Teknikhjälp: montera ett större batteri

Permalänk

Teknikhjälp: montera ett större batteri

Behöver förlänga batteritiden i min zoom h2, förslagsvis genom att sätta in ett större batteri. Den går normalt på två AA-batterier vilket räcker till ungefär 6 h. Jag behöver minst 12 h. Några tips på hur man kan gå tillväga? Jag har tyvärr inga som helst kunskaper om ellära/elektronik.

Permalänk

Enkelt och billigt ingripp som inte gör någon fysisk åverkan är att montera LR20 batterier utanför fasttejpade med eltejp. Då spänningen är densamma (om man kopplar rätt, tänk på parallell resp seriellkoppling) så behövs det bara några strömkablar. Dessa löser man fast på batteriet (vardera pol såklart) sedan tvinnar och helst löder fast den på batterihållaren.

Nackdelen är såklart att denna lösning inte är vidare mobil, då kablarna etc lätt lossas. Men om det behov är att ha den stående på ett ställe så är mitt sätt ett enkelt fungerande. Sedan kan man montera flera batterier om man så vill eller en ström adapter. Vilket då kan för icke eltekniska personer bli lite klurigt, säkrast är att mäta spänningen före om man är det minsta osäker.

Om du vill ha en mobil lösning så är bättre batterier av samma storlek det enda vettiga. Det skulle i.of.s. vara att göra någon bra hållare till batterier utanför. (krångligt och jag ser inte riktigt poängen med det för detta ändamål, då lösningarna stället till med så mycket problem)

*edit*
Strömadapter ingick visst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack för det snabba svaret! LR20-batterier + eltejp låter helt OK. Den ska hänga utomhus så det går inte med strömadapter eller för mycket sladdar. Problemet är att batterierna måste vara laddningsbara, så det måste gå att ansluta dem utan att löda.

Permalänk

Det går att löda på sidan så att batterina fortfarande passar i en laddare. Alternativt kan man köpa en batterihållare och ha dem i, men jag hittade ingen bra. (elfa har säkerligen men där är dyrt att beställa)

En annan lösning är att köpa en batterihållare för AA batterier och då ha flera stycken batterier.
T.ex. 39755 och 39754 på kjell (går ej att direktlänka) http://www.kjell.com/
OBS dock att dessa i standardutförande kommer att förstöra din diktafon!
Utan man måste bygga om dem genom att med en tång klippa av trådarna så att de blir kopplade så att spänningen blir rätt. Om jag ser rätt på dem, så kommer den första att leverera 6V och den andra 12V (p.g.a. seriekoppling)
För att lösa detta rekommenderar jag att man letar upp en elektronikkunnig irl (behöver inte kunna så mycket) och sedan såklart kontrollmäter, då precis alla kan koppla fel oavsett hur lätt det är. Det är alltså inget alls märkvärdigt, men får din apparat 6V istället för 3V så börjar den ryka.

Detsamma gäller såklart med LR20 batteriet, är batterierna seriekopplade (vilket de lär vara) så ska LR20 batterierna också vara det. (i.o.f.s. inte så farligt med för låg spänning)

*edit*
Om du ska löda på batterier så vill jag påpeka att det oftast är svårt att få lodet att fastna(ramlar bara av), och det underlättar med extra flussmedel. Fördelen med LR20 batterina är att de kan vara enklare att fysisk se hur man ska koppla, de ska sitta precis som de föra satt bara att de sitter externt med kablar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Perfekt! Ska prova dina förslag och återkommer eventuellt.