Behöver hjälp att få amerikansk 800W hushållsapparat att fungera i Sverige

Permalänk

Behöver hjälp att få amerikansk 800W hushållsapparat att fungera i Sverige

Min flickvän fick en hushållsapparat i julklapp från några vänner i USA.
http://www.target.com/Sunbeam-Donut-Maker-Yellow/dp/B003TSB4M...
Nu är problemet att vi behöver en mellantransformator eller något liknande. Hon har ringt runt och snackade med ELFA som sålde mellantransformatorer som klarar denna styrka. De kostar dock 4000.
Hon är skitledsen och villl jättegärna få den att funka.
Donut Makern är som sagt 800W/120 volt.
Någon som kan hjälpa oss?

Permalänk
Medlem

Ni har kollat så att apparatens nätaggregat inte klarar av 230V? Många nätagg klarar 110-240V nämligen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Så här ser det ut på baksidan:

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Ni har kollat så att apparatens nätaggregat inte klarar av 230V? Många nätagg klarar 110-240V nämligen.

Det är förmodligen en resistiv last, och nu får väl andra elektriker på forumet hålla med mig eller inte, men jag tror att värmeelementen går sönder p.g.a. den förhöjda spänningen.

Elementen har en viss resistans och släpper igenom en viss ström, orkar inte räkna mer på det, men om man fördubblar spänningen så tror jag att effekten på elementet skulle bli den dubbla, och på så vis bränna sönder både apparaten och sladden till den.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Skulle man kunna öppna upp apparaten och byta ut nätdelen? Inte jag då kanske, men en elektriker.

Permalänk
Skrivet av dumpster25:

Skulle man kunna öppna upp apparaten och byta ut nätdelen? Inte jag då kanske, men en elektriker.

Det finns ingen nätdel i sånahär apparater, väffeljärn osv. Utan det är bara, mer eller mindre, ett värmeelement direkt kopplat till vägguttaget.
Tyvär tror jag att det enda du kan göra är att fixa fram en spänning på 110v, möjligen mer eller mindre beroende på skillnaden i frekvens.

Hade du frågat för typ 1-1.5 år sen hade jag kunnat svara bättre

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Det finns ingen nätdel i sånahär apparater, väffeljärn osv. Utan det är bara, mer eller mindre, ett värmeelement direkt kopplat till vägguttaget.
Tyvär tror jag att det enda du kan göra är att fixa fram en spänning på 110v, möjligen mer eller mindre beroende på skillnaden i frekvens.

Hade du frågat för typ 1-1.5 år sen hade jag kunnat svara bättre

Hur kan jag gå till väga för att fixa fram en spänning på 110v?

Permalänk
Permalänk

Tack för svar, men det är fortfarande alldeles för dyrt, och med frakt + tull landar det säkert på nån lax. :/

Permalänk
Skrivet av dumpster25:

Tack för svar, men det är fortfarande alldeles för dyrt, och med frakt + tull landar det säkert på nån lax. :/

En transformator är tyvärr det enda sätte att få ut 110 volt i Sverige.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Gör en egen transformator! Måste ju finnas en guide nånstans på nätet hur man gör en. Vet att vi gjorde transformatorer när jag läste elektronik iaf. kör 230 lindningar på ena sidan och sedan 110 på andra så har du en 230->110 volts transformator!

http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_4/3.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Sådär nu kan du bygga dig en egen transformator och göra tjejen jätteglad! Du kan nog behöva lite lödgrejjer också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det är förmodligen en resistiv last, och nu får väl andra elektriker på forumet hålla med mig eller inte, men jag tror att värmeelementen går sönder p.g.a. den förhöjda spänningen.

Elementen har en viss resistans och släpper igenom en viss ström, orkar inte räkna mer på det, men om man fördubblar spänningen så tror jag att effekten på elementet skulle bli den dubbla, och på så vis bränna sönder både apparaten och sladden till den.

Fördubblas spänningen så fyrdubblas effekten.
P=U² / R

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

110v har man ju i rakapparat uttaget i badrummet

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggel:

110v har man ju i rakapparat uttaget i badrummet

Hade det bara klarat 800w så hade ju saken varit biff!:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Fördubblas spänningen så fyrdubblas effekten.
P=U² / R

Så var det ja. Det var faktiskt ett år sen jag läste ut Ellära B nu, man kan ju inte minnas allt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

För er som var lika nyfikna som jag var så är det en sånhär: http://www.amazon.com/Sunbeam-FPSBDML920-Donut-Maker-Yellow/d...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning men farlig maskin att ha hemma, mums ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag ska kontakta tillverkaren och se vad de säger. Annars får det väl bli att bygga en egen transformator!

Permalänk
Skrivet av dumpster25:

Tack för alla svar.
Jag ska kontakta tillverkaren och se vad de säger. Annars får det väl bli att bygga en egen transformator!

Hoppas inte du var seriös där. Bygg inte din egen transformator om du inte vet vad du håller på med. Materialet för att bygga en transformator som tål att leverera 800W är inte så billigt det heller. Men visst, om du ser det som ett roligt projekt och inte är rädd att lägga ner pengar och tar det jävligt försiktigt so go for it!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Antar att det är US plugg på den apparaten. I så fall skulle jag köpt en sån här---> http://www.elektronikgruvan.se/product.php?id_product=915 för 169,00 kr inkl moms.

max belastning 45watt räcker tyvärr inte så långt x)

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det är 60 Hz i USA och 50 Hz här i Sverige.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Innehåller apparaten mer än ett värmeelement ?

Om det bara är en värmeslinga kan du väl seriekoppla den med en fet resistor för att få rätt ström igenom, spänningen bör väl även den bli rätt isf..

Tänker såhär, 800W vid 120volt, seriekoppla med en resistor som ger 800W vid 120 volt och mata denna seriekrets med 230 volt så hamnar du ganska nära, t ex ett el-element med lagom effekt borde väl fungera ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Innehåller apparaten mer än ett värmeelement ?

Om det bara är en värmeslinga kan du väl seriekoppla den med en fet resistor för att få rätt ström igenom, spänningen bör väl även den bli rätt isf..

Tänker såhär, 800W vid 120volt, seriekoppla med en resistor som ger 800W vid 120 volt och mata denna seriekrets med 230 volt så hamnar du ganska nära, t ex ett el-element med lagom effekt borde väl fungera ?

En resistor som klarar 800W värme kostar en hel del. Sen är det med största säkerhet någon form av termostatstyrning på den, vilket gör att den varierar sin resistans, vilket gör att din seriekopplade resistor också behöver ändra sin resistens till exakt samma för att matcha...

Om det endast hade varit ett helt rent värmeelement så hade man kunnat reglera via PWM. Enklast hade varit en diod som klipper bort den negativa halvan av sinus-vågen. På detta sätt så hade den blivit pulsad med 230V AC hälften av tiden, och 0V andra halvan.
Men detta ger dock rejäla störningar, och termostatet kommer antagligen inte att fungera så bra med en sådan lösning.

Gissningsvis bryr den sig inte ett dugg om på vilken frekvens den får (60Hz mot 50 Hz), så en transformator är nog det bästa alternativet här. Men om elektronik av denna typ inte är något du tycker är kul att pyssla med, och villig att lägga tid på, så är nog det vettigaste alternativet (både med tanke på pris och mängden tid) att helt enkelt köpa en ny donut-maskin som är byggd för 230V.

Permalänk
Medlem

Ett simpelt värmeelement med termostatstyrning kapar bara kretsen när värmen är uppnådd, de lite bättre brukar pulsa för att få ner effekten (lite som en PID).

Om man seriekopplar dounutmaskinen med ett oljefyllt element på 1600W 230V utan termostat så borde det väl fungera . . . dessa är mycket billigare än de 230-120 trafos som finns iaf

Sen är frågan hur intelligent styrningen i "våffeljärnet" är.. är det bara en bimetall så spelar det ingen större roll hur man kopplar in det.

Kan väl tillägga att hur tillåtet det är att göra sånahär roliga kopplingar vet jag inte myckte om.

/EDIT: om maskinen har två värmeelement, ett uppe och ett nere som är parallellkopplade så kan man koppla dem i serie istället ? Sen hänger det på om termostaten fungerar med 230 vilket är lite vanskligt..

Jag tror också på förslaget att köpa en ny maskin, be släktingarna "over there" att kolla på vad som gäller innan de köper saker när det skall fungera i ett land som inte följer usa-standard

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Halverar man spänningen över en resistor så sjunker effekten till en fjärdedel, inte till hälften. Så han skulle behöva ett 3200W 230V element.
Edit: Och efter att att rättat dig på den tankevurpan så kanske jag även borde rätta mig själv. En diod i serie med värmeelementet halverar tiden som det får 230V över sig, vilket halverar effekten. Men målet är en fjärdedel av effekten, inte halva, då dubbla spänningen fyrdubblar effekten.
Ett lågpass-filter kan lösa detta genom att i princip ge 115V DC, men är inte en så billig lösning. Bättre är nog en tyristor-baserad PWM-lösning med pulsning till rätt effekt, på samma sätt som exempelvis en dimmer fungerar, fast utan justerbar effekt.

Men även om termostatet i donut-maskinen klipper spänningen helt till värmeelementen så vill termostatet själv ha strömförsörjning. Och om det då är seriekopplat med en mycket lägre resistans så kommer i princip hela spänningsfallet ligga över termostatet. Så med denna lösning så kommer termostatet få 230V över sig när den klipper värmeelementens strömförsörjning.

Seriekoppling av värmelementen låter betydligt bättre om det inte vore för termostatet drivs på fulla 230V.
Borde man inte kunna köpa en liten billig mellantransformator med låg maxeffekt, och driva termostatet på den, och sen låta termostatet reglera värmeelementen via relä som bryter 230V? Och då antingen seriekoppla värmeelementen, eller köra någon form av PWM som klipper effekten till 800W?

Permalänk

Fick svar från Sunbeam.

Thank you for contacting Sunbeam, a brand of Jarden Consumer Solutions.

All of our products that are sold in the United States and Canada are manufactured and UL approved for 110-120 voltage.

Although it may be possible to use a voltage converter with one of our products, we do not recommend using them. We do not have any information on specific voltage converters so we cannot recommend that one be used.

We appreciate your business and are happy to help if you have any further questions.

Sincerely,

Linda
Jarden Consumer Solutions
www.sunbeam.com

Så den ska funka med 110 volt. Gör detta någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumpster25:

Så den ska funka med 110 volt. Gör detta någon skillnad?

Nej det gör ingen skillnad. Den nominella spänningen är fortfarande 115 V, så du behöver fortfarande halvera nätspänningen.

Visa signatur

Fagerja