Avahi vill inte starta med datorn

Permalänk

Avahi vill inte starta med datorn

Jag har ett problem med att få avahi att starta.

Jag har testat

sudo update-rc.d avahi-daemon defaults

Men den startar ändå inte. Jag kan starta den manuellt med "sudo /etc/init.d/avahi-daemon start", även fast den säger att man inte ska göra så. Problemet är att det krävs root för att göra det, vilket innebär att jag inte bara kan slänga in den raden i ett script som körs.

SÅ --> Hur får jag avahi att starta när jag startar datorn utan att behöva göra det manuellt?

EDIT: Förtydligade innan jag får trettio svar om hur man måste vara root för att köra update-rc.d

Permalänk
Medlem

init-scripten körs med root-privilegier vid start. Startar verkligen tjänsten? Får du några meddelande i loggen?

Något som drabbar bl.a. Bredbandsbolagets kunder är att de (BBB) har en felkonfigurerad DNS som definierar domänen "local." vilket inte avahi gillar.

Permalänk
Skrivet av NakedApe:

något som drabbar bl.a. Bredbandsbolagets kunder är att de (BBB) har en felkonfigurerad DNS som definierar domänen "local." vilket inte avahi gillar.

Det drabbar även mig, mer troligt för att Mac OS definierar det så än att Telia gör det.

Hur får jag Avahi att förstå att den inte bryr sig om det? Den SÄGER att det inte funkar, men det gör det ju uppenbarligen om jag startar det själv så skiten är totalt efterblivet och behöver uppläxning.

Saker jag har gjort för att få det här att funka

1. Tog bort någonting som tydligen ska få Avahi att sluta gnälla (kommer inte ihåg vilken fil, det funkade uppenbarligen inte ändå)

2. Försökte lägga till servicen så att den autostartar. Det gör den tydligen men klagar så det funkar inte

3. Försökte skapa ett rootlösen på datorn för att kunna flytta över ssh-nyckeln och på så sätt skapa ett script som loggar in via SSH och startar tjänsten automatiskt från min Mac. Funkar inte.

4. Använda rootkontot permanent och och lägga in ett shellscript vid login som fixar det?????????? Jävligt osäkert och totalt efterblivet, men vad ska man inte behöva göra för att få EN ENKEL JÄVLA TJÄNST ATT STARTA AV SIG SJÄLVT I LINUX????????

Så ja, vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Istället för att spekulera skulle jag tagit reda på orsaken. Men först och främst
Ubuntu kör upstart man ska inte längre utgå från /etc/init.d/-prytlarna;

Öppna en terminal och kör sudo tail -f /var/log/syslog

Öppna upp en terminal till och kör du kommandorna rätt:
sudo service avahi-daemon status

Om den inte är igång dra igång det med:
sudo service avahi-daemon start
Kör annars en stop på det och sedan start igen.
Om du inte får nåt vettigt felmeddelane kan du iaf följa det i den andra terminalen som följer loggen.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag var otydlig: operativsystemen gör ett uppslag på unicast-domänen "local.", om den existerar så protesterar Avahi och vägrar starta. Bonjour bara tjurar i hörnet utan att säga någonting men fungerar inte heller. Däremot så skall multicast-domänen (mDNS) "local." finnas (det är där som enheter registrerar sig under ZeroConf), det är troligen det du sett under OS X.

Det finns en parameter för det multicast-domänen som skall användas under Avahi men det fick jag aldrig att fungera. Istället har jag gått över till att använda en annan DNS-provider som inte har "local." som unicast-domän (OpenDNS). Här funkar det mellan OS X och Linux utan problem sedan jag kastade ut BBBs DNS:er.

host local.

ger dig besked om local. existerar som unicast-uppslag, korrekt svar är "Host local. not found: 3(NXDOMAIN)".

[server] domain-name=local

är konfigurationsparametern för Avahi. Jag kan inte komma ihåg om jag hittade någon motsvarande inställning för Bonjour på OS X.

Får du bara ordnat DNS-frågan så tror jag att resten ordnar sig också.

Permalänk

Haha, ja jävlar. Huvudet på spiken! Bytte till OpenDNS på stora datorn och då funkade det direkt. Surt att jag började felsöka allt INNAN jag satte DNSerna, för jag kör OpenDNS på alla andra datorer jag äger. Tack för svaret!