Permalänk

Scame eller inte!

Hej!
Försöker nu sälja min dator på Eniro.se. Efter 2 dagar har jag fått ett svar på min annons. Det står såhär:

I want to buy this item for my wife. Please specify how you want to be paid, I prefer paypal because it is fast and safe. I live in Eernegem, Belgium. If you don't have paypal you can visit www.paypal.se, read about paypal and create an account with them. It is easy and safe! I will continue to Write English because I don't understand Swedish so much.
Thanks and please reply.
I will pay for shipping.

Men han har också skrivit tillbaka en gång till nu.
Han skriver att han har blivit scammad 2 gånger och han föredrar "Paypal" så att ingen utav oss kan lura den andra.

Vad tror ni, är det en scame eller inte?!
Tack i förväg!

Permalänk
Avstängd

Vad säger din magkänsla? Är du i desperat behov att sälja datorn? - Om inte så råder jag dig att avvisa denne köpare och vänta på nästa!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man i Paypal har möjlighet att dra tillbaka pengarna efter att man betalat skulle jag inte lite så mycket på det. Dessutom är det ju betydligt smidigare om du kan göra en lokal affär där köparen kan komma och titta på datorn och du får kontanter direkt i handen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Scame eller inte!?

Tack detta hjälpte mig stort Jag tar nog póch väntar på en annan köpare

Permalänk
Medlem

Men hallå, klart som fan det är en scam. finns det inga datorer i Belgien han kan köpa till sin fru utan han letar på svenska eniro? gimme a break

Permalänk
Medlem

Varför behöver du ens fråga detta? Han skriver "i want to buy this item" alltså använder han samma mail för att scamma allt möjligt, inte bara datorer

Permalänk
Medlem

haha anton det är en scam vänta på nån annan eller låt mig kolla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av acerdude:

haha anton det är en scam vänta på nån annan eller låt mig kolla på det

LOL mr. Detektiv

Permalänk
Medlem

haha har fått samma meddelande, EXAKT samma.

Några saker att tänka på om man är osäker:

1. Sälj aldrig till utlandet om annonsen ligger på en svensk sida.
2. Varför skulle någon som säger sig inte kunna svenska gå in på en svensk hemsida?
3. Om dem inte kan specificera vad det är dem tänk att köpa av dig = scam (Item)
4. Ta reda på så mycket information om personen du ska sälja till först. (Telefon, adress, mail, personnummer etc för att minska risken för att bli lurad)

Slutsats:
Ja de är scam så sälj den inte!

Hoppas detta ska hjälpa dig

mvh

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Eniro.se är tyvärr känd för att locka till sig alla bedragare bra mycket mer än vad blocket gör då eniro har noll koll på vad som händer på deras skitsida..

Permalänk
Medlem

Bra sagt tyran26

Permalänk
Medlem

Belgium? 100% Scam!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64