Står mellan 3 ASUS - köpes till veckan!

Permalänk
Medlem

Står mellan 3 ASUS - köpes till veckan!

Hej!
Uppdaterat här!

Skrivet av Forciie längre ner i tråden:

Det har blivit en liten omstrukturering här nu...
De andra blev för dyra och bättre alternativ kom upp.

Står mellan en Asus K72DR-TY030V (fortfarande) och HP Pavilion DV6-3148eo.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=646095,772807

En fördel är ju att HP:n finns att köpa på en affär där jag bor, vilket inte ASUS:en gör.
Isåfall kan jag ju klämma och känna på den, vilket är en för mig mycket stor fördel så man vet vad man köper!

Men är det värt en tusing extra för att få Intel i5 samt 5650-grafikkortet istället för AMD'n och 5470-grafikkortet som sitter i ASUSen?
Står HP:n sig mycket bättre spelmässigt mot den ASUSEN?

Har läst länge nu om vilken laptop jag ska köpa, och till slut letat mig fram till 2 stycken jag verkar vettiga.

Datorn kommer användas till vanlig surfning, mycket film och musik och en del spel. Även Photoshop och liknande, lite allt möjligt vill säga.

- Skärmstorleken är inte superviktig, så länge det är 15,6" eller större.

- Batteritid spelar inte så stor roll då den mestadels kommer vara inpluggad.

- Som alla andra vill även jag ha en snabb dator som reagerar kvickt och inte har problem med multitasking, då jag ofta gör tusen saker samtidigt.

Jag har läst att Intel i3 var att föredra före AMD Phenom II.
Även att AMD ofta var mer bang for the buck och bättre om jag mestadels ska spela.
- Dock verkar AMD-processorerna ofta gå varmare???

- Helst ska den inte bli femhundra grader varken undertill eller på ovansidan. Intel att föredra??

- Hårddisk helst inte under 500 GB!

- Budget ca 7.000!
Är det jättekliv i prestanda för nån femhundring tar jag självklart det bättre!

- Färg spelar ingen roll. Kanske undviker grön/rosa dock..

Tack på förhand.

Har tänkt om...
Permalänk
Inaktiv

Skulle tagit den första.... 3 kärnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Skulle tagit den första.... 3 kärnig

Enbart pga det?

Utveckla, tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forciie:

Enbart pga det?

Utveckla, tack.

3 kärnig, bra skärm... Nästan identisk med 2an men du väljer om du vill ha i3 eller AMD

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

3 kärnig, bra skärm... Nästan identisk med 2an men du väljer om du vill ha i3 eller AMD

Så vad är skillnaden på dem?? Jag tänker ju inte välja bara ole-dole-doff!

Skrivet av anon162937:

Såg faktiskt riktigt lovande ut.
Dock har jag läst mig till att Acer ofta går sönder och inte är av samma byggkvalité som ASUS.
Jag planerar ju att ha kvar datorn åtminstone något år, och helst utan att ha 4 månader spenderade på verkstaden!

Men den verkar helt klart som ett bra alternativ, hur kan den vara såpass billig?
Fler tips och tycken angående Acer'n?

EDIT:
Enligt denna review verkar den inte lika bra helt plötsligt?
http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-5745G-434G50Mi.32343...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forciie:

Så vad är skillnaden på dem?? Jag tänker ju inte välja bara ole-dole-doff!

Såg faktiskt riktigt lovande ut.
Dock har jag läst mig till att Acer ofta går sönder och inte är av samma byggkvalité som ASUS.
Jag planerar ju att ha kvar datorn åtminstone något år, och helst utan att ha 4 månader spenderade på verkstaden!

Men den verkar helt klart som ett bra alternativ, hur kan den vara såpass billig?
Fler tips och tycken angående Acer'n?

EDIT:
Enligt denna review verkar den inte lika bra helt plötsligt?
http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-5745G-434G50Mi.32343...

Va? Såg bra ut i reviewn... Men den är på rea nu och kostar vanligtvis 2 tusen mer! Slå till!! Du får ju Blue-Ray!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Va? Såg bra ut i reviewn... Men den är på rea nu och kostar vanligtvis 2 tusen mer! Slå till!! Du får ju Blue-Ray!

