Speldator - Budget: 10-14k - Krav: Full HD 17" 1920x1080 m.m

Permalänk
Medlem

Speldator - Budget: 10-14k - Krav: Full HD 17" 1920x1080 m.m

Hej!

Söker en dator som jag ska ha för att spela "lätta" spel, iaf i nuläget, men kanske blir mer krävande spel i framtiden. Men även för att titta på film och surfa, samt arbeta. Men jag vet att en speldator håller längre i svängarna än en vanlig budget speldator eller "filmdata". Så nu söker jag en speldator i prisklass 10-14k. Vill att den ska ha minst:

- skärm 17" minst, Full HD
- upplösning 1920x1080
- dvd-brännare, kanske Blu-ray?
- bluetooth
- webcam
- tangentbord/knappar som lyser, fast man ska kunna välja att släcka dom om man t.ex vill att det ska vara mörkt då man tittar på film
- bra ljud och tysthet är ju ett stort +++ men man kan ju inte "mäta" och förklara hur man vill att det ska låta, men prestanda före allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse.K:

Hej!

Söker en dator som jag ska ha för att spela "lätta" spel, iaf i nuläget, men kanske blir mer krävande spel i framtiden. Men även för att titta på film och surfa, samt arbeta. Men jag vet att en speldator håller längre i svängarna än en vanlig budget speldator eller "filmdata". Så nu söker jag en speldator i prisklass 10-14k. Vill att den ska ha minst:

- skärm 17" minst, Full HD
- upplösning 1920x1080
- dvd-brännare, kanske Blu-ray?
- bluetooth
- webcam
- tangentbord/knappar som lyser, fast man ska kunna välja att släcka dom om man t.ex vill att det ska vara mörkt då man tittar på film
- bra ljud och tysthet är ju ett stort +++ men man kan ju inte "mäta" och förklara hur man vill att det ska låta, men prestanda före allt.

Låter som den perfekta Asusen! Kolla på deras G73 serie! Har full hd och bra grafik! Tysta är dem också och har lysande tangentbord...

Om du inte måste ha 17 tumm så är denna msi riktigt prisvärd och har grymma högtalare

http://www.webhallen.com/hardvara/116807-msi_gx660-266ne-core...

Permalänk
Medlem

IAmSimon, du som verkar ha koll på bärbart-marknaden. Finns det någon anledning att en G73JW kostar ~15, medan en Alienware med samma komponenter närmar sig det dubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

IAmSimon, du som verkar ha koll på bärbart-marknaden. Finns det någon anledning att en G73JW kostar ~15, medan en Alienware med samma komponenter närmar sig det dubbla?

För att alienware är skit, du betalar enbart för märket..

Det är bättre du köper 2 G73JW och använder den andra som frisbee än att köpa 1 alienware

Jag får hem min G53JW eventuellt idag (Samma som G73 fast 15,4")

Har bara hört gott om G53JW ,G73JW så jag tror inte jag blir besviken men jag får återkomma

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

För att alienware är skit, du betalar enbart för märket..

Det är bättre du köper 2 G73JW och använder den andra som frisbee än att köpa 1 alienware

Jag får hem min G53JW eventuellt idag (Samma som G73 fast 15,4")

Har bara hört gott om G53JW ,G73JW så jag tror inte jag blir besviken men jag får återkomma

Kan inte annat än hålla med. Det finns inget (förutom möjligen märket och garantin) som är bättre med Alienware. Visst, du får bra kräm i maskinen, men det får du ju för många tusen mindre med en Asus eller MSI också. Prestandamässigt är nog Asus och MSI's värstingar lika bra eller möjligen bättre.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

IAmSimon, du som verkar ha koll på bärbart-marknaden. Finns det någon anledning att en G73JW kostar ~15, medan en Alienware med samma komponenter närmar sig det dubbla?

Så om du vill ha en 17 tummare skaffa Asus! Om du vill ha 15 finns antingen Msi eller Asus G53... Så bara och välja och som Master sa så
Är Alienware bara SKIT

Permalänk
Medlem

Haha jag är väl medveten om att Alienware inte är prisvärda, men hur kan de vara så otroligt skeva i sin prisbild? Jag hade förstått (även om jag inte hade köpt någon) en prisskillnad på 2-3 kanske t.o.m. 5k.. men 15?! Hur går det ihop?

Permalänk
Medlem

Så är det med många märkes produkter. Om hypen runt om dom är stor nog kan dom och tar bra betalt för det. Jag har en och är jättenöjd och javisst kunde jag fått mer för pengarna. Men jag gillade utseendet och strävar ofta efter att köpa annat än stora massan. Design och märke kostar kolla bara apple hur mycket dom saltar priser. Prestanda vs krona inte så bra men som sagt allt ligger i betraktarens ögon.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Haha jag är väl medveten om att Alienware inte är prisvärda, men hur kan de vara så otroligt skeva i sin prisbild? Jag hade förstått (även om jag inte hade köpt någon) en prisskillnad på 2-3 kanske t.o.m. 5k.. men 15?! Hur går det ihop?

Alienware är som Apple. Det är lite bättre kvalitet på deras prylar än standard och du får en smutta överklockning från fabrik.

Har du pengarna så varför inte. Men är du ute efter en prisvärd dator kan det nog vara värt att köpa en billigare dator och spendera en dag på lära dig lite om överklockning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken