Permalänk
Medlem

Vaccination och autism

Eftersom det förekommit i flera olika trådar så valde jag at starta en egen tråd för att belysa det här med vaccination och autism.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/02/02/kritiserad-stu...

http://www.bmj.com/content/342/bmj.c7452.full

Permalänk
Medlem

Jag tänkte just skriva om detta i en av de befintliga trådarna. Det är extra störande att tänka på sjuåringen som dog i "svininfluensa" bara för några dagar sedan. Jag vet ju absolut inget om omständigheterna kring sjukdomsfallet, men jag kan lätt föreställa mig en utebliven vaccination p.g.a. rädsla för autism via vaccination eller något annat inbillat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tänkte också länka in detta, men det var visst redan gjort. Lite ödets ironi att antivaxarnas konspirationsteorier landade i att det var antivaxarna som förfalskat "vetenskapliga" dokument och inte tvärtom. :S

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt ur flera aspekter, dels att man låtit sig mutas till att göra en sådan studie. Dels att media inte belyst andra studier mer. Dels att det tagit 40 år innan sista spiken i kistan kom.

Permalänk
Medlem

Ja det är ytterst tragiskt om människor ska behöva dö för att rubriken "Vaccination antagligen ofarlig" inte säljer lösnummer...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se uppföljningen på den historia men även det här med narkolepsi och svininfluensavaccin.

Citat:

As the ensuing vaccine scare took off, critics quickly pointed out that the paper was a small case series with no controls, linked three common conditions, and relied on parental recall and beliefs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Åh gudars... "Vi skickar en massa vaccin till afrika, och HIV är sketstort där!" Tänkte den människan alls?

Kommer från del två av tidigare länkade Penn & Teller: http://www.youtube.com/watch?v=X_nYMEO82mo&feature=related

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag fruktar för mänskligheten när man läser en del av kommentarerna på DN.se
http://www.dn.se/nyheter/varlden/medveten-bluff-bakom-vaccinr...

Det finns alldeles för många psykopater i detta fagra land.

Permalänk
Medlem

Man borde lärt sig att ta sånt med ro vid det här laget, men jag blir riktigt förbannad. Jag vill inte säga att jag hoppas det inträffar, men det skulle vara intressant att se om en random antivaxare står fast vid sin åsikt efter dennes barn dött i mässlingen eller liknande vaccinerbar sjukdom. Men risken för det är väl minimal eftersom antivaxarna åtnjuter det populationsskydd som vi övriga bjuder på genom att vaccinera oss. Bläh. Nästa gång detta dyker upp runt ett middagsbord så kommer mitt hyfs att ryka lång väg. Foliehattar är roliga, men när deras barn blir lidande av stollerierna, då är det f-n inte roligt längre.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det är verkligen illa med sådana här falska studier och riskerar som sagt andra människors hälsa genom att folk inte vågar vaccinera sig.

Sedan så finns det dock faktiskt många personer som får stora biverkningar av diverse mediciner och vaccin. När ett vaccin snabbt tas fram för att akut försöka förhindra en epidemi så kommer naturligt nog vaccinet inte hinna testat i förväg under tillräckligt lång tid på tillräckligt många människor för att alla bieffekter ska hinna utredas. Tyvärr finns det också en ekonomisk aspekt här som gör att läkemedelsföretagen kanske inte är direkt superivriga av utföra kostsamma studier om bieffekter.
Därför förstår jag mycket väl de som är lite skeptiska till att vaccinera sig när det gäller sådana snabbframtagna vaccin. Man får väga risk mot vinning av att ta vaccinet eller medicinen i fråga.

När det gäller vaccin som använts under mycket lång tid såsom det där trippelvaccinet så har man dock ett väldigt stort urval av personer som tagit det utan att råka ut för något allvarligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

När jag var liten var jag med i en teststudie av ett nytt vaccin och blev väldigt sjuk. Undra om man fått några permaneneta skador

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

När jag var liten var jag med i en teststudie av ett nytt vaccin och blev väldigt sjuk. Undra om man fått några permaneneta skador

Om du har fått några permanenta skador borde du väl ha märkt vid det här lagret? Om inte, gå till en doktor om du vill vara absolut säkert.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är verkligen illa med sådana här falska studier och riskerar som sagt andra människors hälsa genom att folk inte vågar vaccinera sig.

