Permalänk
Medlem

Projekt: Size Doesnt Matter (SDM)

Hej. Tänkte börja skapa mitt lilla projekt här och nu,

Projektet skall bestå av endast luftkylning, ingen vattenkylning. Fick idén direkt efter jag var tvungen att skapa mitt "nya" kontor i en skrubb, hade haft ett Fractal Design R2 förut, men tyvärr så tog skurmoppen mer plats än själv chassit gjorde!

Jag satt och funderade på vad man skulle köra på, och jag hade länge haft ögonen på ett Silverstone Sugo SG05b chassi, först och främst för att priset låg på rätt nivå för min extrema budget. Men jag gillade inte hur insidan såg ut, så blir till att lacka om den

Sakerna som skall inhandlas är:

Detta har handlats via Komplett Hårdvara från Komplett
CPU: I5-750
GFX: XFX 5850 Ref Design

Eventuellt skall jag sätta in en SSD, beroende på jobb eller inte!

Vad som skall göras:
Tänkte köra lite sleeving från Djungelapa med Vitt och Aqua på nätagget. Bestämt mig för att köra Aqua på sleeven också

()Lacka insidan till svart
()Lacka bayen till vitt
()Sleeva alla kablar
()Försöka få fram ett Enermax Cluster 120mm fläkt
()Lacka PCI slottarna på chassit till vitt (Fractal design)
()Lacka om skyddet på Grafikkortet
()Se till att hitta ett AXP-140 kylare till CPU:n
()Fixa ett fönster på toppen, med eventuella bultar som jag sedan kan skruva på något slags handtag

Som det ser ut just nu, så kommer jag inte kunna slänga upp några bilder för än tidigast 24:e, då både chassi samt dvd-bränner inte kommer in i lager för än 19:e Januari enligt Komplett, men förmodar att det kommer ta ännu längre tid än så! Men startar denna så folk kanske kan ge tips och råd angående bygget!

Tack till Stefan från Djungelapa som har hjälpt till med projektet:

Djungelapa

Samt Artur från CoolingStuff.se för Enermax Cluster 120mm fläkten!

Permalänk
Medlem

Kommer du att göra något slags fönster så man kan se in i chassit?:)

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Defenitivt ett chassi med poential, skulle vara intressant om du gjorde en öppning i toppen och gängade dit ett plexiglas, skulle likna project echo av hannes rätt mycket. Själv diggar jag m-XXX byggen och lär följa detta med spänning :3

Permalänk
Medlem

Hej! Ja, jag satt själv och funderade när man såg hans version utav Array chassit! Gillade det mycket starkt! Men funderar på vilken tjocklek man skall ha? Samt kanske försöka hitta någon som kan göra gravyer på plexit, och sedan sätta fast 2-4 dioder på varje kant som lyser upp hela plexit med svagt ljus. Ljusblått, eller väldigt skrikig vit led? Synd att man är så otroligt dålig på att skissa med CAD och liknande!

Permalänk
Medlem

rätt overkill, ditt första bygge eller? jag skulle köpa typ sprayfärg och skära ut någon grymm mall sen spreja över den, blir rätt awesome det med

Permalänk
Medlem

Det är i princip mitt andra bygge Menar du att spraya plexiglaset så avstår jag från det:) Isånnafall blir det ett enkelt fönster på toppen, eventuell gravyr på den ifall jag hittar någon i närheten av området:)

Permalänk
Medlem

http://farm4.static.flickr.com/3234/2393360676_919cf0033a.jpg

sen spraya med den färgen du vill ha, enkelt att få lite grymmare ikoner utan mycket arbete(skydda ordentligt på undersidan med så färgen inte läcker ut etc)

Det är vad jag tror skulle vara lättare , men jag skulle nog också skippa det i ett minichassi eftersom man hellre vill se hela komponenterna

Permalänk
Medlem

Det går ju att göra så, men frågan är, skall man spraya vanlig färg först, sen dra över klarlacken för att färgen inte skall slitas, eller så gör man det på undersidan så inte någon 5 åring kommer och skrapar bort det! Eller ska man köra blandat?

Permalänk
Medlem

ingen aning ;3 jag har aldrig moddat förut, spraygrejen ska jag göra på mitt första bygge google is yah friend

Permalänk
Medlem

Liten update!

