Asus G53JW eller stationär?? Hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Asus G53JW eller stationär?? Hjälp!

Tja! Ny här!

Aja, till saken. Fyller snart år och ska önska mig en dator. Den ska användas främst till spel. Har ett PS3 hemma, men tycker att alla spel kostar för mycket. Vill även kunna lira Starcraft 2, Mass Effect 2 etc. Har även macbook så casual användandets front e täckt kan man säga.

Har kollat in Asus G53JW, sett att det är ett bra pris på ONOFF just nu. Detta är max vad jag kan lägga ut, får lite pengar av föräldrarna.
Om jag skulle vilja ha samma prestanda fast en stationär, hur mycket skulle kalaset gå på då? Är det 10-20% man sparar, eller mer?
Anledningen till att jag kollat in Asusen är för att jag är en prylnörd, har lite plats hemma samt tycker det är schysst att kunna ta med datorn när man reser (sker inte många ggr per år iofs).

Har kollat runt som en galning på nätet men har inte hittat nån direkt jämförelse mellan en värstinglaptop och en stationär med samma prestanda.

Hoppas det inte var för långt.

Tacksam för all hjälp!:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Tja! Ny här!

Aja, till saken. Fyller snart år och ska önska mig en dator. Den ska användas främst till spel. Har ett PS3 hemma, men tycker att alla spel kostar för mycket. Vill även kunna lira Starcraft 2, Mass Effect 2 etc. Har även macbook så casual användandets front e täckt kan man säga.

Har kollat in Asus G53JW, sett att det är ett bra pris på ONOFF just nu. Detta är max vad jag kan lägga ut, får lite pengar av föräldrarna.
Om jag skulle vilja ha samma prestanda fast en stationär, hur mycket skulle kalaset gå på då? Är det 10-20% man sparar, eller mer?
Anledningen till att jag kollat in Asusen är för att jag är en prylnörd, har lite plats hemma samt tycker det är schysst att kunna ta med datorn när man reser (sker inte många ggr per år iofs).

Har kollat runt som en galning på nätet men har inte hittat nån direkt jämförelse mellan en värstinglaptop och en stationär med samma prestanda.

Hoppas det inte var för långt.

Tacksam för all hjälp!:)

Varför inte köpa en Msi Gx660? 10400 på webhallen! Prisvärt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Varför inte köpa en Msi Gx660? 10400 på webhallen! Prisvärt!

Jag var och tittade på den idag! Kändes tyvärr skitplastig, tangentbordet sviktade asmycket, skärmen var inte heller särskilt rolig.
Vet att den har ett bättre grafikkort än Asusen, men enligt notebookcheck skiljer det bra ca 3-10% i de flesta spel jag är intresserad av. Om det inte finns en extremt bra anledning för MSI'n så lägger jag hellre ut 1000:- extra för byggkvalitet samt bra kundservice:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Jag var och tittade på den idag! Kändes tyvärr skitplastig, tangentbordet sviktade asmycket, skärmen var inte heller särskilt rolig.
Vet att den har ett bättre grafikkort än Asusen, men enligt notebookcheck skiljer det bra ca 3-10% i de flesta spel jag är intresserad av. Om det inte finns en extremt bra anledning för MSI'n så lägger jag hellre ut 1000:- extra för byggkvalitet samt bra kundservice:)

Det finns flera anledningar enligt mig:
Bättre Ljud, Bättre Grafikkort, Plats för 2 Hårddiskar, Väger mindre, Mindre skärm (Anser att det är bättre då den blir mindre) Och billigare! Nu till alla som säger att den är ful, den kanske inte ser ut som en "kontors" dator men det är ju en Gamer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Det finns flera anledningar enligt mig:
Bättre Ljud, Bättre Grafikkort, Plats för 2 Hårddiskar, Väger mindre, Mindre skärm (Anser att det är bättre då den blir mindre) Och billigare! Nu till alla som säger att den är ful, den kanske inte ser ut som en "kontors" dator men det är ju en Gamer!

Ljudet har jag ingen nytta av, kör alltid med hörlurar. Mindre skärm har den nog inte, vad jag vet är både G53 och GX660 på 15 tum.

Men till mon ursprungliga fråga. Om jag skulle köpa en stationär med samma prestanda, vad skulle priset vara då på ett ungefär?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Ljudet har jag ingen nytta av, kör alltid med hörlurar. Mindre skärm har den nog inte, vad jag vet är både G53 och GX660 på 15 tum.

