Asus Xonar DX vs Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

Permalänk

Asus Xonar DX vs Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

Jag planerar att köpa ett nytt ljudkort men jag har svårt att hitta vilken som är bäst, kommer nog aldrig behöva köpa ett nytt på flera år så jag vill gärna välja rätt

Vilket ljudkort är bäst?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631 : Asus Xonar DX

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345480 : Creative Sound Blaster X-Fi Titanium

Permalänk

Någon som har någon av dessa så man kan veta något negativt eller positivt om de olika korten?

Permalänk

Har läst att drivrutinerna som Asus ger funkar mycket bättre än Creatives, Asus Xonar DX har dock inte dts (enligt prisjakt), den har även inte riktig EAX, den har bara en emulering, funkar den med spel som tex. Battlefield 2, kommer man få EAX 5.0 ljud på spelet?

Permalänk
Medlem

Enkelt.

För spel = Creative

För musik = Xonar

Tyvärr är inget av korten bäst på båda sakerna, det blir till att välja. Personligen tycker jag att det är viktigare att vara finkänslig vid musiklyssnande så jag rekommenderar såklart Xonar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vet inte varför Creative skulle passa till spel bättre än Xonar.

Kör själv Xonar DX och det är riktigt riktigt fint tycker jag, kommer aldrig gå tillbaka till Creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrooK:

Vet inte varför Creative skulle passa till spel bättre än Xonar.

Kör själv Xonar DX och det är riktigt riktigt fint tycker jag, kommer aldrig gå tillbaka till Creative.

I de få spel som har EAX så fungerar det fortfarande bättre på Creative, kör man inga sådana spel behöver man inte bry sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fast numera så har jag inte sett tiill EAX så ofta, och xonar-korten fungerar ganska bra i spel oxå samt att man då slipper creatives hemska drivrutiner oxå.

Själv så spelar jag i dagsläget på ett Xonar D2X och har oxå ägt ett Titanium X-Fi.

Lägg oxå märke till att du valt två kort i helt olika prisklass, Xonar-korten finns i många olika varianter beroende på om du anväder hörlurar / 2-kanalssystem eller flerkanaligt ljudysystem / hörlurar.

Om du bara har hörlurar eller två kanaler så rekommenderas STX / ST -korten, dom är väldigt väldigt bra.

Finns och välja beroende på vad du vill ha och har för priskrav

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda och gick faktiskt tillbaka till Creative kortet från Xonar Dx. Tyckte ljudet I xonar var klenare på nåt vis och gillade inte att det inte fanns några enkla bas/diskant kontroller. Det med drivrutinsproblem med creative är gammalt och det problemet finns inte längre. X-fi har mer inställningar för ljudet i spel men även mer inställningar för flerkanalsljud. Xonar har dock röstförvrängare för micken vilket var väldigt roligt.

I slutändan är det en smaksak. Men jag hade inte köpt ett X-fi titanium för 900:- när man kan köpa ett begagnat Extremmusic för 250:-.De Korten är i det närmaste identiska.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Xonar, creative är inget alternativ alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har haft båda och gick faktiskt tillbaka till Creative kortet från Xonar Dx. Tyckte ljudet I xonar var klenare på nåt vis och gillade inte att det inte fanns några enkla bas/diskant kontroller. Det med drivrutinsproblem med creative är gammalt och det problemet finns inte längre. X-fi har mer inställningar för ljudet i spel men även mer inställningar för flerkanalsljud. Xonar har dock röstförvrängare för micken vilket var väldigt roligt.

I slutändan är det en smaksak. Men jag hade inte köpt ett X-fi titanium för 900:- när man kan köpa ett begagnat Extremmusic för 250:-.De Korten är i det närmaste identiska.

Skrattade en del.... hade ett creative kort för 1månad sen fick nvidia kernel mode driver stopped working and has recovered lite då o då. (ja 5sec svartskärm gör en del)
*inga problem med drivrutinerna ja visst säkert* (vissa har allt tur)
Inte nog med att det tog runt 3timmar att installera drivrutinerna dem funkar ju inte riktig ens.
Tog du bort drivrutinerna så försvann problemet.

*Det med drivrutinsproblem med creative är gammalt och det problemet finns inte längre*
Jaså? det kan väl vara sant den dagen dem gör om drivrutinerna från grunden kanske. men bara kanske.

Om du orkar med att göra återköp .etc så kan du ju köpa ett Creative. Orkar du inte det ska du nog köra på Asus.

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/articles.x/14500/21
Xonar DX springer cirklar runt Creativekortet för dubbelt så mycket här

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

http://techreport.com/articles.x/14500/21
Xonar DX springer cirklar runt Creativekortet för dubbelt så mycket här

Kommentarerna var intressantare än artikeln.

Men som jag tidigare sa så är det en smaksak. En del gillar en sorts ljud och en del gillar ett annat. Det finns inget rätt eller fel här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Kommentarerna var intressantare än artikeln.

Men som jag tidigare sa så är det en smaksak. En del gillar en sorts ljud och en del gillar ett annat. Det finns inget rätt eller fel här.

Mätsiffrorna ljuger dock inte, föredrar helt klart en lite vettigare kanalseparation och jämnare frekvenssvar. Sen hur ljudkortet 'låter' i din anläggning beror ju på anläggningen i sig likaså.

Ska dock sägas att mitt Xonar DX mäter bättre än kortet i dendär artikeln...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det som var intressant med just kommentarerna var just det faktum att när de testade X-fi kortet separat tidigare så fick det helt andra resultat än i jämförelsen med Xonaret. Så antingen har Creative ändrat nåt eller så var det nåt fel på nåt av korten.
Jag har aldrig mätt mina kort så jag har ingen aning om det skiljer mellan dom. Siffrorna har inte varit så viktiga heller. Hade jag tyckt att Xonar lät bättre hade jag givetvis behållit det då det inte är märket på kortet som är det viktiga för mig.

Kan nämna också att detta är mitt fjärde Creative kort, har haft 5.1 live, audigy2, X-fi Extrememusic och nu senast ett moddat X-Fi Extremmusic. Har ALDRIG haft några problem med drivrutinerna till ngåot av dessa kort och då har jag testa rätt många olika, både standard och moddade drivrutiner. Ingen av mina polare har heller haft drivrutinsproblem med sina kort.
Xonardrivrutinerna funkade även de väldigt bra. Ska man beskylla en tillverkare för att ha dåliga drivrutiner så borde ju Geforce och ATI ligga risigt till då dessa Ofta strular.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.