Sedan så finns det dock faktiskt många personer som får stora biverkningar av diverse mediciner och vaccin. När ett vaccin snabbt tas fram för att akut försöka förhindra en epidemi så kommer naturligt nog vaccinet inte hinna testat i förväg under tillräckligt lång tid på tillräckligt många människor för att alla bieffekter ska hinna utredas. Tyvärr finns det också en ekonomisk aspekt här som gör att läkemedelsföretagen kanske inte är direkt superivriga av utföra kostsamma studier om bieffekter.
Därför förstår jag mycket väl de som är lite skeptiska till att vaccinera sig när det gäller sådana snabbframtagna vaccin. Man får väga risk mot vinning av att ta vaccinet eller medicinen i fråga.

När det gäller vaccin som använts under mycket lång tid såsom det där trippelvaccinet så har man dock ett väldigt stort urval av personer som tagit det utan att råka ut för något allvarligt.

Gilar inte det där exemplet.

Anledningen är följande:

Läkemedelstillverkarna kan producera vad de vill och testa det precis hur de vill. Men för att få ett läkemedel godkänt av tex läkemedelsverket. För att få ett läkemdel godkänt krävs mycket pengar och tid och en rad olika studier (finns tre faser av studier i stigande grad där fas tre är sista innan ett nytt läkemedel godkäns).

Varför ödsla miljoner och miljoner med pengar i en produkt som man redan på tex djurförsöksnivå kan se framkallar grava biverkningar av diverse slag? Det blir att man i så fall chansar och mörkar för testresultaten för att kanske kunna lyckas få läkemedlet godkänt och skulle man inte lyckas har man bokstavligt talat kastat bort pengarna.

Så det är viktigt att komma ihåg att det inte går direkt till användning, utan läkemedel måste godkännas innan den når marknaden. Så även om företagen har ondsinta intentioner, tex att de mörkar för studieresultat, så finns det flertalet hinder som de måste överkomma för att kunna sälja sina läkemedel.
Sen när den väl är ute är det fritt fram för forskare att studera dessa, tex i en jämförande studie med andra läkemedel.

Det är dock därmed inte sagt att alla effekter av ett läkemedel är klarlagda, testpersonerna brukar oftast vara unga män så därför kan biverkningarna på barn och äldre skilja sig, men det är idag sällan nya läkemedel är helt nya, de brukar vara vidareutvecklingar av befintliga substanser/läkemedel där många effekter kommit fram genom åratal av användning.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd. Tycker det är mycket intressant med såna här ämnen, alltså människors skräck för mediciner och vaccinationer och det mesta annnat som förknippas med modern medicin. Har träffat ett gäng (oftast 40+ kvinnor) människor som prompt hävdar att all medicin är skit och att naturläkemedel och alternativa behandlingar är mycket bättre. Nu är ju detta dock lite offtopic.

Jag tror att människors rädsla för mediciner beror på att de inte är införstådda i hur lång och komplicerad processen att ta fram ett nytt läkemedel är. Visst har det funnits mediciner med horribla biverkningar som nått marknaden, men detta tar det oftas lärdom utav (nerosodyn (stavning) är ju ett exempel) och metoderna för testning och säkerhet utvecklas ständigt. Företagen vill ju inte att folk ska ha en negativ uppfattning om medicinerna. De enda som tjänar på det är väl de företag som säljer örtextrakt och annat skräp som tjänar stora stora pengar på folks medicin- och läkarskräck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Man får väga risk mot vinning av att ta vaccinet eller medicinen i fråga.

Det är detta som är pudelns kärna. Är en lekman kvalificerad nog att göra den bedömningen? På basis av vad undrar jag i så fall.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Det är detta som är pudelns kärna. Är en lekman kvalificerad nog att göra den bedömningen? På basis av vad undrar jag i så fall.

Aftonbladet och personliga bloggar givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Aftonbladet och personliga bloggar givetvis.

Får inte glömma "Jag hörde av en väninna att..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Gilar inte det där exemplet.

Anledningen är följande:

Läkemedelstillverkarna kan producera vad de vill och testa det precis hur de vill. Men för att få ett läkemedel godkänt av tex läkemedelsverket. För att få ett läkemdel godkänt krävs mycket pengar och tid och en rad olika studier (finns tre faser av studier i stigande grad där fas tre är sista innan ett nytt läkemedel godkäns).

Varför ödsla miljoner och miljoner med pengar i en produkt som man redan på tex djurförsöksnivå kan se framkallar grava biverkningar av diverse slag? Det blir att man i så fall chansar och mörkar för testresultaten för att kanske kunna lyckas få läkemedlet godkänt och skulle man inte lyckas har man bokstavligt talat kastat bort pengarna.

