Permalänk
Medlem

Moderkortet rykt?

Hejsan!

För lite mindre än två veckor sedan köpte jag mig en helt ny dator i delar.
Första problemet uppstod idag.

Hade datorn igång över natten, när jag vaknade såg jag att datorn var avstängd och försökte starta den. Redan här började den kärva.

För lite mindre än en timme sedan så dog datorn igen.
Öppnade upp och tittade så att allt stod rätt till, kände på processor fläkten (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496), Kokvarm!

Om det hade varit överhettning borde datorn stängts av eller / och gett mig ett meddelande i windows innan moderkortet bränns, eller?

Upptäckte snabbt att jag hade satt fläkten på fel håll, Det konstiga är att den har fungerat utmärkt fram tills idag med spel och dylikt. Lirat New vegas i 2 timmar sträck, inga problem!

Testat med en annan processor i moderkortet, startar fortfarande inte.
Testat med ett annat nätagregat också, samma där.

Går detta på garantin eller får jag helt enkelt skylla mig själv?

Tackar för svar, Mvh!

Permalänk

startar den inte överhuvetaget?

prova att resetta cmos annars.

Permalänk
Medlem

Den startar inte alls, den blåa lampan på chassit blinkar till sen händer inget!

Fläktarna rör sig inte en milimeter. Antar att datorn måste vara igång för att resetta cmos?

Permalänk

ryck batteriet på moderkortet ett par sekunder och sätt sedan in den igen och starta datorn. vad händer då?

Permalänk
Medlem

Har testat det också, fortfarande ingenting!

Tackar för svar

Permalänk

vad är det för moderkort, prolle osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk

har du gjort standard felsökning? strippat bort allt så som grafikkort osv så att endast moderkortet prolle och nätagg är inkopplade?

Permalänk
Medlem

Det kan jag ta och göra nu med detsamma, ge mig 2 minuter!

Permalänk
Medlem

Nu startade den fanta mig upp, Vad ska jag göra nu?

Ska jag koppla ihop allt igen och hoppas på det bästa?

Permalänk

koppla in en sak i sender och starta, repetera tills du antagligen har allt insatt eller tills du möter på stopp igen.

Hur länge sedan är det sen datorn dog annars?

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag kopplat ihopa en sak i taget.

Följande ordning.

Ram minne, ett för sig > Grafikkort > Hårddisken > Strömsladdarna till grafikkortet.

Testat med bara en 6pins kontakt i grafikkortet, fortfarande ingen start.

Tror knappast att det kan vara för klent nätagregat?

Permalänk

när var det datorn slutade att starta efter att du satte in en sak i sender?

Permalänk
Medlem

Efter grafikkorts sladdarna, dom som ska ge "ström" åt kortet. två stycken 6pins kontakter!

Testade dom nu i olika ordning, om jag har bara den kontakten åt vänster i så fungerar det, annars inte!

Permalänk

Hur många 6pinnare har du på nätagget? prova att skifta mellan olika kablar osv.

Permalänk
Medlem

Har fyra stycken sådana. Har testat alla på alla möjliga sätt, även testat adaptorn jag fick med, 4 pins till en 6 pins.

Fläktarna snurrar igång ett halvt varm, inget mer.

Permalänk

Så om du kopplar ur grafikkortet helt så startar datorn men så fort du kopplar in grafikkortet och pluggar in 6pins kontakterna så tar det tvärstopp?

Har du inget anat grafikkort du kan testa med?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha grafikkortet i och starta, Men såfort jag kopplar i båda 6pins kontakterna så startar den inte.

Jag har två stycken grafikkort i reserv, men dom kräver inga 6pins kontakter tyvärr!

Permalänk

Menade att du kan sätta in ett av dina andra grafikkort istället för det du har i nu och se om datorn funkar som den ska. annars så lutar det väl åt att grafikkortet inte fungerar som det ska. alt nätagget.

Permalänk
Medlem

Stoppade i ett annat grafikkort (7300gt) Dock kräver det inte någon 6pins strömkontakt!
Men den startade upp full normalt nu.

Permalänk

Har du möjligtvis någon anan dator du kan prova grafikkortet i och se om det uppstår samma symptom som nu att den vägrar starta med båda 6pins kontakterna insatta?

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget annat nätagregat som har tvåstycken 6 pins, och har bara en adaptor!

Men det lutar åt nätagregatet?

Permalänk

Som jag har upfattat det så är det grafikkortet det är fel på då den vägrar starta med grafikkortet i.
Visst det kan möjligtvis vara nätagget med men för att utesluta agget eller grafikkortet så kan du alt 1, Prova grafikkortet i en anan dator. alt 2, prova med ett anat nätagg.

Hursomhelst så blire sängdags för mig innan jag böjar svamla nånsens.

Hoppas du hittar problemet!

Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt för hjälpen!

Ska ta och prova grafikkortet i denna datorn, tror dock inte det lär fungera då jag inte har några 6 pins kontakter.

Permalänk
Medlem

Corsair har bara 1st 12V lina. Vilket borde betyda, alla gula till samma matning/ anslutning på PCBt.

O du får samma resultat med en 6pin adapter?
Ena 6pin på grafikkortet funkar alltid (kontakten åt vänster), den andra aldrig?
Låter ju som det skulle va kortis i grafikkortet?

Att nätaggregatet räcker till (om det funkar som det ska) behöver du inte vara orolig för. Såg någon review där de pressa ur över 900W med rippel inom atx spec.

Permalänk
Medlem

Jo det lutar åt det hållet, någon sorts kortslutning där.

En dum fråga kanske, Man kan inte köra med en 6pins kontakt sålänge? Denna datorn surrar något frukansvärt! (amd orginal kylare ajaja)

Permalänk
Medlem

Testa grafikkortet i någon annans dator om du kan, fungerar det inte där är det väl bara skicka in det på garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Testa grafikkortet i någon annans dator om du kan, fungerar det inte där är det väl bara skicka in det på garantin.

Som sagt ovan, har ingen annan dator med två stycken 6pins kontakter.

Mvh

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Kanske värt att testa köpa 2 sånna och testa på en annan dator innan du skickar in den dock
De brukar väl ta ut en avgift på ~300:- för felsökning om de inte hittar samma fel

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebboosh:

Jo det lutar åt det hållet, någon sorts kortslutning där.

En dum fråga kanske, Man kan inte köra med en 6pins kontakt sålänge? Denna datorn surrar något frukansvärt! (amd orginal kylare ajaja)

Funkar det, så varför inte. Skippa spelen sålänge.
Sätt på tempstyrningen på cpun i bios så bör det bli behagligare.