Bärbar dator till arkitektstudent

Permalänk

Bärbar dator till arkitektstudent

Hej!
Skulle behöva några tips på vad man ska tänka på inför köp av bärbar dator till en arkitektstudent? Vad jag vet jobbar dom alltså med Maya, Rhinocerus, Archicad och andra cad-program. Vad skall man tänka på när det kommer tilll dylika program? Behövs ett snabbt grafikkort eller är det processor och RAM som är viktigt? Har förstått att det finns dedikerade CAD-kort, behövs ett sådant? Hur står sig en Macbook pro i sammanhanget? Dom borde väl uppdatera sina modeller snart. Vad gäller budgett så är väl runt 15000 rimligt och gärna lite billigare men om det finns stora fördelar så går det att lägga på några tusenlappar.

Det är alltså inte jag som är studenten ifråga och jag har tyvärr lite dålig koll, både på datorer i största allmänhet men även exakt vilka program dom kör. Försökt att läsa lite gamla trådar men dom flesta var just det, gamla...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Checka på denna datorn en thinkpad rigtigt bra för CAD användande Begagnad Lenovo Thinkpad W700 - ReuseIT Scandinavia AB. Billiga datorer.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Ok ser ju rätt bra ut, antar att det är quadro-kortet som gör att den är bra för CAD etc? Är det alltså bäst att lägga krut på ett sådant kort hellre än snabbare processor?

Permalänk

Bumpar den här tråden lite. Det gäller alltså en bärbar dator för CAD, Maya, Photoshop och sånt. Inget spelande. Skärm runt 15". Behöver man en hög upplösning på skärmen? Pris är inte jätteviktigt men Thinkpad W-serien med quad-kort går ju på lite väl mycket. Runt 15000 är väl rimligt. Tänker att man bör ha en i7-processor, ganska mycket RAM (kan man ju peta in senare) och en snabb hårddisk, SSD hade ju varit trevligt men kanske blir dyrt? Det optimala hade ju varit två hårddiskar.
Så en bärbar med i7, 4-8GB RAM, billigt grafikkort, två hårddiskar 7200rpm, med bra byggkvalite, tyst och inte för varm. Låter det bra? Tips? Vad tror ni om denna?
http://www.webhallen.com/hardvara/116254-msi_gx660r-296ne-cor...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Bumpar den här tråden lite. Det gäller alltså en bärbar dator för CAD, Maya, Photoshop och sånt. Inget spelande. Skärm runt 15". Behöver man en hög upplösning på skärmen? Pris är inte jätteviktigt men Thinkpad W-serien med quad-kort går ju på lite väl mycket. Runt 15000 är väl rimligt. Tänker att man bör ha en i7-processor, ganska mycket RAM (kan man ju peta in senare) och en snabb hårddisk, SSD hade ju varit trevligt men kanske blir dyrt? Det optimala hade ju varit två hårddiskar.
Så en bärbar med i7, 4-8GB RAM, billigt grafikkort, två hårddiskar 7200rpm, med bra byggkvalite, tyst och inte för varm. Låter det bra? Tips? Vad tror ni om denna?
http://www.webhallen.com/hardvara/116254-msi_gx660r-296ne-cor...

Det är ju en "Gamingdator" men den har ju prestandan...

Permalänk

Jo men verkar svårt att hitta någon dator med bra prestanda men som inte är en "gamingdator". Om man inte går upp till ca 25000... Men andra förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Jo men verkar svårt att hitta någon dator med bra prestanda men som inte är en "gamingdator". Om man inte går upp till ca 25000... Men andra förslag mottages tacksamt!

Skulle tagit antingen Msi eller Asus... Dem har bra prestanda för pengarna

Permalänk
Skrivet av Dr_Moreau:

med bra byggkvalite, tyst och inte för varm. Låter det bra?

Låter lite som en utopi om jag ska vara ärlig. Om du ska ha med prestandan också, två diskar och inte komma upp i 25kkr. Just byggkvalitet är något som kostar en del så du får typ välja om du vill ha prestanda eller en dator som håller.

Permalänk

Jo det kanske är sant. Men hur är MSI? OK kvalite?

Permalänk
Skrivet av Dr_Moreau:

Jo det kanske är sant. Men hur är MSI? OK kvalite?

Min erfarenhet är att kvaliteten är skit. Riktigt skräp alltså. Men sen jämför jag alla bärbara datorer med Apples unibodymacbooks så man måste upp i rätt höga siffror på PC-sidan innan någon annan tillverkare brytt sig om det.

Lenovo hade jag kollat in iaf. Det är IBM-datorer under nytt namn och IBM vet vad dom sysslar med. Toshiba har också haft mycket bra byggkvalitet tidigare, hur dom står sig idag vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Jo det kanske är sant. Men hur är MSI? OK kvalite?

