Rekylproblem i FPS-spel

Permalänk
Medlem

Rekylproblem i FPS-spel

Tjena, har haft stora rekylproblem med min "nya dator" sedan jag skaffade den, någon gång 2007 och har aldrig lyckats lösa det. Det är nämligen så att vissa datorer får grova problem med sin rekyl när de skjuter, detta gäller för de flesta Counter-Strike 1.6 men jag har upplevt de i flera andra spel, som CoD, MoH, Battlefied m.fl.

Det är inte fel på några inställningar, då hänvisar jag er att kolla denna megastora tråd på steams hemsida, alla har samma problem: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=781721

Det blir alltså fel någonstans i datorn. När jag provar med min väldigt gamla dator eller laptop, kopplar de till en gammal TFT-skärm så flyter det på skitbra, tills jag spelar på min nuvarande stationära med bra specs och en skärm som heter Samsung Syncmaster 2233rz.

Är det några bios inställningar man kan ändra så register ändras eller nåt, CPU, moderkort. Nånstans där ligger felet. Det är alltså inga inställningar på mus, i spelen. Drivrutiner har jag de senaste till grafikkort, skärm, möss osv.

har jag fel bios, fel drivers till moderkortet?

Jag och flera tusentals söker lösning på detta problem, hoppas nån sitter inne med det!

Här kommer mina delar:
Mus: Razer Deathadder, Microsoft IntelliMouse 3.0
Grafikkort: nVidia GeForce 9800gtx+
Processor: Intel Core2 Quad Q6600 2.40 Ghz
Moderkort: Gigabyte EP35-DS3
OS: Microsoft Windows XP Professional SP3
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Minne: Corsair XMS2-6400 2gb
Bildskärm: Samsung Syncmaster 2233rz 22" 120hz
Hårddisk: Gigabyte Sata 500gb

Med denna uppsättning får jag alltså dålig rekyl, men bra rekyl med min laptop. Riktigt skumt, borde ju vara tvärtom.

MVH

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad menar du med bra/dålig rekyl?

En spelmekanisk sak som rekyl kan inte påverkas av utomstående faktorer.

Möjligtvis märker du bara problemet i form av "dålig rekyl", men det är inte rekylen som påverkas...

Permalänk
Medlem

Skotten hamnar lite var som helst menar jag med det. Svårt att träffa motståndaren. Nåt med registreringen

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av everything:

Skotten hamnar lite var som helst menar jag med det. Svårt att träffa motståndaren. Nåt med registreringen

Registreringen? haha

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av everything:

Skotten hamnar lite var som helst menar jag med det. Svårt att träffa motståndaren. Nåt med registreringen

Säker på att du inte har en "dålig dag" så att säga?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara delay till servern då?
Menar du att rekylen är större?
Har du spelat något av spelen i SP?

Förklara tydligare! Ge exempel!

Permalänk

såg vad du mena, med videobevis, var jävligt skeptisk innan det ärligt talat.
den här snubben påstår sig ha löst det http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?p=101903...

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Säker på att du inte har en "dålig dag" så att säga?

HAHAHAHHA +1

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt att det är placebo effekt då? Det klart att rekylen känns större när du smackar på en 22 tummare jämfört med en gammal 17 tummare, där bilden är mer kompakt på sidorna :S

Permalänk
Medlem

Dålig dag varje dag i 4 år? haha.
Hade 19" innan och samma problem. Problemet ligger i datorn och ingen annanstans. Läsa gärna hela inlägget också.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Här är en video som visar problemet, men måste erkännas att det låter rätt så bisarrt innan man sett det hända
http://www.youtube.com/watch?fmt=18&gl=PL&hl=pl&v=U3PU9OAtSX0

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Skrivet av Zabusa:

Här är en video som visar problemet, men måste erkännas att det låter rätt så bisarrt innan man sett det hända
http://www.youtube.com/watch?fmt=18&gl=PL&hl=pl&v=U3PU9OAtSX0

Hmmmm, ska man utgå från det där så har jag alltså alltid spelat med "dålig" rekyl i typ 6-7 år????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Här är en video som visar problemet, men måste erkännas att det låter rätt så bisarrt innan man sett det hända
http://www.youtube.com/watch?fmt=18&gl=PL&hl=pl&v=U3PU9OAtSX0

Bara jag som tycker att det ser "verklighetstroget" ut? Nu pratar jag inte grafikmässigt, utan att ju mer man skjuter i snabb följd desto högre går kulan, på grund av rekyl.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Bara jag som tycker att det ser "verklighetstroget" ut? Nu pratar jag inte grafikmässigt, utan att ju mer man skjuter i snabb följd desto högre går kulan, på grund av rekyl.

Off topic, har du kört quake 2? Skjuter man med automatgeväret där i ca 3 sek så siktar du helt plötsligt rakt upp i taket

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Spelar mest cod4 och fpsen "bestämmer" ungefär min rekyl.

125: Mer rekyl, hoppar längre

250: Mindre rekyl, hoppar högre.
.

