Permalänk
Inaktiv

i7 vs i5

Undrade lite om hur mycket bättre en i7 720 är mot en i5 460? Inte för stor om man ska spela om jag inte har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Undrade lite om hur mycket bättre en i7 720 är mot en i5 460? Inte för stor om man ska spela om jag inte har fel?

Du menar förstås i5 760, skillnaden är inte stor alls.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ovard:

Du menar förstås i5 760, skillnaden är inte stor alls.

nej han menar i7 720 och i5 460 och inte i5 760.....

i5 760 är till stationära i5 460 är till laptops.

och skillnaden är inte så stor.

Permalänk
Inaktiv

Tack biffen! Är det tillräkligt för att betala 3 tusen då mellan
http://www.webhallen.com/hardvara/116807-msi_gx660-266ne-core...
Och
http://www.webhallen.com/hardvara/116254-msi_gx660r-296ne-cor...

Hur mycket vinner man i prestanda? Tack

Permalänk
Avstängd

2/4% vinner du..

Permalänk
Inaktiv

Hälften? 50%? den bättre får 800 mer i 3DMark vantage.... Känns lite onödugt att betala så mycke för det

Permalänk

kör du på en bärbar dator? isf skulle jag inte köpa lösa delar till den då det är dyrt och svårt att få dit (förutom HDD/SSD eller minnen) samt går nog inte det på garantin om du gör det själv

Edit: såg länkarna nu

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av born_in_fire:

kör du på en bärbar dator? isf skulle jag inte köpa lösa delar till den då det är dyrt och svårt att få dit (förutom HDD/SSD eller minnen) samt går nog inte det på garantin om du gör det själv

Edit: såg länkarna nu

Kör bärbart! Inga lösa delar! Handlar ju om Msi med i5 eller i7!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt i7, det är relativt liten prisskillnad och laptops går inte att uppgradera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag hade valt i7, det är relativt liten prisskillnad och laptops går inte att uppgradera.

relativt liten skillnad? så 3 tusen är lite?!
nah hade tagit i5:an då som biffen skriver det inte är någon större skillnad i prestanda på prollarna och om han skulle vilja uppgradera skulle jag välja stationär dator istället som också blir blilligare i längden.

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av born_in_fire:

relativt liten skillnad? så 3 tusen är lite?!
nah hade tagit i5:an då som biffen skriver det inte är någon större skillnad i prestanda på prollarna och om han skulle vilja uppgradera skulle jag välja stationär dator istället som också blir blilligare i längden.

Tack för den! Men den har ju dock 6gb ram och 1000gb hårddisk... Men i5 är ju nästan lika bra...

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Tack för den! Men den har ju dock 6gb ram och 1000gb hårddisk... Men i5 är ju nästan lika bra...

Jo sant men tvivlar att du kommer använda 6GB ram om du inte kör photoshop elr CAD med många funktioner uppe och hårddisken är upp till dig hur mycket du tror du kommer använda på datorn men isf skulle jag fixa en extern hårddisk

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Jo sant men tvivlar att du kommer använda 6GB ram om du inte kör photoshop elr CAD med många funktioner uppe och hårddisken är upp till dig hur mycket du tror du kommer använda på datorn men isf skulle jag fixa en extern hårddisk

aldrig säga aldrig! ligger på runt 3GB som slö surf och 4-5GB eller mer när jag letar saker åt polare, ganska många rutor jag har öppna då och de tuggar raaaaaaaaam som frukost! sitter i tankar på att köpa 8GB eller mer nästa gång då jag ser att 6Gb inte är nog (i dont like closing my windows!) drar jag igång ett eller två spel så tuggar han i sig allt mitt ram

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

nej han menar i7 720 och i5 460 och inte i5 760.....

i5 760 är till stationära i5 460 är till laptops.

och skillnaden är inte så stor.

Oj! Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av born_in_fire:

Jo sant men tvivlar att du kommer använda 6GB ram om du inte kör photoshop elr CAD med många funktioner uppe och hårddisken är upp till dig hur mycket du tror du kommer använda på datorn men isf skulle jag fixa en extern hårddisk

Tack! Du har nog övertalat mig!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162937:

Hälften? 50%? den bättre får 800 mer i 3DMark vantage.... Känns lite onödugt att betala så mycke för det

2 TILL! 4 % förstod du nu ?

Permalänk
Inaktiv

Hörde också att i5an hade en inbyggd Gpu...? Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Det stämmer, men i detta sammanhang är det rätt ointresserant. Den möjliggör hos vissa tillverkare en växlingsfunktion där den integrerade gpu:n tar hand om surf och enklare uppgifter för att sedan låta den dedikerade grafiken kicka in när den behövs (som spelande eller tung hd-film) för att spara batteri. Enklare datorer kan förlita sig på enbart processorns gpu, som väl kallas gma hd, men även om det är en hyfsad krets är det ingenting för ens enkelt spelande..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Inte tillräckligt stor för att betala för. Finns en anledning att Apple ofta stoppar in Core2Duo i sina bärbara nu för tiden och det är inte för att vara snåla eller jävlas. Det är för att ökningen i prestanda inte motiverar ökningen i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatoGandalf:

Inte tillräckligt stor för att betala för. Finns en anledning att Apple ofta stoppar in Core2Duo i sina bärbara nu för tiden och det är inte för att vara snåla eller jävlas. Det är för att ökningen i prestanda inte motiverar ökningen i pris.

