Massdöd av fåglar, fiskar och krabbor! Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Massdöd av fåglar, fiskar och krabbor! Vad tror ni?

Det har sedan jul hänt massa märkliga saker i världen, massor av fåglar har helt plötsligt dött och trillat ner på marken. Fiskar har flutit upp och tydligen har en massa krabbor också dött enligt löpsedlarna.

Vad tror ni att det beror på? Gift i nyårsraketer? Global uppvärmning? Annat giftutsläpp?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har det verkligen blivit vanligare med massdöd? Det är inte bara så att media har fått för sig att förstora upp händelserna just nu?

Visa signatur

---

Permalänk

Om fåglarna var svaga så behövdes det kanske inte så mycket för att ta död på dem och det räckte med en liten yttre påverkan av miljön som några raketer. Jag tycker då det är fel att säga att raketerna dödade dem.
Jag är dock tveksam till om vilda spekulationer utan några grunder är så bra, innan man först får reda på mer information. T.ex. det som edman nämner om det verkligen är så extremt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

1, Sluta läsa Aftonbladet.
2, Sluta läsa Aftonbladet.
3, Det är skitsnack.
4, FÖR GUDS SKULL, SLUTA LÄSA AFONBLADET!

Det är inte mycket till gift i nyårsraketerna längre. Jag har en hel hög rapporter i ämnet liggande och de utgör en försumbar del av de totala utsläppen i Sverige.
Syftar du på den dör högen fåglar i Falköping så blev de ihjälkörda av en lastbil. Inte mycket till konspiration där inte. Sen får man ju sätta det i lite perspektiv. Tydligen dödas miljontals fåglar årligen av huskatter bara i Sverige.
Det här är alltså inte en nyhet, det är bara trams. Fåglar dör, fiskar dör, det är så naturen fungerar. Att börja dra kopplingar till global uppvärmning är ren idioti.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Hade vart trevligt om alla satans måsar kunde massdö, snart är sommaren här igen och med den kommer mås helvetena tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag läste aldrig Aftonbladet, bara deras löp, däremot läste jag om Koltrastar som dog i USA häromdagen i DN där stod det även om fiskarna och om duvor i Italien.

Det stämmer nog att det sker ganska ofta, speciellt bland svaga stammar nu när det är så kallt, men det hade varit kul och höra lite teorier!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

All den här massdöden är ett klart tecken på att jordens undergång kommer närmare. Det är Guds vrede över mänsklighetens förfall och vi är näst på tur.

Eller så beror det på klimatet eller nått annat...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kryll:

All den här massdöden är ett klart tecken på att jordens undergång kommer närmare. Det är Guds vrede över mänsklighetens förfall och vi är näst på tur.

Eller så beror det på klimatet eller nått annat...

Snart 2012...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

suck..... jävla masshysteri på det hela. mediat leker med folks rädsla för det säljer.

Sluta tro allt ni läser om de inte har på reputabla källor som backar upp det de säger.

http://www.physorg.com/news/2011-01-fact-mass-bird-fish-death...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Summan kardemumman man kan säga om detta är om man på väg till jobbet på måndag skulle finna en skock, säg ett hundratal döda homo sapiens på en slänt, så ska man för guds skull inte kontakta aftonblaskan, för då kan deras konspirationsskribenter få för sig att detta är något onaturligt och konspirationsmaskinerit är i rullning..

Skämt åsido, jag tycker det är lite intressant med denna massdöd som har skett lite varstans. Det har ju varit en ovanlig kall vinter på många håll, varvid det inte är konstigt att många stryker med. Sedan så skall det ju till mycket innan hela arter stryker med, men samtidigt så håller vi på och utrotar(t.ex. utfiskar) vissa arter utan någon hjälp från "ovan".
Nu ska man som sagt vara försiktig med konfirmationsbas och inte dra förhastade slutsatser, jag tycker dock olika massdöder av djur påminner oss bra hur känslig ekosystemet är. (inte just utplåning, men att den påverkas negativt för oss) Som jag tidigare nämnde så har vi ju problem med fiskebeståndet utan någon massdöd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hade vart trevligt om alla satans måsar kunde massdö, snart är sommaren här igen och med den kommer mås helvetena tillbaka.

Ett ganska välkänt faktum att dom gör. iaf på våran svenska östkust
har för mig att det är brist på vitamin B1 som gör dom förlamade.

Permalänk
Medlem

Flashforward

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

jag tror det är usas fel...

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Flashforward

Precis!

Men allvarligt så tror jag det är polskift som orsakar detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tror det är terroristceller som testat en ny nervgas.
Och eftersom det skett på ett antal ställen så är säkerligen en koordinerad massattack i ett hundratal länder att vänta.
Har du köpt en skyddsmask?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MIFFo_BEast:

jag tror det är usas fel...

TROR? Klart det är! "jk"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Skämt åsido, jag tycker det är lite intressant med denna massdöd som har skett lite varstans. Det har ju varit en ovanlig kall vinter på många håll, varvid det inte är konstigt att många stryker med. Sedan så skall det ju till mycket innan hela arter stryker med, men samtidigt så håller vi på och utrotar(t.ex. utfiskar) vissa arter utan någon hjälp från "ovan".