Men till mon ursprungliga fråga. Om jag skulle köpa en stationär med samma prestanda, vad skulle priset vara då på ett ungefär?

Hm... Under 5 tusen tror jag... Sparar rejält..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Hm... Under 5 tusen tror jag... Sparar rejält..

OJ! Så mycket? För Asusen klarar ju tex Black ops på nästan maxat, samma med BFBC2.. Så en stationär för typ 7-8000 maxar Crysis utan problem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

OJ! Så mycket? För Asusen klarar ju tex Black ops på nästan maxat, samma med BFBC2.. Så en stationär för typ 7-8000 maxar Crysis utan problem?

För 8 tusen får du en GTX 470 och i5 quad core... Så ja.. Tror den maxar crysis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

För 8 tusen får du en GTX 470 och i5 quad core... Så ja.. Tror den maxar crysis

Ok, vet dock inte hur man plockar ihop en PC. Har kört Mac hela livet, skall fortsätta med det, men vill ha en PC att lira på:)

Men hur funkar din GX660? Hur går spelen etc?
Kanske bara va ett måndags ex i affären, eller att den stått där o blivit misshandlad bara.. Hur tycker du att byggkvaliteten är?
Tyckte skärmen blänkte så extremt mycket, men hur funkar den i ett mörkt rum (gaming miljö)?:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Ok, vet dock inte hur man plockar ihop en PC. Har kört Mac hela livet, skall fortsätta med det, men vill ha en PC att lira på:)

Men hur funkar din GX660? Hur går spelen etc?
Kanske bara va ett måndags ex i affären, eller att den stått där o blivit misshandlad bara.. Hur tycker du att byggkvaliteten är?
Tyckte skärmen blänkte så extremt mycket, men hur funkar den i ett mörkt rum (gaming miljö)?:)

Den är väldigt bra Gamer Dator, Kör MW2 med 60-70 Fps! Skärmen är bra, men lite som du säger att den blänker lite utomhus! Fast det märks inte i ett rum! Några mer frågor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Den är väldigt bra Gamer Dator, Kör MW2 med 60-70 Fps! Skärmen är bra, men lite som du säger att den blänker lite utomhus! Fast det märks inte i ett rum! Några mer frågor?

Haha aa massa frågor:D Kan typ ingenting om PC/Windows!!

Vilka inställningar kör du MW2 med?:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Haha aa massa frågor:D Kan typ ingenting om PC/Windows!!

Vilka inställningar kör du MW2 med?:)

Här ser du: inte mitt klipp
http://www.youtube.com/watch?v=KFmAY4uQcNQ

Kör på Hög grafik!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Här ser du: inte mitt klipp
http://www.youtube.com/watch?v=KFmAY4uQcNQ

Kör på Hög grafik!

OK tack. Dock var ju det där 660R modellen med core i7, mer cache o mer ram. Det kanske inte gör så stor skillnad i spel egentligen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

OK tack. Dock var ju det där 660R modellen med core i7, mer cache o mer ram. Det kanske inte gör så stor skillnad i spel egentligen..

Nej... Med i7an får du ofta 1-2 Fps mer... Ingen skillnad alltså..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Nej... Med i7an får du ofta 1-2 Fps mer... Ingen skillnad alltså..

Jo, läst att processorn knappt påverkar spel prestanda förutom typ simulatorer.

Sista frågan nu då:D Hur länge tror du en sån här laptop håller? Svårt att säga, jag vet, men på ett ungefär? Köra Spel de kommande 2-3 åren med ganska bra upplösning eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Jo, läst att processorn knappt påverkar spel prestanda förutom typ simulatorer.

Sista frågan nu då:D Hur länge tror du en sån här laptop håller? Svårt att säga, jag vet, men på ett ungefär? Köra Spel de kommande 2-3 åren med ganska bra upplösning eller?

Tror den klarar spelen på Hög grafik till... Mitten av 2012... Fast inte dem extrema spelen ex crysis då... Men den håller nog ett tag..
Alltså Hög grafik, kanske inte Max men Hög..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Tror den klarar spelen på Hög grafik till... Mitten av 2012... Fast inte dem extrema spelen ex crysis då... Men den håller nog ett tag..
Alltså Hög grafik, kanske inte Max men Hög..

Ok låter logiskt. Och till dess har man förhoppningsvis lite pengar så att man kan köpa nästa modell...

Fast jag är fortfarande så jävla osäker, MSI GX660, Asus G53JW eller ett ihopbygge av en stationär... Fan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163271:

Ok låter logiskt. Och till dess har man förhoppningsvis lite pengar så att man kan köpa nästa modell...