Ok! Tack!

Permalänk
Medlem

Vänta, skämtar ni eller?
i7an är en quad-core med 8 trådar, i5an är en dual med 4 trådar.

Så det hela beror på vad för program du kommer att köra. Båda har turbo upp till samma frekvens, så enkeltrådat är i7an marginellt snabbare (dubbelt cache).
Med flera trådar (ingen turbo) är i7an 26% snabbare (+ mer pga dubbelt cache). Dessutom har den mer minne.
Så som sagt... beror helt på vad för program du kommer köra.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Så det hela beror på vad för program du kommer att köra.

Vilket alla som läste den, iofs EXTREMT LÅNGA WALL OF TEXT, som trådstarten utgjorde vet. Han ska spela på den. Big whoop, wanna fight about it?

Skrivet av anon162937:

Undrade lite om hur mycket bättre en i7 720 är mot en i5 460? Inte för stor om man ska spela om jag inte har fel?

För spel är skillnaden verkligen inte stor ö.h.t. eftersom få (inga?) spel är optimerade för fler än två kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Vilket alla som läste den, iofs EXTREMT LÅNGA WALL OF TEXT, som trådstarten utgjorde vet. Han ska spela på den. Big whoop, wanna fight about it?

Han sa inte att det är det enda den kommer användas till. Men ja, spel tillhör gruppen "få trådar", så i5an är mer prisvärd där.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Han sa inte att det är det enda den kommer användas till. Men ja, spel tillhör gruppen "få trådar", så i5an är mer prisvärd där.

Sant. Han sa även inte att han INTE tänker försöka använda den som kravallsköld. Ska vi inte ta hänsyn till det också?

Läs första inlägget igen. Om du verkligen inte kan se att spel är det enda/det primära den kommer användas till så måste du plugga lite pragmatik och semantik tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

För spel är skillnaden verkligen inte stor ö.h.t. eftersom få (inga?) spel är optimerade för fler än två kärnor.

De flesta nyare spel är. Även lite äldre som Crysis använder 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Sant. Han sa även inte att han INTE tänker försöka använda den som kravallsköld. Ska vi inte ta hänsyn till det också?

Läs första inlägget igen. Om du verkligen inte kan se att spel är det enda/det primära den kommer användas till så måste du plugga lite pragmatik och semantik tror jag!

Förlåt att jag gav ett mer detaljerat svar än vad han kanske behövde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rimmer_7:

De flesta nyare spel är. Även lite äldre som Crysis använder 4 kärnor.

Nåja... Motiverar inte tillräkligt för att betala 3tusen extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

relativt liten skillnad? så 3 tusen är lite?!
nah hade tagit i5:an då som biffen skriver det inte är någon större skillnad i prestanda på prollarna och om han skulle vilja uppgradera skulle jag välja stationär dator istället som också blir blilligare i längden.

Ja, jag tycker 3000 är ganska lite för det här.
Det är ju inte bara processorn som skiljer.
Fast samtidigt får jag säga att i5 o lägg mellanskillnaden på SSD inte är fel.
SSD är en grymt bra uppgradering, särskilt i laptops där hårdiskarna är ännu slöare än i stationära datorer.
Jag kvarstår dock vid att jag hade valt i7 om det handlar om en primär dator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Ja, jag tycker 3000 är ganska lite för det här.
Det är ju inte bara processorn som skiljer.
Fast samtidigt får jag säga att i5 o lägg mellanskillnaden på SSD inte är fel.
SSD är en grymt bra uppgradering, särskilt i laptops där hårdiskarna är ännu slöare än i stationära datorer.
Jag kvarstår dock vid att jag hade valt i7 om det handlar om en primär dator.

Tror ändå inte att den lilla prestanda vinsten är värd 3 tusen... De kan ju gå till tillbehör ex Möss, Headsets och spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, jag tycker 3000 är ganska lite för det här.
Det är ju inte bara processorn som skiljer.
Fast samtidigt får jag säga att i5 o lägg mellanskillnaden på SSD inte är fel.
SSD är en grymt bra uppgradering, särskilt i laptops där hårdiskarna är ännu slöare än i stationära datorer.
Jag kvarstår dock vid att jag hade valt i7 om det handlar om en primär dator.

Samtidigt är nackdelen med SSD i bärbar att det ofta inte finns utrymme för att mixa snabb och billig lagring.
Dator med eSATA-port rekommenderas så att man kan koppla in en mekanisk disk när det behövs. Vet inte om dina alternativ har det.