Nvidia utvecklar ARM-baserad CPU i prestandaklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad hände med första Xboxen?

Vad jag vet så använder ju ps3 ett gammalt nedbantat geforce 7800, medans xbox 360 kör med ati. Jag kan tänka mig att nvidia satsar på bärbara och netbooks i första hand. Kan inte tänka mig att de kan konkurrera med intel och amd i prestanda datorer, amd och intel har fler år i branschen.

Kopierat från tråden "PlayStation 3 - THE tråd"

Grafikkort
PlayStation 3 använder ett grafikkort utvecklat av nVidia som kallas för Reality Synthesizer (RSX), detta är ett kort som är kraftfullare än två nVidia 6800 ULTRA kort (för PC). Kortet sparkar på i 550Mhz och klarar av så mycket som 1.8 Teraflops."

http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolsp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om du räknar TOP500 så har AMD 11% i antal räknat datorer. Ifall antal processorer räknas 24%, och ifall beräkningskraft räknas blir det samma 24%. Och det siffror utöver att AMD har än större andel högst upp i listan.

Fast hur nya är dessa superdatorer? I takt med att användningen av GPGPU ökar i superdatorsammanhang så kommer väl AMD få lite svårt att hänga med då deras GPU:er inte är så jätteheta på det området? Iofs vet jag inte hur det är med 6***-korten, men det känns som nVidia ligger ett eller två steg framför.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabex:

Fast hur nya är dessa superdatorer? I takt med att användningen av GPGPU ökar i superdatorsammanhang så kommer väl AMD få lite svårt att hänga med då deras GPU:er inte är så jätteheta på det området? Iofs vet jag inte hur det är med 6***-korten, men det känns som nVidia ligger ett eller två steg framför.

För att ligga på listan måste klustren ständigt uppdateras. Alltså sker ständiga byten av processor. Cray kan t ex inte bl a hålla plats nr. 2 med gammal ursprunglig hårdvara. Cray har uppgraderats till de 6-kärniga Opteron den har idag. Däremot är det helt riktigt att några nykomlingar på listan använder GPU:er, men det beror ju också på användningsområdet. GPU:er är inte generellt snabbare, utan endast snabbare inom sitt specialområde.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så kommer detta leda till att man kommer kunna välja mellan Intel, AMD o Nvidia..? Fattar inte va ARM e riktigt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så kommer detta leda till att man kommer kunna välja mellan Intel, AMD o Nvidia..? Fattar inte va ARM e riktigt....

ARM är en processorarkitektur vars grunder licensieras ut till en mängd olika företag som i sin tur modifierar och tillverkar egna CPUer, exempelvis Apple med sin A4,Nvidia med Tegra och Texas Instrument med sin OMAP.
Hittils har ARM används i handhållna enheter som mobiltelefoner och spelkonsoller på grund av dess strömsnålhet, relativa goda prestanda och i vissa fall pga en alternativt instruktionsuppsättning kallad THUMB vilket gör koden mer kompakt och i bland snabbare.
Nu meddelar alltså NVidia att dom ska utveckla ARM-processorer som riktar sig mot prestandasegmentet (stationära datorer,servrar och kanske tom kommande spelkonsoller som PS4?) och det är alltså det som är nytt. Det tillsammans med att Microsoft meddelar att dom också satsar på ARM på desktops borgar alltså för en helt ny slags plattform.
ARM och x86 är inte binärkompatibla så för att kunna köra x86-program behövs antingen ett emuleringslager eller att programmet kompileras om. Naturligtvis kommer Microsoft att lägga till targets för ARM i sina utvecklingsverktyg och ARM har sedan länge funnits i den fria kompikatorsamlingen GCC.

Det hela tycker jag är mycket intressant och spännande.

Permalänk
Medlem

Bumpar en gammal nyhet, såg att Nvidia prestenterat en bild på CPU-kärnan.
http://www.brightsideofnews.com/news/2011/3/9/nvidia-reveals-...
(tydligen är bilden en mish-mash, eller fejk enligt folk på Beyond3D)
http://www.brightsideofnews.com/news/2011/3/8/nvidia-project-...