Fast jag är fortfarande så jävla osäker, MSI GX660, Asus G53JW eller ett ihopbygge av en stationär... Fan!

Beror ju på vad du vill ha... Om du inte rör så mycket på dig så är ju en Stationär valet...
Mellan Asus och Msi så är ju Msin prisvärdast (Och bäst)... Men om du inte Måste ha Asusen så ta Msin...

Permalänk
Medlem

Du får nog ta IAmSimon med en nypa salt då han verkar vara riktig MSI fanboy

Jag har suttit och kollat på gaminglaptops dom senaste 2 månaderna, MSI, ASUS, Dell o.s.v dom som finns..

G53JW har också plats för 2 hårddiskar och den ser inte ut som en julgran som en 14åring designat=) tyvärr är utseendet på MSI'n bedrövlig

Just nu kostar G53JW 11333 på Onoff.se.. dvs det skiljer ca 900kr mellan..

Värt alla gånger

Fördelar med G53JW
+Nvidia mer kompatibelt än ATI med spel (+ Nvidia bättre kompatibilitet med Linux ifall det är intressant)
+500GB Hybrid SSD disk istället för vanlig disk
+Snyggare utseende
+Bakgrundsbelyst tangentbord
+Bättre skärm
+Kraftfullare kylning

Men som sagt, ingen av dessa datorer är något du tar med på tåget o tittar film på.. isåfall ska du kanske titta på någon enklare modell med "dubbla grafikkort" som kan switcha till ett enklare kort när man ser film o.s.v

Stationära datorer, Ja du får mer prestanda för pengarna självklart.. Men är det värt det? Nej inte i min mening.. Jag har krypit under bord och försökt reda ut kabeltrassel till mina stationära datorer tills man blivit tokig

Lanar du mycket är laptop the way to go!.. Hur skönt som helst att fara på lan o se polarna släpa på sina åbäken o själv har man en liten väska o är klar på 15sek

Good luck med ditt val Har själv beställt min G53 till Onoffs kampanjpris nu så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Du får nog ta IAmSimon med en nypa salt då han verkar vara riktig MSI fanboy

Jag har suttit och kollat på gaminglaptops dom senaste 2 månaderna, MSI, ASUS, Dell o.s.v dom som finns..

G53JW har också plats för 2 hårddiskar och den ser inte ut som en julgran som en 14åring designat=) tyvärr är utseendet på MSI'n bedrövlig

Just nu kostar G53JW 11333 på Onoff.se.. dvs det skiljer ca 900kr mellan..

Värt alla gånger

Fördelar med G53JW
+Nvidia mer kompatibelt än ATI med spel (+ Nvidia bättre kompatibilitet med Linux ifall det är intressant)
+500GB Hybrid SSD disk istället för vanlig disk
+Snyggare utseende
+Bakgrundsbelyst tangentbord
+Bättre skärm
+Kraftfullare kylning

Men som sagt, ingen av dessa datorer är något du tar med på tåget o tittar film på.. isåfall ska du kanske titta på någon enklare modell med "dubbla grafikkort" som kan switcha till ett enklare kort när man ser film o.s.v

Stationära datorer, Ja du får mer prestanda för pengarna självklart.. Men är det värt det? Nej inte i min mening.. Jag har krypit under bord och försökt reda ut kabeltrassel till mina stationära datorer tills man blivit tokig

Lanar du mycket är laptop the way to go!.. Hur skönt som helst att fara på lan o se polarna släpa på sina åbäken o själv har man en liten väska o är klar på 15sek

Good luck med ditt val Har själv beställt min G53 till Onoffs kampanjpris nu så

Tack!:) Jo, kollade ju på MSI'n idag o det var inte den bästa kvalitetskänslan. Kollade även på en Asus G73 (lite större bara) och fick ett väldigt bra intryck.

Kolla film på tåget kan jag göra med min MacBook:)

Men hur är det med prestanda för priset jämfört med en stationär? Och hur länge tror du Asus datorn håller? Blir min första dator som inte har ett äpple på luckan, så jag har ingen erfarenhet av Windows och andra hårdvarutillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Du får nog ta IAmSimon med en nypa salt då han verkar vara riktig MSI fanboy

Jag har suttit och kollat på gaminglaptops dom senaste 2 månaderna, MSI, ASUS, Dell o.s.v dom som finns..

