Permalänk
Medlem

Asus U41JF

Kommer nog beställa denna i dagarna.

Komplett.se - ASUS U41JF 14" HD Non Glossy

Det finns en som är 1000 pix billigare. Komplett.se - ASUS U41JF 14" HD Non Glossy Skillnaden är en i5 och 5800mAh istället för 4400mAh på¨batteriet i den lite dyrare.

Är det värt att lägga dessa extra 1000 för detta?

Innan jag beställer, någon som har nån synpunkt på denna, har inte jättebra koll på vad man ska kolla efter och om det finns nån annan liknande som är mycket bättre för samma pengar?

Tack på förhand och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan i3 och i5 är frekvenserna samt att i5 har turbo-boost.
Batteritiden är väl lite av en smaksak om man tycker det är värt pengarna.
Tycker själv att det inte är hela världen om man måste köra med ladd "lite oftare".
Beror som alltid på vad du ska använda datorn till. Är det t.ex. office, surf och liknande tycker inte jag det är värt 1000:- extra.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Reser ganska mycket och har stört mig på att det max går att kolla på en film innan den lägger ner. Så batteritid är ganska viktigt.

Permalänk
Medlem

Det sitter ju en 5400 disk i vilket duger så länge.

Om jag senare skulle vilja stoppa i en SSD disk, skulle detta vara möjligt? Kommer detta skapa någon sorts flaskhals?

Permalänk
Medlem

Då är ju det bättre batteriet att föredra. Att byta till en SSD är ju rätt vanligt att folk gör så är nog inga problem. Har aldrig gjorde det själv eller läst om byte på just den modellen men borde inte vara några problem. Nackdelen är ju att den rymlig SSD kostar som dom gör.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Ok Då blir det nog den med 8-cells batteri.

Hur står sig denna dator prestandamässigt. Vad klarar den av grafikmässigt med spel/film samt ljudredigering? Alltså förenklat - Stark eller svag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Euphorix:

Ok Då blir det nog den med 8-cells batteri.

Hur står sig denna dator prestandamässigt. Vad klarar den av grafikmässigt med spel/film samt ljudredigering? Alltså förenklat - Stark eller svag?

Helt ok! Du spelar det mesta om du inte behöver dra upp detaljer till max, film är en barnlek för en dator i denna klassen och vad gäller processorkraften så behövs knappast mer för normalt användande.
Du får något bättre spelprestanda och liknande egenskaper i övrigt med Acer:s TimelineX-datorer (3820 finns ännu snabbare för samma pengar, och är än mer mobil) som kör Ati:s HD5650 men skillnaderna är inte precis stora..
Kort sagt en kanondator!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Den billiga modellen kommer inte förens i februari, annars borde den inte vara några problem att köpa ett större batteri via ebay om den lilla är otillräcklig. Skickade ett Meddelande till Asus.David angående möjligheten att installera ett HD-cabinett i stället för DVD:n med bibehållen garanti, men det gick tydligen inte :(. Själv väntar jag nog in i det sista med att beställa, hoppas på en review för att få veta värmeutveckling samt skärmkvalitet.

Permalänk
Medlem

Ni som är experter här:

8-cells batteri , innebär det att det räcker längre än 6-cells batteri?

8 cell = 8 timmar?
6 cell = 6 timmar?

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Ni som är experter här:

8-cells batteri , innebär det att det räcker längre än 6-cells batteri?

8 cell = 8 timmar?
6 cell = 6 timmar?

Officiellt ska 8:an hålla 10 timmar, men ja det borde vara proportionerligt.

Permalänk
Medlem

Det är väl mAh man ska kolla på när det kommer till batteriet? Fast det går väl hand i hand antar jag...

Permalänk
Medlem

Har följt vad som skrivits om den här datorn sedan den annonserades för några månader sedan och är nu rätt övertygad om att det blir till att köpa just U41:an.

