Ska köpa idag! Asus G53JW-SZ154V vs MSI GX660-266NE ?

Permalänk
Medlem

Beställde precis G53JW från ONOFF .. Nice pris

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Beställde precis G53JW från ONOFF .. Nice pris

Jo, det var ett trevligt pris! Har G53:an också bakgrunsbelyst tangentbord liksom G73:an?

Edit: Ser att den har det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyrgrim:

Jo, det var ett trevligt pris! Har G53:an också bakgrunsbelyst tangentbord liksom G73:an?

Edit: Ser att den har det

Msi Vs Asus = EpiC bAttle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Jo, det var ett trevligt pris! Har G53:an också bakgrunsbelyst tangentbord liksom G73:an?

Edit: Ser att den har det

Jepp, riktigt nice!

Går även välja färg på bakgrundsbelysningen, fast det kanske du redan visste ^^

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Riktigt kul att denna tråden finns här då jag är på jakt efter en ny dator också (min första laptop!).

Jag överväger också mellan dessa två datorerna och jag, liksom din grabb spelar en del och jag behöver en dator som är kapabel till de kommande spelen.

Hur väl fungerar spelen på din grabbs dator? Har letat väldigt mycker på nätet efter recensioner av dessa två datorerna men har inte lyckats finna några.

Priset är ovesentligt i detta läget (kom nu inte och föreslå en värsting dator för 20 000 nu )
Det är dessa två det står emellan.

Jag åker även mycket buss, tåg osv i arbetet, hur är batteri tiden om man te.x spelar lite harpan eller tittar på film?

På min lediga tid lanar jag även rätt mycket, hur lätt är det att packa ner datorn och plocka med den?

Ja, liknanade frågor.
Jag är helt ovetande om laptops, därför uppsattas lite hjälp i detta ämnen.
Samt köpråd, vilken skulle ni rekomendera till mina behov? Jag har läst mycket i tråden men jag vill ha lite med synpunkter på det hela.

Väldigt tacksam för svar,
Mvh
Kalle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleftw:

Hejsan!

Riktigt kul att denna tråden finns här då jag är på jakt efter en ny dator också (min första laptop!).

Jag överväger också mellan dessa två datorerna och jag, liksom din grabb spelar en del och jag behöver en dator som är kapabel till de kommande spelen.

Hur väl fungerar spelen på din grabbs dator? Har letat väldigt mycker på nätet efter recensioner av dessa två datorerna men har inte lyckats finna några.

Priset är ovesentligt i detta läget (kom nu inte och föreslå en värsting dator för 20 000 nu )
Det är dessa två det står emellan.

Jag åker även mycket buss, tåg osv i arbetet, hur är batteri tiden om man te.x spelar lite harpan eller tittar på film?

På min lediga tid lanar jag även rätt mycket, hur lätt är det att packa ner datorn och plocka med den?

Ja, liknanade frågor.
Jag är helt ovetande om laptops, därför uppsattas lite hjälp i detta ämnen.
Samt köpråd, vilken skulle ni rekomendera till mina behov? Jag har läst mycket i tråden men jag vill ha lite med synpunkter på det hela.

Väldigt tacksam för svar,
Mvh
Kalle

Tycker du ska köpa Msi Gx660 266NE:
Värsting Grafikkort Radeon HD 5870M
Full HD "15.6"
Intel Core i5 460 2.53 GHz
2st USB 3.0
Väldigt Prisvärd!! Klarar alla Spel! För Bara 10400!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Tycker du ska köpa Msi Gx660 266NE:
Värsting Grafikkort Radeon HD 5870M
Full HD "15.6"
Intel Core i5 460 2.53 GHz
2st USB 3.0
Väldigt Prisvärd!! Klarar alla Spel! För Bara 10400!!!

Jag är väldigt tacksam för svaret!
Är det någon som vet om denna datorn finns tillgänglig på Media Markt? Jag bor låååångt bort från närmaste Webhallen butik för tillfället.

Annars blir det att beställa en Msi inom kort.

Tack än en gång,
Mvh
Kalle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleftw:

Jag är väldigt tacksam för svaret!
Är det någon som vet om denna datorn finns tillgänglig på Media Markt? Jag bor låååångt bort från närmaste Webhallen butik för tillfället.

Annars blir det att beställa en Msi inom kort.

Tack än en gång,
Mvh
Kalle

Ganska säker att den inte finns på Media Markt! Men beställ den via posten?

Permalänk
Medlem

Alright!

Ja, det får bli att beställa på Webhallen. Dock är jag i stort behov av den snarast då jag åker iväg med jobbet till nästa vecka, mycket helgdagar nu.

Men tack för svaret :).

Mvh
Kalle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleftw:

Alright!

Ja, det får bli att beställa på Webhallen. Dock är jag i stort behov av den snarast då jag åker iväg med jobbet till nästa vecka, mycket helgdagar nu.

Men tack för svaret :).

Mvh
Kalle

Har du tur får du ju den innan helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jepp, riktigt nice!

Går även välja färg på bakgrundsbelysningen, fast det kanske du redan visste ^^

Riktigt trevligt

Har fått blodsmak för spel igen och funderar på en G53 eller MSI 660. Egentligen lutar det åt G53 just på att den ser bättre ut, har bättre skärm, hybriddisk och framförallt bättre kylning. Grafikkorten mellan dessa 2 datorer skiljer sig knappt alls ( http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html ) och då går 460m på G53:an svalare, vilket tillsammans med kylningen i hela datorn ger bättre livslängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyrgrim:

Riktigt trevligt

Har fått blodsmak för spel igen och funderar på en G53 eller MSI 660. Egentligen lutar det åt G53 just på att den ser bättre ut, har bättre skärm, hybriddisk och framförallt bättre kylning. Grafikkorten mellan dessa 2 datorer skiljer sig knappt alls ( http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html ) och då går 460m på G53:an svalare, vilket tillsammans med kylningen i hela datorn ger bättre livslängd.

Var får du att G53 har bättre skärm?

Permalänk
Medlem

Jag kan väl skriva lite som stolt ägare till en G53:a. Har inte klämt någonting på en MSI så därför kan jag inte jämföra med denna.

Datorn är snabb, stilren och går förbannat tyst. Kylningen tordes vara klockren då vid maxning av spel så hör jag ingen markant skillnad. Stör alltså ingen som sitter bredvid om jag maxar något spel (ex Dragon Age för närvarande)

Tangentbordet är robust. Inga sviktningar när du trycker på en knapp och du får en bra respons. Skärmen är verkligen underbar. Så pass bra att jag nog måste köpa en ny till min stationära då den skärmen känns så fruktansvärt oskarp jämfört med G53:ans.

Jag har inget att anmärka på för tillfället. Kanske då strömadaptern som är stor och kabeln är lite kort.

Fråga på så ska jag försöka svara om det är något ni undrar över!

Permalänk
Medlem

Hittade en Asus G73JW-TZ130V på norska versionen av blocket før 11000nkr ringde direkt och hörde varför han skulle sälja den och visade mitt intresse. Datorn var upppackad ur kartongen och startadnågra gånger under december. Är det ett bra pris?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Skulle aldrig skaffa en Asus framför Msi! Msi har bättre ljud, kylning, prestanda!

Om jag inte minns fel så kör dom flesta laptops med ljud levererat från Realtek...
Ljudet borde alltså då vara ganska likvärdigt..

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A_Müller:

Om jag inte minns fel så kör dom flesta laptops med ljud levererat från Realtek...
Ljudet borde alltså då vara ganska likvärdigt..

Jag tar tillbaks att den har dålig kylning... Men ingenting mäter sig
med Msins Högtalare... Säg vad ni vill... Det är Fakta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Jag tar tillbaks att den har dålig kylning... Men ingenting mäter sig
med Msins Högtalare... Säg vad ni vill... Det är Fakta..

Enligt vad jag läst så ska nog MSI ha bland de bästa högtalarna bland bärbara, dock ska även Asus G-serie ligga väldigt bra till.

Att säga att något är bäst är ofta väldigt svårt. Det finns tusentals bärbara datorer, och ett flertal lanseras inte ens i Sverige. Det finns nog betydligt vassare ljud än vad både MSI och Asus kan prestera för den som är beredd att betala för det. (Typ custom-datorer osv.)

"Few absolutes in life, darlin'!" - Wolverine

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Enligt vad jag läst så ska nog MSI ha bland de bästa högtalarna bland bärbara, dock ska även Asus G-serie ligga väldigt bra till.

Att säga att något är bäst är ofta väldigt svårt. Det finns tusentals bärbara datorer, och ett flertal lanseras inte ens i Sverige. Det finns nog betydligt vassare ljud än vad både MSI och Asus kan prestera för den som är beredd att betala för det. (Typ custom-datorer osv.)

"Few absolutes in life, darlin'!" - Wolverine

Ja du har rätt... Ville bara säga att Msin har Bättre ljud än Asusen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Jag kan väl skriva lite som stolt ägare till en G53:a. Har inte klämt någonting på en MSI så därför kan jag inte jämföra med denna.

Datorn är snabb, stilren och går förbannat tyst. Kylningen tordes vara klockren då vid maxning av spel så hör jag ingen markant skillnad. Stör alltså ingen som sitter bredvid om jag maxar något spel (ex Dragon Age för närvarande)

Tangentbordet är robust. Inga sviktningar när du trycker på en knapp och du får en bra respons. Skärmen är verkligen underbar. Så pass bra att jag nog måste köpa en ny till min stationära då den skärmen känns så fruktansvärt oskarp jämfört med G53:ans.

