framkalla ej kräkning. varför inte?

Permalänk
Medlem

framkalla ej kräkning. varför inte?

har städat hemma och hittat lite avfettning och annat skoj och undrade varför det alltid står att man INTE ska framkalla kräkning om man fått i sig något?
känns som det absolut vettigaste att göra?

har sett detta flera gånger men nu råkade jag vara nära en dator så jag kunde fråga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Slemhinnorna i halsen/svalget är känsligare än i magsäcken, skicka vätskan över en gång till kan bara förvärra saken

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara pga. det fräter på vägen upp. Magsäcken tål betydligt mer än halsen/munnen.
I vissa fall är det bättre att späda ut det, dvs. dricka vatten/mjölk evt aktivt kol. Givetvis ska man alltid ringa 112 och fråga först.

Mer info: http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6252

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

aha misstänkte att det var något sådant men går det för långt tid kommer det ned i tarmen och kanske fräter där vilket känns som värre, eller kommer ut i blodet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

aha misstänkte att det var något sådant men går det för långt tid kommer det ned i tarmen och kanske fräter där vilket känns som värre, eller kommer ut i blodet?

Tror det tar betydligt längre tid att komma ut i blodet via magsäcken än via slemhinnor och evt. frätskador i halsen. Dessutom kommer du inte kunna tömma magsäcken 100% ändå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Drick och spy upp, se vad som händer.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Drick och spy upp, se vad som händer.

nä tror jag väntar ett tag, men när man blir gammal kanske man ska slå till

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Fan vad tråkig du är, testa bara

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Min moster kom hem från ett tufft träningspass förra veckan och gick till kylen för att dricka. Hennes sambo hade ställt in Etanol i en bägare där (riktigt korkat!) och min moster trodde det var päronjuice. Hon hann ta 2-3 klunkar innan hon kände smaken och hon hällde då i sig filmjölk. På vilket sätt hjälper det? Är det bara utspädning eller är filmjölk oftast det bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Min moster kom hem från ett tufft träningspass förra veckan och gick till kylen för att dricka. Hennes sambo hade ställt in Etanol i en bägare där (riktigt korkat!) och min moster trodde det var päronjuice. Hon hann ta 2-3 klunkar innan hon kände smaken och hon hällde då i sig filmjölk. På vilket sätt hjälper det? Är det bara utspädning eller är filmjölk oftast det bästa?

Haha, kärringen skåpsuper, etanol är sprit, inget "farligt" om det är rent, lite värre om det är metanol.
(det kanske var E85, "etanol" i folkmun)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Min moster kom hem från ett tufft träningspass förra veckan och gick till kylen för att dricka. Hennes sambo hade ställt in Etanol i en bägare där (riktigt korkat!) och min moster trodde det var päronjuice. Hon hann ta 2-3 klunkar innan hon kände smaken och hon hällde då i sig filmjölk. På vilket sätt hjälper det? Är det bara utspädning eller är filmjölk oftast det bästa?

2-3 klunkar etanol är ju ingen större fara. Om inte lättare berusning är en fara för personen i fråga vill säga (jag antar att det var väldigt stark sprit).

Annars brukar man dricka mjölk (vet inte hur filmjölk ställer sig) efter intag av starka syror/baser för att mjölk har en väldigt bra buffertförmåga.

Ett annat exempel på ett ämne som är farligt att spy upp: kvicksilver.
Detta för att det är kvicksilverångorna som är farliga. Har man kvar kvicksilvret i magen så är det inga problem, men spyr man upp det så kan man råka få kvicksilverångor i lungorna. Vilket inte är så trevligt.

Permalänk
Medlem

mjölk är väl mer för att ta bort stark mat som bränner i munnen typ. filmjölk innehåller väl mera bakteriekultur som tar hand om skiten på nått sätt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

mjölk är väl mer för att ta bort stark mat som bränner i munnen typ. filmjölk innehåller väl mera bakteriekultur som tar hand om skiten på nått sätt.

Då kan du väl vara en vänlig själ och förklara för mig vilka superbakterier i filmjölk som tar hand om starka syror/baser/andra toxiner("skiten")?

Visst har filen bakterier, men dessa bryter ner laktosen i mjölken och bildar en syra. Vilket får proteinerna i mjölken att koagulera och således blir mjölken trögflytande.

EDIT: Jag kan väl även tillägga varför detta anses vara bra. Dessa "goda" bakterier tar fäste i mag-tarmkanalen och ger mindre plats för "onda" bakterier. Ingen större magi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Då kan du väl vara en vänlig själ och förklara för mig vilka superbakterier i filmjölk som tar hand om starka syror/baser/andra toxiner("skiten")?

Visst har filen bakterier, men dessa bryter ner laktosen i mjölken och bildar en syra. Vilket får proteinerna i mjölken att koagulera och således blir mjölken trögflytande.

EDIT: Jag kan väl även tillägga varför detta anses vara bra. Dessa "goda" bakterier tar fäste i mag-tarmkanalen och ger mindre plats för "onda" bakterier. Ingen större magi där.

jag vet inte ett skit..var bara ren chansning typ..sen om det är nån som kan mer..som uppenbarligen du så kan du ju rätta mig istället o upplysa..brukar ju snackas om att man ska käka filmjölk för en lugnare mage..har då aldrig hört nån säga det om mjölk iaf. så tänkte det hade nån funktion mot andra saker också då...men som sagt..kan inte allt..vet inte allt..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

jag vet inte ett skit..var bara ren chansning typ..sen om det är nån som kan mer..som uppenbarligen du så kan du ju rätta mig istället o upplysa..brukar ju snackas om att man ska käka filmjölk för en lugnare mage..har då aldrig hört nån säga det om mjölk iaf. så tänkte det hade nån funktion mot andra saker också då...men som sagt..kan inte allt..vet inte allt..

Det är det trevliga med att lufta åsikter och tankar på ett forum. Man får veta saker som man inte visste innan.

Som jag skrev i mitt tidigare (upplysande) inlägg så kan ju filmjölk vara trevligt mot orolig/kass mage. Och om filmjölk likt mjölk har buffrande egenskaper så beror det ej på bakterierna utan på andra saker. Fortfarande vet jag inte hur filmjöllk står sig med mjölk då den är mycket surare än mjölk.

Alltså, anledningen till varför man dricker mjölk(/filmjölk) efter intag av vissa hemska ämnen är inte för att de innehåller goda bakterier. Kan vara bra att veta. Så nästa gång du dricker en liten mängd saltsyra eller vad du nu råkar dricka för något hemskt, drick massa mjölk. Samarin kanske också fungerar.

Permalänk
Medlem

hur är det med grädde då? har ju hört otaliga historier om hur folk super varandra under bordet ofta genom att hälla i sig en rejäl mängd grädde innan supandet? är det utspädning eller binder grädden alkoholen eller är det bara bluff och båg?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att fett hämmar upptaget av alkohol men jag är inte hundra på hur det fungerar. Det får någon mer mag-tarmsystemkunnig hjälpa till att förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur är det med grädde då? har ju hört otaliga historier om hur folk super varandra under bordet ofta genom att hälla i sig en rejäl mängd grädde innan supandet? är det utspädning eller binder grädden alkoholen eller är det bara bluff och båg?

Häll i dig en liter grädde och drick sedan för att bli full dagen efter är vad jag i grova drag har hört^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Fettet i grädden absorberar alkoholen, förmodligen andra ämnen också, aight?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Vad är det här för tråd? gissningsleken?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd

Mjölk (och antagligen filmjölk) är buffertlösningar, dvs de tolererar ett visst mått av syra eller bas utan att ändra pH.

Om man blandar något av pH x med något med pH y så föreställer man sig kanske att lösningen ska få en sorts snitt-pH. Men det stämmer inte för en buffert, vilken som sagt kan absorbera en viss mängd av något ämne med en annan pH utan att resultatet ändrar pH nämnvärt. Just därför är det bra att dricka mjölk om man fått i sig syra. Rent konkret är en buffertlösning i allmänhet en blandning mellan en svagare syra och en svagare bas. Har man tråkigt kan man räkna på det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertformeln
Kanske är buffertverkan för mjölk för liten för att det ska spela någon praktisk roll?