Har fastnat för u41 eftersom den är portabel, har lång batteritid och är stilren samt ändå hyfsad grafikprestanda så att jag kan spela civ 5 på den. Mer krävande spel körs ändå på PS3 för min del. Kommer även koppla den till TV/projektor för att se HD-film.

Några frågor bara:

1.) Någon, har för mig att det var Andy Mcee, hade sett någonstans att notebookcheck har ett ex som skall testas. Har du någon aning om när resultaten kan tänkas komma upp?

2.) Hade en sandy bridge-variant (som typiskt nog säkert kommer kort efter att jag slagit till) inneburit stora förändringar prestandamässigt för det jag tänker använda den till?

3.) Utifrån min beskrivning av vad jag är ute efter, finns det några bättre laptop-alternativ som håller bra kvalitet och inte ser ut som skit (läs MSI).

Permalänk

Yes, det var notebookcheck.pl, dvs den polska sidan, som har testat ett exemplar för ett par veckor sen: http://www.nhl.pl/index.php?showtopic=38208&mode=threaded

översätter man med google translate så står det att dom "väntar på publicering". Dom kanske står under ett embargo till CES den 6:e.

Gjorde en snabb sökning och den här kinesiska recensionen var det bästa jag hittade: http://www.mobile01.com/topicdetail.php?f=233&t=1901349&last=...

Permalänk
Medlem

Har beställt och den borde dyka upp på måndag med allt trams med röda dagar osv nu. Det är, dvs, om dom får in den på fredag. Men dom hade inte hört någonting annat på komplett/inwarehouse iaf.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5952&review=asus+u45+u45jc+a1

Här är en review i U serien som jag tycker är relativt med U41an. Den har fått generellt bra betyg men något nedslående på prestandan. Däremot har dom ju jämför den med t.e.x en HP Envy för 14-15k. Önskar att dom kunde jämföra med datorer i ungefär samma prisklass iaf.

Det sitter ju dock en snabbare processor samt en GF 425 i U41an istället för 310 i U45an. Så detta borde väl dra upp en del?

Dom fick upp batteritiden till 10 timmar på u45an. Det verkar vara samma batteri i. Kommer batteritiden ändras avsevärt pga att det är en i5 istället för en i3?

Permalänk
Medlem

Andy M> Ok. Väntar ut CES och hoppas på en ordentlig review därefter.

Tack!

Skrivet av Euphorix:

Har beställt och den borde dyka upp på måndag med allt trams med röda dagar osv nu. Det är, dvs, om dom får in den på fredag. Men dom hade inte hört någonting annat på komplett/inwarehouse iaf.

Vore guld med lite intryck från dig när du hunnit leka med den ett tag!

Permalänk

Precis, hoppas på en svensk mini-recension nästa vecka

Lägger upp en till mini-review (på ryska med rätt dålig översättning): http://www.notik.ru/information/topic/1868

Permalänk
Medlem

Push-back en vecka hos komplett :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Precis, hoppas på en svensk mini-recension nästa vecka

Lägger upp en till mini-review (på ryska med rätt dålig översättning): http://www.notik.ru/information/topic/1868

Kul att se ett test med lite resultat från olika tester. Batteritiden känns ju lovande också!

Permalänk

Nu är båda varianterna i lager: Jay!!
Priset har höjts med mellan 300-500kr: Buuuh!!

Permalänk
Medlem

Jag var förbi en datorbutik i stan igår och frågade om det hade nå planer på sälja asus u41jf. Han i kassan kikade först på datorn om det kunde beställa den. Men inte det, då ringde han nå samtal och sa att den inte fanns hos deras leverantör. Den finns inte heller listat på Asus.se

Kan inte låta bli att undra ifall komplett och inwarehouse importerat den och isåfall någon som vet ifall det påverkar det garantin på nått sätt?