G53JW har också plats för 2 hårddiskar och den ser inte ut som en julgran som en 14åring designat=) tyvärr är utseendet på MSI'n bedrövlig

Just nu kostar G53JW 11333 på Onoff.se.. dvs det skiljer ca 900kr mellan..

Värt alla gånger

Fördelar med G53JW
+Nvidia mer kompatibelt än ATI med spel (+ Nvidia bättre kompatibilitet med Linux ifall det är intressant)
+500GB Hybrid SSD disk istället för vanlig disk
+Snyggare utseende
+Bakgrundsbelyst tangentbord
+Bättre skärm
+Kraftfullare kylning

Men som sagt, ingen av dessa datorer är något du tar med på tåget o tittar film på.. isåfall ska du kanske titta på någon enklare modell med "dubbla grafikkort" som kan switcha till ett enklare kort när man ser film o.s.v

Stationära datorer, Ja du får mer prestanda för pengarna självklart.. Men är det värt det? Nej inte i min mening.. Jag har krypit under bord och försökt reda ut kabeltrassel till mina stationära datorer tills man blivit tokig

Lanar du mycket är laptop the way to go!.. Hur skönt som helst att fara på lan o se polarna släpa på sina åbäken o själv har man en liten väska o är klar på 15sek

Good luck med ditt val Har själv beställt min G53 till Onoffs kampanjpris nu så

Och exakt vad baserar du på att Nvidia har bättre stöd för spel? Och bättre skärm?

Permalänk
Inaktiv

Fan... Nästan så jag vill ha Asusen istället.... Så svårt att bestämma mig!!!! Hjäääälp Mig!!!

Permalänk
Medlem

Vill du Asus:en så köp den. Du lär dock inte se någon prestandaförbättring. Det är som sagt fläktarna som är det absolut största skillnaden. Sen är det en helt annorlunda design, men så är det ju med allt.

Mitt eget datorköp har tyvärr blivit uppskjutet pga lite bilreparationer, men som det ser ut nu så blir det en Asus när plompan tillåter.

Jag hade dock inte gjort mig av med MSI GX660 om jag redan hade den...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Kan passa på att påpeka att GTX460 inte är svagare än Radeonkortet med fräscha drivrutiner

Se inlägget nedan (kopierat från en annan tråd)

Skrivet av IAmSimon:

Tänkte svara lite lätt på dina frågor av EGEN erfarenhet.
1. Gtx 460M är ungefär 1-10% segare men räcker gott till dagens spel!
I Vantage poäng så ligger 5870 12% före 460M

2. Prestandan i spel Mellan ex i5 460 och i7 740 är inte stor.. Du vinner ofta 2-3 Fps i spel... Sen att den är snabbare är ju sant.. Motiverar inte att betala 2-3 tusen mer för att få den.

3. Temperaturen vet jag inte mycket om men i5an drar mindre strömm och då håller ju batteriet längre! Mvh Simon

1. Fel
2. Fel
3. G53 är svalare, tystare.

Ang. 1-2 för att kommentera så kan jag bifoga bild på ett GTX460 G53 benchmark

(GX660 Benchmarkar i vantage ca 7800p)

Nvidia 260.89 Driver, Ingen overclock

Med OC når kortet 9000p

Och iom den kraftigare kylningen så är större överklockning möjlig utan temperaturbekymmer=)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Kan passa på att påpeka att GTX460 inte är svagare än Radeonkortet med fräscha drivrutiner

Se inlägget nedan (kopierat från en annan tråd)

1. Fel
2. Fel
3. G53 är svalare, tystare.

Ang. 1-2 för att kommentera så kan jag bifoga bild på ett GTX460 G53 benchmark

(GX660 Benchmarkar i vantage ca 7800p)

http://gentechpcforums.com/Images/Asus/G53JW/Vantage-260-89.J...

Nvidia 260.89 Driver, Ingen overclock

http://gentechpcforums.com/Images/Asus/G53JW/Vantage-260-89-O...

Med OC når kortet 9000p

Och iom den kraftigare kylningen så är större överklockning möjlig utan temperaturbekymmer=)

Du kan inte komma och säga att 460m är kraftigare än 5870 när du överklockat dem! Visa när den inte är överklockad får du se... Som sagt ungefär 10% kraftigare är 5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Du kan inte komma och säga att 460m är kraftigare än 5870 när du överklockat dem! Visa när den inte är överklockad får du se... Som sagt ungefär 10% kraftigare är 5870

Men kan du läsa vad jag skriver och sluta tjata om att den är 10% mer kraft?

