Hur avsluta Xbox live konto?

Permalänk

Hur avsluta Xbox live konto?

Har tryckt runt i evigheter nu till ingen nytta, nån som lyckats? Har precis sålt boxen nämligen och min mailadress etc. ligger ju kvar, så..

Permalänk

Såg nu att det inte går att avsluta manuellt. Jaja, får väl stå kvar då när jag säljer av det, guldmånaden fönyas väl inte får man hoppas. Sicket krångel!

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att logga ut, så kan den nya ägaren inte logga in igen. Och Live kontot är kopplat till hotmail-kontot, och vad jag vet går inte det att ta bort.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Om det ändå vore så lätt, varje gång jag loggar ut så loggar man in bara jag trycker på ikonen pånytt. Jag behöver aldrig skriva in lösenordet åter igen, och det verkar inte gå att få bort

Permalänk
Skrivet av sweclockernn:

Om det ändå vore så lätt, varje gång jag loggar ut så loggar man in bara jag trycker på ikonen pånytt. Jag behöver aldrig skriva in lösenordet åter igen, och det verkar inte gå att få bort

Logga ut och ta sedan bort din profil på hårddisken på system settings elr nåt, men profilen kommer finnas kvar hos microsoft

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Skräpet får väl ligga kvar. Kan väl inte göra nåt, hittar inga inställningar. Det är ju bara mailadressen som syns som är mitt, och om han som köpte den använder mitt konto, så får han väl göra det då.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min xbox, tog bort live kontot ifrån min Xbox. Sen var jag nyfiken och kollade Xbox Live hemsidan för mitt konto, så stod det att den hade Automatiskt Förnyelse var tredje månad. Microsoft tog bort möjligheten att avbryta själv med anledning till säkerhetsåtgärder som dem ljuger om. Varför skulle det vara en säkerhetsåtgärd? I alla fall så får du ringa dem, dem kommer typ ställa 20 personliga frågor sen avbryter dem automatisk förnyelse.

Permalänk
Medlem

Bara formatera om hårddisken så rensas alla gamla profiler ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jag sålde min xbox, tog bort live kontot ifrån min Xbox. Sen var jag nyfiken och kollade Xbox Live hemsidan för mitt konto, så stod det att den hade Automatiskt Förnyelse var tredje månad. Microsoft tog bort möjligheten att avbryta själv med anledning till säkerhetsåtgärder som dem ljuger om. Varför skulle det vara en säkerhetsåtgärd? I alla fall så får du ringa dem, dem kommer typ ställa 20 personliga frågor sen avbryter dem automatisk förnyelse.

Jo, jag kollade in det också, men det var tydligen ingen förnyelse vad jag kunde se, eftersom det bara är "frimånaden" som jag har antagit. Jag har inte lämnat ut kontonummer eller så. Hur tog du bort live kontot förresten?

Permalänk
Medlem

Du går in i console settings -> memory -> profiles och tar bort profilen bara.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Tack. Hann kränga iväg den innan bara, men jag ändrade mailadress kontot

Permalänk

Tänkte tillföra lite till diskussionen.

För att stänga av den automatiska förnyelsen av kontot så måste man ringa in till xbox kundsupport, de är snabbt och lätt men man måste gå igenom ett par säkerhetsfrågor.

Jag fick förklarat för mig lite hur de funkar med att de är av säkerhetsskäl. Om någon tex lyckas hacka live kontot så kan dom ändra allting på hela kontot förutom en sak. dom fyra sista siffrorna på kortet. Om denna åtgärden inte tagits av microsoft så hade de inneburit att om någon hackat ditt live konto och ändrat uppgifterna så hade du aldrig kunnat få tillbaka de igen = gamerscore, eventuell xbox live guld och microsoftpoints hade blivit förlorade eller ja, givna till hackaren.
Med tanke på de här så finns de alltid ett sätt för ÄGAREN att få tillbaka kontot så länge ett kontokort finns kopplat till kontot. För sannolikheten att någon stjäl ditt kontokort samtidigt som dom hackar din windows live ID måste ni ju ändå hålla med om är ganska liten?

Personligen så ser jag de som en fördel att man alltid har möjligheten att få tillbaks kontot no matter what.
Sen att xbox kundsupport är duktiga och trevliga gör de mindre farligt att ringa dom och prata lite.

[EDIT] sen vill jag också nämna att garanti för xbox (alltså microsofts orginalgaranti) är enbart för första ägaren. Alltså den som köpte xboxet nytt. Köper man ett begagnat xbox via affär så kan ibland affären erbjuda garanti, men då får man gå till dom om man tex får röda lampor.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Tänkte tillföra lite till diskussionen.

För att stänga av den automatiska förnyelsen av kontot så måste man ringa in till xbox kundsupport, de är snabbt och lätt men man måste gå igenom ett par säkerhetsfrågor.

Jag fick förklarat för mig lite hur de funkar med att de är av säkerhetsskäl. Om någon tex lyckas hacka live kontot så kan dom ändra allting på hela kontot förutom en sak. dom fyra sista siffrorna på kortet. Om denna åtgärden inte tagits av microsoft så hade de inneburit att om någon hackat ditt live konto och ändrat uppgifterna så hade du aldrig kunnat få tillbaka de igen = gamerscore, eventuell xbox live guld och microsoftpoints hade blivit förlorade eller ja, givna till hackaren.

Tyvärr är detta inget annat än en dålig ursäkt, att endast kunna stänga av automatisk förnyelse via telefonkontakt med xbox support har inget med säkerhet att göra.
Boende i USA (och en handfull andra länder) kan stänga av detta via xbox.com, något även vi andra kunde till man valde att ta bort den möjligheten.
Med det resonemanget värderar således Microsoft sin egen hemmamarknad lägre än t. ex. Sverige genom att åtsidosätta säkerheten på denna...

