En snabb fråga om två olika AMD processorer som gör mig galen!

Permalänk
Medlem

En snabb fråga om två olika AMD processorer som gör mig galen!

Hejsan!
Jag har läst många forum trådar nu på sweclockers om processorerna
AMD Phenom II X4 965 Black Edition och AMD Phenom II X6 1055T, jag beställde igår från komplett x antal komponenter som jag tänker bygga min nya dator med MEN nu börjar bli lite osäker på om jag ska byta processor till Phenom x4 965 II BE istället. Jag tänker använda min dator främst för spelande t.ex. bf badcompany2, crysis, farcry 2, metro sådan krävande spel. Men vad tycker ni att jag ska göra? byta till den 4 kärniga eller behålla min 6 kärniga, vad jag har läst på forumet så är x4 bäst eftersom att det kommer att ta säkert 1,5 till 3 år innan det kommer spel som kräver 6 kärniga processorer. därför är det bäst att byta till Phenom x4 II BE för den har högre klockfrekvens vilket gör att den presterar bättre än 6x 2,8Ghz. Min konkreta fråga är vilken är bäst för SPEL i dagsläget och för framtiden ca 1 år framåt X6 eller X4 ovanför.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem

Phenom II x4 965 II BE, för dina behov utan tvekan.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Skrivet av Sorath:

Phenom II x4 965 II BE, för dina behov utan tvekan.

Håller med föregående talare... sexkärniga processorer har en helt annan användningsprofil... som cad/konstruktion etc... 3Ds max etc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorath:

Phenom II x4 965 II BE, för dina behov utan tvekan.

Inte för att jag tvivlar helt på vad du säger men är du helt säker på att det är bäst! För jag litar verkligen på dig nu!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem

Fast för framtiden, troligen 1 år även om det redan finns några få spel som gillar mer cores så är x6 ett bra val
multicore stödet kommer komma i en ganska rask takt, om 1 1/2 år är 6/8 cores mainstreem
åt andra sidan kommer dessa CPU inte fungera på ditt moderkort som du skaffar nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den fyrkärniga kommer prestera bättre i spel fram tills att de börjar stödja 6 kärnor. Men å andra sidan kan du gott göra dig av med stock kylaren, som alltid är bra att bli av med och sätta dit en lite bättre för att sen klocka processorn en aning. Du säger också att du kommer spela lite mer krävande spel och dessa kommer säkerligen fixa stöd till 6 kärnor när de släpps.

Permalänk
Medlem

Beställde det här moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608598
Kanske inte den bästa för clokcing och jag har aldrig gjort det innan heller men om man clockar den 6 kärniga processorn till 3,4 ghz vore den ju bättre då ? även för framtiden men om jag bara visste hur jag kan clocka den med 1ghz dvs till 3,4ghz så skulle jag nog kunna beställa den istället för x4an. Någon som har en bra tutorial?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Skrivet av sadjad:

Beställde det här moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608598
Kanske inte den bästa för clokcing och jag har aldrig gjort det innan heller men om man clockar den 6 kärniga processorn till 3,4 ghz vore den ju bättre då ? även för framtiden men om jag bara visste hur jag kan clocka den med 1ghz dvs till 3,4ghz så skulle jag nog kunna beställa den istället för x4an. Någon som har en bra tutorial?

Om du klockar den sexkärniga till samma klockfrekvens som den fyrkärniga så är den sexkärniga lika bra eller bättre i samtliga spel, helt enkelt för att de grundar sig på samma processorarkitektur. Vid samma klockfrekvens presterar kärnorna lika (den sexkärniga har en liten edge här, då den har något bättre prestanda per klockcykel).
Anledningen till att folk rekommenderar en 965BE (personligen skulle jag dock tagit en 955BE, då det i princip är samma processor med ett snäpp lägre multipel och lägre pris), är att den har högre klockfrekvens och har upplåst multipel. Med upplåst multipel (som alla BE-processorer från AMD har) är det lättare att överklocka processorn.

Då de flesta spel är dåliga på att utnyttja så många kärnor som sex (de flesta är optimerade för två till fyra kärnor), så är det en större fördel att ha fyra högt klockade kärnor än sex lägre klockade, då de extra två kärnorna utnyttjas dåligt.

Klockfrekvensen är produkten av busshastigheten och multipeln. På en processor med upplåst multipel är det lätt att klocka eftersom du kan höja upp multipeln ett par snäpp och därmed få högre klockfrekvens. En multipellåst processor som 1055T får du höja bussfrekvensen på istället, vilket är lite knivigare eftersom t.ex. minneshastigheten även den beror på busshastigheten. Vid bussklockning behöver du med andra ord läsa på lite mer och helst ha bra minnen som klarar en hög busshastighet (sedan finns ju dividers också som justerar ration busshastighet/minneshastiget, men detta kan du ju läsa mer om i överklockningsdelen av forumet).

Vill du veta mer om klockning rekommenderas de klistrade trådarna längst upp i överklockningsdelen av forumet.

Visa signatur

~Pelle~