Jag har inget att anmärka på för tillfället. Kanske då strömadaptern som är stor och kabeln är lite kort.

Fråga på så ska jag försöka svara om det är något ni undrar över!

1. Har du kört något riktigt grafiktungt på maskinen? Typ Crysis eller så? Jag vet att MSI's GX660 klarar det spelet utan större problem med HD5870, men jag undrar hur nVidia hanterar det?

2. Tycker du att i5 460M är tillräckligt? Jag menar, är den så pigg som man vill ha en modern laptop? Jag vet att folk favoriserar i7 740QM, men det skiljer ju en mängd tusenlappar om man ska ha det.

3. Jag har hört att i5 ska gå betydligt svalare än i7. Har du kunnat bilda dig någon uppfattning om temperaturerna?

Jag kikade personligen på Asus G73JW-TY190V då den har samma spec. som G53, fast större skärm, lägre upplösning (1600x900, vilket jag anser vara perfekt på en 17,3-tummare) och bluetooth 3.0.

Som sagt tidigare så ligger ju mina datorplaner på hyllan för stunden, men just denna modell verkar riktigt trevlig. Även G53 verkar ju vara ett kompetent val.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

1. Har du kört något riktigt grafiktungt på maskinen? Typ Crysis eller så? Jag vet att MSI's GX660 klarar det spelet utan större problem med HD5870, men jag undrar hur nVidia hanterar det?

2. Tycker du att i5 460M är tillräckligt? Jag menar, är den så pigg som man vill ha en modern laptop? Jag vet att folk favoriserar i7 740QM, men det skiljer ju en mängd tusenlappar om man ska ha det.

3. Jag har hört att i5 ska gå betydligt svalare än i7. Har du kunnat bilda dig någon uppfattning om temperaturerna?

Jag kikade personligen på Asus G73JW-TY190V då den har samma spec. som G53, fast större skärm, lägre upplösning (1600x900, vilket jag anser vara perfekt på en 17,3-tummare) och bluetooth 3.0.

Som sagt tidigare så ligger ju mina datorplaner på hyllan för stunden, men just denna modell verkar riktigt trevlig. Även G53 verkar ju vara ett kompetent val.

Tänkte svara lite lätt på dina frågor av EGEN erfarenhet.
1. Gtx 460M är ungefär 1-10% segare men räcker gott till dagens spel!
I Vantage poäng så ligger 5870 12% före 460M

2. Prestandan i spel Mellan ex i5 460 och i7 740 är inte stor.. Du vinner ofta 2-3 Fps i spel... Sen att den är snabbare är ju sant.. Motiverar inte att betala 2-3 tusen mer för att få den.

3. Temperaturen vet jag inte mycket om men i5an drar mindre strömm och då håller ju batteriet längre! Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Tänkte svara lite lätt på dina frågor av EGEN erfarenhet.
1. Gtx 460M är ungefär 1-10% segare men räcker gott till dagens spel!
I Vantage poäng så ligger 5870 12% före 460M

2. Prestandan i spel Mellan ex i5 460 och i7 740 är inte stor.. Du vinner ofta 2-3 Fps i spel... Sen att den är snabbare är ju sant.. Motiverar inte att betala 2-3 tusen mer för att få den.

3. Temperaturen vet jag inte mycket om men i5an drar mindre strömm och då håller ju batteriet längre! Mvh Simon

1. Fel
2. Fel
3. G53 är svalare, tystare.

Ang. 1-2 för att kommentera så kan jag bifoga bild på ett GTX460 G53 benchmark

(GX660 Benchmarkar i vantage ca 7800p)

Nvidia 260.89 Driver, Ingen overclock

Med OC når kortet 9000p

Och iom den kraftigare kylningen så är större överklockning möjlig utan temperaturbekymmer=)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

1. Fel
2. Fel
3. G53 är svalare, tystare.

Ang. 1-2 för att kommentera så kan jag bifoga bild på ett GTX460 G53 benchmark

(GX660 Benchmarkar i vantage ca 7800p)

http://gentechpcforums.com/Images/Asus/G53JW/Vantage-260-89.J...

Nvidia 260.89 Driver, Ingen overclock

http://gentechpcforums.com/Images/Asus/G53JW/Vantage-260-89-O...

Med OC når kortet 9000p

Och iom den kraftigare kylningen så är större överklockning möjlig utan temperaturbekymmer=)

Jag vet inte riktigt vad du svarar på..? Han frågar om i7 är svalare.. Du svarar med G53...
Och 5870 är fortfarande bättre utan OC än 460M.
Sen om du överklockar den så finns det risk för överhettning och den håller ofta mindre..
Och ang fråga 2 så är det inte alls fel... Läs på lite..
Och Med OC så nådde kortet 8200... Så du hade fel där också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Jag vet inte riktigt vad du svarar på..? Han frågar om i7 är svalare.. Du svarar med G53...
Och 5870 är fortfarande bättre utan OC än 460M.
Sen om du överklockar den så finns det risk för överhettning och den håller ofta mindre..
Och ang fråga 2 så är det inte alls fel... Läs på lite..

1. Okej jag missade det trodde det var mellan G53 och GX660

2. Nej inte med nya fräscha drivrutiner, testerna på t.ex notebookcheck är gjorda med gamla drivrutiner, alternativt helt jämlika.

3. Ja det stämmer, men har man bra kylning så kan man överklocka mer.. Som du ser i mina bilder så är den OC'ad till 9000 vantagepoäng men toppar ändå 85grader GPU (Inte farligt för en GPU).. Många Acermodeller där GPUn blir 100grader+ original.. hemskt men sant..

Därför man ska köpa en dator med rejäl kylning direkt Så man kan överklocka vid behov.. Detta är ju trots allt SweClockers, ett överklockningsforum

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

1. Okej jag missade det trodde det var mellan G53 och GX660

2. Nej inte med nya fräscha drivrutiner, testerna på t.ex notebookcheck är gjorda med gamla drivrutiner, alternativt helt jämlika.

3. Ja det stämmer, men har man bra kylning så kan man överklocka mer.. Som du ser i mina bilder så är den OC'ad till 9000 vantagepoäng men toppar ändå 85grader GPU (Inte farligt för en GPU).. Många Acermodeller där GPUn blir 100grader+ original.. hemskt men sant..

Därför man ska köpa en dator med rejäl kylning direkt Så man kan överklocka vid behov.. Detta är ju trots allt SweClockers, ett överklockningsforum

Ändå onödigt att överklocka 460M så
Den får 400 Mer i vantage än 5870 då följderna inte blir bra.. Men visst har man bra kylning så..

Permalänk
Inaktiv

Här syns också varför man inte vinner mycket på en i7a!
http://www.downloadatoz.com/driver/articles/intel-core-i5-450...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

1. Okej jag missade det trodde det var mellan G53 och GX660

2. Nej inte med nya fräscha drivrutiner, testerna på t.ex notebookcheck är gjorda med gamla drivrutiner, alternativt helt jämlika.

3. Ja det stämmer, men har man bra kylning så kan man överklocka mer.. Som du ser i mina bilder så är den OC'ad till 9000 vantagepoäng men toppar ändå 85grader GPU (Inte farligt för en GPU).. Många Acermodeller där GPUn blir 100grader+ original.. hemskt men sant..

Därför man ska köpa en dator med rejäl kylning direkt Så man kan överklocka vid behov.. Detta är ju trots allt SweClockers, ett överklockningsforum

Föresten är 460Ms temperatur runt 60c när den inte används... När du OC den.. Tvivlar inte på att den kan överhettas när den används..

Permalänk
Medlem

Ang. mina frågor: Jag är inte intresserad av OC överhuvudtaget. Inte det minsta. Jag säger inte att det inte är intressant att läsa vad OC gör för skillnad, men jag är ute efter en perfekt kombo av prestanda och pålitlighet på fabriksinställningar. Helt baserat på det så håller jag Asus G-serie väldigt högt. Sen verkar det som om alla andra struntar i vilket, men jag vill jättegärna ha belyst tangentbord och här är Asus mer eller mindre herre på täppan.

Hur mogen en drivrutin är gör faktiskt ganska stor skillnad, så här håller jag rent generellt med MasteraCe. När G73JW kom hade G73JH's drivrutiner uppdaterats ett antal ggr, så det är inte en helt rättvis jämförelse. Sen tror jag ändå att HD5870 sida vid sida har mer råstryrka på fabriksinställningar. Om man sen klockar och siktar på lika temperaturer så verkar det som om GTX460 klarar mer pga lägre fabrikstemp och segrar i den jämförelsen.

Just nu är jag är faktiskt mer intresserad att höra vad dalaklas har att säga. Inget illa menat till varken IAmSimon eller MasteraCe.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv

Visst! Slut pratat... Säger bara att hans OC inte stämmer..

Permalänk
Medlem

Jag säger inte emot utan förhåller mig från och med nu (förhoppningsvis!) neutral.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Jag säger inte emot utan förhåller mig från och med nu (förhoppningsvis!) neutral.

Satt och läste igenom kommentarerna innan... Du sa att du skulle köpa Msin? Gjorde du de?