Permalänk
Medlem

Skoldator - ca 5000kr

Jag är på jakt efter en skoldator åt min flickvän som ska börja på universitetet i januari.

Jag har idag en speldator hemma samt en Dell Latitude E6510 som jag använder i jobbet men som även agerar surfdator åt flickvännen.
När hon börjar skolan kommer hon behöva en egen dator (jag använder Dell'en i jobbet) och jag tänkte vara snäll och köpa en åt henne.

Problemet är att jag inte har en aning av om vad man behöver då jag själv aldrig pluggat.
Så jag är intresserade av tips från er som pluggar.
Jag kan tänka mig att en lite dator kan vara smidig att släpa runt, men samtidigt kan det vara jobbigt om man sitter och jobbar i flera timmar.
Jag kan även tänka mig att office paketet kan vara bra att ha..

Som studerande på Stockholms universitet (SUS medlem) verkar man ha rabatt 5-25% hos SIBA och Computer City, men jag tvivlar starkt på att det är värt att handla hos dem endå.
Man har äver bra priser hos Dustin på microsoft produkter.
(Office Professional Plus 2010 - 795 kr -63%)

Jag ser gärna att priset hamnar under 500kr, men som vanligt så betalar jag mer om det verkligen är värt det. 6000kr är ändå billigare för nått man är nöjd med en 4500kr för något som strular eller inte uppfyller behovet.

Tacksam för hjälp..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Avstängd

Komplett.se - ASUS UL30A 13,3" WXGA
Ifall du gärna villa ge henne en lite dyrare.
Komplett.se - ASUS Eee PC 1215N 12,1" HD Silver
Ifall du gärna vill hålla dig under 5000.

Valde två utan seperat GFX då det bara är en skoldator, båda två är smidiga, har snygg design, och är bra som pluggdatorer!

Båda två är bra datorer, har både känt, lekt, osv. med båda!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

ooh, nice.. Gillar verkligen utseendet på den datorn..

Funderade lite på en Lenovo från dustin.
LENOVO THINKPAD EDGE C2D 1.3 2GB/250 13.3" W7HP RED - Ultraportabel dator i snygg design till kanonpris! - Produktinformation

Men nu fick du mig på andra tankar..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Komplett.se - ASUS UL30A 13,3" WXGA
Ifall du gärna villa ge henne en lite dyrare.
Komplett.se - ASUS Eee PC 1215N 12,1" HD Silver
Ifall du gärna vill hålla dig under 5000.

Valde två utan seperat GFX då det bara är en skoldator, båda två är smidiga, har snygg design, och är bra som pluggdatorer!

Båda två är bra datorer, har både känt, lekt, osv. med båda!

Jadu, finns ju en hel drös att välja mellan.
En Macbook skulle jag nog rekommendera som studie dator. Ni kan ju la kolla Begagnade datorer och tillbehr med garanti - ReuseIT Scandinavia AB dom har macbooks för 4500-5000 sKR och dom ser ut som nya, med garanti.

Men om hon vill ha en PC så skulle en HP 625, eller en CompaQ CQ 61 sitta hyfsatt.

Ska hon spela på den något?

Permalänk
Avstängd

Benzinlol -
Absolut inte haft några trevliga erfarenheter med HP, så till OP rekomenderar jag verkligen inget från hp!

Svenke -
Tänk över det, jämför specs, och så vidare.
Dem jag länkade är dem jag tror skulle passa din flickvän bäst.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Asus UL30A köpte jag till min flickvän som studerar dator och hon tycker den är otroligt bra. Hon är jätte nöjd med den och jag vart lite avis på henne. Har en HP Compaq 6510b -08a som studie dator..

Men den Asusen är något jag rekommenderar.

(Den som BareHipster länkade först)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Asus UL30A köpte jag till min flickvän som studerar dator och hon tycker den är otroligt bra. Hon är jätte nöjd med den och jag vart lite avis på henne. Har en HP Compaq 6510b -08a som studie dator..

Men den Asusen är något jag rekommenderar.

(Den som BareHipster länkade först)

Börjar blir RIKTIGT sugen på den.
Blir inte aktuellt förrän efter nyår dock..
Känns som att man kommer ligga på plus sen..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Asus UL30A finns ju på Dustinhome för 4767:- m studentrabatt
ASUS UL30A C2D 1.3 2GB/320 13.3" W7HP BLACK - Liten och tunn med bra prestanda! - Produktinformation

Jämförde dem mer noggrant och ser att det är 2 GB mot 4 GB, 320 GB HDD mot 500 GB och 4 celler i batteriet mot 8, så prisskillnaden är delvis motiverad med detta.

Minnet är skit samma, man märker knappast två jämfört med fyra och skulle det vara så kan man enkelt uppgradera.
Hårddisken, knappast så att man fyller upp om det är en skoldator.
Batteriet däremot, tror man att man behöver upp till 10h istället för upp till 5h batteritid så kan det vara värt den extra kostnaden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag söker också en ny skoldator och undrar om var man kan hitta den här datorn:

Asus U35JC-RX040V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

för runt 6400 kr? Läste på kommentarerna där på prisjakt att nån hade fått ner den tilll 6400, så då undrar jag om ni känner till detta? Drog även PM till honom men han svarar ej

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1969628/acer-emachine-e525

Den är tyst och tillräckligt snabb för kontorsgörmål.

Har en själv dock med T3000 celeron processorn. Den är 2 kärnig celeron som är helt okej.
Stabilt byggd haft min i ca 1år nu.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför ska hon ha office? Openoffice är mycket bättre och dessutom gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Varför ska hon ha office? Openoffice är mycket bättre och dessutom gratis.

Väldigt personligt och det beror också lite grann på vad man kräver av programvaran.
Nog är OpenOffice ett bra gratisalternativ men det lever knappast upp till Office standard.

Edit*
Förövrigt, som det redan tagits upp innan så är HP 625 ett bra val. Bland de mest prisvärda du kan köpa för 4000kr + man slipper intelgrafiken.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723499

Enda minus på denna är att det bara är en högtalare och
musikknappar längs vänstra sidan (blir svårt att trycka rätt på ctrl bland annat i början).
Datorn blir inte heller varm.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Om man vill ha en smidig dator så ja men det är inget prestandamonster, långt ifrån.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag rekomnderar inte lenov! Har en själv

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ul30a är tveklöst det säkraste valet
Mobil (låg vikt och format är kanske det viktigaste för en skoldator)
Batteritid (inte vill man springa runt med extra laddapparatur som motsvarar 70% av datorns vikt)
Hög kvalité (den håller för de påfrestningarna som det innebär att bli flyttad ofta på)
Prestanda (nej ingen spelmaskin men den klarar tyngre vardagsmoment som ex HD)

Undvik begagnat då batteri är en färskvara och är dyra sett till vad datorn kostar.

Permalänk
Medlem

Ska hon använda den hemma också, som primär arbetsdator, är mitt råd att inte köpa något mindre än en 14 tummare. Detta då mycket studielitteratur idag finns tillgänglig lagligt på nätet (t.ex. vetenskapliga artiklar, avhandlingar m.m.) och vill man kunna läsa dessa direkt från datorn är en större skärm att föredra. Detsamma gäller ifråga om uppsatsskrivande osv. Det kan vara grymt irriterande att behöva scrolla hela tiden.
Själv köpte jag denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=675462 som studentdator till min flickvän. Kostade då 5000, och till det priset kändes den väldigt prisvärd. Hittar du något motsvarande till rätt pris har du en mycket kompetent studentdator, som även klarar det mesta av fritidens krav (undantaget spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

Ska hon använda den hemma också, som primär arbetsdator, är mitt råd att inte köpa något mindre än en 14 tummare. Detta då mycket studielitteratur idag finns tillgänglig lagligt på nätet (t.ex. vetenskapliga artiklar, avhandlingar m.m.) och vill man kunna läsa dessa direkt från datorn är en större skärm att föredra. Detsamma gäller ifråga om uppsatsskrivande osv. Det kan vara grymt irriterande att behöva scrolla hela tiden.

Samma upplösning som UL30A så det är lika mycket skrollande på båda maskinerna.