Så det är viktigt att komma ihåg att det inte går direkt till användning, utan läkemedel måste godkännas innan den når marknaden. Så även om företagen har ondsinta intentioner, tex att de mörkar för studieresultat, så finns det flertalet hinder som de måste överkomma för att kunna sälja sina läkemedel.
Sen när den väl är ute är det fritt fram för forskare att studera dessa, tex i en jämförande studie med andra läkemedel.

Det är dock därmed inte sagt att alla effekter av ett läkemedel är klarlagda, testpersonerna brukar oftast vara unga män så därför kan biverkningarna på barn och äldre skilja sig, men det är idag sällan nya läkemedel är helt nya, de brukar vara vidareutvecklingar av befintliga substanser/läkemedel där många effekter kommit fram genom åratal av användning.

Förvisso, fast det var inte riktigt detta jag hade i åtanke.
Sällan är det väl så att ett läkemedelsföretag redan tidigt ser att det finns stora biverkningar och därefter mörkar detta och sedan spenderar miljoner i utvecklingskostnader.
Det jag syftar på är situationen att ett läkemedel till en början verkar lovande, såpass lovande att företaget tycker att det är något att satsta på.
Efter att företaget satsat mångmiljonbelopp och börjat sälja produkterna så kanske det börjar visa sig att en viss liten, men betydande del, av befolkningen får allvarliga biverkningar. Då har företaget ett ekonomiskt intresse i att försvara sin produkt och är antagligen inte alltför ivriga att tillsätta pengar för studier som kan visa nackdelar med deras produkt.

Det enda som företagen får se upp med är inte bli stämda på stora belopp av drabbade. Dock antar jag att detta mest är något som påverkar företag på den amerikanska marknaden där de ekonomiska konsekvenserna kan bli mer kännbara.
Sedan är det mycket svårt som drabbad individ att få rätt mot ett storföretag i en rättegång (speciellt pga den ekonomiska uppbackning företaget har som individen saknar).
Det anklagade företaget kommer i rättegången att göra allt för att få det till att dina biverkningar skulle bero på något annat än läkemedlet. Drabbas bara en del av befolkningen kan de alltid peka på den majoritet av befolkningen och säga "Se, det är ofarligt för dem" och hävda att det är något annat fel på dig som drabbats och som inte har med medicinen att göra.

För att något verkligen ska hända i Sverige krävs antagligen något i stil med neurosedynskandalen (stavning?) för att det ska kunna gå igenom i en rättegång. Även i denna skandal antar jag att de alltför länge förnekade sambandet mellan intag av neurosedyn och de missbildningar som sedan uppkom.

Men visst har du rätt i att det blivit mycket bättre sen förr i tiden på grund av alla ökade kontroller innan ett läkemedel får säljas osv.

Skrivet av TheJerk:

Det är detta som är pudelns kärna. Är en lekman kvalificerad nog att göra den bedömningen? På basis av vad undrar jag i så fall.

Det beror lite på.
Alltför många läkare verkar ha en övertro på sin egen förmåga att veta vad som är bäst för den aktuella patienten. Man har lärt sig i utbildningen att vissa ämnen och läkemedel påverkar si och så och det är bra med det, men vad de inte kan veta är den individuella responsen på olika läkemedel.
De har en lång lista på olika tänkbara biverkningar på bipacksedeln på alla preparat, men har inte en aning om huruvida någon av dessa verkligen inträffar, eller om den aktuella patienten kommer att få någon ny allvarlig biverkning. Det kan man inte veta på förhand.
Oftast räknar läkaren helt enkelt med att folk reagerar på medicinen som det är tänkt från tillverkarens sida. Patienten får sedan själv reda ut om det finns några biverkninger för honom/henne personligen och sedan rapportera detta.
Det är inget större fel i ett göra på detta sätt, det finns helt enkelt inte mycket alternativ för läkaren.

Dock ska man vara på det klara om att man själv har ett helt livs erfarenheter av sin egen kropp och vad man reagerar på, hur ofta man överreagerar på olika ämnen och på vilket sätt.
Läkaren har nyss träffat dig och gissar bara att du reagerar enligt normalfallet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade finns ett längre filmklipp här: http://www.autismone.org/content/andrew-wakefield-md

Jag har själv inte sett klippet, eller ens läst på om denna händelse, så därför tänker jag inte dra några slutsatser ännu. Efter mina tentor tar jag nog en titt på det hela.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Aftonbladet och personliga bloggar givetvis.

Man kan också fråga Jenny McCarthy.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det beror lite på.