Med nyaste drivrutinerna (Testerna som du tänker på är med dom äldsta drivrutinerna)

Så får 5870 och 460m GTX mer eller mindre samma poäng i Vantage..

Överklockning var bara för att visa fördelar med kraftigare kylning (Ifall överklockning intresserar en)

Bilderna med temperaturerna där var under full-load (3dmark vantage)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Men kan du läsa vad jag skriver och sluta tjata om att den är 10% mer kraft?

Med nyaste drivrutinerna (Testerna som du tänker på är med dom äldsta drivrutinerna)

Så får 5870 och 460m GTX mer eller mindre samma poäng i Vantage..

Överklockning var bara för att visa fördelar med kraftigare kylning (Ifall överklockning intresserar en)

Bilderna med temperaturerna där var under full-load (3dmark vantage)

Och hur vet du att testerna på 5870 inte var tidiga drivrutiner heller?

Permalänk
Inaktiv

Och här har du en Msi som är exakt likadan som Gx660 förutom grafikkortet (460M) och där får 660n 1000 mer i vantage... Och då har dem precis fått in modellerna och testat dem...

Permalänk

Köp den du tycker verka passa dig bäst, prestandan skiljer inte mycket på dem. Jag har en G73JH med i7 och HD5870 som jag är riktigt nöjd med. Vet inte hur MSI är men tycker att G73JHn känns gedigen och välbyggd. Dessutom är kylningen på G73 och G53 riktigt bra, hade en Toshiba Qosmio X500 förr som blev riktigt varm. Den här kan jag lämna på sängen utan några problem, eller ha i knät. Måste säga att jag riktigt gillar att den har "gummi-täckt" yta och gummi där handen vilar. Väldigt bekvämt och praktiskt.

Skillnaden mellan GTX460 och HD5870 - HD5870 är bättre än GTX460 - men inte med mycket. Det som avgör här tycker jag mer är vad du skulle vilja ha, ATi eller nVidia (de flesta som säger ta GTX460 respektive HD5870 är fanboys eller helt enkelt så föredrar dem bara det ena över det andra).

Jag hade tagit Asusen, G53JW.

Jag har en stationär med i princip samma delar som i min laptop, i7, 6GB och HD5870. Laptopen gick på 17,000 och den stationära cirka 12,000 (inräknat lite annat lullull, mer än det man egentligen behöver t.ex. bättre cpu fläkt). Den stationära är betydligt bättre, men väger också cirka 18 kilo...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Och hur vet du att testerna på 5870 inte var tidiga drivrutiner heller?

Eftersom 5870 har funnits mycket längre på marknaden är 460m, vet inte exakt men det är väl runt ett halvår innan 460M GTX?

Skrivet av DarkzideR 84:

Köp den du tycker verka passa dig bäst, prestandan skiljer inte mycket på dem. Jag har en G73JH med i7 och HD5870 som jag är riktigt nöjd med. Vet inte hur MSI är men tycker att G73JHn känns gedigen och välbyggd. Dessutom är kylningen på G73 och G53 riktigt bra, hade en Toshiba Qosmio X500 förr som blev riktigt varm. Den här kan jag lämna på sängen utan några problem, eller ha i knät. Måste säga att jag riktigt gillar att den har "gummi-täckt" yta och gummi där handen vilar. Väldigt bekvämt och praktiskt.

Skillnaden mellan GTX460 och HD5870 - HD5870 är bättre än GTX460 - men inte med mycket. Det som avgör här tycker jag mer är vad du skulle vilja ha, ATi eller nVidia (de flesta som säger ta GTX460 respektive HD5870 är fanboys eller helt enkelt så föredrar dem bara det ena över det andra).

Jag hade tagit Asusen, G53JW.

Jag har en stationär med i princip samma delar som i min laptop, i7, 6GB och HD5870. Laptopen gick på 17,000 och den stationära cirka 12,000 (inräknat lite annat lullull, mer än det man egentligen behöver t.ex. bättre cpu fläkt). Den stationära är betydligt bättre, men väger också cirka 18 kilo...

Vill bara poängtera att jag är ingen fanboy, jag har bara vägt båda alternativen och jag är less på att han ska prisa MSI till skyarna i varje tråd jag ser

och få fram min poäng.. det skiljer inga 10-12% som han skriver.. det rör sig om 0-1% med fräscha drivrutiner (3Dmark Vantage)

Sen kan det naturligtvis väga några procent till plus och minus i olika spel för båda korten

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!