CS märker jag ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Här är en video som visar problemet, men måste erkännas att det låter rätt så bisarrt innan man sett det hända
http://www.youtube.com/watch?fmt=18&gl=PL&hl=pl&v=U3PU9OAtSX0

Vad var fel där?
Det där är inget "problem" utan en effekt som skall vara där.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande inte löst med Spreaden och Registry samt Recoilen. det finns tydligen en fil man kan byta ut och dom har hittat problemet men inte kunnat lösa det på ett bra sätt ännu. Om jag har tid nu till veckan så ska jag göra en tråd om detta problem

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Problemet är fortfarande inte löst med Spreaden och Registry samt Recoilen. det finns tydligen en fil man kan byta ut och dom har hittat problemet men inte kunnat lösa det på ett bra sätt ännu. Om jag har tid nu till veckan så ska jag göra en tråd om detta problem

Sök på "no recoil hack", borde lösa det.
Inte så jävla uppskattat av andra spelare men det är ju din upplevelse som är viktig

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Sök på "no recoil hack", borde lösa det.
Inte så jävla uppskattat av andra spelare men det är ju din upplevelse som är viktig

Spelar på tillräckligt hög nivå för att få en härlig bann och bli hatad av esportare

Edit : jag kan dock dra bort hela rekylen utan problem med vilken burk som helst bara jag får spela vid den någon dag så jag bryr mig inte om problemet för jag har lärt mig spela med det och använda det så nu får det vara

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Problemet är fortfarande inte löst med Spreaden och Registry samt Recoilen. det finns tydligen en fil man kan byta ut och dom har hittat problemet men inte kunnat lösa det på ett bra sätt ännu. Om jag har tid nu till veckan så ska jag göra en tråd om detta problem

Låter bra, meddela mig om det.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Det var självklart redan från början att detta är ett spelmekaniskt problem.

Det hela beror på hur ofta spelmotorn uppdaterar. Dina musklickningar kan nämligen inte registreras oftare än spelmotorn "tickar".

I vissa motorer är detta låst till ett bestämt värde (t.ex. 100 uppdateringar per sekund) medan grafiken uppdaterar så ofta den hinner med (undantag Vsync).

I andra beror tiden på hur snabb din dator är (snabbare dator -> uppdaterar oftare -> mer detaljerad representation).
I det senare fallet är den oftast låst till din fps, så att varje ny bildruta innebär en ny hämtning av input, och uppdatering av spelmotorn.

Jag har inte läst på om lösningen, men jag gissar att CS INTE har en bestämd tid mellan varje uppdatering, och därför uppkommer detta problem.

Permalänk
Medlem

Nu kan ju jag ta och ställa en fråga som jag alltid undrat angående CS. Jag är van med att spridningen på vapnet ska ligga innanför mina crosshairs, så är det på de spelen jag brukar spela (CoD, BF, Halo och mycket annat) men i CS verkar det som att kulorna går vart fan de vill? Eller har jag också råkat ut för detta "rekylproblem" med min dator?

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Hmmmm, ska man utgå från det där så har jag alltså alltid spelat med "dålig" rekyl i typ 6-7 år????

Samma här haha fast lite flera år...och samma med alla datorer jag har kört med..REkylen ska inte alltid gå rakt uppåt utan den ska spridas lite åt sidorna också.. mer med vissa vapen mindre med andra...så är det åt mig ivarjefall.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Tydligen för få som gör lumpen numera.. Spelet simulerar ju bara verkligheten och de fysikaliska lagar som finns...

//Lasse

Permalänk
Skrivet av Anton00b:

Nu kan ju jag ta och ställa en fråga som jag alltid undrat angående CS. Jag är van med att spridningen på vapnet ska ligga innanför mina crosshairs, så är det på de spelen jag brukar spela (CoD, BF, Halo och mycket annat) men i CS verkar det som att kulorna går vart fan de vill? Eller har jag också råkat ut för detta "rekylproblem" med min dator?

Nej du har inget rekylproblem, CS som är uppbyggt på ett konstigt sätt med rekylen.

Permalänk

De som tycker de har mycket rekyl i 1.6 eller CSS borde testa köra CZ lite. Ungefär dubbla rekylen i det spelet i jämförelse med de andra cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

De som tycker de har mycket rekyl i 1.6 eller CSS borde testa köra CZ lite. Ungefär dubbla rekylen i det spelet i jämförelse med de andra cs.

haha skojar du eller? I CZ eller CSS är det INGEN rekyl alls.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av everything:

haha skojar du eller? I CZ eller CSS är det INGEN rekyl alls.

Har du ens spelat dom spelen?

Permalänk
Medlem

hmmm du har inte testat att ändra ratsen i cs ? cl_cmdrate 101 cl_updaterate 101 rate 25000

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

haha du killen, rekyl exitsterar inte på cod spelen, inte så mycket på bf heller.
man kan inte springa och skjuta som du kan på cod, på CS.