Behöver hjälp med separera Kylblocket från processorn

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med separera Kylblocket från processorn

Jag skulle byta ut min processor och processorkylare. När jag skulle slita av kylaren från processorn när den satt på modekortet så följde processorn med. Hur gör jag för att få isär processorn från kylaren?
Kan väl gärna inte bara köra in en skruvmejsel och benda loss den som man gjorde i skolan när man inte brydde sig om den gick sönder eller inte? -.-

Är en amd athlon med orginalkylare om det nu är till någon hjälp för hur man ska separera de?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk

Tag en vass bred kökskniv och tryck in mellan processor och kylare.
Den släpper plötsligt så var beredd så den inte faller på hård bordsyta med sina tunna ben.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara rädd för att skada processorn då eller?
Ska man typ "slå" lite på kniven så att den tar sig genom kylpastan eller vilken är isf bästa tekniken med kniven för att inte skada processorn (eller sig själv^^)?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk

Anledningen till en bred kniv är att fördela kraften över en större yta.
Du kan knacka på knivens baksida med en gummiklubba, eller annat mjukt föremål (knytnäven), tills den lossnar.
Tänk på att inne i kapseln finns tunna guldtrådar hängande som kan lossna, så inga hårda stumma knackningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vilken kapsel och vart sitter den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Skrivet av SvenQ:

Vilken kapsel och vart sitter den?

Procesorkapseln... den som skyddar CPU-chipet och den du försöker lossa ifrån kylaren.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ah thx, antar det är den det står intel core i5 på på den bilden då ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Nästa gång du ska ta av en kylare ska du lirka (vrid åt sidorna) dvs inte bara dra upp den.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

det absolut enklaste är att ta hårtorken eller någon annan värme källa och värma på kylaren
att stoppa in en kniv eller skruvmejsel är ingen bra idé
om man tvingar in ett hårt eller vasst föremål så måste man kolla efter märken på kylaren och eventuellt slipa den jämn igen om man fått skador
minsta lilla hack in i kylaren gör så att det blir kanter som står upp runt hacket likt som en vulkans kanter
skulle man få en sådan kant sticka upp : 2 tiondels millimeter så kommer kylaren ju bara att ligga emot processorn i något av hörnen och resten i luften eller med ett tjockt laget pasta under

värme är det absolut enklaste

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Ok tack, men jag har en orginalkylare från min nya phenom 1090T som jag kan använda annars om den nu skulle vara skadad. Tyckte dock att hårtorken lät som en bättre idé så testar nog den i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat "trick" är att ha igång datorn innan du skall separera/byta kylare, så mjukas pastan upp redan där

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag redan ryckt ut processorn och eftersom man inte kan sätta dit processorn när man har öppnat spärren om kylblocket sitter på så kan jag inte få dit processorn igen =( Eftersom spärren/låset till processorn är en "arm" man lyfter upp som är ivägen isf. Och jag är rädd att böja någon av pinnarna på processorn om jag försöker sätta tillbaka den med våld =(

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenQ:

Problemet är att jag redan ryckt ut processorn och eftersom man inte kan sätta dit processorn när man har öppnat spärren om kylblocket sitter på så kan jag inte få dit processorn igen =( Eftersom spärren/låset till processorn är en "arm" man lyfter upp som är ivägen isf. Och jag är rädd att böja någon av pinnarna på processorn om jag försöker sätta tillbaka den med våld =(

Jag skrev så för att det ev kommer en nästa gång

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ah, ok

Körde med hårtorken nu och den lossna rätt lätt då, fick använda grytvante till att hålla kylaren med dock ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11