Dem är bra! 2 års garanti och bra prestanda!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatoGandalf:

Min erfarenhet är att kvaliteten är skit. Riktigt skräp alltså. Men sen jämför jag alla bärbara datorer med Apples unibodymacbooks så man måste upp i rätt höga siffror på PC-sidan innan någon annan tillverkare brytt sig om det.

Lenovo hade jag kollat in iaf. Det är IBM-datorer under nytt namn och IBM vet vad dom sysslar med. Toshiba har också haft mycket bra byggkvalitet tidigare, hur dom står sig idag vet jag inte.

På vilket sätt är kvaliten skit? Deras nya GamingSerie håller väldigt bra kvalite...

Permalänk
Skrivet av anon162937:

På vilket sätt är kvaliten skit? Deras nya GamingSerie håller väldigt bra kvalite...

Ta din MSI GamingSerie och ställ den bredvid en MacBook Pro. Du borde kunna förstå inom tio sekunders användande varför MSI är skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatoGandalf:

Ta din MSI GamingSerie och ställ den bredvid en MacBook Pro. Du borde kunna förstå inom tio sekunders användande varför MSI är skit.

Är ju en smak sak... Sen att man får såååå mycket mer prestanda när man inte köper MacBook vet ju alla...

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Är ju en smak sak... Sen att man får såååå mycket mer prestanda när man inte köper MacBook vet ju alla...

Word +1

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Är ju en smak sak... Sen att man får såååå mycket mer prestanda när man inte köper MacBook vet ju alla...

Det är väl lika mycket en smaksak som huruvida en Mercedes SLS har högre kvalitet än en Toyota Yaris. Du får tycka att Yarisen håller lika hög/samma kvalitet om du vill, det blir bara billigare för dig. Men folk som faktiskt har en känsla för vad kvalitet är kommer aldrig hålla med dig.

Ja, du får bättre prestanda av att köpa MSI. Det är fördelen med att offra på byggkvalitet, att man kan få in annat för pengarna istället. Valet står väl mellan en ful MSI där plasten knakar så fort man rör den, som låter som en dammsugare och som blir 300 grader varm eller en dator av högre kvalitet där man inte försöker locka sifferblinda Mediamarkt-människor med höga nummer utan istället försöker sälja till en grupp människor som vet vad kvalitet är och vad som är värt att betala för.

Du får gilla MSI hur mycket du vill, men kom inte och påstå att det är bra byggkvalitet i dom när du inte har någon som helst aning om vad bra byggkvalitet är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatoGandalf:

Det är väl lika mycket en smaksak som huruvida en Mercedes SLS har högre kvalitet än en Toyota Yaris. Du får tycka att Yarisen håller lika hög/samma kvalitet om du vill, det blir bara billigare för dig. Men folk som faktiskt har en känsla för vad kvalitet är kommer aldrig hålla med dig.

Ja, du får bättre prestanda av att köpa MSI. Det är fördelen med att offra på byggkvalitet, att man kan få in annat för pengarna istället. Valet står väl mellan en ful MSI där plasten knakar så fort man rör den, som låter som en dammsugare och som blir 300 grader varm eller en dator av högre kvalitet där man inte försöker locka sifferblinda Mediamarkt-människor med höga nummer utan istället försöker sälja till en grupp människor som vet vad kvalitet är och vad som är värt att betala för.

Du får gilla MSI hur mycket du vill, men kom inte och påstå att det är bra byggkvalitet i dom när du inte har någon som helst aning om vad bra byggkvalitet är.

Jag går hällre på att en dator har prestanda och billig än att en dator ser lite snyggare ut men inte har någon prestanda eller spel... Du kanske har en snygg dator men det är inehållet som räknas...

Permalänk

Har själv en macbook och håller med, beträffande byggkvalite är dom svårslagna. Men jag kör på den enklaste unibodyn vilket funkar bra för mig men min flickvän behöver mer prestanda och då snackar vi drygt 20000. Plus att hon nog vill köra windows eftersom hon har många program till det.
Tittade på notebookcheck om MSI och som jag befarade fick den kritik för hög ljudnivå och dåligt tangentbord vilket jag själv är allergisk mot. Lenovo T510 fick bättre betyg på det, men mycket sämre spelprestanda förstås. Men hon spelar inte alls så det är ganska oväsentligt. Men den ligger ju på 15-16 och då är det ju inte så stort hopp upp till en macbook...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Har själv en macbook och håller med, beträffande byggkvalite är dom svårslagna. Men jag kör på den enklaste unibodyn vilket funkar bra för mig men min flickvän behöver mer prestanda och då snackar vi drygt 20000. Plus att hon nog vill köra windows eftersom hon har många program till det.
Tittade på notebookcheck om MSI och som jag befarade fick den kritik för hög ljudnivå och dåligt tangentbord vilket jag själv är allergisk mot. Lenovo T510 fick bättre betyg på det, men mycket sämre spelprestanda förstås. Men hon spelar inte alls så det är ganska oväsentligt. Men den ligger ju på 15-16 och då är det ju inte så stort hopp upp till en macbook...

