter installation...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sååå, nu har jag äntligen lyckats fixa mina SSD problem!

Igår kväll så installerade jag vista och det fungerade galant eftersom det var en ren installation. Idag blev det ren installation av W7 Professional. (Hade turen att en kompis råkade ha en nyckel över)

Jag har lärt mig 2 saker ur detta:

1. När det gäller W7 och recovery skivor så är det bara ännu en gång att konstatera vilket skräp det är jämfört med en "hård" kopia. Skäms Microsoft. Hade jag haft detta från början hade jag sluppit flera kvällars "Banging the head in the wall".

2. Om du äger en HP DV7-4xxx laptop så är risken stor att du har ett BIOS (Insyde F.09 eller liknande) där du inte kan ställa in AHCI/RAID eller något annat. Detta känns lite frustrerande men jag kan leva med detta eftersom jag kan "känna skillnaden" redan. Jag har även gjort en BIOS upgrade och är på version F.23 nu men detta har inte medfört några sådana inställningar.

Men i sin helhet så är jag nöjd med resultatet och W7 bara "swooshar" fram nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig. Kolla upp lite trådar om hur man kan optimera disken för lite mer prestanda och längre livslängd.
Gott nytt år!!