Vet någon av vita 120mm fläktar? 3pins kontakt isånnafall, kan tänka mig att handla från UK ifall det behövs

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm
http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen...

Finns många fler men de där är rätt relevanta, skulle nog köra med nexus själv om jag skulle gå på style

EDIT : http://www.enermax.co.uk/index.php?L=2&id=133 ska jag nog ha på mitt projekt sen, fast färga dem mörkblå, men ede är redan vita men passar ditt behov(4pin med 3 pin adapter)

Permalänk
Medlem

Enermax var det ja! Såg dom någonstanns här på Swec, men hade glömt bort namnet. Men ja, glömde skriva att dom skulle vara heltäckande, så Enermax är det perfekta för mig just nu Alright, skall kolla upp så det inte blir bara fööör mkt kabel som skall dras! Tackar Poiz!

Permalänk
Medlem

Vetta fan var man får tag på dem dock

Permalänk
Skrivet av Poiz:

http://www.enermax.co.uk/index.php?L=2&id=133 ska jag nog ha på mitt projekt sen, fast färga dem mörkblå, men ede är redan vita men passar ditt behov(4pin med 3 pin adapter)

Dom där var ju stört snygga! Dags att bege sig ut på jakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VelvetRevolver:

Dom där var ju stört snygga! Dags att bege sig ut på jakt!

Coolingstuff.se har dem, och han(ägaren) lär fylla på dem nu efter hans "semester"

http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster--120m... <---------

Permalänk
Medlem

Yes, såg dom exakt för 1 minut sen! Hoppas bara att han får in dem innan 19:e januari! För då skall allt beställas.

Glömde skriva i loggen om att plastskyddet på grafikkortet kommer att sprayas till hel täckande vitt, med en baby-blå stripe över den!

Permalänk
Medlem

Har nyss beställt hem ett Silverstone SUGO SG05B 450w, 320gb 2"5 hdd 7200rpm:are samt 16mb i cache! sist men inte minst, slim-drive NEC brännare! Hoppas att hårddisken inte låter som bara den nu!

Preliminärt datum är 19:e januari från Komplett, hoppas det bara går snabbare!

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett beggat 460 till salu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett HD5850 med ref kylare Vet dock ej om jag skall lacka om skalet eller inte! Vad tycker ni?

Permalänk

Om du lackar det blir det fett najs, jag skulle säga ja.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Så, nyss varit ute på turné, fick handla in av det absolut bästa märket Cotech Varmluftspistol för sleevingen, sen en Dremel (Riktiga märket dock), men skall först försöka hitta någon panel att träna på Ingen wolv här precis!. Fick just veta att jag har en färgsprut hemma:) Så ännu bättre lackning hoppas jag på!

Permalänk
Medlem

Upp med lite bilder väl Lättare att följa arbetsgången då.

Permalänk
Medlem

Som sagt jag får inte grejrna för än den 19:e :/

Permalänk
Medlem

ingen skiss på nått trevligt du tänkt o göra elr så? nått iaf eftersom du startat en tråd..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt dålig på att skissa i CAD eller liknande program. Samt att jag inte kan träna på det nu heller, då jag inte har en dator, utan får använda mig utav tjejens! Men här är iallafall det jag var och handlade på Classes här om dagen!

Permalänk
Medlem

Beställde det sista nu, moderkort samt minnen. Blev Kingston DDR3 HyperX blue 1333MHz 4GB pga färgen på kylarna

Endast Sleeve, samt Enermax Cluster 120mm som fattas nu att ta hem!

Permalänk
Medlem

Kollade nyss igenom grafikkortet lite, har ett Radeon™ HD 5850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-585X-ZAFV). Och börjar bli lite skeptisk ifall det är ref design på den eller inte! Med tanke på AMD loggan precis ovanför PCI-E porten så har jag läst att det borde vara ref på den?

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Kollade nyss igenom grafikkortet lite, har ett Radeon™ HD 5850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-585X-ZAFV). Och börjar bli lite skeptisk ifall det är ref design på den eller inte! Med tanke på AMD loggan precis ovanför PCI-E porten så har jag läst att det borde vara ref på den?

Japp iaf pcb:n, kylaren behöver ju inte vara det.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Alright! Det är nämligen så att eventuellt i framtiden så blir det till att byta till en 3rd parts kylare