Den ökade prestanda tycker inte jag motiverar 46% mer i vikt och den troliga sämre batteritiden. (6 cell & i3 bör ha många timmar sämre batteritid än c2dulv & 8 cell)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Tack för engagemanget i den här tråden.
Som vanligt har jag fått det tips och råd jag behöver för att göra en bra affär.

Jag kommer har läst alla kommentarer om förslag och kommit fram till att en ASUS UL30A är det jag ska köpa.
Tack så mycket!

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Keeper of Traditions

En skoldator kommer man kanske använda på platser där solljuset kommer förvandla vanliga glare-skärmar till speglar istället för skärmar... Så med detta i åtanke kanske denna är bättre;

http://www.dustinhome.se/pd_5010485827.aspx

Studentrabatt på dustin för alla högskole/universitet studerande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Samma upplösning som UL30A så det är lika mycket skrollande på båda maskinerna.

Den ökade prestanda tycker inte jag motiverar 46% mer i vikt och den troliga sämre batteritiden. (6 cell & i3 bör ha många timmar sämre batteritid än c2dulv & 8 cell)

Förvisso samma upplösning, men skillnaden ligger i att du på en lite större skärm lättare kan läsa texten fastän du zoomat ut tills skärmen i pricip rymmer en sida. För mig går gränsen för vad som är behagligt vid 14 tum.

Är batteritiden viktig har du dock en poäng. Men tjejens dator ligger krig 5 timmar vid ordbehandling, så många timmar mer tror jag inte det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

Förvisso samma upplösning, men skillnaden ligger i att du på en lite större skärm lättare kan läsa texten fastän du zoomat ut tills skärmen i pricip rymmer en sida. För mig går gränsen för vad som är behagligt vid 14 tum.

Nja DPIn är så pass låg i båda fallen att det inte lär göra någon skillnad. För övrigt skiljer det endast 0.7".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Nja DPIn är så pass låg i båda fallen att det inte lär göra någon skillnad. För övrigt skiljer det endast 0.7".

Ja det är ju som sagt min subjektiva bedömning. Är säker på att TS blir nöjd hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Det var en ASUS UL30A som nu är överlämnad som present till en mycket nöjd sambo.

Har kört igång den nu och det verkar vara en riktigt rapp och genuin arbetsmaskin.
Tack för hjälpen allihopa..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Hjälpsam

Trevligt att alla är nöjda.

För att spara in några kronor om inte redan office är investerat i så kan det vara värt att testa openoffice, gratis och till 98% (eller liknande) kompatibelt med MS Office, och sedan Mozilla Thunderbird mailklient på det så har du fullt office system gratis.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Trevligt att alla är nöjda.

För att spara in några kronor om inte redan office är investerat i så kan det vara värt att testa openoffice, gratis och till 98% (eller liknande) kompatibelt med MS Office, och sedan Mozilla Thunderbird mailklient på det så har du fullt office system gratis.

Jag höjer ett varnande finger på OpenOffice inte för att det är sämre, men kompatibiliteten dessa två programpaket mellan är inte alltid någon höjdare. Inte roligt när du skriver uppsatsen och OpenOffice inte kan hantera allt MS Office kan göra. Saker försvinner, tecken förändras, osv. Därav röster jag helt klart för MS Office, men vad vet jag, ni kanske inte behöver skriva uppsatser? I annat fall får du hitta någon att skriva med som kör OpenOffice, så slipper ni det, men merparten av de studenter jag vet kör MS Office.

Det är de jag har lärt mig efter att ha studerat ett tag.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Hjälpsam

Kör OO hemma på både PC och MAC, det enda jag upplever är att man skall se till att spara dokumentet i MS Office format så ser man vad som händer och det funkar.

Ännu inte lyckats hitta de funktioner som är inkompatibla mellan OO och MS O.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack gör tipset jag kör själv office på min laptop (jobbdator) eftersom det inte kostar mig något.
Testade open office för att kunna öppna diverse dokument på min spelrig och det funkade bra.
Dock så vill inte min kära sambo använda det då jag visade det..

Man får visst office produktnyckel för 795 kr fram till sista januari med CSN rabatt.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |