Skillnaden mellan de olika I-processorerna?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan de olika I-processorerna?

Är på jakt efter bärbar dator och sitter och stirrar mig blind på alla dessa olika I-processorer som jag riktat in mig mot.
Skillnanden mellan I3 och I5 är, vad jag förstår, att I5 har en turbofunktion som får upp klockfrekvensen med några hundra mhz.

Skillanden mellan I5 och I7 KAN vara att I7 har 4 kärnor. Men de flesta I7 har ju bara två, likt I5. Så vad är då skillnaderna mellan de tvåkärninga varianterna av I7 gentemot I5?

Sedan den sista frågan är de sista tecknena i namnet. I5 560m - I5 560Um.
Vad betyder U:et? Är det något man bör sikta in sig på?

Permalänk
Avstängd

Har för mig att U:et betyder ultra, alltså ultra mobile.
Så den med bara M är det du ska sikta in på.
Ifall jag har rätt då.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Okej, kan någon bekräfta att det U:et står för ultra?

Vad innebär då detta ultra? Att den drar mindre ström men är mindre kraftfull?

Och vad är skillnaderna mellan en tvåkärning i7 vs i5?

Permalänk
Medlem

i7 har Hyperthreading.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

i7 har alltid minst fyra kärnor, tror även att det är så på de bärbara

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Entusiast

Du känner nog ingen skillnad i spel mellan i7'an och i5'an.
Jag ingen aning om vad ''U'' betyder. Jag har aldrig sätt det förut iallafall.
Skillnaden mellan i7 och i5an är att i7an kör med 4 kärnor och 4 trådar.
i5'an kör med 2 kärnor och 2 trådar. Men båda har Hyperthreading, Så vid tung belastning så åker i5an upp och får 4 Trådar (Har jag för mig) Och i7an får 6 trådar.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hjälpsam

i7 har HT/HyperThreading vilket ger en virtuell processorkärna extra per varje fysisk. Underlättar i en del multitråda applikationer och ger lite smidigare multitasking. Dock är det på lite bekostnad av ren råstyrka så i de flesta spel får man marginellt bättre effekt om man stänger av HT jämför med att ha den igång.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabba svar.
Men på de i7 som sitter i bärbara som är byggda på 32nm, vad jag förstår, så är inte alla fyrkärniga. Utan de som slutar med "QM" som är det.

Och, oavsett om i7 har två eller fyra kärnor, så har den hyperthreading. Vilket inte i5:an har?

Ingen som har någon koll på vad U:et betyder och vad det gör?

Permalänk

Unlocked eller ultra low voltage är mina gissningar.

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Hjälpsam

Ultra Low Voltage, lägre strömförbrukning ger bättre batteritid och temperaturegenskaper

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Då är det alltså bättre att ha en processor med det mystiska U:et. Om det inte innebär att det påverkar prestandan negativt på något sätt?

Permalänk
Medlem

i5 har väl också Hyperthreading? För jag har en på min laptop, och jag får ut 4 logiska kärnor på den.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig lite att ingen har glänst (än) med att kunna allt det här om processorerna som om det var 1 multiplikationstabell.
Trodde jag skulle få nåt i den här stilen som svar: Men suck, kom igen. Alla vet väl hur det ligger till:)

Permalänk
Medlem

Folk har ju inte samma koll när det gäller laptop-versioner, skulle det varit stationära motsvarigheter är jag rätt säker att det vore en annan femma