Hur snabb är din SSD?

Permalänk

Det viktiga är dock inte seq read och seq write, för det är normalt inte därför man köper SSD diskar, då är vanliga diskar är lika snabba eller snabbare och billigare. Min vanliga (billiga) mekaniska SATA _skriver_ snabbare seq än min SSD och det skljer en faktor 50 på MB/SEK.

Det är läs/skriv tiden för småfiler som är outstanding, pga låg söktid.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Vad är fel?

2xvertex 120 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GasseG:

Är detta dåligt för en SSD?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Helt normalt.

Troligen kan du förbättra siffrorna marginellt med en manuell TRIM, men det ser i precis som man kan förvänta sig av den disken.

Intel specar den disken som seq read 250 MB/s och seq write 70 MB/s och latency ~ 0.085 ms.

/Fredrik

Ok, då är ju allt i sin ordning då Behöver inte göra nåt speciellt med den, spelen flyter på jättefint, program likaså mm mm...Jag är nöjd som det funkar nu

Visa signatur

Gigabyte X79-UD5 X79, CPU Core i7-3820 s2011 3.6 GHz 10MB, Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP 1,3 1,5V, HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001, SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET Corsair Cooling Hydr H100 CPU, GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GBx2, LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO, Cooler Master HAF X ATX fulltower, PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOLD, Scythe Kaze Master Pro 5.25 Fan Controller black,

Permalänk
Medlem

Tänkte bara visa lite ur min ssd har presterat sedans jag köpte den för drygt 1 år sedan. Dippen och de olika förändringarna ide första mätningarna var bara jag som pysslade med inställningarna.
INTEL 80GB G2

Permalänk
Medlem

mina resultat från min Intel x25 80GB

har bara gjort lite små tweakar i windows och kört igång AHCI i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSDgrabben:

Ehh du citerade mig! Varför?

Tittar man på våra värden så ser man ju ännu tydligare att ngt är fucked up! Sa jag att jag har 2 ssd i raid 0?

Permalänk
Medlem

Intel SSD

Min SSD har börjat kännas slö?

Permalänk
Medlem

Nyss installerat min ssd som jag fick i julklapp.
Känns som att mina resultat är mycket lägre än era, är mina bra?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe13:

Nyss installerat min ssd som jag fick i julklapp.
Känns som att mina resultat är mycket lägre än era, är mina bra?

Ja dina är bra...väldigt bra i hast, åtkomsttiden är lite skum dock!?

Åtkomsten ser ok ut i första programmet men i den andra så är det ngt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GasseG:

Ja dina är bra...väldigt bra i hast, åtkomsttiden är lite skum dock!?

Åtkomsten ser ok ut i första programmet men i den andra så är det ngt skumt.

Gjorde om testet och nu blev resultaten bättre:

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Grymma siffror!

Permalänk
Medlem

Maskin enligt signatur men tyvärr endast kopplad på SATA2 då jag inte får rätt på de i SATA3.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Inaktiv

Jag får sjukt dåliga resultat med min Intel SSD G2 80gb.

Vart fasiken kommer den där dippen ifrån? Hur orsakas den?

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Något annat program/process som accessade disken samtidigt som testet kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

http://i56.tinypic.com/2z4ipn5.jpg

Så sunkigt var det väl inte?
TRIM på?

Dippen är när andra program körs/accessar disken.
För att inte få dippar får du koppla din ssd till annan dator och bänka.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Åt helvete dåligt?

EDIT, verkar inte vara AHCI, att ställa in det i BIOS gör inte att det är samma i Windows?

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en HP DV7-4050eo med en OCZ Vertex 2 120GB.

http://www.flickr.com/photos/57878383@N02/5324344353/

Mina benchmarks utan några inställningar.
Är dessa bra värden? Tycker det är ganska lång accesstime.
Dock har jag ett stort problem. Min laptop är ju baserad på Intels HM55 och det BIOS:et som följer med kan man inte sätta AHCI.. Måste man göra en BIOS uppdatering för att det ska fungera?

Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Åt helvete dåligt?

EDIT, verkar inte vara AHCI, att ställa in det i BIOS gör inte att det är samma i Windows?

Jo, det där var väldigt dåliga siffror faktisk. Finns massor av tips i tråden om vad du kan göra åt det.

edit: Installera Intels drivrutin Rapid Storage Technology tex, se nästa inlägg.

Att sätta på AHCI i BIOS gör inte automatiskt att Windows använder AHCI nej. Om AHCI är enabled när man installerar Windows så funkar det "out of the box", men annars behöver du göra en registerändring.

Googla på "enable ahci windows 7" så får du många beskrivningar av hur det går till.

Här är en beskrivning som verkar fungera (plockade en av de översta träffarna från sökningen ovan)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av villeit:

Jag har en HP DV7-4050eo med en OCZ Vertex 2 120GB.
Mina benchmarks utan några inställningar.
Är dessa bra värden? Tycker det är ganska lång accesstime.
Dock har jag ett stort problem. Min laptop är ju baserad på Intels HM55 och det BIOS:et som följer med
kan man inte sätta AHCI.. Måste man göra en BIOS uppdatering för att det ska fungera?

Troligtvis går det att få upp dina poäng lite grann, men inte så värst mycket. AHCI verkar vara på enligt din skärmdump, står ju att drivrutinen msahci används.

Det brukar bli lite högre hastigheter om man byter till Intels drivrutin Rapid Storage Technology. Bara att leta upp rätt drivrutin för ditt OS och installera.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

min corsair force ssd får jag best i hd tune testet dom andra testermna blir kassa!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jo, det där var väldigt dåliga siffror faktisk. Finns massor av tips i tråden om vad du kan göra åt det.

edit: Installera Intels drivrutin Rapid Storage Technology tex, se nästa inlägg.

Att sätta på AHCI i BIOS gör inte automatiskt att Windows använder AHCI nej. Om AHCI är enabled när man installerar Windows så funkar det "out of the box", men annars behöver du göra en registerändring.

Googla på "enable ahci windows 7" så får du många beskrivningar av hur det går till.

Här är en beskrivning som verkar fungera (plockade en av de översta träffarna från sökningen ovan)

Aja jag skiter i benchmarks atm och låter disken vila istället, Windows är fortfarande skitsnabbt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt test.
Har dock inte lyckats ställa om till AHCI i bios, hittar det inte?
Misstänker att möjligheten inte finns i mitt bios (Asus M2N-E moderkort med senaste Phoenix AwardBios)

Permalänk
Medlem

Kör inte windows så jag bjuder på siffror från Xbench, jag har en 1 1/2 år gammal X25-M G1, verkar hålla rätt hyfsat än trots avsaknad av TRIM i OS X.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Corsair F60, dock lite liten, kommer nog behöva köpa en till o köra i Raid0.

Edit: Hade tydligen inte aktiverat ahci eftersom jag lekt runt lite i Bios. Lite skillnad är det

Niky

Permalänk
Medlem

Man måste alltså byta till ahci i bios för få bra resultat? Påverkar detta ngt annat i datan?

Permalänk
Skrivet av Meswe:

Man måste alltså byta till ahci i bios för få bra resultat? Påverkar detta ngt annat i datan?

Ja, du måste aktivera AHCI i Windows INNAN du aktiverar det i BIOS, annars startar inte Windows (ingen fara dock, bara att stänga av AHCI i BIOS så startar Windows igen). Hur du aktiverar AHCI i Windows kan du läsa i någon av länkarna från google: enable ahci windows 7

Visa signatur

Permalänk

min corsair force 120 gb

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Skillnaden mellan dessa är att nr 2 använder 0 fill, dvs det skrivs enbart nollor. Eftersom sandforce komprimerar den data som skrivs så blir det bättre resultat med bara nollor än med den okomprimerade data som normalt skrivs av CDM.