Permalänk
Skrivet av brotham:

Jag var förbi en datorbutik i stan igår och frågade om det hade nå planer på sälja asus u41jf. Han i kassan kikade först på datorn om det kunde beställa den. Men inte det, då ringde han nå samtal och sa att den inte fanns hos deras leverantör. Den finns inte heller listat på Asus.se

Kan inte låta bli att undra ifall komplett och inwarehouse importerat den och isåfall någon som vet ifall det påverkar det garantin på nått sätt?

Komplett håller även till i Norge och Danmark så dom kanske har ett större utbud av grossister. Har kollat med onoff, siba, elgiganten, mediamarkt samt expert och ingen av dem kunde få upp den i sitt system. Mediamarkt kunde se den i systemet ett kort tag nån gång i nov/dec, men sendan försvann den.

Hoppas att Euphorix får sitt ex snart så han kan posta lite bechmarks och temps. Lägger nog en beställning imorn oavsett, men är skärmen helkass (kontrast/ljusstyrka) så vet i tusan om jag behåller den nu när jag vant mig vid 1000h:s fina skärm (800:1 / 250 nits).

Permalänk
Medlem
Skrivet av brotham:

Jag var förbi en datorbutik i stan igår och frågade om det hade nå planer på sälja asus u41jf. Han i kassan kikade först på datorn om det kunde beställa den. Men inte det, då ringde han nå samtal och sa att den inte fanns hos deras leverantör. Den finns inte heller listat på Asus.se

Kan inte låta bli att undra ifall komplett och inwarehouse importerat den och isåfall någon som vet ifall det påverkar det garantin på nått sätt?

Enligt Asus.David i på SC så ska Asus Sverige endast satsa på U31JF till en början. Tidigast i jan/feb kan de enventuellt ta in 14"-modeller till Sverige och då bl.a en "U41F". Jag tror som föregående talare att det är via Komplett i Norge eller Danmark som vi svenskar även fått tillgång till denna och det är antagligen p.g.a att endast komplett och Inwarehouse har den. Gällande garantier så vill jag minnas att Asus har 2 års global garanti på alla sina datorer, så det borde inte innebära några konstigheter.

Priset som höjdes en aning nu när datorn finns i lager så gissar jag på att det kommer att stå sig till dess att Svenska Asus väljer att ta in modeller i 14"-klassen.

Richard

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

Enligt Asus.David i på SC så ska Asus Sverige endast satsa på U31JF till en början. Tidigast i jan/feb kan de enventuellt ta in 14"-modeller till Sverige och då bl.a en "U41F". Jag tror som föregående talare att det är via Komplett i Norge eller Danmark som vi svenskar även fått tillgång till denna och det är antagligen p.g.a att endast komplett och Inwarehouse har den. Gällande garantier så vill jag minnas att Asus har 2 års global garanti på alla sina datorer, så det borde inte innebära några konstigheter.

Priset som höjdes en aning nu när datorn finns i lager så gissar jag på att det kommer att stå sig till dess att Svenska Asus väljer att ta in modeller i 14"-klassen.

Richard

Intressant, har du någon koll på eventuella skillnader mellan U41JF och U41F?

Permalänk
Medlem

Antagligen är det en felskrivning, men är inte helt hundra. Den modell som finns på Asus.com (deras internationella sida) är JF-modellen och ingen annan.

Richard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Komplett håller även till i Norge och Danmark så dom kanske har ett större utbud av grossister. Har kollat med onoff, siba, elgiganten, mediamarkt samt expert och ingen av dem kunde få upp den i sitt system. Mediamarkt kunde se den i systemet ett kort tag nån gång i nov/dec, men sendan försvann den.

Hoppas att Euphorix får sitt ex snart så han kan posta lite bechmarks och temps. Lägger nog en beställning imorn oavsett, men är skärmen helkass (kontrast/ljusstyrka) så vet i tusan om jag behåller den nu när jag vant mig vid 1000h:s fina skärm (800:1 / 250 nits).