Läste också den... Stämmer dock inte att tangentbordet är dåligt....skönt att skriva på... Och det höga ljudet gällde ju när man slog på fläktarna max... Vilket man inte behöver...Sen får du ju Bäst ljud också!

Permalänk

Är det när grafikkortet jobbar för fullt som man behöver dra på fläktarna? Eftersom hon inte spelar så kommer GPU:n inte att behöva jobba så mycket och då kanske ljudnivån är ok? Men å andra sidan känns det ju lite onödigt att köpa en gaminglaptop, men prestandan prestandan i övrigt är ju bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Är det när grafikkortet jobbar för fullt som man behöver dra på fläktarna? Eftersom hon inte spelar så kommer GPU:n inte att behöva jobba så mycket och då kanske ljudnivån är ok? Men å andra sidan känns det ju lite onödigt att köpa en gaminglaptop, men prestandan prestandan i övrigt är ju bra.

Du behöver bara fläkten när du spelar Tunga spel...

Permalänk

Låter ju bra, då kanske den är ett gott alternativ ändå. Tror inte hon är så sugen på att lägga 20+ på en mac. Men skall kolla lite mer, kankse går att hitta en billigare med samma processor men sämre GPU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr_Moreau:

Låter ju bra, då kanske den är ett gott alternativ ändå. Tror inte hon är så sugen på att lägga 20+ på en mac. Men skall kolla lite mer, kankse går att hitta en billigare med samma processor men sämre GPU.

Finns flera alternativ!

http://www.webhallen.com/hardvara/127203-acer_aspire_5745g-54...

Permalänk
Medlem

Föreslår att du kollar in NotebookGuru.de, många prisklasser att välja mellan och du kan skräddarsy din laptop.

Guru Fire i7 med följande spec:

Intel Core i7-720QM 1,6-2,8 GHz
8GB DDR3 1333MHz
15.6" 1920x1080-skärm med matt yta
Nvidia Geforce GTX460M (gick inte att få sämre")
750GB 7200RPM
Intel Advanced-N 6200 Wifi-kort
15.6" Laptopväska
Svenskt tangentbord
Windows 7 home Premium 64-bit
2 års garanti med både hämtning och lämning av datorn

Har du däremot redan Windows 7 och väska kan du ju gå på en Guru Storm i7 med 17.3" skärm och plats för 2st hårddiskar. Ligger ungefär 600kr högre i utgångspris, och det är ungefär hälften av vad väskan och Windows 7 går på.

*EDIT*

Datorn som är specad ovanför går på runt 15 500 kr.

Permalänk

Intressant, hur tysta är Guru? Blir dom väldigt varma?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Föreslår att du kollar in NotebookGuru.de, många prisklasser att välja mellan och du kan skräddarsy din laptop.

Guru Fire i7 med följande spec:

Intel Core i7-720QM 1,6-2,8 GHz
8GB DDR3 1333MHz
15.6" 1920x1080-skärm med matt yta
Nvidia Geforce GTX460M (gick inte att få sämre")
750GB 7200RPM
Intel Advanced-N 6200 Wifi-kort
15.6" Laptopväska
Svenskt tangentbord
Windows 7 home Premium 64-bit
2 års garanti med både hämtning och lämning av datorn

Har du däremot redan Windows 7 och väska kan du ju gå på en Guru Storm i7 med 17.3" skärm och plats för 2st hårddiskar. Ligger ungefär 600kr högre i utgångspris, och det är ungefär hälften av vad väskan och Windows 7 går på.

Såg inte priset? Dem verkade unte billigast... Men koolt att man kan välja va man ska ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Såg inte priset? Dem verkade unte billigast... Men koolt att man kan välja va man ska ha!

Oj just det, med dem specsen går datorn på runt 15500.

Permalänk

HP Pavilion DV6-3091EO http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Vad tror ni om denna? Hon vill hellst köpa på en fysisk butik i stan. Verkar vara bra prestanda och ett ok pris? Någon erfarenhet av HP:s Pavillion DV6 serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Moreau:

HP Pavilion DV6-3091EO http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Vad tror ni om denna? Hon vill hellst köpa på en fysisk butik i stan. Verkar vara bra prestanda och ett ok pris? Någon erfarenhet av HP:s Pavillion DV6 serie?

Den duger ju helt klart, skulle dock vilja klaga på skärmupplösningen och speciellt minnena. 2st minnesplatser totalt, och där är 6GB? Skulle innebära att dem då tryckt i 4+2GB och hon kan då inte utnyttja dual-channel = försämrad prestanda.