Nätaggregats problem emergency !!:S

Permalänk
Medlem

Nätaggregats problem emergency !!:S

Efter att mitt vanliga nätaggregat paja hittade jag ett 400 watt(starkare än det förra atx hemma. Så kommer den vanliga frågan. Spelar det någon roll om det är 20 pin på det då jag ser på internet att ibland spelar det ingen roll och man kanske ska köpa ngn adapter eller så ska man köra en mod att man kopplar in en extra 4 pin som man sedan har ändrat volten manuellt. Hjälp råd önskas

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Vad är det för nätagg? Har kört med 20pin och 4pinnarn endast i nyare riggar utan problem.

Permalänk
Medlem

enkel p4 2 gb ddr2 8800 gt 1000 mb ddr3 2 hårdiskar 2 fans dvd player ngt sånt osäker på nätaggs märke tyvärr köpt från kjell för ett år sen kan kolla upp det senare ingen möjlighet just nu

Permalänk

brukar fungera bra att köra på 20pin, du märker om dator startar om eller krabbar, då kan du köpa en 20-24pin adapter bara så ska det vara lugnt. kommer du över en adapter så är det bara att sätta dit den!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

men det är det jag tycker är konstigt om den inte startar borde det väl bero på för lite ström? så varför skulle det plötsligt funka med den adaptern? säg till om jag är helt ute och cyklar men tycker det saknas logik här :S

Permalänk
Skrivet av zvone:

men det är det jag tycker är konstigt om den inte startar borde det väl bero på för lite ström? så varför skulle det plötsligt funka med den adaptern? säg till om jag är helt ute och cyklar men tycker det saknas logik här :S

hans första el-agg pajade, det nya funkar troligtvis men frågan var om han kunde köra på endast 20pin och ja det kan man oftast annars köper man en adapter.

eller är jag fel ute?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

nej men jag är fortfarande osäker på funktionen på den adaptern

Permalänk
Medlem

20->24-pinadaptern är tämligen meningslös, då de extra fyra pinnarna är extra +3.3V, +5V, +12V och jord. Adaptern tar dessa från befintliga trådar på 20-pin, så i praktiken är det helt meningslöst såvida moderkortet har stöd för att bara använda 20 av de 24 pinnarna (vilket det ska ha enligt ATX-standarden).

Med andra ord så löser adaptern inga eventuella stabilitetsproblem. Då behövs ett nyare aggregat med "riktig" 24-pin. Med det sagt så bör en "normal" dator, dvs med ej överklockad processor samt max ett grafikkort, inte ha bekymmer med att bara använda 20-pin.

Har själv kört så ett par veckor när mitt nyare aggregat var på RMA.

Permalänk
Medlem

aa det var det svaret jag sökte efter men om jag gör ett mod att man moddar på en extra 4 pin som ska representera dom där extra fyra kablarna då borde det fungera perfekt? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

aa det var det svaret jag sökte efter men om jag gör ett mod att man moddar på en extra 4 pin som ska representera dom där extra fyra kablarna då borde det fungera perfekt? :S

Jag kan tänka mej att de sista 4 pin ger ström till någon annan del av moderkortet som innan låg integrerat i 20 pin. Det är nog den ända anledningen jag kan komma på .

Visa signatur

Primum non nocere