Jag är faktiskt också nyfiken på skärmen, eftersom den är none glossy vilket är hyfsat ovanligt i den prisklassen, tangentbordet är också fundersam över men är inte direkt krässen gällande tangentbordet så länge det inte låter eller nått. för annars verkar ju U41jf va rena drömdatorn.

det skulle kunna va så att de skiljer på de olika modellerna genom att döpa det U41f och U41jf men förmodligen bara ett skrivfel.

Permalänk
Medlem

Detta säger den ryska sidan om skärmen vars test det länkades till lite högre upp i denna tråd. Observera att texten är direkt översatt med Google Translate.

"Skärmen återspeglas i matrisen är annorlunda för de traditionella höga kvalitet AUO Corporation (modell B140XW02 V1). De betraktningsvinklarna är mycket stort, kan du arbeta med din bärbara dator i alla positioner, även med starka avvisande mot färgerna inte är inverterade, endast reflexer på spegelyta skymmer videobilden."

Richard

Permalänk

Nu ligger min och väntar på mig hos Coop. Verkar som om det blir jag som får äran att öppna den före Euphorix. Är det några specifika benchs eller bilder som önskas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Nu ligger min och väntar på mig hos Coop. Verkar som om det blir jag som får äran att öppna den före Euphorix. Är det några specifika benchs eller bilder som önskas?

Du får ju mer än gärna skicka med bilder framifrån, sidan och stängd. Vill gärna se bilder som som inte på nått sätt är fotoredigerade, Sen får du ju gärna svara på hur tangentbordet känns, touchpaden, skärmen bra/dålig och om den levde upp till dina förväntningar

Föresten vilken av det två varianterna vad de du köpte?

Permalänk
Skrivet av brotham:

Du får ju mer än gärna skicka med bilder framifrån, sidan och stängd. Vill gärna se bilder som som inte på nått sätt är fotoredigerade, Sen får du ju gärna svara på hur tangentbordet känns, touchpaden, skärmen bra/dålig och om den levde upp till dina förväntningar

Föresten vilken av det två varianterna vad de du köpte?

Köpte den dyrare.

Har tyvärr bara en HTC Desire så bilderna i tidigare minireviewer är nog bättre även om jag kan göra ett försök efter maten.

Tangentbordet känns helt ok, lite flex är det men det märks bara om man tar i på mitten. Har dock råkat komma åt home ett par ggr när jag velat tycka backspace, men det är nog en vane sak.

Själva chassit känns bra i sin helhet. Lockets metallic yta är ganska diskret, "ränderna" som syns på produktbilderna känner man inte av när man drar fingret över. Det som är mest störande är glossy plasten runt skärmen och runt tangentbordet, känner på mig att det är där om någonstans jag kommer behöva torka av. Handledstödet är av grå matt plast med liknande tvär-ränder som locket. Touchpaden misstänker jag är av metall och har samma färg som plasten runt om och är ganska lik eee 1000h även om den har lite mindre friktion. Knapparna sitter tillsammans med fingeravtrycksläsaren och är rätt hårda i motståndet (inte lika illa som 1000h där man fick ta i för kung och fosterland).

Har dragit hem cpu-z, gpu-z 3dmark 11 och 3dmark vantage och ska börja dra hem mina steam spel som jag köpte på rean. Önskas några andra benchmarks så kan jag hämta hem dem om en stund. Asus har i alla fall lyckats med överklockningen prestandan, kommer upp i 3.2 ghz med maxprestanda. Återkommmer med batteritider även om dom kan vara lite skumma de första gångerna.

Funderar på att skapa en tråd under support och övrigt för diskussion om tweaks och dylik om det finns intresse.

Permalänk
Medlem

Att se en bild på tangentbordet som ska ha backlit vore också kul och se. föresten vad har touchpaden för "extra funktioner" syftar på 2 fingersrullning, zoom osv och hur upplevs batteriet som är 8-cell det skulle väll bara större och klumpigare?