Att man däremot har kontrollfrågor och tvingad kontakt med xbox support vid hackade konton etc. är en helt annan sak, detta är lika oavsett var man bor och görs av den anledning du nämnde.
Men för just automatisk förnyelse väljer man helt enkelt att försvåra avaktivering, sannolikt då man vet att folk är för lata att ringa att avsluta och istället låter sina abbonemang fortlöpa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Skrivet av Infinite Wisdom:

Tyvärr är detta inget annat än en dålig ursäkt, att endast kunna stänga av automatisk förnyelse via telefonkontakt med xbox support har inget med säkerhet att göra.
Boende i USA (och en handfull andra länder) kan stänga av detta via xbox.com, något även vi andra kunde till man valde att ta bort den möjligheten.
Med det resonemanget värderar således Microsoft sin egen hemmamarknad lägre än t. ex. Sverige genom att åtsidosätta säkerheten på denna...

Att man däremot har kontrollfrågor och tvingad kontakt med xbox support vid hackade konton etc. är en helt annan sak, detta är lika oavsett var man bor och görs av den anledning du nämnde.
Men för just automatisk förnyelse väljer man helt enkelt att försvåra avaktivering, sannolikt då man vet att folk är för lata att ringa att avsluta och istället låter sina abbonemang fortlöpa.

Fel. Amerikanarna samt hela världen har nu mera att man måste stänga av automatiska förnyelsen via telefon detta pågrund av att microsoft införde den här nya säkerhetsåtgärden. detta är något som många verkar ha missuppfattat.

Alltså. hela världen, (ja som sagt även jänkarna) måste ringa in.

Men visst, du kan ha blandat in faktumet att för längesedan. Men som sagt, de är ändrat för ett bra tag sedan

Om du är sugen på att bevisa att du har rätt så får du jätte gärna göra det genom att visa mig hur jänkarna kan avsluta sitt medlemskap Själv kan jag bevisa att jag har rätt genom att be dig ringa dom och fråga

Phone assistance is available.
•9:00 A.M. to 1:00 A.M. Eastern Time
•6:00 A.M. to 10:00 P.M. Pacific Time
Phone numbers
•Toll free: (800) 4MY-XBOX or (800) 469-9269
•Direct dial: (425) 635-7180
•Hearing impaired (TDD device): (866) 740-9269 or (425) 635-7102

[EDIT] den engelska skriften här åvan är tagen direkt från http://support.xbox.com/en-us/pages/call-us.aspx

[EDIT 2] http://forums.xbox.com/35137069/ShowPost.aspx
I rest my case.
De verkar dock vara nyare än jag trodde..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Att man ändrat detta nyligen var en nyhet, men likväl är knappast säkerhetstänkande orsaken till att man inte kan deaktivera autoförnyelse utan ett samtal till xbox-supporten.

Jag kan lägga till kreditkort via min 360 och xbox.com, detta kan användas för köp av MS-points, spel & abbonemang.
Några knapptryck på kontrollen, alternativt musklick (+lösenord via xbox.com) anses säkert nog för Microsoft vid köp, dock inte säkert nog för att stänga av en tjänst som knapt ens kan missbrukas.
Det värsta som skulle kunna hända om samma "säkra" lösning gällde för deaktivering av autoförnyelse som vid köp är att någon med tillgång till min 360/konto via xbox.com skulle kunna se till att mitt abonemang löper ut på förfallodagen, något som med lätthet kan korrigeras på någon minut.

En hacker kan således debitera mitt kreditkort för köp av varor & tjänster över xbox live, byta namn på min gamertag och modifiera min gamerscore, men som tur är så kan denna inte stänga av autoförnyelse...
Att just konton som hackats alltid har haft denna procedur är inget jag har något emot, men just autoförnyelse har gjorts onödigt komplicerat.
När sen de som ringer supporten uppmanas att behålla tjänsten påslagen och blir erbjuden ett bättre pris (åtminstone i vissa länder) visar med all tydlighet varför man gjort denna ändring.
För om säkerheten var huvudorsaken så skulle dom se till att även köp av varor och tjänster över xbox live hade samma procedur, då skulle i vart fall Microsoft bespara sig själva, bankerna, polisen och kunderna en hel del arbete om någon lyckas hacka ett konto.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

alltså ring till det svenska microsoft nummret. Det gjorde jag när jag blev less på forza3 å blev så förbannad på att man inte kunde säga upp livekontot. till slut hittade jag stockholmkontoret å det gick smidigt som bara den att säga upp det men urk vad kasst att det inte finns en vanliga knapp som gör att man säger upp kontot...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

alltså ring till det svenska microsoft nummret. Det gjorde jag när jag blev less på forza3 å blev så förbannad på att man inte kunde säga upp livekontot. till slut hittade jag stockholmkontoret å det gick smidigt som bara den att säga upp det men urk vad kasst att det inte finns en vanliga knapp som gör att man säger upp kontot...

det roliga är att, iaf innan hemside uppdateringen stod det överallt att man kan stänga av prenumerationen på xbox live via hemsidan eller genom att ringa, men de hade tagit bort funktionaliteten för att göra de via hemsidan. vilket var otroligt förvirrande eftersom texten stod kvar.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

När jag skulle säga upp så såg jag länkar till en xboxlive sida för att kunna stänga av sin xbox live prenumeration men när man klickade på länken kom man till sidan innan.. som en oändlig loop, alltså ruskigt kasst å borde vara olagligt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx