Vattenkyld htpc/landator i ett lian li q08B

Permalänk

Vattenkyld htpc/landator i ett lian li q08B

Tänkte berätta lite om mitt kommande projekt. Eftersom mitt senaste projekt blev på tok för tungt för att kunna släpa med sig när man lanar med polarna så blev det ett måste att bygga ett alternativ. Datorn som blev för tung har 5 radiatorer med pull/push 120 mm konfiguration (tror det är 24 fläktar 120 mm) två pumpar , dubbla 4890, 4 st samsung TB, och ett corsair ax 1200 nätaggregat.

Tanken var att jag samtidigt skulle använda datorn som htpc vilket kräver att datorn skall vara relativt tyst.

Jag bestämde mig även tidigt för att vattenkylning var ett måste och när jag såg lian li's q08B chassi så var snöbollen i rullning. Följande har införskaffats:

  • Zotac H55-ITX Mini-ITX

  • Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600

  • Intel Core i5 760, 2.8GHz

  • Lian Li PC-Q08B mini-ITX Svart

  • Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ!

  • Radeon HD 6870

  • Laing DDC-pump 12V DDC-1Plus inkl. Phobya Laing DDC Aufsatz

  • Watercool HK CPU LGA1156 Rev. 3.0 LT - White

  • EK Water Blocks EK-FC6870

  • MagiCool SLIM SINGLE 140 MC Radiator

  • XSPC RS240 BLACK Dual Radiator

  • Swiftech MCRES-Micro AGB

  • Primochill tubing PrimoFlex Pro 16/13 (7/16"ID) white 2 m

  • Phobya assorterade compression fittings i svart nickel

  • Lila och svart sleeve från djungelapa

  • 3 st Scythe Slip Stream Slim 1600

Det är det jag kommer på såhär på rak arm. Chassit är som bekant rätt litet men nu när jag har fått grejjerna så kan jag säga att det endast kommer att kräva att 8 nya hål borras samt att taket tas upp för att få plats med radiatorn. Slim fläktarna för att jag kan köra på den ena fläktplatsen som sitter i taket utan att fläktarna tar i nätaggregatet. Nån gång i framtiden så kan det tänkas att en ssd slängs i dock ska priset på dessa sjunka innan det blir något. Nätagget var så billigt så dess sladdar skall kapas så att jag endast behåller de jag behöver. Det skall inte få tillätas vara något råttbo här inte.

Datorn kommer främst att köra mot en samsung 46 tums lcd tv (le46c535)

Vad tror ni? Kan det bli kalas eller är det dömt att misslyckas? Ngon som har erfarenhet av chassit? Tänkte ta upp taket i chassit mha en sticksåg. Ska försöka hålla det så snyggt och prydligt som möjligt med antalet fullösningar till ett minimum.

Byggstart är planerad till imorgon och bilder följer. stay tuned!

Permalänk

Låter skit bra! Dock lär det bli väldigt tight i det där chassiet.

Permalänk
Medlem

Det här projektet ska följas!

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk

Händer det något?

Permalänk

Tjena LightBlizz, Hinner inte lägga upp nån bild nu men hålet för radiatorn är utsågat. Har dessutom stött på lite patrull vad gäller slangsdragningen. Funderar fortfarande på hur jag skall lösa det. Kanske får bli så att jag kör pump ->rad stor ->cpu -> rad liten -> gpu ->tank. Annars kommer det nog att krävas lite väl mycket sågande. Problemet som ställer till det är HDD buren som helt enkelt är i vägen
Ska försöka att langa upp några bilder lite senare idag.

Permalänk
Medlem

Ta bort hdd buren och gör en egen som endast har plats för 1 eller 2stycken.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk

Blir nog som coffe13 säger. Chassit har ju 2 hddburar egentligen. Den undre som har plats för två skulle man kunna hänga upp i radiatorn tror jag. Har nån meter gängstav i storlek m4 som jag skull kunna använda. Får fundera på det lite till. Annars så måste jag säga att aluminiumet (legeringen) i chassit är mycket lättarbetat. Såg till att ha införskaffat nya verktyg inför bygget.

Permalänk

Placering av radiatorer och hdd buren

Från en annan vinkel. HDD buren skall stagas upp med två m4 gängstav med hylsa är det tänkt. Skall stagas mot antingen taket eller mot botten. Tror det blir mot radiatorn i taket för annars kan det bli knepigt att få in gpu:n Hdd buren har plats för 2 hdd samt en på "taket" hade jag tänkt.

Bild på radiator cut-outen i taket tillsammans med fangrillen.

Permalänk

Ett tips, om du inte redan köpt nätagg är att köpa silverstones SFX 450wattare.. mycket litet men klarar utan problem att driva det nämnda systemet.

Permalänk

Hehe jo tack såhär i efterhand ångrar jag mig lite Men men det är det som är utmaningen också. If it doesn't fit - Make it fit!
Som alla kanske märkt så har jag helt valt bort dvd-spelare men jag har insett att jag ändå inte köper eller hyr sådant längre. I såfall får det bli någon slimhistoria. Orkar dock inte tänka på det nu. Morgondagensproblem! Gott nytt år!

Permalänk

Idag har det sågats en hel del. HDD burens ena sida behövde några snitt med bågfilen för att moderkortets atx-kabel skull kunna få plats. Nu tror jag att det skall gå men det kommer att bli rätt tajt. Uppstagningen av hdd buren har också gjorts och hdd buren har lackats vit. Gängstavarna som håller uppe hdd buren skall nog få lite sleeve är det tänkt. Har vit, lila eller svart att välja på. Den tredje hdd platsen får också vänta för jag är inte säker på hur den skall se ut.
Det som är kvar att göra är främst sleevningen av nätagget som jag bävar för.
De sladdar som kapas kommer jag löda ihop för att täcka med shrink och sen sleeva över. Slipper nog att kapa atx kabeln som tur är för den behöver vara rätt lång med tanke på hur jag tänkt dra kablarna. Hittils har alla problem jag stött på gått att lösa. Ett annat problem som jag tänkt lösa med smältlim är frontluckans fastsättning. Eftersom hela cdd buren är borta så har jag inget att fästa den i. Får improvisera något.
Bilder kommer imorgon när jag börjat montera in grejjerna.

Permalänk
Skrivet av swecSuXass:

Idag har det sågats en hel del. HDD burens ena sida behövde några snitt med bågfilen för att moderkortets atx-kabel skull kunna få plats. Nu tror jag att det skall gå men det kommer att bli rätt tajt. Uppstagningen av hdd buren har också gjorts och hdd buren har lackats vit. Gängstavarna som håller uppe hdd buren skall nog få lite sleeve är det tänkt. Har vit, lila eller svart att välja på. Den tredje hdd platsen får också vänta för jag är inte säker på hur den skall se ut.
Det som är kvar att göra är främst sleevningen av nätagget som jag bävar för.
De sladdar som kapas kommer jag löda ihop för att täcka med shrink och sen sleeva över. Slipper nog att kapa atx kabeln som tur är för den behöver vara rätt lång med tanke på hur jag tänkt dra kablarna. Hittils har alla problem jag stött på gått att lösa. Ett annat problem som jag tänkt lösa med smältlim är frontluckans fastsättning. Eftersom hela cdd buren är borta så har jag inget att fästa den i. Får improvisera något.
Bilder kommer imorgon när jag börjat montera in grejjerna.

Låter bra. Vart är bilder då?!