Microsoft tar fram Windows för ARM

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

...många mjukvaror som finns till windows så kan man ju räkna med kompatibilitet...

ios & android flera år...knappa in...

Allt... till windows på stationära kommer man i princip att kunna få i sin tablet...

Hur tänkte du nu? Du lär ju knappast kunna köra x86 binaries native på en arm-plattform bara för att du kör Windows även om många program kan fixas genom att recompilas så kommer antagligen en mängd program bara stödja x86 och aldrig uppdateras som universal binary. Om du läser artiklen så verkar det som att inte ens all MS mjukvara kommer stödjas med tanke på att de uppmärksammar bl.a. Office ska släppas i arm-version, om inte ens alla Microsofts egna program kommer stödjas så kommer nog bara en bråkdel av de program som finns idag stödjas i alla fall de första åren. Och även om någon typ av emulator skulle skrivas då det är rent tekniskt möjligt så skulle det inte vara gångbart i tablets på länge med tanke på att tablets över lag (både x86 och arm) redan är rätt low performance devices för att hålla uppe batteritid och hålla nere temperatur så att köra ett gäng program på en x86 emulator känns inte som ett alternativ i alla fall inte på ett par år än. Okej man kan säga att om man väntar 5-10 år så kommer de mesta av dessa problem ha försvunnit men jag skulle knappast våga påstå att windows har flera års försprång utan jag skulle nog vilja ha det på andra hållet att Linux och andra Unix-liknande operativsystem som BSD skulle ha flera års försprång då de redan har funnits på denna marknaden länge och hunnits etableras samt att det redan finns massvis av program byggda för arm på dessa plattformar. Du säger att iOS och Android känns som leksaker som inte ger dig den kraft du behöver men glömmer helt bort att andra BSD och Linux system än dessa finns på ARM marknaden och har funnits och har möjlighet att erbjuda det mesta som de flesta programmerare behöver. Nu programmerar jag i och för sig inte C# och programmerar man i ett Windows specifikt språk (mono är långt ifrån perfekt) för en Windows miljö så kan jag förstå att du vill köra Windows men det är en ytters liten grupp som har just de behoven. Personligen tror jag att mycket mer av desktop-programmen kommer gå till webben och till slut är det bara de programmen som verkligen kräver datorns kraft eller av annan anledning verkligen måste vara native som är native men dessa lär väll gissningsvis inte vara skrivna väldigt optimerat i typ C. Jag menar program som t.ex. 3Ds Max, Final Cut, Logic Pro och liknande kommer antagligen aldrig flytta till webben, eller man ska aldrig säga aldrig men i alla fall inte på en väldigt lång tid då dessa kräver just kraften som datorn har. Och webben är ju inte direkt platformspecifik (nu är där lite skillnader mellan webbläsare och versioner men dessa går till största del att gå runt) utan fungerar lika bra på alla system, BSD som Linux och Windows, Arm som x86.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Hur tänkte du nu? Du lär ju knappast kunna köra x86 binaries native på en arm-plattform bara för att du kör Windows även om många program kan fixas genom att recompilas så kommer antagligen en mängd program bara stödja x86 och aldrig uppdateras som universal binary. Om du läser artiklen så verkar det som att inte ens all MS mjukvara kommer stödjas med tanke på att de uppmärksammar bl.a. Office ska släppas i arm-version, om inte ens alla Microsofts egna program kommer stödjas så kommer nog bara en bråkdel av de program som finns idag stödjas i alla fall de första åren. Och även om någon typ av emulator skulle skrivas då det är rent tekniskt möjligt så skulle det inte vara gångbart i tablets på länge med tanke på att tablets över lag (både x86 och arm) redan är rätt low performance devices för att hålla uppe batteritid och hålla nere temperatur så att köra ett gäng program på en x86 emulator känns inte som ett alternativ i alla fall inte på ett par år än. Okej man kan säga att om man väntar 5-10 år så kommer de mesta av dessa problem ha försvunnit men jag skulle knappast våga påstå att windows har flera års försprång utan jag skulle nog vilja ha det på andra hållet att Linux och andra Unix-liknande operativsystem som BSD skulle ha flera års försprång då de redan har funnits på denna marknaden länge och hunnits etableras samt att det redan finns massvis av program byggda för arm på dessa plattformar. Du säger att iOS och Android känns som leksaker som inte ger dig den kraft du behöver men glömmer helt bort att andra BSD och Linux system än dessa finns på ARM marknaden och har funnits och har möjlighet att erbjuda det mesta som de flesta programmerare behöver. Nu programmerar jag i och för sig inte C# och programmerar man i ett Windows specifikt språk (mono är långt ifrån perfekt) för en Windows miljö så kan jag förstå att du vill köra Windows men det är en ytters liten grupp som har just de behoven. Personligen tror jag att mycket mer av desktop-programmen kommer gå till webben och till slut är det bara de programmen som verkligen kräver datorns kraft eller av annan anledning verkligen måste vara native som är native men dessa lär väll gissningsvis inte vara skrivna väldigt optimerat i typ C. Jag menar program som t.ex. 3Ds Max, Final Cut, Logic Pro och liknande kommer antagligen aldrig flytta till webben, eller man ska aldrig säga aldrig men i alla fall inte på en väldigt lång tid då dessa kräver just kraften som datorn har. Och webben är ju inte direkt platformspecifik (nu är där lite skillnader mellan webbläsare och versioner men dessa går till största del att gå runt) utan fungerar lika bra på alla system, BSD som Linux och Windows, Arm som x86.

Det vart en lagom kort text
Yes, förstår att många (alla) program behöver kompileras om och en hel del skrivas om på ett bättre sätt, men man räknar ju också med att microsoft kommer att sträva efter att få programvara som är körbart på arm också, också mjukvaruutvecklare, dock i något bantade versioner. Det känns ändå som windows för arm får övertaget mot iaf ios & android som det verkar snackas mest om nu tycker jag. Tyngre program som 3dsmax om man nu antar att mycket ligger på webben och har internet att man i stället gör så att man helt enkelt skickar scenen eller beräkningar genom en nätverksanslutning till exempel sin stationära dator. Linux för arm skulle ju kunna vara något, för dom som kör linux och vill känna sig hemma, har ingen aning om mjukvaran dock... har personligen inte använt linux mycket och har endast skrivit några få program för nätverksöverföringar, tex mindre nätverksprotokoll osv.

Optimalare i mjukvaruväg vore ju att köra på x86 ist, säkerligen blir prestandan och batteritiden lidande men dessa processorer förbättras ju hela tiden också.
I vilket vall som helst så känns de närmaste åren riktigt kul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det vart en lagom kort text
Yes, förstår att många (alla) program behöver kompileras om och en hel del skrivas om på ett bättre sätt, men man räknar ju också med att microsoft kommer att sträva efter att få programvara som är körbart på arm också, också mjukvaruutvecklare, dock i något bantade versioner. Det känns ändå som windows för arm får övertaget mot iaf ios & android som det verkar snackas mest om nu tycker jag.

Du får i så fall lägga extra betoning på "en hel del skrivas om på ett bättre sätt". Även om Windows 7 har blivit bättre än föregångaren vad gäller resurskrav, räcker det knappast att bara kompilera om för ARM plattformen. Att få en "klassisk" Windows miljö att rulla i verkligheten, utanför svårtydda presentationer, kräver mycket arbete. Bara för att Microsoft rullar ut något för ARM vet vi ju inte heller vad som händer med säkerhetsaspekten; hur sårbart blir operativsystemet, och blir det till att från start tynga ner systemet med avancerat virusskydd?

Linux och BSD är redan modulärt. En lösning mer kompatibel med standard Linux är Meego, och en mer modifierad variant är Android. Meego är i och för sig ett dilemma för en av initiativtagarna, Intel, som knappast är särskilt glad för att ARM intressenter knackar på dörren, och några redan slunkit in. Hur som är utvecklingsmodellen klart enklare.

Vad gäller val av mjukvara måste det någon gång gå upp ett ljus bland användarna om att en uppgift faktiskt kan lösas på olika sätt. Det mesta motståndet handlar om vanebildning, inte om att arbetssättet egentligen är effektivt. Det finns en liten grupp professionella arbetare med kunskap, och beroende på nisch fördelar sig valet av plattform olika, men i stort kan få ens använda de program de med näbbar och klor försvarar och proklamerar som industristandarder. Det är tillräckligt rörigt redan, så lite extra röra för att komma vidare gör nog ingenting. Vi kan åtminstone glädja oss åt att Webben nått en standardisering som innan Firefox tycktes ouppnåelig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad gäller val av mjukvara måste det någon gång gå upp ett ljus bland användarna om att en uppgift faktiskt kan lösas på olika sätt. Det mesta motståndet handlar om vanebildning, inte om att arbetssättet egentligen är effektivt. Det finns en liten grupp professionella arbetare med kunskap, och beroende på nisch fördelar sig valet av plattform olika, men i stort kan få ens använda de program de med näbbar och klor försvarar och proklamerar som industristandarder.

Det är väll mer sant än man erkänner, själv drogs man till windows som mindre för att det vart en bra spelplattform, sedan levde det vidare länge länge. Efter 7 år på högskolan (datavetenskapliga: spelutveckling & interaktion) så har jag i princip stött på två os där windows är primärOS och linux användes i betydligt färre fall för programmering. Visst ångrar man att man inte gått in djupare i andra os, windows är dock rätt lätt att fastna vid då directx används så pass mycket i spel jämfört med opengl, annars vore ju plattformsoberoende bäst, opengl är ju det man använt till examensarbete och andra småprojekt.

Permalänk
Medlem

Det här ska bli intressant att följa om Microsofts ambitioner gällande ARM-tekniken (med tanke på bl.a. *nix nuvarande dominans på det området). Bra eller dåligt? - tiden får avgöra utgången på de här planerna.

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat lite grand på Microsofts tidsplanering. Är inte två år en riskabelt lång tid om företaget verkligen vill få in foten på den här marknaden? Två år skulle betyda att det inte räcker med att erbjuda ett alternativ, utan det behöver dessutom vara bättre och ändå billigare.