Ny krets från Marvell kombinerar SSD och hårddisk

Permalänk
Medlem

Jaha vart tog hybrid drivern för Marvell 88SE9128 vägen som utlovades att komma under förra året.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12225-marvell-ger-ut-gratis-...

Permalänk

Jag tror inte detta alternativ skulle fungera för mig. Jag kan tänka mig att Kontrollern fyller upp SSDn med mina torrents som är aktiva 29 dagar i månaden.

Det är inte särskilt svårt att själv välja ut de filer som behöver vara på SSDn manuellt, även om en kontroller skulle göra det effektivare. Till exempel, jag installerar ett spel på SSDn. Kontrollern väljar ut delar av spelet och sparar det på SSDn.

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jens_Lidbom:

Jag tror inte detta alternativ skulle fungera för mig. Jag kan tänka mig att Kontrollern fyller upp SSDn med mina torrents som är aktiva 29 dagar i månaden.

Det är inte särskilt svårt att själv välja ut de filer som behöver vara på SSDn manuellt, även om en kontroller skulle göra det effektivare. Till exempel, jag installerar ett spel på SSDn. Kontrollern väljar ut delar av spelet och sparar det på SSDn.

Kör du torrents på OS disken? Känns inte helt optimalt.

Största fördelen jag ser med detta är dels OS disken, om man vill ha massivt med program på den av någon anledning. Men även till scratchdisk till foto och inte minst videoeditering där man önskar både fart och stor lagring.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kör du torrents på OS disken? Känns inte helt optimalt.

Största fördelen jag ser med detta är dels OS disken, om man vill ha massivt med program på den av någon anledning. Men även till scratchdisk till foto och inte minst videoeditering där man önskar både fart och stor lagring.

Agreed, torrents ligger bäst på en egen enhet för lagring. Användningsområdet för denna typen av krets är något begränsad, om du letar efter en scratchdisk för foto eller för videoredigering så är med stor sannolikhet en vanlig SSD ett bättre alternativ då du får ut full prestanda på allt du lägger här. Alternativt att det skulle finnas en funktion där man själv skulle kunna "aktivera" kataloger på hybriden när man visste att man kommer arbeta med dem under dagen.

Det säger sig kanske självt att hybridkretsarna är bra om man vill ha ett snabbt system och av någon anledning endast en partition. Momentus är t.ex. ett bra val för bärbara datorer där endast en hårddisk kan användas, man vill ha både utrymme och snabbhet. Dessa marvellkretsar har en något mer begränsad marknad men ger troligtvis en och annan person som sitter på en för liten SSD tröst

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 2st Raid 0 TX 500GB hybriddiskar som systemdisk och jag måste säga att dem inte gör någon jättenytta på min dator som är på 24/7. Dock märker jag lite skillnad när jag uppepat använder samma program men överlag så märker jag ingen jätteskillnad vid blandad användning gämfört med en vanlig 0 raid.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vill man inte byta moderkort för att erhålla funktionen finns denna som det rapporterades om i början av förra året..

http://www.sweclockers.com/nyhet/10504-silverstone-kombinerar...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kör du torrents på OS disken? Känns inte helt optimalt.

Största fördelen jag ser med detta är dels OS disken, om man vill ha massivt med program på den av någon anledning. Men även till scratchdisk till foto och inte minst videoeditering där man önskar både fart och stor lagring.

Kör ren SSD som OS disk. Jag installerar inga applikationer på OS disken. Så om jag skulle välja mellan att ha 1 st hybrid av SSD+HDD (utöver SSD OS disken) eller en extra SSD och en vanlig HDD så skulle jag välja den senare kombinationen.

Om inte jag helt missuppfattade artikeln, så är väl Marvells nya grej en kontroller krets som kombinerar en vanlig SSD med en vanlig HDD? Typ som RAID kretsen.

Varför skulle du kombinera en vanlig HDD till OS partitionen när man kan använda ren SSD?

Som jag sa, enda fördelen jag ser är om du själv inte kan avgöra vilka program som behöver vara på
SSDn och vilka som går bra att kör på den slöa HDDn. Då kan du låta hybriden avgöra.

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.