Permalänk
Medlem

Ny processor!

Tja ny här på sweclockers och har bestämt mig för en uppgradering av min nuvarande processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 6000+ 3.00 GHz
mot den nya http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518692
AMD Phenom II X4 965

eller finns det någon bättre atm? Tackar för snabba, effektiva och smarta svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort idag? Det kanske bara behövs en biosuppdatering?
Annars är denna ungefär lika bra men lätt att klocka upp till samma/högre hastigheter som 965:an
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982&reviewPage=1#info

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Uhm, inte så keen på sånt där, hur vet jag det?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du kan ju ge mig namnet på din burk/moderkort först så kan vi ju söka på detta först

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alrite, på manualen står det: S-Series Motherboards Support AMD Socket AM2 GA-M52L-S3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bebet:

Alrite, på manualen står det: S-Series Motherboards Support AMD Socket AM2 GA-M52L-S3

Då måste jag tyvärr säga att du måste ha nytt moderkort/Ram för att kunna uppgradera till en AM3 processor.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Okej, hur mycket kostar ett sådant och var skulle jag kunna få tag på nåt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar tyvärr som ditt moderkort inte stödjer prollar med högre watt än 95W, så då funkar ingen av de länkade eftersom dessa kräver 125W, så om du skall ha en fyrkärnig från AMD så blir det denna: https://www.inet.se/artikel/5308663/amd-athlon2-x4-645-3-1ghz
Rätt prisvärd och klarar det mesta du kan tänkas vilja göra med burken om du skall ha kvar det moderkort du har idag vill säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Då måste jag tyvärr säga att du måste ha nytt moderkort/Ram för att kunna uppgradera till en AM3 processor.

Kom inte med dumma påståenden i tråden!!
Ta reda på fakta först!! please!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Kom inte med dumma påståenden i tråden!!
Ta reda på fakta först!! please!!

AMD Socket AM2 GA-M52L-S3 sade TS. Gjorde jag något fel kanske som läste det och utgick från det?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för hjälpen! Så denna kommer funka bättre på spel som WoW, Black ops, osv?
Tack för snabba svar mycket tacksam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

AMD Socket AM2 GA-M52L-S3 sade TS. Gjorde jag något fel kanske som läste det och utgick från det?

Har du kollat vad detta kort klarar då?
http://ee.giga-byte.com/products/mb/cpulist/ga-m52l-s3_1x.htm...

Till TS: Du kanske måste uppdatera bios till den senaste versionen för att få den prollen jag länkade till att funka, så ta reda på vilket du har idag genom att köra Everest UE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat vad detta kort klarar då?
http://ee.giga-byte.com/products/mb/cpulist/ga-m52l-s3_1x.htm...

Till TS: Du kanske måste uppdatera bios till den senaste versionen för att få den prollen jag länkade till att funka, så ta reda på vilket du har idag genom att köra Everest UE.

Enligt min kunskap så får inte AM3 processorer plats i ett AM2 mobo, Menmen alla kan vi ha fel.
Är dock fortfarande skeptiskt på om det passar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Var ett Am2+/am2 moderkort, iom att det är + så klarar det vissa Am3 cpu.

Dock verkar det stå N/A på biosversion på 965:an så tror inte den passar tyvärr.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Verkar även funka med Phenom II X4 940 som inte finns längre, däremot lär det finnas i begagnatmarknaden för bra pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Enligt min kunskap så får inte AM3 processorer plats i ett AM2 mobo, Menmen alla kan vi ha fel.
Är dock fortfarande skeptiskt på om det passar.

Enligt tillverkaren så skall det funka om man har rätt biosversion (F9A), så skeptisk eller inte, vem skall vi lita på då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Enligt tillverkaren så skall det funka om man har rätt biosversion (F9A), så skeptisk eller inte, vem skall vi lita på då?

Jadu.. Själv hade jag aldrig ens testat trycka in en AM3 prolle i ett am2/am2+ moderkort.
Men hade dock varigt skoj att se om det funkar

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

AM3 processorer har både stöd för DDR2 och DDR3 så varför skulle det inte funka med AM2/AM2+?

Om man försöker sätta tvärtom dvs AM2/AM2+ processorer till AM3 så riskerar man skada moderkortet eller processorn.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 955 3200MHz 512KBx4 6MB Deneb 45nm C3 95W 4000
Med bios F9A
Verkar vara "max" vad kortet klarar av.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Jadu.. Själv hade jag aldrig ens testat trycka in en AM3 prolle i ett am2/am2+ moderkort.
Men hade dock varigt skoj att se om det funkar

Nej du hade kanske inte vågat, men jag kör för närvarande med ett AM2+ kort med en PII 955 BE, funkar kalas både med överklockning och annat
Därav min övertygelse

Det är inte lätt att hitta dessa 95W 955: orna ute i butik, så tyvärr verkar detta som no go, såvida man inte kan kolla och köpa dem över nätet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Nej du hade kanske inte vågat, men jag kör för närvarande med ett AM2+ kort med en PII 955 BE, funkar kalas både med överklockning och annat
Därav min övertygelse

Aha härligt! Då tycker jag TS borde testa. Men var försiktig.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/5308663/amd-athlon2-x4-645-3-1ghz
Den är den jag ska köpa, eller skulle det vara riskfullt?

edit: känner mig rätt dum för jag fattar inte vad ni snackar om :'D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bebet:

https://www.inet.se/artikel/5308663/amd-athlon2-x4-645-3-1ghz
Den är den jag ska köpa, eller skulle det vara riskfullt?

edit: känner mig rätt dum för jag fattar inte vad ni snackar om :'D

Det du bör kolla är om du behöver flasha ditt bios till det senaste, så kolla i Everest UE eller AIDA64.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kan av egen kunskap säga att en AM3 prolle funkar i AM2 sockets. det kan behövas en BIOS uppdatering om moderkortet är av lite äldre model.
Använder exakt ett likadant moderkort i skolan. där hade läraren lyckats blanda ihop 2 processorer (ligger en väldig massa och bara ligger). det visade sig att det var en AM3 som vi satte i en AM2 och det funkade utan problem.