Blodet i kroppen är också en buffert. Större avvikelser i pH kan vara livshotande, så blodet måste kunna absorbera lite syra eller bas utan att driva iväg. Magens sura pH är också reglerad, men inte lika hårt.

Varför man inte alltid ska kräkas har ju redan framgått i tråden. Vad alkohol beträffar så handlar det inte om buffert, utan om att spä ut spriten i största allmänhet. Har man fått i sig metanol så gäller ytterligare andra regler: etanol är ett bra motmedel mot metanol. Kort sagt, varje förgiftning avhjälps på sitt sätt, så ring alltid sjukvårdupplysningen eller giftinformationscentralen om du fått i dig något olämpligt. Utgå inte från att mjölk, kol, kräkning eller inte kräkning, etc är rätt metod!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Varför man inte alltid ska kräkas har ju redan framgått i tråden.[/i]

Tycker inte riktigt att det har framgått tydligt. Den stora anledningen till att man inte ska kräkas upp nått man tror är farligt är för att det kan hamna i lungorna. Kallas ibland för kemisk lunginflammation. Fel saker i magsäcken kan variera på en skala från helt ofarligt till relativt kass, dock har man tid på sig att åtgärda detta. Fel saker i lungorna kan variera på en skala mellan helt ofarligt (men störande) till livshotande. Det är dessutom mycket mer akuta problem. Således bör man som sagt alltid kontakta sjukvård om man tror att man käkat nått olämpligt. Om det verkligen inte får befinna sig i magsäcken så är det rätta sättet att få ut det att sticka ner en slang och suga upp det, ingenting annat.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

i vilket fall som så har jag lärt mig en del iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Mjölk (och antagligen filmjölk) är buffertlösningar, dvs de tolererar ett visst mått av syra eller bas utan att ändra pH.

Om man blandar något av pH x med något med pH y så föreställer man sig kanske att lösningen ska få en sorts snitt-pH. Men det stämmer inte för en buffert, vilken som sagt kan absorbera en viss mängd av något ämne med en annan pH utan att resultatet ändrar pH nämnvärt. Just därför är det bra att dricka mjölk om man fått i sig syra. Rent konkret är en buffertlösning i allmänhet en blandning mellan en svagare syra och en svagare bas. Har man tråkigt kan man räkna på det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertformeln
Kanske är buffertverkan för mjölk för liten för att det ska spela någon praktisk roll?

Blodet i kroppen är också en buffert. Större avvikelser i pH kan vara livshotande, så blodet måste kunna absorbera lite syra eller bas utan att driva iväg. Magens sura pH är också reglerad, men inte lika hårt.

Varför man inte alltid ska kräkas har ju redan framgått i tråden. Vad alkohol beträffar så handlar det inte om buffert, utan om att spä ut spriten i största allmänhet. Har man fått i sig metanol så gäller ytterligare andra regler: etanol är ett bra motmedel mot metanol. Kort sagt, varje förgiftning avhjälps på sitt sätt, så ring alltid sjukvårdupplysningen eller giftinformationscentralen om du fått i dig något olämpligt. Utgå inte från att mjölk, kol, kräkning eller inte kräkning, etc är rätt metod!

Buffertverkan är dock inte hela sanningen. Mjölk och äggvita uppblandat i vatten är vanliga motmedel mot tungmetallförgiftning. De binder upp de farliga metalljonerna och gör så att de inte blir tillgängliga för kroppen att ta upp. Helst ska man dricka EDTA som är en sextandad ligand som binder mycket snabbt och hårt till diverse metalljoner men det är inget man har liggandes hemma men återfinns inte sällan i lab där risk för förgiftning föreligger. Sen är väl iof risken att man får i sig skadliga doser kadmium, bly, arsenik, barium och andra otrevligheter hemma rätt liten.

Det sista stycket är väldigt VÄLDIGT viktigt. Får man i sig något giftigt eller något som man misstänker är giftigt ringer man omedelbart 112.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24