Permalänk
Medlem

hur många kärnor har min processor?

tjena jag har en phenom II x4 955 BE. jag kör med crosshair iv formula. var inne på bios för några minuter sen och jag märte att core unlocker var på [disabled] så jag ändra den till [enabled] och då visade sig att jag hade ytterligare 2 kärnor. sen starta jag datorn och kollade i coretemp och cpu-z och där visade det bara 4 kärnor. så hur ska jag kunna se vilken som stämmer ? är det 4 kärnor lr är det 6

Permalänk
Medlem

Låter ganska otroligt med att en 955 har 2 låsta kärnor, men kan vara möjligt.
Har hört att 970 har man lyckats låsa upp 2 kärnor på få exemplar.

Får se vad de andra har att säga.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du kollar "prestanda" under task manager? Om windows hittat 6 kärnor borde du ha 6 kärnor där.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Entusiast

Håller med Heatm, gå till Taskmanager och kolla hur många Thread's du har.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

955 har fyra kärnor (X4) och motsvarande version för två kärnor (x2) är 555.

Hur många threads den har betyder inte kärnor utan trådar. Vissa kärnor kör på 2 trådar per kärna.
En tråd är asså en virtuell kärna. AMD har kör alla sina processorer i lika många trådar som kärnor.

Citat:

Håller med Heatm, gå till Taskmanager och kolla hur många Thread's du har.

I det här fallet har du rätt då det är en AMD processor men tänkte att man kan säga
rätt från början så att folk inte tror att det gäller samma för intel och amd. Vad jag har hört
ska AMD börja med Hyper-Threading (motsvarande) 2012.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen. till min besvikelse så har jag fortfarande 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talazour:

tack för hjälpen. till min besvikelse så har jag fortfarande 4 kärnor.

Har du kollat att du inte har markerat antal kärnor i MsConfig? Ifall du tidigare markerat fyra kärnor lägger Windos inte märke till ifall du skulle ha fler. Det var ganska störande att bara ha två kärnor när jag uppgraderade till 955:an.

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga varför du är besviken över att du "bara" har fyra kärnor? Jobbar du med processorintensiva applikationer som utnyttjar fler än 4 trådar? Om du hade hoppats på bättre spelprestanda kan jag till din glädja berätta att en Phenom 2 x4 970 klår en 1090t i spel.

Källa: http://www.anandtech.com/bench/Product/186?vs=146

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Får jag bara fråga varför du är besviken över att du "bara" har fyra kärnor? Jobbar du med processorintensiva applikationer som utnyttjar fler än 4 trådar? Om du hade hoppats på bättre spelprestanda kan jag till din glädja berätta att en Phenom 2 x4 970 klår en 1090t i spel.

Källa: http://www.anandtech.com/bench/Product/186?vs=146

Klart som fan det hade varit coolt med 2 extra ur en 955a, det hade varit den första på sweclockers i.s.f. kanske i världen? Sen har han ingen 970...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Klart som fan det hade varit coolt med 2 extra ur en 955a, det hade varit den första på sweclockers i.s.f. kanske i världen? Sen har han ingen 970...

Men herregud vad grinig du var då? Jag försökte bara få honom att inse att han ändå inte behöver fler kärnor om han inte arbetar med såna program, och nej jag vet att han inte har någon 970, men om han överklockar sin kommer den motsvara en 970 eller mer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Får jag bara fråga varför du är besviken över att du "bara" har fyra kärnor? Jobbar du med processorintensiva applikationer som utnyttjar fler än 4 trådar? Om du hade hoppats på bättre spelprestanda kan jag till din glädja berätta att en Phenom 2 x4 970 klår en 1090t i spel.

Källa: http://www.anandtech.com/bench/Product/186?vs=146

Han kanske vart nyfiken? Till och med Sweclockers redaktion hade kallat på honom om det vore så.
Så sa alla om fyrkärniga processor för 2-3 år sen.