De höjde nyss priset på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IAmSimon:

Va? Såg bra ut i reviewn... Men den är på rea nu och kostar vanligtvis 2 tusen mer! Slå till!! Du får ju Blue-Ray!

(Vad är skillnaden med Blu-Rayläsare och inte? Det går ju att spela upp t.ex. 720p Blu-Ray på datorn ändå??)

Skrivet av missrawr:

De höjde nyss priset på den..

Såg just att de höjde.
6 795:- kostar den nu. I samma prisklass som de andra 2 vill säga.

Är det så mycket bättre med Intel i5 och GeForce 330M att jag ska ta det även fast Acer ofta verkar gå sönder i mycket större utsträckning än ASUS?

Vad skulle ni själva valt??

Permalänk
Medlem

Jag skulle sparat en månad till och köpt en HP Envy ... Men då detta nog inte är ett alternativ så skulle jag valt Asus A72JR, då det är en ganska mysig dator att leka med.

Permalänk
Medlem

Vilka spel hade du tänkt spela?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Jag skulle sparat en månad till och köpt en HP Envy ... Men då detta nog inte är ett alternativ så skulle jag valt Asus A72JR, då det är en ganska mysig dator att leka med.

"Mysig dator att leka med"?

Skrivet av marre671:

Vilka spel hade du tänkt spela?

Tja... Bond Blood Stone, NFS Pro Street, Harry Potter 5 .. Några jag har på datorn typ..
Vet inte om det kommer gå att spela de dock? (Även typ cs...)

Nu har A72JR gått upp till 8,4 så nu är den ute ur leken...

Kan K72DR som ligger kvar på samma pris vara ett bra val?
Annars kanske en HP Pavilion DV6-3148eo, kan den vara värd de extra slantarna?
Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772807

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IAmSimon:

Skulle tagit den första.... 3 kärnig

Den är dock inte särskilt snabb om du kollar på notebookcheck's lista över CPU'er...

Skrivet av IAmSimon:

Va? Såg bra ut i reviewn... Men den är på rea nu och kostar vanligtvis 2 tusen mer! Slå till!! Du får ju Blue-Ray!

Saxat från slutet: "71%: This rating is bad. Most notebooks are better rated. This is not a recommendation for purchase."

Och varför ska man välja en laptop bara för att den har blu-ray...?

Jämför processorer här: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Och grafikkort här: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Så ser du vilken som är bäst och du får ett hum om vad de klarar av.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

OMSTRUKTURERING

Det har blivit en liten omstrukturering här nu...
De andra blev för dyra och bättre alternativ kom upp.

Står mellan en Asus K72DR-TY030V (fortfarande) och HP Pavilion DV6-3148eo.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=646095,772807

En fördel är ju att HP:n finns att köpa på en affär där jag bor, vilket inte ASUS:en gör.
Isåfall kan jag ju klämma och känna på den, vilket är en för mig mycket stor fördel så man vet vad man köper!

Men är det värt en tusing extra för att få Intel i5 samt 5650-grafikkortet istället för AMD'n och 5470-grafikkortet som sitter i ASUSen?
Står HP:n sig mycket bättre spelmässigt mot den ASUSEN?

EDIT: Eller är DV7an ett mycket bättre val?? 1 TB hårddisk på 7200 RPM och 6 GB RAM!
Endast någon hundring dyrare än DV6an!
Dock fanns den bara på "billigteknik.se" vilket enligt mig känns lite random..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=646095,772807,703656

Permalänk
Keeper of Traditions

Om det är värt det får du väl själv bestämma, det beror ju helt på vad du ska spela.

Om det endast är enklare spel lär du knappast behöva lägga ut extra pengar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Om det är värt det får du väl själv bestämma, det beror ju helt på vad du ska spela.

Om det endast är enklare spel lär du knappast behöva lägga ut extra pengar

Bond Blood Stone, NFS Pro Street, Harry Potter 5 etc..

Men om t.ex. Assassins Creed eller liknanade krävande spel skulle gå spela på någon av datorerna så väljer jag nog den, om den så kostar 1000 kr mer.

Vad skulle ni valt?

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag skulle valt att lägga pengar på en stationär som mycket enklare täcker dina behov, spel verkar vara en ganska central del och spelande brukar inte vara en särskilt skön upplevelse framför en laptop, då dem flesta helt enkelt inte klarar av att driva spel utan problem. Bildredigering är nog inte heller helt enkelt på en billig laptop.

Men om det står mellan de två, så får det väl bli HP'n, även om jag inte vet ifall någon av datorerna klarar av spelen särskilt bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag skulle valt att lägga pengar på en stationär som mycket enklare täcker dina behov, spel verkar vara en ganska central del och spelande brukar inte vara en särskilt skön upplevelse framför en laptop, då dem flesta helt enkelt inte klarar av att driva spel utan problem. Bildredigering är nog inte heller helt enkelt på en billig laptop.

Men om det står mellan de två, så får det väl bli HP'n, även om jag inte vet ifall någon av datorerna klarar av spelen särskilt bra.

Du tror inte att DV7:an klarar spelen då??

Om ingen av DV6:an eller K72:an klarar spelen särskilt bra kan jag ju lika gärna köpa K72:an och spara en tusing, då det inte känns värt till någonting att ha de bättre grejerna på DV6:an?
Eller??

Permalänk
Medlem

Jag har Asus K72DR och jag är mycket nöjd med den. Sitter på den för tillfället nu. Som multimediamaskin är den utmärkt. Men ska du spela får du nog hosta upp 9-10 K. För grafikkortet är inget att hänga i granen direkt. Kan också säga att jag köpte den för kampanjpris med. Gav runt 5 och ett halvt tusen på dustin för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Och nu har dustinhome sänkt priset på K72 igen, bara för att göra ditt val lättare 5490 kr nu.

http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?groupSet=1&mgroup=4...

Permalänk
Medlem

"Denna produkt har utgått och kan ej beställas"Kommer det komma in fler tror ni eller är det stopp där?

Finns dock lillebror k72dr-TY004V att beställa. (Även lite dyrare, hur går det ihop..?)
Den har bara en tvåkärnig AMD Athlon II-processor.

Tror ni den kan vara ungefär lika bra?

En viktig del är som sagt att se film. Ska klara 720p Blu-ray.

EDIT: Sen verkar ju Black Ops gå spela om man kollar på Youtube, folk som lagt upp K72 som spelar olika spel och så..

Permalänk
Medlem

Ursäkta bump men behöver lite svar!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att rekommendera något konkret till dig.

Fakta: vill man inte lägga jättestora pengar så måste man kompromissa på något. Vanligtvis brukar det handla om spelprestandan.

Det är inte många tillverkare som erbjuder både en bra processor OCH ett bra grafikkort för långa summor. Definiera "gå att spela". Har du ett dedikerat grafikkort som inte är för uselt så går det nog att få igång många nya spel, dock på lägsta inställningarna.

All form av mediauppspelning ska kunna funka på till och med den enklaste laptops så länge de har åtminstonde dual core-processor.

Jag började också titta på laptops i 7-8000 kronorsklassen, men insåg snabbt att det behövdes lite mer $$ för att få något riktigt stabilt utan större kompromisser.

Du får nog räkna med att lägga ca 10000 om du ska spela med godtagbara inställningar.

Bl.a jag och användaren IAmSimon har haft flera utlägg om laptops i spel-skicktet. Oavsett vad vi kommit fram till i alla våra diskussioner så kan jag konstatera en sak: MSI GX660-266NE är den mest prisvärda datorn på hela prisjakt om du ska ha prestanda för pengen. Den kostar dock 10400.

Bland de val du lagt upp tycker jag HP:n verkar bäst. Jag hade dock inte köpt någon av dem.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Om vi skippar spelandet då, vad har du för experttips? Någonting som funkar att spela upp 720p blu-rayfilmer på!
Då du säger att du inte hade köpt någon av dem, vilken hade du siktat på??

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat lite till och köpt något som var bra på det mesta. Och det handlar inte om experttips, utan att jag efterforskat så jag nästan tröttnat...

För ca 7000 så är HP'n helt ok. 720 kör den lätt. Den kör 1080p också utan knussel. Dock är det ju inte bluray-spelare på den.

Jag är inte glad för Acer, men jag tycker denna verkar grymt prisvärd faktiskt. Vet dock inte om den fortf. finns i lager.

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Har du en MediaMarkt någorlunda lokalt kan det ju iaf vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC