Permalänk
Medlem

Disabled cache i Bios

Jag har problem med att starta min stationära dator då cachen i Bios är avstängd.Behöver därför hjälp av proffs som kan hjälpa mig med detta snarast.

Det hela började med att jag gjorde en filöverföring från datorn till extern hårddisk för att sedan kunna göra en installation från Windows XP till Windows 7.I samband med detta så låste sig skärmen i form av en blå skärm för "att inte skada systemet" som det hette.jag fick då en rekommendation att disabla cachen i Bios vilket jag gjorde.Nu visar det sig att jag istället får ett felmeddelande som säger Cmos checksum error- defaults loaded???

Därför behöver jag ,som sagt, expertishjälp av någon kunnig person som kan hjälpa mig lösa detta.

Min dator består av:

Moderkort - Asus A7N8X Deluxe AMD socketA nForce2 ATX 3DDR serialATA RAID USB 2.0 BIOS Rev 1007 version 6.00PG
CPU - AMD AthlonXP 2800+ 2.08 GHz 512 kb cacheSocketA 333MHz FSB Barton
Minne - 2.5 GB PC 400 DDR SRAM
Grafikkort - Inno3D Geforce FX5600 128 DDR AGP 8X 325/550 MHz
OS - Windows XP Home Edition svenskt OEM

Tacksam för snabb hjälp med detta problem!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt batteri?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Meddelandet "Cmos checksum error- defaults loaded" betyder att dina egna inställningar i BIOS har blivit förstörda, så BIOS kör med sina egna standardinställningar. Genom att ta ur battericellen på moderkortet en stund, så rensas de felaktiga inställningarna helt.

Är batteriet urladdat eller svagt som Jalle64 påpekar så kan det vara orsaken. Nytt batteri (CR2032) finns t.ex. på NetonNet.
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/strm-och-belysning...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA