Permalänk

Gaming laptop

Hej!

Jag letar efter en ersättare till min stationära dator som en dag valde att ge upp. Visst den går att laga men jag känner att jag behöver en nyare och mindre dator. Syftar på en laptop som klarar av allt och lite till. Har kollat runt på många olika datorer men det som har fångat mitt uppmärksamhet är MSI. Tycker helt enkelt att man får mycket för pengarna.

Det jag använder datorn till är mest för att spela spel. Jag måste ha den bästa grafiken och helst helt utan lagg. Spelar de flesta spelen bla World of Warcraft, Call of Duty, Crysis och Heroes of Newerth.
Händer ofta att jag tittar på någon film eller lyssnar på musik och likadant där så vill man ha den bästa kvalitén. Det som är viktigt för mig är att jag ska kunna multitaska utan större problem. Gillar tex. att spela WoW på två accounts samtidigt och även kunna surfa på nätet och lyssna på musik. Min sationära klarade av det men ibland så frös den fast. Är ofta tvungen att använda trådlöst och har min jobbdator som som klarar det galant även fast det är en Dell. Hade dock stora problem med min stationära. Vet att trådlöst är ganska instabilt och skall helst undvikas men jag har inget större val.
Vill helst ha en dator som kommer att klara av kommande spelen och så vidare. Inget som man kommer att byta ut så snabbt med andra ord. Batteri Tiden är inte så himla viktig eftersom jag ofta inte sitter utan el. Men det skadar inte att ha minst 4h+.

Såklart vill man hålla sig till det lägsta priset men är nog villig att betala mer ifall man får mer.
Hade tänkt mig 10 000kr- 14 000kr + - 1000kr.

Har några länkar till datorer jag har tittat på noga men kan inte riktigt bestämma mig vilken som klarar av mina behov bäst till lägst pris. Jag är förstås öppen till andra förslag.

Den första är den billigaste men tvivlar på innehållet.

http://www.webhallen.com/hardvara/116807-msi_gx660-266ne-core_i5-460m-4gb-500gb-15.6_tft-hd_5870-windows_7_hp_64bit-black

Den andra är ungefär som den första men till ett dyrare pris. Ser inte en stor skillnad i vad datorn innehåller men ifall någon gör det är det bara att säga till.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MSIGX660404NE/msi-gx660-404-laptopkit

Den tredje är den som jag har mina ögon mest på.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MSIGX660405NE/msi-gx660-405-paketerbjudande

Den fjärde är den som är dyrast men inte mycket dyrare än den tredje. Ser ingen större skillnad på de heller.

http://www.webhallen.com/hardvara/116254-msi_gx660r-296ne-core_i7-720qm-6gb-2x500gb-hd5870-15.6_tft-dvdrw-win_7_hp

Jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter och jag är väldigt öppen till all sorts förslag så det är bara att förslå! Vill helst ha mer utvecklade svar eftersom man vill ju inte lägga ner pengar på skräp.

Tack i förväg! Mvh Kalle

Permalänk
Avstängd

Skulle välja 3an av alla länkarna!
Bra grafikkort, bra processor, snygg design, och har läst mycket bra om den serien!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Du verkar ha ungefär samma krav som jag. Det jag har kollat på är MSI GT663-415NE
Och sedan sätta i en SSD då den har 2 hddplatser. Det jag inte är säker på är vilket som är bäst av 460m och 5870m. Av det jag läst så verkar det som 460m presterar bättre i dx11 tester men 5870m presterar bättre i spel. Vet heller inte vilken av i5 och i7 som är bäst för spel. i7an vinner nog om spelet stöder 4 kärnor men i5an kommer nog vinna om det bara stöder 2. Stöd för 4 eller fler kärnor kommer mer och mer så i7 kanske är mer framtidssäker.

Hoppas du blir nöjd med vad du än köper.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Kör på den 3dje du länkade. Den har bra processor och grafikkort, det är ju det du är ute efter i din dator. Som sagt, kör på den!
Lycka till med ditt köp!

Permalänk

är du säker på att du verkligen vill släpa på ett as, som det blir med 15" skärm?

jag skulle snarare titta på någon 13"are och komplettera med riktig skärm, tgb och mus hemma.

Permalänk
Inaktiv

Kör på den första! Du vinner inte så mycket på en i7a och den första är billigast och klarar lätt dina behov...

Permalänk

Jag tvivlar på att 4GB ram räcker till mina behov. Ifall det inte skulle göra det så tror jag att det blir nog billigare iaf att köpa 2GB till.
Jag har för mig att man kunde göra det på denna dator men är inte riktigt säker. Syftar på den första alltså.

Tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fishfeast:

Jag tvivlar på att 4GB ram räcker till mina behov. Ifall det inte skulle göra det så tror jag att det blir nog billigare iaf att köpa 2GB till.
Jag har för mig att man kunde göra det på denna dator men är inte riktigt säker. Syftar på den första alltså.

Tack för alla svar!

Ja du kan köpa till Max 8gb ram till den första GX660 266!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

är du säker på att du verkligen vill släpa på ett as, som det blir med 15" skärm?

jag skulle snarare titta på någon 13"are och komplettera med riktig skärm, tgb och mus hemma.

Eh OP vill ha en bärbar för spel och det finns ingenting i 13-14" klassen som kan klassas som speldator.

Permalänk

Har tittat på en till dator där pris skillnaden är ännu större men hittar inte nån stor skillnad på den första datorn och denna. Kanske grafikkortet men jag har ingen aning hur stor skillnaden är.

http://www.inet.se/artikel/1969769/msi-gt660-gtx-285

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fishfeast:

Har tittat på en till dator där pris skillnaden är ännu större men hittar inte nån stor skillnad på den första datorn och denna. Kanske grafikkortet men jag har ingen aning hur stor skillnaden är.

http://www.inet.se/artikel/1969769/msi-gt660-gtx-285

Den är bra men grafikkortet stödjer bara Direkt X 10 och inte 11

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Du verkar ha ungefär samma krav som jag. Det jag har kollat på är MSI GT663-415NE

Jag funderar faktisgt att köpa den. Ifall man kan ha en till SSD så är det ju värt 500 mer och man får lite bättre grafikkort. Jag antar att man kan öka Ram minnet till max 8GB på denna med. Vet dock inte om några andra fördelar med denna än den "Första".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fishfeast:

Jag funderar faktisgt att köpa den. Ifall man kan ha en till SSD så är det ju värt 500 mer och man får lite bättre grafikkort. Jag antar att man kan öka Ram minnet till max 8GB på denna med. Vet dock inte om några andra fördelar med denna än den "Första".

Köp Msi GX660 istället!!... Köp inte GT663!

Permalänk
Skrivet av IAmSimon:

Köp Msi GX660 istället!!... Köp inte GT663!

Har du någon anledning varför eller säger du bara något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fishfeast:

Har du någon anledning varför eller säger du bara något?

Ja... Mer prestanda för mindre pengar!! Den får mer på 3DMark vamtage också!!

Permalänk

Skulle behöva mer fakta för att kunna bestämma mig :<

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fishfeast:

Skulle behöva mer fakta för att kunna bestämma mig :<

Vad för fakta??! Den är bättre det är fakta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishfeast:

Skulle behöva mer fakta för att kunna bestämma mig :<

MSI's GT-modeller kör med GTX460 som grafikkort. Inte riktigt lika snabbt som HD5870 som finns i GX-modellerna. Dock är skillnaden inte stor, och GTX460 går betydligt svalare än HD5870.

Mest laptop för pengen? Jag anser att det är MSI GX660-266NE.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709407

Bästa maskinen i MSI's sortiment? MSI GX660R-490NE

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761626

Troligtvis bästa prestandan du kan få för rimlig peng.

Kolla dock in Asus G73JW-TZ186V innan de bestämmer dig. Multitronic praktiskt taget skänker bort den för 13 820:-!

Skrivet av anon162937:

Vad för fakta??! Den är bättre det är fakta!!

Ja - MSI gör bra laptops, men att blunda för saker som att Asus G73-serie gör många saker bättre är bara att sticka huvudet i sanden. Vissa vill ha en dator med en helhet, inte bara prestanda, och i det avseendet är Asus betydligt bättre om vi snackar G73JW vs GX660R. Varför? Upplyst tangetbord, bättre kylning, går tystare. Det kanske är värt att ha 3 fps mindre i Crysis och veta att maskinen inte går under av värme i sommarhettan. Visst har MSI också bra kylning, men Asus kylning är bättre och DET är fakta. Ta inte ens upp turbofläkten. Vi vet att den kyler bra, men den låter som en hårfön.

Du verkar ha "för att jag säger det" som argument till allt som folk frågar. Alla älskar inte MSI lika förbehållslöst som du. Det är bara att acceptera det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

MSI's GT-modeller kör med GTX460 som grafikkort. Inte riktigt lika snabbt som HD5870 som finns i GX-modellerna. Dock är skillnaden inte stor, och GTX460 går betydligt svalare än HD5870.

Du verkar ha "för att jag säger det" som argument till allt som folk frågar. Alla älskar inte MSI lika förbehållslöst som du. Det är bara att acceptera det.

Ja... det låter som om jag "älskar" Msi men det är för att jag bara hört dåligt om Asus... Dem gör säkert grymma datorer men jag vet lite mer om Msi och håller mig därför här..

Permalänk
Medlem

Helt OT nu, men jag har faktiskt en fråga till dig IAmSimon:

Har du kört Crysis på din laptop? Isf med vilka inställningar? Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar om det räcker med en i5 460M-CPU till ett så pass krävande spel.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Helt OT nu, men jag har faktiskt en fråga till dig IAmSimon:

Har du kört Crysis på din laptop? Isf med vilka inställningar? Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar om det räcker med en i5 460M-CPU till ett så pass krävande spel.

Den kör den på hög grafik! Bara inte maxa AA och AF!