Man ska alltid vara försiktig med att dra slutsatser om orsakssamband, och sedan tro att det är förklaringen, när man inte har djupare förståelse.
Jag menar naturligtvis inte att du skulle verka ha sämre förståelse än de flesta andra, min bild av dig är snarare den motsatta, men du är (antar jag) precis som mig bara lekman. Så om du vill grävare djupare i orsaken så är ju expertuttalande en bra mycket bättre källa. Inte heller tror jag att du dogmatiskt skulle försvara din idé om bättre förklaringar presenterades. Meen det kan ändå vara bra att hålla i bakhuvudet..

De förklaringar som jag har hört tycker jag varit väldigt tillfredsställande i sig så jag ser inte att vi behöver dra några slutsatser om att något mer än dessa behövs. Då tänker jag på förklaringarna att fåglarna skrämdes upp till flykt mitt i natten som de inte hade så bra förutsättningar för då de var dagaktiva fåglar vilket resulterade i att de flög in i saker och att en nyintroducerad patogen skulle ha orsakat fiskdöden.
Saker som att fåglarna vid obduktion inte verkade visa tecken på annan påfrestning än den man skulle förvänta sig och att bara specifika arter blev påverkade vid fiskdöden talar ju klart för att dessa skulle ha varit orsakerna.

Skrivet av bud_bundy:

Nu ska man som sagt vara försiktig med konfirmationsbas och inte dra förhastade slutsatser, jag tycker dock olika massdöder av djur påminner oss bra hur känslig ekosystemet är. (inte just utplåning, men att den påverkas negativt för oss) Som jag tidigare nämnde så har vi ju problem med fiskebeståndet utan någon massdöd.

Mmmm... men då utfiskningen beror på att fiskar dödats på industriell skala så tycker jag inte att det är ett klockrent exempel när man diskuterar mer exotisk och oförutsedd skada.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Man ska alltid vara försiktig med att dra slutsatser om orsakssamband, och sedan tro att det är förklaringen, när man inte har djupare förståelse.
Jag menar naturligtvis inte att du skulle verka ha sämre förståelse än de flesta andra, min bild av dig är snarare den motsatta, men du är (antar jag) precis som mig bara lekman. Så om du vill grävare djupare i orsaken så är ju expertuttalande en bra mycket bättre källa. Inte heller tror jag att du dogmatiskt skulle försvara din idé om bättre förklaringar presenterades. Meen det kan ändå vara bra att hålla i bakhuvudet..

De förklaringar som jag har hört tycker jag varit väldigt tillfredsställande i sig så jag ser inte att vi behöver dra några slutsatser om att något mer än dessa behövs. Då tänker jag på förklaringarna att fåglarna skrämdes upp till flykt mitt i natten som de inte hade så bra förutsättningar för då de var dagaktiva fåglar vilket resulterade i att de flög in i saker och att en nyintroducerad patogen skulle ha orsakat fiskdöden.
Saker som att fåglarna vid obduktion inte verkade visa tecken på annan påfrestning än den man skulle förvänta sig och att bara specifika arter blev påverkade vid fiskdöden talar ju klart för att dessa skulle ha varit orsakerna.

Mmmm... men då utfiskningen beror på att fiskar dödats på industriell skala så tycker jag inte att det är ett klockrent exempel när man diskuterar mer exotisk och oförutsedd skada.

Jag skrev otydligt, självklart tror jag inte att kyla är den enda förklaringen och jag är tveksam till om det ens är någon unik massdöd som jag skrev i tidigare inlägget.
Angående kyla/extremt väder så kan man diskutera om det har varit det i år när det var typ samma förra året. Iaf var mitt budskap att det inte är konstigt att många svaga individer stryker med just då. Precis som att en massa människor(i somras? utomlands) som strök med p.g.a. värmen. I dessa fall kan man diskutera om det var kylan/värmen som dödade eller det andra som gjorde dem svaga.

Det där sista, så menade jag att många fiskarter inte klarar av att reproducera sig i en tillräckligt hög takt idag (får vårat matbehov) och om en stor riktig stor fiskedöd skulle inträffa så skulle det slå hårt på oss.
Däremot tror jag det är mycket till innan själva arterna utrotas.. (beroende på vilken art man nu talar om såklart)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

hörde att det var nederbird ;);););)

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis!

Men allvarligt så tror jag det är polskift som orsakar detta.

Självklart kommer fåglarna få problem vid eventuellt polskifte. Men ett sådant går så långsamt så jag tror att forskare kommer att märka av skillnader i magnetfältet långt före fåglarna gör det.

EDIT: Eller har något om polskiftet uppmärksammats nyligen som jag missat?

Permalänk
Skrivet av Dava:

Jag läste aldrig Aftonbladet, bara deras löp, däremot läste jag om Koltrastar som dog i USA häromdagen i DN där stod det även om fiskarna och om duvor i Italien.

Det stämmer nog att det sker ganska ofta, speciellt bland svaga stammar nu när det är så kallt, men det hade varit kul och höra lite teorier!