Alltför många läkare verkar ha en övertro på sin egen förmåga att veta vad som är bäst för den aktuella patienten. Man har lärt sig i utbildningen att vissa ämnen och läkemedel påverkar si och så och det är bra med det, men vad de inte kan veta är den individuella responsen på olika läkemedel.
De har en lång lista på olika tänkbara biverkningar på bipacksedeln på alla preparat, men har inte en aning om huruvida någon av dessa verkligen inträffar, eller om den aktuella patienten kommer att få någon ny allvarlig biverkning. Det kan man inte veta på förhand.
Oftast räknar läkaren helt enkelt med att folk reagerar på medicinen som det är tänkt från tillverkarens sida. Patienten får sedan själv reda ut om det finns några biverkninger för honom/henne personligen och sedan rapportera detta.
Det är inget större fel i ett göra på detta sätt, det finns helt enkelt inte mycket alternativ för läkaren.

Dock ska man vara på det klara om att man själv har ett helt livs erfarenheter av sin egen kropp och vad man reagerar på, hur ofta man överreagerar på olika ämnen och på vilket sätt.
Läkaren har nyss träffat dig och gissar bara att du reagerar enligt normalfallet.

Jag köper det mesta i din problembeskrivning. Men som du själv påpekar, hur skulle man annars göra? Samma personer som avstår vaccin åt sina barn gör det på känsla, hörsägen eller i bästa fall för att de läst på om biverkningarna. Samma personer proppar gladeligen i sig alvedon (vars biverkningar innefattar bl a leversvikt och angioödem, båda livshotande tillstånd). Jag har inget problem med människor som gör en medveten och upplyst avvägning mellan fördelar och nackdelar och sedan för egen del fattar ett beslut. Min uppfattning är dock att det i väldigt många fall inte handlar om ett upplyst beslut utan om känsla, vidskepelse, hörsägen eller någon form av "back to nature"-romantik innebärandes att läkemedel, konstigt nog inte alla, är av ondo. Ännu värre blir det när man fattar det beslutet åt någon annan, t ex sitt barn.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Förvisso, fast det var inte riktigt detta jag hade i åtanke.
Sällan är det väl så att ett läkemedelsföretag redan tidigt ser att det finns stora biverkningar och därefter mörkar detta och sedan spenderar miljoner i utvecklingskostnader.
Det jag syftar på är situationen att ett läkemedel till en början verkar lovande, såpass lovande att företaget tycker att det är något att satsta på.
Efter att företaget satsat mångmiljonbelopp och börjat sälja produkterna så kanske det börjar visa sig att en viss liten, men betydande del, av befolkningen får allvarliga biverkningar. Då har företaget ett ekonomiskt intresse i att försvara sin produkt och är antagligen inte alltför ivriga att tillsätta pengar för studier som kan visa nackdelar med deras produkt.

Det är dock fortfarande här jag har en invändning, läkemedelsföretag kan inte sälja ett preparat som läkemedel utan att den först har genomgått studier och blivit godkänt.
Och somk jag skrev tidigare så är det företaget i sig som utför alla studier innan lanseringen, men efteråt kan vem som helst utföra studier där man tex jämför med andra läkemedel, oavsett om företaget sponsrar dessa studier eller ej.
Skulle det sen i kliniken visa sig att vissa allvarliga biverkningar dyker upp så kan ett läkemedel alltid dras tillbaka.
Företaget har givetvis vinstintrese, men det finns gott om hinder som gör att företaget inte har fria händer.

Citat:

Det enda som företagen får se upp med är inte bli stämda på stora belopp av drabbade. Dock antar jag att detta mest är något som påverkar företag på den amerikanska marknaden där de ekonomiska konsekvenserna kan bli mer kännbara.
Sedan är det mycket svårt som drabbad individ att få rätt mot ett storföretag i en rättegång (speciellt pga den ekonomiska uppbackning företaget har som individen saknar).
Det anklagade företaget kommer i rättegången att göra allt för att få det till att dina biverkningar skulle bero på något annat än läkemedlet. Drabbas bara en del av befolkningen kan de alltid peka på den majoritet av befolkningen och säga "Se, det är ofarligt för dem" och hävda att det är något annat fel på dig som drabbats och som inte har med medicinen att göra.

Riktigt så enkelt är det inte.
I Sverige vänder sig patienter till diverse försäkringar, tex patientförsäkringen för att få ersättning för fel som inträffar inom sjukvården vilket gör att sådana processer mest tillhör det stora landet i Väst, preis som du säger.
I många fall där läkemedel anses ha orsakat allvarliga biverkningar tjänar företagen oftast på att köra på en förlikning i utbyte mot tystnad/"immunitet" mot framtida stämningar i ämnet samtidigt som de drar tillbaka läkemedlet.

Kort: Vinstintresse finns givetvis, men företagen är begränsade i sina aktioner och ett läkemedel får inte komma ut på marknaden hur som helst, väl ute finns alltid möjlighet att dra tillbaka ett läkemedel.
Ett exempel är ju som du själv nämner Neurosedyn-incidenten.

[QUOTE]
För att något verkligen ska hända i Sverige krävs antagligen något i stil med neurosedynskandalen (stavning?) för att det ska kunna gå igenom i en rättegång. Även i denna skandal antar jag att de alltför länge förnekade sambandet mellan intag av neurosedyn och de missbildningar som sedan uppkom.

Men visst har du rätt i att det blivit mycket bättre sen förr i tiden på grund av alla ökade kontroller innan ett läkemedel får säljas osv.

Förr kunde ett läkemedel komma ut bara nåt år efter att man upptäckt ett visst substrat, idag är det ett tidsspann på ett eller två decennier. Så det läggs oerhört mycket tid och pengar på att få ett läkemedel och företaget tjänar ju på att hålla tillbaka med lanseringen tills de är helt nöjda jämfört med att chansa på att lansera och kanske få läkemedlet återdraget bara efter en månad.
Därutöver så måste läkemedlet konkurrera med redan befintliga läkemedel som oftast kostar mycket mindre vilekt gör att det inte är säkert att just det läkemedlet används även efter godkännande.

Är ett jävla djungel detta.

Citat:

Det beror lite på.
Alltför många läkare verkar ha en övertro på sin egen förmåga att veta vad som är bäst för den aktuella patienten. Man har lärt sig i utbildningen att vissa ämnen och läkemedel påverkar si och så och det är bra med det, men vad de inte kan veta är den individuella responsen på olika läkemedel.
De har en lång lista på olika tänkbara biverkningar på bipacksedeln på alla preparat, men har inte en aning om huruvida någon av dessa verkligen inträffar, eller om den aktuella patienten kommer att få någon ny allvarlig biverkning. Det kan man inte veta på förhand.
Oftast räknar läkaren helt enkelt med att folk reagerar på medicinen som det är tänkt från tillverkarens sida. Patienten får sedan själv reda ut om det finns några biverkninger för honom/henne personligen och sedan rapportera detta.
Det är inget större fel i ett göra på detta sätt, det finns helt enkelt inte mycket alternativ för läkaren.

Det är sant att vi inte kan veta i förväg vilka oönskade effekter ett läkemedel får på just den här patienten, men det betyder inte att man har övertro på något eller undertro på något annat, utan att man inte har annan alternativ som du säger.

Man berättar för patienten om effekterna man förväntar sig samt vilka biverkningar man kn förvänta sig. Sen lägger man till att patienten alltid ska höra av sig om något skulle häna och skulle det vara en biverkan som inte är listad i tex FASS så finns det formulär att fylla i där man beskriver om situationen. Kommer det in tillräckligt många sådana så tas det med i listan.

Citat:

Dock ska man vara på det klara om att man själv har ett helt livs erfarenheter av sin egen kropp och vad man reagerar på, hur ofta man överreagerar på olika ämnen och på vilket sätt.
Läkaren har nyss träffat dig och gissar bara att du reagerar enligt normalfallet.

Intressant.

Hur reagerar din kropp på Doxyferm?
Kan du svaret på den frågan bättre än en läkare som skrivit ut det på daglig basis i flera år?

Man gör en riskbedömning innan man sätter in ett läkemedel och det brukar turligt nog gå ganska bra i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är dock fortfarande här jag har en invändning, läkemedelsföretag kan inte sälja ett preparat som läkemedel utan att den först har genomgått studier och blivit godkänt.
Och som k jag skrev tidigare så är det företaget i sig som utför alla studier innan lanseringen, men efteråt kan vem som helst utföra studier där man tex jämför med andra läkemedel, oavsett om företaget sponsrar dessa studier eller ej.
Skulle det sen i kliniken visa sig att vissa allvarliga biverkningar dyker upp så kan ett läkemedel alltid dras tillbaka.
Företaget har givetvis vinstintrese, men det finns gott om hinder som gör att företaget inte har fria händer.

Jo, visst är det som du skriver.
Dock kan det dock ändå visa sig, efter alla lovande tester och efter att massproduktion satt igång, att vissa personer får allvarliga biverkningar. Processen att bevisa biverkningarna så att läkemedlet dras in kan ofta vara väldigt trög.

Skrivet av CSM101:

Förr kunde ett läkemedel komma ut bara nåt år efter att man upptäckt ett visst substrat, idag är det ett tidsspann på ett eller två decennier. Så det läggs oerhört mycket tid och pengar på att få ett läkemedel och företaget tjänar ju på att hålla tillbaka med lanseringen tills de är helt nöjda jämfört med att chansa på att lansera och kanske få läkemedlet återdraget bara efter en månad.
Därutöver så måste läkemedlet konkurrera med redan befintliga läkemedel som oftast kostar mycket mindre vilekt gör att det inte är säkert att just det läkemedlet används även efter godkännande.

Är ett jävla djungel detta.

Jo, men hur är det med snabbframtagna vaccin och mediciner mot nya akuta hot, som tex svininfluensan ?
Det kan ju inte gärna testas under flera decennier innan det används isåfall ?

Sedan så kan ju också, som sagt, ett läkemedel fungera utmärkt för en stor majoritet av befolkningen, men ändå orsaka allvarliga biverkningar för en minoritet.

Skrivet av CSM101:

Det är sant att vi inte kan veta i förväg vilka oönskade effekter ett läkemedel får på just den här patienten, men det betyder inte att man har övertro på något eller undertro på något annat, utan att man inte har annan alternativ som du säger.

Man berättar för patienten om effekterna man förväntar sig samt vilka biverkningar man kn förvänta sig. Sen lägger man till att patienten alltid ska höra av sig om något skulle häna och skulle det vara en biverkan som inte är listad i tex FASS så finns det formulär att fylla i där man beskriver om situationen. Kommer det in tillräckligt många sådana så tas det med i listan.

Jo, det är ju så det funkar och är väl det enda rimliga alternativet.
Dock säger mina erfarenheter mig att alltför många läkare inte gärna vill tro att biverkningar orsakas av preparatet ifråga, utan alla tänkbara bortförklaringar dyker ofta upp.
Som ett delvis relaterat exempel på detta var uppdrag gransknings reportage om elbehandling av depressioner och de ibland följande stora minnesluckorna som patienterna fick.
Att ens erkänna att det kunde finnas ett samband verkade nästan omöjligt för läkarna i programmet.
Biverknigarna bagatelliserades och det hette hela tiden att "Patienter upplever det så.. bla bla" istället för att de verkligen tog till sig vad som hänt. Yrkesstoltheten verkade viktigare än patienterna.

Skrivet av CSM101:

Intressant.

Hur reagerar din kropp på Doxyferm?
Kan du svaret på den frågan bättre än en läkare som skrivit ut det på daglig basis i flera år?

Man gör en riskbedömning innan man sätter in ett läkemedel och det brukar turligt nog gå ganska bra i de flesta fall.

Ja, det är mycket möjligt att jag kan svara mycket bättre än läkaren på den frågan.
Han har skrivit ut läkemedlet till ANDRA personer på daglig basis i flera år, men aldrig till mig. Personer reagerar olika.
Det är klart, skulle han bara säga att du ska få Doxyferm, utan att säga något mer om vad det var, hur det verkar eller till vilken åkomma så skulle jag givetvis inte ha en susning om vad det var.
Skulle jag dock veta att jag är allergisk eller överkänslig mot vissa typer av mediciner eller preparat som verkar på ett visst sätt så vet jag något läkaren inte kan känna till.

Givetvis är det en riskbedömning läkaren får och är tvungen att göra.
Jag vänder mig inte mot det. Det jag mer oroar mig för är vissa läkares ovilja att erkänna att uppkomna biverkningar verkligen beror på preparaten man fått.

Även vissa läkares ovilja att erkänna att deras diagnoser är felaktiga är ett problem som orsakat mycket lidande, men det är en annan fråga. För säkerhets skull bör man gå till flera läkare för utredning om man misstänker att man har något allvarligt problem, anser jag.

Skrivet av TheJerk:

Jag köper det mesta i din problembeskrivning. Men som du själv påpekar, hur skulle man annars göra? Samma personer som avstår vaccin åt sina barn gör det på känsla, hörsägen eller i bästa fall för att de läst på om biverkningarna. Samma personer proppar gladeligen i sig alvedon (vars biverkningar innefattar bl a leversvikt och angioödem, båda livshotande tillstånd). Jag har inget problem med människor som gör en medveten och upplyst avvägning mellan fördelar och nackdelar och sedan för egen del fattar ett beslut. Min uppfattning är dock att det i väldigt många fall inte handlar om ett upplyst beslut utan om känsla, vidskepelse, hörsägen eller någon form av "back to nature"-romantik innebärandes att läkemedel, konstigt nog inte alla, är av ondo. Ännu värre blir det när man fattar det beslutet åt någon annan, t ex sitt barn.

