Mappad disk från linuxburk, delning i windows

Permalänk
Medlem

Mappad disk från linuxburk, delning i windows

Detta berör både windows och linux antar jag, lite osäker vilket forum jag ska posta denna tråd i.
Hur som helst har jag en "filserver" med alla mina diskar i, och har mappat dom diskarna till min "workstation" som är windows 7 på.
Jag kan se allt på de enheterna samt skriva till dem utan problem.
Men när jag ska dela ut en mapp på nätverket i windows så verkar inte det gå.
Jag högerklickar på den mapp som jag ska dela ut så finns inte "Dela med" med under alternativen, går jag in på egenskaper för mappen så finns inte fliken Delning med.
Testade att göra en ftpserver på min windowsdator och dela ut mappen där men det går ej att se när man loggar in på ftpn, däremot syns mappar som jag delat ut från windowsdatorns hårddisk.
Kan det vara fel i apache konfigureringen på något vis? eller är det något i windows som man måste ställa in?

Permalänk
Medlem

Du skall dela ut mapparna i Linux, inte i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Du skall dela ut mapparna i Linux, inte i Windows.

Ja men dom är redan utdelade i linux. linuxdatorn sitter bakom min windowsdator innan den kan komma ut på nätverket. så därför lär jag dela ut vidare från min windowsdator, och det är där det hakar sig. har ju gått förut med windows xp utan problem, så jag fattar inte vad felet är.

Permalänk
Medlem

Det är nog Windows som vägrar skicka vidare. Kan finnas någon inställning som gör det möjligt. Att det gick i XP beror på att MS då struntade i säkerheten. Den korrekta lösningen är att koppla servern direkt till LAN:et.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Det är nog Windows som vägrar skicka vidare. Kan finnas någon inställning som gör det möjligt. Att det gick i XP beror på att MS då struntade i säkerheten. Den korrekta lösningen är att koppla servern direkt till LAN:et.

Jag vill inte koppla in den på hela nätverket, då den bara ska fungera som ett extra lagringsutrymme för mig, utan att behöva tänka så väldans mycket på säkerheten.
Nåja skit i det nu, om man bortser från att dela ut i windowsnätverket så har jag iaf problem med att visa saker om jag sätter upp en ftp på windowsdatorn och delar ut från den mappade enheten, det borde det ju iaf göra, men ikke.
Ingen som har någon aning om var flaskhalsen kan sitta mer specifikt?