Woah! Djur... som dör! Det händer ju aldrig förut! Fyfan, både fiskar och duvor i Italien dör samtidigt som några fåglar dör i Sverige? Det är helt nytt! Måste vara aliens.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är helt naturligt, precis som snöfall, regn, is, värme men media har blivit den där galningen med skylten man brukar se i filmer som skriker om jordens undergång. Är det snö så är det snökaos, är det varmt så är det värmekatastrof, t om vädret som visas på tv presenterar snö som snöoväder. Allt har en negativ klang. Alla skulle må bättre av att slippa medias "en dingding värld reportrar". Tror det var bättre förut då man slapp höra om exakt allt elände som händer i världen tror folk mådde bättre då. Lev väl och lyssna inte för mkt på nyheterna, de måste ha skit att sprida varje minut och det är inget att lyssna på.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Det är ufon som hjälper Jorden att nå en högre dimension. Ni kommer att förstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag skrev otydligt, självklart tror jag inte att kyla är den enda förklaringen och jag är tveksam till om det ens är någon unik massdöd som jag skrev i tidigare inlägget.
Angående kyla/extremt väder så kan man diskutera om det har varit det i år när det var typ samma förra året. Iaf var mitt budskap att det inte är konstigt att många svaga individer stryker med just då. Precis som att en massa människor(i somras? utomlands) som strök med p.g.a. värmen. I dessa fall kan man diskutera om det var kylan/värmen som dödade eller det andra som gjorde dem svaga.

Jag menar inte att det är en orimlig idé utan att den för åtminstone vissa av massdödarna inte behövs och kanske är irrelevant.
Annars håller jag ju med om att extrem kyla, extremt ökad nederbörd och andra variationer vore ett rimligt ställe att leta.

Skrivet av bud_bundy:

Det där sista, så menade jag att många fiskarter inte klarar av att reproducera sig i en tillräckligt hög takt idag (får vårat matbehov) och om en stor riktig stor fiskedöd skulle inträffa så skulle det slå hårt på oss.
Däremot tror jag det är mycket till innan själva arterna utrotas.. (beroende på vilken art man nu talar om såklart)

Visst är det ett problem men jag tycker inte att det är så exempel passande när man diskuterar känsligheten i ekosystem. Skulle det till sådan riktat engagemang för att dramatiskt rubba ekosystem så skulle det knappast kunna kallas skört.

Skrivet av Murer:

EDIT: Eller har något om polskiftet uppmärksammats nyligen som jag missat?

Nä, det är bara Orici som är lite alternativ när det kommer till vad som är riktig information och kunskap.

Dessutom navigerar ju de flesta fåglar till stor del till hjälp av solens riktning och då det är dagaktiva fåglar som knappt kan flyga på natten så lär kan man nog förvänta sig att dessa fåglar skulle räknas hit.
Den enda rimliga slutsatsen är att jorden börjat snurra runt sin egen axel i motsatt riktning. Det är allt de sprayat från flygplanen som orsakat detta! Säg inte att Vi inte VARNAT er!!1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Dessutom navigerar ju de flesta fåglar till stor del till hjälp av solens riktning och då det är dagaktiva fåglar som knappt kan flyga på natten så lär kan man nog förvänta sig att dessa fåglar skulle räknas hit.
Den enda rimliga slutsatsen är att jorden börjat snurra runt sin egen axel i motsatt riktning. Det är allt de sprayat från flygplanen som orsakat detta! Säg inte att Vi inte VARNAT er!!1

Oja. Jag tror personligen att den hemlig ordern som styr världen genom att manipulera världsekonomin och världsledarna har bestämt sig för att chemtrails är vägen till att döda mänskligheten som de har tröttnat på. Om ni inte tror på mig så är ni ovetande och icke öppensinnade!

Permalänk
Medlem

Kan någon beläst förklara vad som föranleder att en flock fåglar alla singlar ner inom radien, säg 50m, från himlen samtidigt?

Det är väl just spridningen (eller bristen på) som gör det hela så speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Kan någon beläst förklara vad som föranleder att en flock fåglar alla singlar ner inom radien, säg 50m, från himlen samtidigt?

Det är väl just spridningen (eller bristen på) som gör det hela så speciellt.

För att dom (antagligen) blev påkörda av en lastbil när dom var på marken. Detta enligt SVA och vittnen(?).

"Föll från himlen" var väll nått AB drog till med...

Permalänk
Avstängd

Att flockdjur kan dö i flock måste anses vara en no-brainer...
Att djur som inte lever i flock men som kan samlas i en stor grupp på en liten yta (feeding-frenzy, etc) kan dö i grupp måste anses vara en no-brainer...

Finns det ö.h.t. något fenomen som måste förklaras?

Polskiften är för övrigt intressanta i sig, men har ingenting med detta att göra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

För att dom (antagligen) blev påkörda av en lastbil när dom var på marken. Detta enligt SVA och vittnen(?).

"Föll från himlen" var väll nått AB drog till med...

Nu var det inte den händelsen jag syftade på.

Se här t ex

http://www.youtube.com/watch?v=2AFHSCwVz0Y