Jo, kan väl egentligen bara hålla med.
Jag är absolut inget fan av alternativa naturläkemedel. Där finns om något en massa kvacksalveri och ofta knappt testade och ibland dessutom direkt farliga produkter. Och riktigt farligt blir det om folk börjar köra med dessa produkter för att försöka bota allvarliga sjukdomar istället för att söka riktig vård.

Jag menar bara att en sund försiktighet mot nya läkemedel kan vara bra, men inte att man ska bojkotta dem helt eller så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kommer skriva svar om några dagar då jag har tid Men det kommer ett svar iaf

Permalänk
Avstängd

Jag har lite svårt att förstå uppmärksamheten just nu. Att artikeln var bluff från början till slut, att vaccin inte ger autism och att vaccinationsförnekare är stollar visste vi ju alla sedan mycket längre. Det som hänt nu är bara ett (sista?) steg i en formalia-process som har mer med juridik, journalism, forskningsetik, etc, att göra än faktiskt vetenskap. MPR-vaccin (MMR på engelska) orsakar inte autism och har heller aldrig gjort det, vilket man visste då som nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Om något av detta eventuellt är sant; Leve Darwinismen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag har lite svårt att förstå uppmärksamheten just nu. Att artikeln var bluff från början till slut, att vaccin inte ger autism och att vaccinationsförnekare är stollar visste vi ju alla sedan mycket längre. Det som hänt nu är bara ett (sista?) steg i en formalia-process som har mer med juridik, journalism, forskningsetik, etc, att göra än faktiskt vetenskap. MPR-vaccin (MMR på engelska) orsakar inte autism och har heller aldrig gjort det, vilket man visste då som nu.

Det fina i kråksången är väl uppmärksamhet i mer mainstream-media vilket, som du känner till, är det mest djuplodande en antivaxare läser. Så ju mer populärvetenskaplig sanningen blir, desto färra antivaxare får vi. Bra va? Det är tesen iaf...

Skrivet av Hammar:

Om något av detta eventuellt är sant; Leve Darwinismen!

Nu är du allt lite elak...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, visst är det som du skriver.
Dock kan det dock ändå visa sig, efter alla lovande tester och efter att massproduktion satt igång, att vissa personer får allvarliga biverkningar. Processen att bevisa biverkningarna så att läkemedlet dras in kan ofta vara väldigt trög.

Varför måste man dra in läkemedlet pga allvarliga biverkningar hos ett fåtal?
Vi ponerar att läkemedel X hjälper 1 000 000 människor men nummer 1 000 001 får en allvarlig biverkan.
Varför ska det läkemedlet dras in?

Detta är något som händer hela tiden, man kan inte fastställa alla biverkningar som ett läkemedel har efetrsom det helt enkelt inte går.

Att framställa ett biverkningsfri läkemedel är också en omöjlighet, en person kan vara allergisk mot läkemedlet, vilket är något som finns med på informationsbladet på alla läkemedel (Under rubriken kontraindikation kan man alltid läsa "överkänslighet mot ämnet...").

Citat:

Jo, men hur är det med snabbframtagna vaccin och mediciner mot nya akuta hot, som tex svininfluensan ?
Det kan ju inte gärna testas under flera decennier innan det används isåfall ?

De är nästan alltid vidareutvecklingar av redan befintliga läkemedel, så biverkningsprofilen kan man förutsätta kommer följa den förra versionen av läkemedlet til stor del.

Där har du dock även trycket från samhället där åsikter är som rövhål; alla har en och många vädrar den i media för att få sina femton minuter.

Det är en balansgång mellan vad man vinner vs vad man riskerare, precis som med allt annat och jag måste säga att svininfluensa-vaccinet om något mer är ett exempel på en lyckad snabbframtagen/utveckladvaccin än en misslyckad sådan. Man vaccinerade miljontals med människor ruintom värdlen meden bråkdel som fick allvarliga biverkningar (nota bene att dessa nästan alla hadde andra allvarliga sjukdomar också).

Citat:

Sedan så kan ju också, som sagt, ett läkemedel fungera utmärkt för en stor majoritet av befolkningen, men ändå orsaka allvarliga biverkningar för en minoritet.

Med läkemedel handlar det inte om vilka som får biverkningar utan hur många/stor andel som drabbas och vilka som drabbas av de allvarliga biverkningarna när man vill dra in.

[UOTE]
Jo, det är ju så det funkar och är väl det enda rimliga alternativet.
Dock säger mina erfarenheter mig att alltför många läkare inte gärna vill tro att biverkningar orsakas av preparatet ifråga, utan alla tänkbara bortförklaringar dyker ofta upp.[/QUOTE]Hur många läkare rör det sig om mellan tummen och pekfingret?
Biverkningarna finns med i bipacksedeln som följer med alla läkemedel och alla som kan läsa kan snabbt kolla i den för att se om ens nyuppkomna symtom kan bero på det nya läkemedlet eller ej. Så jag vill påstå att det är jävligt svårt att försöka lura en patient till att tro att det rör sig om något annat än läkemedlet vilket är anledningen till att jag ställde frågan (av ren nyfikenhet).

Citat:

Som ett delvis relaterat exempel på detta var uppdrag gransknings reportage om elbehandling av depressioner och de ibland följande stora minnesluckorna som patienterna fick.
Att ens erkänna att det kunde finnas ett samband verkade nästan omöjligt för läkarna i programmet.
Biverknigarna bagatelliserades och det hette hela tiden att "Patienter upplever det så.. bla bla" istället för att de verkligen tog till sig vad som hänt. Yrkesstoltheten verkade viktigare än patienterna.

Jag har inte sett det reportaget så jag kan inte uttala mig om det.

Citat:

Ja, det är mycket möjligt att jag kan svara mycket bättre än läkaren på den frågan.
Han har skrivit ut läkemedlet till ANDRA personer på daglig basis i flera år, men aldrig till mig. Personer reagerar olika.
Det är klart, skulle han bara säga att du ska få Doxyferm, utan att säga något mer om vad det var, hur det verkar eller till vilken åkomma så skulle jag givetvis inte ha en susning om vad det var.
Skulle jag dock veta att jag är allergisk eller överkänslig mot vissa typer av mediciner eller preparat som verkar på ett visst sätt så vet jag något läkaren inte kan känna till.

Du må känna din kropp mycket bra, men det är ändå en läkare du lyssnar på när du vill ta ett läkemedel eller få en behandling. Varför tror du det är så?
"mycket möjligt" är inte likställt med att du de facto vet, utan att du snarare kan gissa hur din kropp kommer reagera. Något som en läkare också gör, men då med fler människor som grund, oavsett hur unik just du är.
Vad beträffar överkänsligheten så är det ju klart att någon annan inte vet det så länge du inte berättar det? Handlar ju inte om gissningstävling här, utan att du berättar vad du söker för, vilka besvär du har samt vilka allergier eller överkänsligheter du har. Därifrån tar läkaren över och riktar fokus på något läkemedel som funkar för personer med överkänsligheter mot preparat X, utifrån klinisk erfarenhet.
Och vidare, har du en gång tidigare sagt att du är allergisk eller överkänslig mot något eller om det framkommit på annat sätt så förs det in under en notis i din journal och då varje bra anamnes ska innehålla uppgifter om just allergi/verkänslighet så ska det egentligen bara räcka att gå till senaste journalanteckningen och se vad som står där. Det medför att en läkare som du aldrig träffat mycket väl kan veta det mesta om dig och din historia utan att du berättat det för denne.

Citat:

Givetvis är det en riskbedömning läkaren får och är tvungen att göra.
Jag vänder mig inte mot det. Det jag mer oroar mig för är vissa läkares ovilja att erkänna att uppkomna biverkningar verkligen beror på preparaten man fått.

Men att vissa gör som de gör kan man aldrig komma ifrån. Jag personligen vänder mig mot hur vissa läakre menar att en fettrik kost hindrar dig från att smittas med influensan eller botar cancer.

Hur gör majoriteten av läkare i den här frågan? Det är den som är den viktiga eftersom det alltid finns dem som gör annorlunda både på gott och ont.

Citat:

Även vissa läkares ovilja att erkänna att deras diagnoser är felaktiga är ett problem som orsakat mycket lidande, men det är en annan fråga. För säkerhets skull bör man gå till flera läkare för utredning om man misstänker att man har något allvarligt problem, anser jag.

Här måste nämnas att dessa rör sig om närliggande diagnoser och där diagnoserna i sig är jävligt luddiga eller oerhört svåra att fastställa.
DÄrutöver lider människor sällan av en enda sjukdom, utan många plockar på sig fler med tiden och då blir det ännu svårare att veta vad som orsakat vad.

Detta är dock få fall skulle jag vilja påstå och diagnosen i sig är inte det som är det viktiga, utan hur patienten mår under/efter behandlingen. (Ja, det förekommer en del black box- behandlingar där man behandlar med något och ser att det funkar utan att veta den exakta verkningsmekanismen.)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/