Funderar på en ny laptop, är denna prissänkta ASUS N73Jn vettig?

Permalänk
Medlem

Funderar på en ny laptop, är denna prissänkta ASUS N73Jn vettig?

Hej,

Har funderat ett tag på att köpa ny laptop, men har inte riktigt hittat en som passat mina preferenser och samtidigt min budget (maxtak på ca 10.000). Jag är ute efter en kvick, hyffsat tyst laptop med USB 3, Firewire, HDMI-utgång, stor skärm (minst 16"), vettiga numeriska tangenter, plats för två hårddiskar (vill kunna köra SSD och ändå ha gott om utrymme utan behov av extern hdd).

Nu råkade jag snubbla över en reklam-banner från Komplett, och när jag tittade runt bland deras rea-varor lade jag märke till ASUS N73Jn som de säljer för 8995. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på rea pris vs "ordinarie pris", men jag tycker ändå att man verkar få rätt mycket för pengarna. Visst, den saknar Firewire, men det är väl mest en "bra-att-ha"-grej för framtiden eftersom jag ändå inte har någon firewire-enhet, så det kanske jag kan leva med. Men hur "kvick" är den, tror ni? Och hur tyst? Någon som testat denna laptop? Vilka är enligt er de huvudsakliga konkurrenterna i det här segmentet?

Huvudsakligt användningsområde kommer vara vanlig surfning, musik och film (hdmi till TV'n), samt programmering (Java med Eclipse, Tomcat m.m). I spelväg handlar det kanske om 1h tetris (eller liknande) per år, eller nått. Dvs jag letar inte en gaming-laptop
Tyngd och batterilängd är ingen hög prio för mig, då den 99% av tiden kommer användas hemma, men den kommer flyttas runt mellan rummen så pass ofta att jag inte ens tänker överväga en stationär.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=687546

Edit: Glömde en sak... Någon som vet om det finns någon butik i Stockholm där denna finns inne? Man vill ju gärna titta och känna på den lite.

/Jimi

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut....stor hårddisk också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Ser bra ut....

Jag hoppas du inte bara menar utseendemässigt?

Citat:

stor hårddisk också!

Ja, 1TB diskutrymme i en laptop är ju inte helt fel. Notera dock att det är uppdelat på två st, och eftersom jag funderar på att slänga in en SSD som OS-disk så kommer jag förlora 500GB. Men kommer nog i så fall slänga in den i en enkel extern USB3-låda (typ http://www.raidsonic.de/en/products/external-cases.php?we_obj...).

Permalänk
Medlem

Jag har också kikat lite på den och hittat en sida där den säljs för 5500 http://www.elgreen.se/?category_id=14&item_id=N73JN
och jag undrar lite om grafikkortet kommer att klara spel i medium grafik?

Permalänk
Medlem

Bra pris för prestanda ser det ut som, funderade själv på att slå till men sen såg jag att det är 1600x900 på 17,3"-skärm. Huvvaaaa.

Permalänk
Medlem

Den verkar riktigt najs. Får man den för 5500 så är det nog bara att slå till. Dock tror jag Elgreen kan ha refurbade och/eller maskiner med transportskadat emballage. Bör väl iofs inte spela nån roll. Garantin gäller ju.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Bra pris för prestanda ser det ut som, funderade själv på att slå till men sen såg jag att det är 1600x900 på 17,3"-skärm. Huvvaaaa.

Är det inge bra, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knölen:

Är det inge bra, eller?

Beror på vad du vill ha. Jag antar att han vill ha full-HD, vilket ju är 1920x1080.

Jag tycker dock att 1600x900 är en riktigt bra upplösning. Men det är ju min, högst privata åsikt!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Aha. Det förståss. Jo, ju fler pixlar destå bättre. Jag blev fundersam då de flesta 17 tummare har 1366x768.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knölen:

Aha. Det förståss. Jo, ju fler pixlar destå bättre. Jag blev fundersam då de flesta 17 tummare har 1366x768.

Va? Dem flesta 17 tummare har Minst 1600x900??

Permalänk
Medlem
Skrivet av knölen:

Är det inge bra, eller?

Den enda fördelen med att inte ha högre upplösning är nog att man slipper sänka om man kör tunga spel eller ser väldigt dåligt.

Skrivet av Muyfa666:

Beror på vad du vill ha. Jag antar att han vill ha full-HD, vilket ju är 1920x1080.

Jag tycker dock att 1600x900 är en riktigt bra upplösning. Men det är ju min, högst privata åsikt!

1600x900 är riktigt bra till 15" iaf, dumt att ha större skärm på den upplösningen imo. Tar bara större plats och ser oskarpare ut.

Skrivet av knölen:

Aha. Det förståss. Jo, ju fler pixlar destå bättre. Jag blev fundersam då de flesta 17 tummare har 1366x768.

Är det verkligen så? Illa! Men som sagt, alla kanske inte tycker skärmkvallen är lika viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Va? Dem flesta 17 tummare har Minst 1600x900??

eh, nu när du säger det... Jag kryper tillbaka in under stenen jag har legat under de senaste 2 åren.

Permalänk
Inaktiv

Haha tänk mig då som sitter med en 15 tummare med Full HD!! Overkill?

Permalänk
Medlem

såg nu att dom från elgreen hade bara 640gb disk, fast det spelar nog inte så stor roll

Permalänk
Skrivet av duckstar:

såg nu att dom från elgreen hade bara 640gb disk, fast det spelar nog inte så stor roll

Även processorn är äldre i den från elgreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Jag har också kikat lite på den och hittat en sida där den säljs för 5500 http://www.elgreen.se/?category_id=14&item_id=N73JN
och jag undrar lite om grafikkortet kommer att klara spel i medium grafik?

Köpte du denna dator duckstar? Jag sitter och är fruktansvärt sugen på att beställa den.
Tanken är att mest bara surfa på den och lalla runt, men tanken är väl att ta med den till nån polare och spela lite på den också, dock inte med så höga inställningar. (spelar CoD:BO / Left for dead 2 / Starcraft 2)